Frågor av teknisk art om forumet

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: Frågor av teknisk art om forumet

Inläggav C-J » mån 06 feb 2012, 14:54

Idag är alla vinnare! Dubbelposter till alla!
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav zsuffa » mån 16 jul 2012, 16:44

Det är möjligt att frågan redan dryftats, men vore det inte en idé att inkorporera en funktion för inbäddning av youtubevideos i forumet? Som det är nu måste man ju klicka på en länk innan man kan göra en uppskattning av huruvida videon är av personligt intresse eller ej.
Användarvisningsbild
zsuffa

Inläggav Anders G » mån 16 jul 2012, 18:50

En tänkbar variant är att den som länkar till en youtubevideo beskriver i korta ord vad hen avser att belysa med länkningen.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav tonyf » mån 16 jul 2012, 23:17

Inga youtubeinläggningar och liknande. Nej tack. Det finns möjlighet att länka. Gör det inte mer komplicerat än det behöver vara. För övrigt håller jag helt med Anders G i denna fråga.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav C-J » tis 17 jul 2012, 00:48

Jag har gjort ett enkelt greasemonkey script för de som önskar youtube-inbäddning nu på stört. Det är inget vackert script men det fungerar i chrome (och opera?) utan extra plugins och ni behöver bara installera scriptet härifrån
http://userscripts.org/scripts/show/138546

För er som använder firefox antar jag att ni först måste installera tillägget greasemonkey som tillåter en att köra egna script på sidor. (Kan användas för att plocka bort kommentarsfält på dn, maximera youtube direkt, plocka bort Jimmy Wales från wikipedia mm)
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefo ... asemonkey/

och därefter installera mitt script
http://userscripts.org/scripts/show/138546

Framöver är det inte otänkbart att jag undersöker om det går att bygga ut forumet på så sätt att vissa funktioner blir inbyggda men valbara.
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav Tryggve » mån 06 jan 2014, 13:28

En fråga: skulle det på något sätt gå att bygga in en spärr så att nyregistrerade användare sig inte kan posta i gigantiska trådar med flera hundra sidor utan att faktiskt läsa/titta igenom dem först?
Tänkte på det nu med anledning av WTC-tråden.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav devadatta » mån 06 jan 2014, 14:59

Tryggve skrev:En fråga: skulle det på något sätt gå att bygga in en spärr så att nyregistrerade användare sig inte kan posta i gigantiska trådar med flera hundra sidor utan att faktiskt läsa/titta igenom dem först?

Det skulle väl minska syftet med att ha ett diskussionsforum? Men det vore praktiskt att ha en FAQ också.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Tryggve » mån 06 jan 2014, 15:48

devadatta skrev:Det skulle väl minska syftet med att ha ett diskussionsforum? Men det vore praktiskt att ha en FAQ också.

Jo, det kanske skulle bli för begränsande, jag undrade mest. Dock är mitt personliga intryck att de användare som nyregistrerade går in i en 200+ sidors tråd och postar sådant som redan har dragits där kanske inte är de som förefaller speciellt intresserade av diskussion.

Men att det skulle vara en begränsning kan du ju ha rätt i.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Johannes » tis 07 jan 2014, 09:05

På senare tid har jag blivit utloggad efter varje session trots att jag klickat i rutan att jag ska fortsätta vara inloggad. Har det gjorts någon ändring?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav C-J » tis 07 jan 2014, 09:48

Nej, det har inte skett några ändringar på en längre tid.
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav Tryggve » tis 07 jan 2014, 13:43

devadatta skrev:Men det vore praktiskt att ha en FAQ också.

Det är väl bra att ha det, men det lär väl knappast hjälpa i sådana fall som just nu är aktuellt i 9/11-tråden.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » fre 10 jan 2014, 14:35

Tryggve skrev:En fråga: skulle det på något sätt gå att bygga in en spärr så att nyregistrerade användare sig inte kan posta i gigantiska trådar med flera hundra sidor utan att faktiskt läsa/titta igenom dem först?

Med tanke på hur WTC-tråden har utvecklats seden detta inlägg så undrar jag lite igen. Om inte annat så borde det göra det lite svårare för troll att gå in i 200+ sidors trådar och få igång dem igen.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Blafsen » fre 10 jan 2014, 14:48

Det är ju en sak om det kommer in nya fakta att diskutera, men om det bara är vanlig skåmat som idisslas än en gång och tråden går i total rundgång......? Jag lovade mig själv att inte mata trollet, men kunde inte låta bli att driva några gånger med honom. Han driver ju bara med oss och vettig argumentation verkar ju bara helt meningslöst.

När en tråd hakar upp sig som en vinylskiva, finns det något som hindrar samma åtgärd som när en tråd flippar ur i hätska personangrepp? Den kan ju öppnas senare ändå och då kanske trollet har tröttnat och hittat nya nöjesfält.

Många troll som gått på intensivt tröttnar till slut. Nån som sett delfinen senaste halvåret?
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav Tryggve » mån 20 jan 2014, 12:36

Efter ytterligare några dagar så är det väl uppenbart vid en titt i WTC-tråden att det inte är diskussion som användaren är ute efter, utan att h*n trollar. Då kanske det skulle vara mindre roligt att göra detta i de långa trådarna om man fick gå igenom hundratals sidor först.

Jag ser ärligt talat inte hur forumet skulle förlora på en sådan funktion.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav vils » mån 20 jan 2014, 12:45

Lyckades vi inte övertyga sign KemiRockarFett för några år sedan?
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech
Användarvisningsbild
vils

FöregåendeNästa

Återgå till Om forumet