Frågor av teknisk art om forumet

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: Frågor av teknisk art om forumet

Inläggav Tryggve » ons 22 jan 2014, 20:16

Nu ser jag att WTC-tråden är låst, efter att ha gått från ca 280 sidor till 355 på ett par veckor, detta av en användare som direkt gav trollvibbar. Jag vill nog säga att jag tycker att detta illustrerar att en funktion som skulle tvinga nya användare att kolla igenom trådar innan de kan posta i dem nog skulle fylla en viss funktion ändå.... :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Pär C » ons 22 jan 2014, 20:44

Tryggve skrev:Nu ser jag att WTC-tråden är låst, efter att ha gått från ca 280 sidor till 355 på ett par veckor, detta av en användare som direkt gav trollvibbar. Jag vill nog säga att jag tycker att detta illustrerar att en funktion som skulle tvinga nya användare att kolla igenom trådar innan de kan posta i dem nog skulle fylla en viss funktion ändå.... :-)

För att säga emot: Identifiering av troll är en uppgifter för användare.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Flabbergasted » ons 22 jan 2014, 21:15

Pär C skrev:
Tryggve skrev:Nu ser jag att WTC-tråden är låst, efter att ha gått från ca 280 sidor till 355 på ett par veckor, detta av en användare som direkt gav trollvibbar. Jag vill nog säga att jag tycker att detta illustrerar att en funktion som skulle tvinga nya användare att kolla igenom trådar innan de kan posta i dem nog skulle fylla en viss funktion ändå.... :-)

För att säga emot: Identifiering av troll är en uppgifter för användare.
Och den identifieringen gick väl ganska snabbt. Så man kan tycka att tråden borde ha kunnat låsas mycket tidigare. Men men, moderatorerna gör ett hästjobb och ingen skugga faller över dem.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav Tryggve » ons 22 jan 2014, 23:03

Pär C skrev:För att säga emot: Identifiering av troll är en uppgifter för användare.

Identifieringen brukar vara lätt, vi var ju flera som gjorde det snabbt. Men jag vet inte om det gjorde så stor skillnad just i detta fall. Dock, ingen skugga över moderatorerna, snarare de som inte kan låta bli att mata trollet..... :-)

Det var därför som jag undrade om en funktion av den typen. Då skulle de långa trådarna kanske inte vara så roliga att starta upp igen för troll. De kan dock säkert starta nya om de vill, men det brukar vara lite lättare att upptäcka dem då.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Pär C » tor 23 jan 2014, 06:59

Tryggve skrev:Identifieringen brukar vara lätt, vi var ju flera som gjorde det snabbt. Men jag vet inte om det gjorde så stor skillnad just i detta fall. Dock, ingen skugga över moderatorerna, snarare de som inte kan låta bli att mata trollet..... :-)

Det var därför som jag undrade om en funktion av den typen. Då skulle de långa trådarna kanske inte vara så roliga att starta upp igen för troll. De kan dock säkert starta nya om de vill, men det brukar vara lite lättare att upptäcka dem då.

Vissa finner uppenbarligen ett nöje i att debattera med troll. Varför ta detta nöje ifrån dem?
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Christer Romson Lande » tor 23 jan 2014, 07:20

Jag tror att ni har fel. Kassler var inget troll (en person som argumenterar för en kontroversiell ståndpunkt som hen inte håller med om bara för att provocera) utan en konspirationstroende som var dålig på att argumentera på skeptikervis.
Christer Romson Lande

Inläggav pwm » tor 23 jan 2014, 09:10

Christer Romson Lande skrev:Jag tror att ni har fel. Kassler var inget troll ...
Ja. För sådana som kassler är naturlagar mest en rekommendation.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Tryggve » tor 23 jan 2014, 12:30

Pär C skrev:Vissa finner uppenbarligen ett nöje i att debattera med troll. Varför ta detta nöje ifrån dem?

Främst för att det skapar rätt dåligt stämning på forumet, folk blir förbannade på troll. Sedan så stjäl det folks tid, och är lika produktivt som att sortera müsli.

Sedan kan ju också diskussionen med troll nästan "kapa" aktiviteten på forumet, så att det inte skrivs mycket på andra ställen.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Blafsen » tor 23 jan 2014, 12:55

Precis som Tryggve tror jag att de flesta troll har som huvudmål att förlöjliga forumet, men visst finns det också de som bara ser det som förströelse. Den tidigare arten tror jag är såna som skapar en massa nya meningslösa trådar som de bara vill tramsa bort. Det kan kanske bero på att man vill flytta fokus från bättre trådar?
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav pwm » tor 23 jan 2014, 13:03

Blafsen skrev:Det kan kanske bero på att man vill flytta fokus från bättre trådar?
Anar du en konspiration?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Tryggve » tor 23 jan 2014, 13:06

Tror nog inte att det är en konspirations, snarare folk som tycker det är kul att trolla forum.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Blafsen » tor 23 jan 2014, 13:11

pwm skrev:
Blafsen skrev:Det kan kanske bero på att man vill flytta fokus från bättre trådar?
Anar du en konspiration?

Hm, kan inte hjälpa att jag går lite emot mina ideal sen ifjol när så många som skriver exakt som en viss "redaktör" avslöjades för att ha oräkneligt med konton på ett annat nätforum.

Dock avstår jag från att nämna namn. Och jag tror inte att det var densamme i denna diskussion. Inte heller att det var densamme som den rad avstängda här i höst. Vad jag tror där håller jag inne med.

Men din fråga var inte så dum. :wink:
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav Blafsen » tor 23 jan 2014, 13:14

Men för att förtydliga. De/den som skrev som redaktören behöver inte alls ha varit redaktören. Förmodligen en fanatisk lärjunge.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav vils » mån 03 feb 2014, 14:51

Finns det ingen möjlighet att begränsa hur många trådar nya användare kan starta per dygn?
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech
Användarvisningsbild
vils

Inläggav Tryggve » mån 03 feb 2014, 15:03

vils skrev:Finns det ingen möjlighet att begränsa hur många trådar nya användare kan starta per dygn?

Om det nu är nya användare....
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Om forumet