En sanslös vecka på forumet

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: En sanslös vecka på forumet

Inläggav Moridin » sön 17 aug 2014, 18:02

Blafsen skrev:Några trådar där vissa inlägg tar lika lång tid att läsa som en tegelsten av Dostojevskij. Inte lätt att fatta inläggen när man glömt hur det började innan man kommit till sista meningen. Eller har man till sist fått insikten om hur dum man egentligen är?

Alltets varande i evighet, eller vad det nu heter?

Människor brukar ofta skriva långa, ältande texter för att dölja det orimliga i det de skriver.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav kipphebel3 » sön 17 aug 2014, 18:06

Människor brukar ofta skriva långa, ältande texter för att dölja det orimliga i det de skriver.

Som min Mamma brukade säga: "Få ord och väl valda"
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Blafsen » sön 17 aug 2014, 21:20

Moridin skrev:
Blafsen skrev:Några trådar där vissa inlägg tar lika lång tid att läsa som en tegelsten av Dostojevskij. Inte lätt att fatta inläggen när man glömt hur det började innan man kommit till sista meningen. Eller har man till sist fått insikten om hur dum man egentligen är?

Alltets varande i evighet, eller vad det nu heter?

Jo, face to face har väl alla varit med om typer som bestämmer sig för att prata omkull motståndaren. Bara svamla på nonsens så att motståndaren inte ska få en syl i vädret. I skrift kan man ju inte det på samma sätt, även om jag misstänker att det är det som användaren testar på sitt sätt. Att flumma iväg i så mycket begreppsfilosofiska paranteser att det ska bli svårt att hitta kärnan i det man ska bemöta. Jag upplever att den där användaren håller på med ett sorts experiment.

Annars kan det bara vara så enkelt att en textvägg är ett sätt att lura motståndaren att svara på allt. Då kan man gå vidare med de lite enklare frågorna och "råka" glömma de frågar där man målat in sig i hörnet. En taktik jag känner igen från ett annat forum. En mirakelvattenförsäljare som var expert på att skriva textväggar bara för att spreta ut ämnet och göra tråden omöjlig att få grepp om.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav FudoMyoo » sön 17 aug 2014, 21:40

det känns framförallt som att den omtalade tråden hade passat bäst som en s k betraktelsetråd, snarare än som nu då den ligger under Naturvetenskap och teknik-delen..
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav tonyf » mån 18 aug 2014, 16:54

FudoMyoo skrev:...
den
...

Var vänlig mer explicit. Direktlänk till diskussionstråd som avses. Tack.

(gäller inte endast FudoMyoo, det var endast senaste fallet, gäller _alla_, var vänlig var explicit[a])
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav FudoMyoo » mån 18 aug 2014, 17:09

tonyf skrev:Var vänlig mer explicit. Direktlänk till diskussionstråd som avses. Tack.
Sorry, här är tråden. Nu är den dock på ett lämpligare ställe.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Blafsen » mån 18 aug 2014, 18:56

Den andra.

T o m förklaringarna hur ointelligenta alla andra är, blir så komplicerade att man undrar om det beror på under- eller överintelligens att man inte fattar dem.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav tonyf » tis 19 aug 2014, 14:45

Tack för länk FudoMyoo och Blafsen.

Mycket värdefulla diskussionstrådar som jag ser det. Det är viktigt att s.k. 'vi skeptiker' lär oss något om hur vetenskapskritiska ser på världen. Tyvärr är det ju dock litet för mycket arbete, för mig i.a.f. Jag har nu skumläst litet i trådarna men att verkligen sätta mig in mer i hur tankeresan tänker får jag göra någon gång i livet då jag är "litet piggare" (om det mot förmodan skulle inträffa någon sådan period). Mycket värdefulla trådar för VoF-forum, men jag håller med om att det ju är onödigt med två, en typ betraktelsetråd skulle ju vara tillräckligt egentligen.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav KA67 » tis 19 aug 2014, 21:36

Är det bara jag som tänker att Tankeresan och Börje Peratt kanske skulle kunna ha ett bra utbyte av tankar? Fast det kanske skulle skära sig ordentligt ...
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav manifesto » tis 19 aug 2014, 22:18

tonyf skrev:men att verkligen sätta mig in mer i hur tankeresan tänker

:mrgreen:
War is peace.
manifesto

Inläggav Blafsen » sön 28 sep 2014, 21:41

Den där tråden om feminister och dataspel. En helt obegriplig prestigekamp som jag hoppas att ingen som jag försöker värva hit får syn på. Suck. Och förra veckan var det våldtäcktsanekdottråden som någon fick syn på som jag var så här [] nära att värva. Ridå.

Vad är det som händer?
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav Moridin » sön 28 sep 2014, 21:52

Blafsen skrev:Den där tråden om feminister och dataspel. En helt obegriplig prestigekamp som jag hoppas att ingen som jag försöker värva hit får syn på. Suck. Och förra veckan var det våldtäcktsanekdottråden som någon fick syn på som jag var så här [] nära att värva. Ridå.

Vad är det som händer?

Folk vägrar diskutera sakfrågan och måste därför hitta på saker att distrahera med.

Om du vill locka nya människor att bli intresserad av skepticism, ge dem en bok eller skicka en Youtubelänk.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Blafsen » sön 28 sep 2014, 22:00

De har alla böcker jag känner till. Länka hit till forumet är ingen bra ide'. Ingen vill gå med i nåt där t o m jag ses som normal. Kloka människor.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav Moridin » sön 28 sep 2014, 22:04

Blafsen skrev:De har alla böcker jag känner till. Länka hit till forumet är ingen bra ide'. Ingen vill gå med i nåt där t o m jag ses som normal. Kloka människor.

Om de redan är skeptiker så är det bara marginellt relevant att värva dem? Be dem istället att stödja JREF.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav micke.d » sön 28 sep 2014, 22:09

Det finns inget likhetstecken mellan forumet och skeptikerrörelsen.

Vet inte om jag ska skriva "Lyckligtvis".
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Om forumet