Bra strategier för VoF-tillväxt?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Bra strategier för VoF-tillväxt?

Inläggav tonyf » tor 22 mar 2018, 23:43

Vad har vi fått ut av den där facegruppen egentligen? Jag har tittat in några gånger under åren, och för det första är formatet under all kritik (på många sätt men för det första att allt kommer i en lång kolumn, inget sorterat träd), de flesta diskussioner verkar inte speciellt intressanta och det lilla intressanta som finns är svårhittat och svårnavigerat. Lägg till det de stora principiella problemen med att vi (VoF) stöder en ickeskeptisk organisation som facebook. Visst, "folk finns på facebok så vi måste finnas där", ja, t.o.m. jag håller med -- men vad gör vi för att de som vi kan komma i kontakt med genom det får erbjudande om att komma vidare i sin vetenskapligskeptiska karriär? Har, och i så fall hur och hur mycket, de där 30k+ "människor" som vi "värvat" till facebokgruppen verkligen bidragit till att stärka vetenskapligtskeptiskt tänkande i världen?
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav kipphebel3 » fre 23 mar 2018, 06:25

Sökfunktion? Finns det en egen i VoFs fb-grupp? Eller menar du fbs standard?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Nemesis » mån 26 mar 2018, 17:53

Tryggve skrev:
Nemesis skrev:Det förvånar mig. Givet mängden namn som listas fick jag intrycket att det var en väldigt stor och aktiv lokalförening.

Jag vill nog påstå att det fortfarande är den lokalavdelning som har mest aktiviteter.

Men jo, jag blev också lite överraskad. Om jag minns rätt så var vi 14 st som var med på årsmötet nu, mot ca 24 förra året. Så där känns det som ett tapp så sett. Men det kan ju också vara en ren tillfällighet iofs.

Men vi i lokalstyrelsen ska göra vad vi kan för att se till att locka folk med olika aktiviteter. Vi har ju två nya personer i styrelsen också, vilket är väldigt kul.

Hur ser medlemsutvecklingen ut i föreningen i stort?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Tryggve » lör 07 apr 2018, 14:12

tonyf skrev:Vad har vi fått ut av den där facegruppen egentligen? Jag har tittat in några gånger under åren, och för det första är formatet under all kritik (på många sätt men för det första att allt kommer i en lång kolumn, inget sorterat träd), de flesta diskussioner verkar inte speciellt intressanta och det lilla intressanta som finns är svårhittat och svårnavigerat. Lägg till det de stora principiella problemen med att vi (VoF) stöder en ickeskeptisk organisation som facebook. Visst, "folk finns på facebok så vi måste finnas där", ja, t.o.m. jag håller med -- men vad gör vi för att de som vi kan komma i kontakt med genom det får erbjudande om att komma vidare i sin vetenskapligskeptiska karriär? Har, och i så fall hur och hur mycket, de där 30k+ "människor" som vi "värvat" till facebokgruppen verkligen bidragit till att stärka vetenskapligtskeptiskt tänkande i världen?

I alla fall en av de nya medlemmarna i VoF Göteborgs nya lokalstyrelse säger sig ha hittat föreningen via inlägg som delats från Facebookgruppen.

(Främst från inlägg som jag delade, enligt vad vederbörande sade på årsmötet, så jag är lite stolt om det stämmer. :-) )
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » lör 07 apr 2018, 14:22

Nemesis skrev:

I december 2016 så låg vi väl straxt under 2800 medlemmar, vilket väl då var "all time high". Hur det är nu vet jag inte riktigt. Kassören torde ha koll.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » lör 14 apr 2018, 18:40

Tryggve skrev:
Nemesis skrev:

I december 2016 så låg vi väl straxt under 2800 medlemmar, vilket väl då var "all time high". Hur det är nu vet jag inte riktigt. Kassören torde ha koll.

Jag har tagit rätt på att medlemsantalet ligger på drygt 2800 just nu.

Det brukar vara en stadig ökning varje månad över året, men sen är det alltid några som inte betalar och rensas bort ungefär vid halvårsskiftet. Så då minskar antalet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Föregående

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen