Kristna skeptiker?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Kristna skeptiker?

Inläggav kaxiga Z » tis 24 jul 2012, 16:38

Moridin Wrote:- Varför tycker du att man borde motstå ateism tills ateism når konsensus i filosofiska sammanhang men inte göra samma sak för gudstron?

- Jag länkade en studie som pekar på att över 70% av filosofer accepterar eller lutar åt ateism. Räcker detta för att du ska tycka att ateism är filosofisk konsensus?

- Inte borde utan: jag tycker att man kan välja själv i frågor som inte är vetenskapligt avgjorda i de peerreviewade högt rankade tidskrifterna (förutom även i de icke avgörbara frågorna). Man kan t ex inte välja om relativitetsteorin, såvida man inte är duktig fysiker själv som kan lägga fram extremt bra motargument/motsägande rön.

- Glömde säga att jag har sett den undersökningen. När det gäller filosofer som just sysslar med guds existens-frågor så vet jag inte hur fördelningen ser ut, men i huvudsak: den ansedda litteraturen (Oxford/Cambridge-tidskrifter i filosofi/Stanford-encyklopedin) verkar inte ha tagit ställning emot guds existens/skriver inte att frågan är avgjord.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Moridin » tis 24 jul 2012, 16:53

kaxiga Z Wrote:- Inte borde utan: jag tycker att man kan välja själv i frågor som inte är vetenskapligt avgjorda i de peerreviewade högt rankade tidskrifterna (förutom även i de icke avgörbara frågorna). Man kan t ex inte välja om relativitetsteorin, såvida man inte är duktig fysiker själv som kan lägga fram extremt bra motargument/motsägande rön.

- Glömde säga att jag har sett den undersökningen. När det gäller filosofer som just sysslar med guds existens-frågor så vet jag inte hur fördelningen ser ut, men i huvudsak: den ansedda litteraturen (Oxford/Cambridge-tidskrifter i filosofi/Stanford-encyklopedin) verkar inte ha tagit ställning emot guds existens/skriver inte att frågan är avgjord.

Jag upplever att ditt resonemang är baserat på att det finns något som heter "avgjort" inom naturvetenskapen. Problemet är att ett sådant mytomspunnet monster inte existerar. För att fortsätta på ditt exempel vet vi idag att relativitetsteorin inte är den ultimata beskrivningen av verkligheten. Det är bara en bra approximation vid låga energier, men den kommer antagligen bli ersatt eller utökad i framtiden.

Om vi släpper den omöjliga standarden "avgjort" kan man få en bättre uppfattning av situationen. Då handlar det istället om vad som är mest troligt. Jag presenterade evidens för att man kan betrakta ateism som konsensus med hjälp av en studie. Du valde att flytta milstolparna och kräva något ännu större. Om vi tar SEP som exempel så är dess syfte att erbjuda uppdaterade översikter över filosofiska frågeställningar, så per definition är det inte troligt att de kommer göra det du begär, någonsin.

Så din begäran är både praktiskt och teoretiskt orimlig. Jag noterar också att du valde att inte svara på en av frågorna.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Nemesis » tor 24 aug 2017, 18:12

Jag var ovetande om att VoF och Wikipedia har olika definitioner av skeptiker, vilket hävdades tidigare i denna tråd. Jag tror att ganska många är ovetande om det isf, om detta nu är fallet.

Kan kristna då vara skeptiker? Jag skulle svara ja på den frågan. Men det är inte alltid problemfritt att kombinera vetenskaplig skepticism med en ideologisk övertygelse (religiös, politisk, filosofisk, etc). Den kristna traditionen gör många påståenden om vetenskap, historia osv, som numera är vederlagda. Så visst, om den kristne skeptikern inte tror på en gud som skapade världen och ingriper i den, är beredd att förkasta större delen av Gamla Testamentets historia, osv, då går det.

I praktiken så förekommer det att skeptiker har "sacred cows" i form av kristen tro eller annan ideologi. Det går såklart att hålla sig med sånt (även om det inte är önskvärt), men man kan knappast begära att andra inte ska få ifrågasätta det.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Jonas_R » lör 26 aug 2017, 15:17

Frågan är väl vad för slags kristen som inte tror att gud kan eller vill ingripa
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Föregående

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen