Bra strategier för VoF-tillväxt?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Bra strategier för VoF-tillväxt?

Inläggav calle555 » sön 07 mar 2010, 01:14

Garvarn skrev:Varför inte koncentrera sig på att locka fler [medlemmar] överhuvudtaget?

Det tycker jag låter som en bra utgångspunkt. Låt oss spåna lite kring hur det skulle kunna göras.

Jag börjar:

Varför bryr vi oss? Vilken är vår känslomässiga drivkraft? Vad får vårt blod att koka? När jag ser mig om här på forumet, i föreningen VoF och i den internationella skeptikerrörelsen så tycker jag mig skönja svaret: Vi avskyr lurendrejeri.

Men vetenskapens metoder och resultat då? De är väl vår stora passion? Nej, de är verktygen med vilka vi skiljer vetenskap från villfarelse. Och fantastiska verktyg är de, men utan lurendrejerier att bekämpa skulle skeptikerrörelsens låga snart falna.

Ett effektivt sätt att tända fler VoF-lågor är därför att:

1. basunera ut tydliga exempel där folk känner starkt för det lurade offret
  2. tala om att man kan bekämpa den sortens lurendrejeri genom att stödja VoF

Jag säger inte att vi ska göra tv-reklam, men reklamen för Friends ger er en fingervisning om i vilka banor jag tänker. Ersätt bara flickan med exempelvis en döende cancerpatient, mobbarna med en samvetslös brasiliansk charlatan* och Friends med VoF.

Nu är det er tur. Låt förslagen strömma in!

* Jag väljer det exemplet eftersom det känslomässigt engagerar mig och eftersom jag själv ofta använder det när jag försöker förklara vad VoF gör.
Användarvisningsbild
calle555

Re: Bra strategier för VoF-tillväxt?

Inläggav smiskos » sön 07 mar 2010, 12:25

Slaskade lite trams
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.
Användarvisningsbild
smiskos

Inläggav Marcus » sön 07 mar 2010, 14:43

De här frågorna fick jag från Humanisterna. Om någon (calle555?) vill dra igång en poll för att testa forummedlemmarnas åsikter i frågan (byta ut Humanisterna mot VoF)så kanske det kan ge något!

OBS! Om du anser att vi inte ska ägna oss åt vissa verksamheter alls kan du signalera detta genom att inte räkna upp dem.

Rangordna följande verksamhetsområden i prioritetsordning.

Humanisterna ska:

A Arrangera öppna föreläsningar om vetenskap, filosofi, religion och samhällsfrågor m.m. i folkbildande syfte. Humanisterna ska arbeta som folkbildningsrörelse.

B Arrangera för allmänheten debatter och seminarier m.m med meningsmotståndare, för att tydliggöra skillnaden mellan sekulära och religiösa livsåskådningar och dess konsekvenser.

C Arrangera medlemsaktiviteter såsom studiecirklar, pubkvällar, medlemsseminarier och kurser, liksom andra gemensamma aktiviteter för Humanisternas egna medlemmar.

D Erbjuda humanistiska konfirmationsläger för ungdomar, som ett alternativ till kyrkans konfirmation, för att ge ungdomar en möjlighet att diskutera etiska och existentiella frågor i ett icke-religiöst sammanhang.

E Påverka samhällsutvecklingen genom att opinionsbilda och informera allmänheten och makthavare i vår strävan efter ett sekulärt samhälle med strikt åtskillnad mellan religion och politik, både nationellt och internationellt. Arbeta med den humanistiska riksdagsgruppen och vara remissinstans för statliga utredningar och referensorganisation för myndigheter.

F Erbjuda och utbilda officianter för humanistiska ceremonier som alternativ till de traditionella religiösa ceremonierna såsom barnvälkomnanden, borgerliga bröllop och begravningar.

G Genomföra utåtriktade aktioner på lokalnivå som markerar förbundets ställningstagande på olika sätt, till exempel demonstrationer, bokbord, flygblad, offentlig medlemsvärvning, protestaktioner m.m.
Marcus

Inläggav AndersY » sön 07 mar 2010, 18:27

Marcus skrev:De här frågorna fick jag från Humanisterna. Om någon (calle555?) vill dra igång en poll för att testa forummedlemmarnas åsikter i frågan (byta ut Humanisterna mot VoF)så kanske det kan ge något!

[se ovan]

B, D, E och F tycker jag inte är relevanta för VoF, eftersom VoF inte är en förening för livsåskådning, vilket jag uppfattar Humanisterna som. Jo, de är för en rationell och vetenskaplig syn, men de är ändå som jag uppfattat det främst för ett sekulärt samhälle med en alternativ livsåskådning till en religiös. De arrangerar alternativa konfirmationsläger, etc.. Visst kan man titta på hur Humanisterna gör eftersom det finns många beröringspunkter, men det är ändå en annan sak och Humanisterna bör ha underlag för att bli en betydligt större förening än VoF någonsin kan tänkas bli just p.g.a. sin livsåskådnings-inriktning. Minst 100 000 medlemmar borde inte vara något problem för Humanisterna i en av världens mest sekulära länder och faktiskt ganska dåligt att de bara är dubbelt så stora som VoF, men det rör väl på sig.

VoF är enligt min uppfattning smalare och appellerar väl lite mer mot rena vetenskapsnördar samt spök/medium- och alternativmedicin-skeptiker. Finns en fara med det att det blir för smalt och elitistiskt, som en förlängning av den akademiska forskningsvärlden, istället för att vara ett mer allmänt folkbildande organ för informationsspridande om den vetenskapliga metoden samt spök-jägar-jägare. VoF bör alltså enligt min mening vara den främsta instans journalister, allmänhet och andra vänder sig till när de vill veta vad som kan avgöras vetenskapligt, hur man bär sig åt, samt resultat inom ande- och alternativmedicin-världen, liksom även annan pseudo- och riktigt vetenskap. Någon Lars Bern-figur hoppas jag t.ex. aldrig tar plats i VoF:s styrelse, men jag kan förstå att han satt i Humanisternas, eftersom de är mer inriktade på livsåskådning.

Hur man skall nå dit har jag ingen riktig aning om, annat än att synas mer. Det här forumet och aktiviteter som träffar och föreläsningar ser jag inget problem med, utan det är mer av annan aktivitet. Att bli remissinstans för vetenskaps-frågor, som stöd till alternativ-medicin, lagstiftning kring ande-pratare och andra charlataner, o.s.v. vore säkert bra, men hur blir man det?
En förening blir ju inte bättre än sina medlemmar och finns inte kunskapen/viljan/förmågan hos medlemmarna så blir det inte bättre. Att skylla på styrelsen att de inte gör mer om det inte finns några andra medlemmar med vilja att göra mer lönar sig inte. Jag uppfattar det inte precis som att det finns något jättetryck bland massor av medlemmar som vill bli styrelseledamöter och sprudlar av ideer. Men man kan ju göra som mig och hoppas att någon annan gör nåt...
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav calle555 » sön 03 apr 2011, 17:27

calle555 skrev:Varför bryr vi oss? Vilken är vår känslomässiga drivkraft? Vad får vårt blod att koka? När jag ser mig om här på forumet, i föreningen VoF och i den internationella skeptikerrörelsen så tycker jag mig skönja svaret: Vi avskyr lurendrejeri.

I Norge verkar Human-Etisk Forbond ha gjort ett försök med anti-lurendrejeri:

Ingen liker å bli lurt.

Någon med koll på hur det fallit ut?

Tipstack går till Øystein Hansen.
Användarvisningsbild
calle555

Inläggav pwm » sön 03 apr 2011, 19:58

calle555 skrev:
calle555 skrev:Varför bryr vi oss? Vilken är vår känslomässiga drivkraft? Vad får vårt blod att koka? När jag ser mig om här på forumet, i föreningen VoF och i den internationella skeptikerrörelsen så tycker jag mig skönja svaret: Vi avskyr lurendrejeri.

I Norge verkar Human-Etisk Forbond ha gjort ett försök med anti-lurendrejeri:

Ingen liker å bli lurt.

Någon med koll på hur det fallit ut?

Tipstack går till Øystein Hansen.
Jag följer dem på FaceBook och de är (än så länge) mycket aktiva och genererar många kommentarer.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Ripper » mån 04 apr 2011, 00:05

Min egen uppfattning är att VoF bör låta Humanisterna ta hand om tankeläsare, skedböjare, kreationister, handpåläggare och andra uppenbara tokstollar och kvacksalvare. Dessa marginalfenomen är inte värda att ödsla speciellt mycket tid på. Och jag tilltalas inte heller av den ytliga religionskritik som går ut på att, ofta raljant och häcklande, hävda att det minsann är korkat att tro på Gud! (Terry Eagleton har många bra poänger i sin kritik av Dawkins)

VoF borde ha högre ambitioner än så och arbeta för att lära människor att tänka kritiskt, förnuftigt och vetenskapligt. Gärna med hjälp av klassiska folkbildningsmetoder så som studiecirklar. Alltså mer fokus på att lära människor att tänka bra, än att säga åt dem att de tänker dåligt.

Men visst ska vi även gå i kritik mot pseudovetenskap och andra ogrundade uppfattningar om verkligheten. Men då menar jag dels att vi ska ta oss lite tuffare fiender, det gör större nytta att mosa meriterade professorer än spåkärringar. För det är tyvärr inte så att man är förskonad från dumheter bara för att man spendersamt halva sitt liv på universitetet, ibland är inskränktheten som tjockast just där. Somliga vetenskaper är allmänt pålitliga, biovetenskaperna till exempel. Men samhällsvetenskaperna, psykologin och psykiatrin har så stora vetenskapliga brister att det mesta får stämplas som pseudovetenskap. Och fysiker (trots stora bedrifter å andra sidan) har under de senaste hundra åren lyckats prestera fler filosofiska dumheter än filosoferna själva funderat ut under de senaste tvåtusen, vilket inte vill säga lite.

Journalister, ledarskribenter, politiker och allehanda andra proffstyckare kommer också upp med nya villfarelser stup i kvarten som behöver granskas kritiskt. Dessa är som sagt mycket viktigare att bemöta än New Age-flummare eftersom vanliga medborgare faktiskt tror på vad de säger. Om man väljer att sparka uppåt så innebär det såklart att det kommer bli en jävla massa rabalder kring VoF, men för egen del så ser jag det som själva nöjet, och dessutom är det enklaste sättet att fixa nya medlemmar. ;)
Vid ingången till vetenskapen, liksom vid ingången till helvetet måste emellertid det kravet ställas:

Qui si convien lasciare ogni sospetto
Ogni viltà convien che qui sia morta.
Användarvisningsbild
Ripper

Inläggav Urquhart » mån 04 apr 2011, 08:48

Ripper skrev:Min egen uppfattning är att VoF bör låta Humanisterna ta hand om tankeläsare, skedböjare, kreationister, handpåläggare och andra uppenbara tokstollar och kvacksalvare. Dessa marginalfenomen är inte värda att ödsla speciellt mycket tid på.

Kvacksalveri är, enligt mig, inte alls ett marginellt problem. Det är en miljardindustri (även om beundrarskaran endast verkar tro att riktiga läkemedelsföretag tjänar pengar) och deras metoder medför risken att folk blir skadade och t.o.m. dör.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav piotrr » mån 04 apr 2011, 09:00

Ripper skrev:Min egen uppfattning är att VoF bör låta Humanisterna ta hand om tankeläsare, skedböjare, kreationister, handpåläggare och andra uppenbara tokstollar och kvacksalvare. Dessa marginalfenomen är inte värda att ödsla speciellt mycket tid på. Och jag tilltalas inte heller av den ytliga religionskritik som går ut på att, ofta raljant och häcklande, hävda att det minsann är korkat att tro på Gud! (Terry Eagleton har många bra poänger i sin kritik av Dawkins)

Att kritisera någon som kritiserar något är inte i sig ett belägg för att det som kritiseras är rätt och riktigt. Men OK, jag hör vad du säger och håller inte med.

Vår ambition skall givetvis vara att lära ut kritiskt tänkande och vetenskaplighet. Jag tycker därför att det vore en självpåkallad bakbundenhet om vi inte skulle göra detta genom att visa på dåliga exempel på just kritiskt tänkande och vetenskaplighet. Pseudovetenskapen klär trams i en gyllne skrud och är ett extremt tydligt praktiskt exempel på vad som händer när man INTE har kritiskt tänkande eller ett vetenskapligt perspektiv.

Det jag kan ta med mig från ditt förslag är, om tolkningen tillåts, att föreningen kan sikta mer på hur vi vill att världen skall BLI, hellre än att motarbeta de problemen som finns i världen IDAG. Jag tror bara inte att detta är två skilda saker.

Ripper skrev:Men då menar jag dels att vi ska ta oss lite tuffare fiender, det gör större nytta att mosa meriterade professorer än spåkärringar.

Kanske. Jag önskar sannerligen att det vore så. Men det beror helt på vilken av de två som har störst förtroende hos allmänheten eller sin specifika publik. Jag kanske är negativ nu, men jag tror tyvärr att professorer har alldeles för lite förtroende hos allmänheten. Om professorer sågs som auktoriteter och som i kontakt med allmänheten, om man såg dem ofta och litade på deras uttalanden mer än vad man litar på spågummor, väderspåmän och allsköns pseudoreligiösa företeelser, så hade VoF inte haft ett lika stort uppdrag framför sig.

Vi har också tagit med detta i vissa förvillarutmärkelser, att vi menar att det är värre när en meriterad människa ägnar sig åt dumheter, men vi måste också se till genomslagskraften och hoppas på ett år där ingen människa utmärker sig som årets förvillare. Inte för att föreningen väljer att avstå, utan för att ingen med tillräckligt hög profil har varit tillräckligt förvillande om vetenskapens resultat och metoder på ett helt år.

Det du kan göra, direkt, just nu, är att tipsa oss ( tips@vof.se, i forumet och i nomineringar till årets förvillare ) om vad du tycker är bra (dåliga) exempel i enlighet med vad du säger här, så tar styrelsen ställning till det. Det är lätt att hålla med dig i allmänhet och skall bli intressant att se hur du menar specifikt.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav arbetsbank » mån 04 apr 2011, 21:51

Fast VoF:s primära inriktning är och bör nog inte heller vara vetenskapens främjande i sig. Det bör vara folkbildande insatser i kritisk tänkande och vetenskaplig metod, så att man kan bistå med verktyg snarare än svar. För målet bör vara att driva opinion och folkbildning mot pseudovetenskap, särskilt när den används av charlataner och kvacksalvare.

Jag säger som jag brukar, geschäftet, det är huvudproblemet och huvudfienden. Vetenskapen i sig är ett verktyg att komma åt det. Att främja vetenskap och förståelsen av densamma kommer väl som på köpet, men är inte huvudfokus i min mening.

Att omhulda peer-review och forskning i sig görs bättre av andra. I korthet. Fokusera på processen, verktygen inte på resultaten i sig.

Annars blir det lätt bara "Science says this... science says that... and science says no..."

Med andra det är det andra ordet i föreningens namn som bör vara det primära, folkbildning. Med hjälp av vetenskapen självklart, men det primära är spridandet av kunskap och att ge folk verktyg så att de inte faller offer för charlataner och framförallt kan dra egna slutsatser.
Användarvisningsbild
arbetsbank

Inläggav MissHelena » tis 05 apr 2011, 11:10

calle555 skrev:
Garvarn skrev:Varför inte koncentrera sig på att locka fler [medlemmar] överhuvudtaget?
Det tycker jag låter som en bra utgångspunkt. Låt oss spåna lite kring hur det skulle kunna göras.

Kampanjmaterial / material med olika teman som man kan dela ut på stan? (Typ som Amnesty International arbetar.)
    Material som lämpar sig för skolor? Det ska börjas i tid!
    En vetenskapsblogg som VoF står bakom där dagsaktuella ämnen berörs. Alternativt debattinlägg till större tidningar (gratis reklam!).
Life is islands of ecstasy in an ocean of ennui, and after the age of thirty land is seldom seen. / Luke Rhinehart
Användarvisningsbild
MissHelena

Inläggav FudoMyoo » tis 05 apr 2011, 11:21

MissHelena skrev:En vetenskapsblogg som VoF står bakom där dagsaktuella ämnen berörs.
*host* ähum..
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav rikard » tis 05 apr 2011, 11:34

FudoMyoo skrev:
MissHelena skrev:En vetenskapsblogg som VoF står bakom där dagsaktuella ämnen berörs.
*host* ähum..

Jo, men det är ingen riktig fart på den :). De VoF:are som redan bloggar kanske hellre postar saker på sina egna bloggar och de flesta som inte gör det bloggar inte heller på VoF-bloggen.

Men jag tror MissHelena menar en blogg om vetenskap i allmänhet, inte bara om VoF-frågor?
Användarvisningsbild
rikard

Inläggav MissHelena » tis 05 apr 2011, 11:47

rikard skrev:Men jag tror MissHelena menar en blogg om vetenskap i allmänhet, inte bara om VoF-frågor?

Ja. Och jag hade tydligen missat att det finns en blogg på vof.se. Bra där! Bloggar behöver dock vara aktiva och marknadsföras. Har det gått ut info om denna?
Life is islands of ecstasy in an ocean of ennui, and after the age of thirty land is seldom seen. / Luke Rhinehart
Användarvisningsbild
MissHelena

Inläggav Markus » tis 05 apr 2011, 11:53

Det länkas till den då och då på facebook och Twitter. Vad som kunde startas vore någon sorts bloggredaktion där man kan ansöka om att ingå och att man annonserar t.ex. i ett veckobrev om att det finns möjlighet att ingå.

Sent from my HTC Hero using Tapatalk
Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."
Användarvisningsbild
Markus

Nästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen