toxicavenger skrev:Tillåter vi oss inte det är jag rädd att man kan bli lite väl stel.
Varför då?
Hur då?
Jag misstänker att du kanske har lite felaktiga uppfattningar om skeptiskt synsätt.
Se gärna:
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/M ... eMarigoldshttp://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/StrawVulcanHippieungen skrev:För att ta ett exempel: Om en när och kär blir sjuk är det inget fel att man ber för sin anhörige, samtidigt som man låter denne få den bästa vård och behandling som känd vetenskap kan erbjuda. Problem blir det däremot om man förkastar den beprövade behandlingen för att helt förlita sig till bönen.
"Om en när och kär blir sjuk är det inget fel att man ger en homeopatisk kur till sin anhörige,
samtidigt som man låter denne få den bästa vård och behandling som känd vetenskap kan erbjuda. Problem blir det däremot om man förkastar den beprövade behandlingen för att helt förlita sig till homeopatin."
...plus att bön+sjukvård, är en "gateway drug".
Hippieungen skrev:Kanske var ett konstigt ordval. Men faktum är att outbildade människor ändå är utlämnade till tro även när det gäller vetenskap. Helt enkelt för att man inte förstår studierna.
Nej.
Man
litar på vetenskapen.
Men jag hoppas att andemeningen i mitt förra inlägg ändå kan förstås. Naturligtvis stöder jag inte religiös övertygelse som innebär vetenskapsförnekelse.
Kan du ge ett exempel på en religiös övertygelse som
inte innebär vetenskapsförnekelse?
Jag har ställt denna fråga, flertalet gånger, men ingen har ens försökt svara av någon anledning.
Jag anser att om man har en tro på något större än vi känner till ska man också vara ödmjuk inför att vi inte vet öht så mycket om det.
Vad är ödmjukt i att påstå sig veta något, trots att det inte går att visa?
Vad är det ödmjuka i att, istället för att säga "jag vet inte", säga sig veta?
Vad är ödmjukt i att säga att universum var skapat för oss?
Neil DeGrasse Tyson - Greatest Sermon EverThe Humility Of ScienceSedan hoppas jag att jag i andra diskussioner har visat hur jag ser på det ärbara i att tro på saker i frånvaro eller i kontradiktion till evidensen
Nej.
Hippieungen skrev:Ingen kan vara helt säker på att vi är det högsta väsen som finns.
Vad för skeptiker/vetenskapsman skulle säga det?
Vad för belägg finns det för att tro det?
De ända som tror något sådant,
är religiösa!Fast det enda jag egentligen menade med mitt första inlägg på tråden, är att så länge våra handlingar styrs av vad vi vet, är det inga problem om man ber böner för sina nära och kära. Problemet är när tron begränsar ens handlande. Eller får oss att göra dumma saker.
Vad vi tror, påverkar hur vi tänker och handlar.
Det går inte att undvika.
toxicavenger skrev:Självklart respekterar jag en människas/skeptikers religiösa övertygelse. Faktiskt tycker jag att de flesta människor bör respekteras.

Att respektera någons övertygelse
är inte detsamma som att respektera människan!
Människan och människans åsikter/övertygelser är två separata saker.
Jag respekterar dig och din rätt till din religiösa övertygelse, men jag respekterar överhuvudtaget
inte din religiösa övertygelse.
Vi argumenterar emot dina åsikter.
Inte mot dig som person.
Det finns en skillnad.
Att hitta felaktigheter i personers tro tycker jag inte hör hit, såtillvida det inte handlar om kritik av en religions skadliga effekter.
Hur är tron på t.ex homeopati, annorlunda från tron på religion?
...och varför tror du att det inte är skadligt/negativt att ha en helt grundlös tro?
Varför tror du att en religiös tro, inte påverkar ens tankesätt och agerande?
Bara för att jag inte stödjer ditt arbete mot/kritik av religion så betyder inte det att vi inte kan finna samsyn i andra frågor.
Det är det ingen som sagt heller.
Det är bara du som, rätt barnsligt måste sägas, gnäller om det.
Och visst, kritisera religioner också, men var smidig och hänsynsfull så att ni inte sårar, d v s uppträd gentlemannamässigt.
Vi har alla uppträtt gentlemannamässigt.
...men det räcker ju aldrig, för att garantera att man inte sårar religiösa.
Moridin skrev:Vi har nog kommit till en punkt där du tolkar allt jag säger som pejorativt. Antagligen det här också.

toxicavenger skrev:Och därför har vi ett stort problem. Om jag känner att jag behöver dölja min tro när vi träffas på skeptikerpubbar m m, så är ju detta ingen förening för mig.
Det intryck jag får av dig, är att du gnäller som en bortskämd snorunge, som insisterar på att skapa tillfällen att leka martyr, så...
Det vore nog ingen särskild förlust.
(och där slutade jag vara gentlemannamässig)
Blenda skrev:Jag gillade toxicavenger - inte minst för att han höll sig själv kolugn hela tiden

manifesto skrev:"Gud är kärleken. Nästa fråga."
Det finns ingen som säger så, och faktiskt menar vad de säger.
Om gud=kärlek, så skulle de inte använda ordet gud.
De säger gud, för att de anser att gud är mer än bara kärlek.