Bra strategier för VoF-tillväxt?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Bra strategier för VoF-tillväxt?

Inläggav Markus » ons 06 apr 2011, 07:56

En anledning att ha en bloggredaktion är att det blir ytterligare ett gäng människor som gör något tillsammans och peppar varandra att utveckla bloggen.

Vi borde söka upp personer som har populära bloggar inom lämpliga fält och be dem gästblogga. Ett sätt att göra vore att välja ett ämne, typ "Vad jag tycker om kvacksalvare", "Fuskar andemedier" eller "Statistik för nybörjare", sedan skickar man ut frågan till personer om de kan tänka sig att blogga under den rubriken och gör en artikelserie av det. Samtidigt får de möjlighet att göra reklam för sin blogg.
Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."
Användarvisningsbild
Markus

Inläggav Markus » ons 06 apr 2011, 07:58

Hexmaster skrev:
Markus skrev:Kan man inte skriva i nästa medlemsutskick att "P.S. Du vet väl att VoF har en blogg. Hör av dig till blogg@vof.se med tips på vad du vill läsa om eller om du själv vill vara med och skriva" Då når man förhoppningsvis lite större ringar.

Låter som en notis i Folkvett. Också.

Nu har jag inte lusläst notiserna i senaste numren, men hur mycket reklam har gjorts för VoF:s aktiviteter på Almedalsveckan och möjlighet att engagera sig där?
Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."
Användarvisningsbild
Markus

Inläggav Nancy » mån 18 apr 2011, 19:25

Min utgångspunkt är följande: fyrbarnsmamma med mer önskemål om tid till läsning än vad tillvaron medger. Trots högskoleutbildning väldigt bristfälliga kunskaper om vetenskapliga metoder och dessutom väldigt många (van)föreställningar att göra upp med (obalanser i chakran och fan och hans moster).

För mig (och kanske för fler?) handlar skepticism i nuläget främst om att ha tillräckligt med baskunskaper för att kunna bemöta pseudovetenskap då den dyker upp i vardagen, ex släktingar som vill att man skall prova homeopati mot bihålinflammation eller de vanföreställningar man möter på föräldraforum på internet.

Som nybörjarskeptiker finns det några saker jag gärna skulle vilja se lättåtkomligt på hemsidan:

- Revidering/utökning av artikeln ”Skeptiskt ABC” http://www.vof.se/folkvett/20041skeptiskt-abc

- Litteraturtips (gärna inkl böcker på svenska)

- Länk om argumentation och vetenskapsretorik (finns i forumets introduktionstråd ”Regler och moderering på forumet” viewtopic.php?f=21&t=429 men jag tycker att det kunde finnas på VoF:s sida också)

- Grundkurs i källgranskning
Användarvisningsbild
Nancy

Inläggav AndersY » mån 18 apr 2011, 19:54

Jag har upptäckt att det är många av dem jag känner som använder sig av och tror på homeopater, som inte vet att det handlar om utblandat vatten, utan verkar tro att det är ungefär som naturläkemedel. Någon fler som har den erfarenheten?
Brukar inte homeopater tala om hur det går till? Om de tror på det, så finns det väl ingen anledning att dölja det?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav Hexmaster » mån 18 apr 2011, 20:13

Nancy skrev:- Litteraturtips (gärna inkl böcker på svenska)

Vi har antologierna Vetenskap och villfarelse och Fakta och fantasier vari åtskilliga vanföreställningar och pseudovetenskaper tas upp. Sven Ove Hanssons Vetenskap och ovetenskap är en klassiker men jag vet inte hur lättillgänglig den är nuförtiden. Sen finns det Folkvett-artiklar i mängder utlagda. Och så har undertecknad några alster men de är kanske inte det första jag skulle rekommendera nån som just klivit ur chakraträsket. :-)

Men finns det någon bra "primer" till pseudovetenskaper? Vari de vanligaste och viktigaste (homeopati, slagrutor, chakran, andeprat osv.) tas upp kort och koncist?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav pwm » mån 18 apr 2011, 20:17

Nancy skrev:- Revidering/utökning av artikeln ”Skeptiskt ABC” http://www.vof.se/folkvett/20041skeptiskt-abc
http://www.skepdic.com/
eller om det handlar om medicin: http://www.skepdic.com/
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav JoNoM » mån 18 apr 2011, 21:18

Kolla även http://hem.passagen.se/argumentum/ som ger dig möjlighet att imponera med lite latin också.

Edit: Såg nu att du redan nosat upp den sidan.
Användarvisningsbild
JoNoM

Inläggav Nancy » ons 20 apr 2011, 20:03

Tack för bra länkar och litteraturtips.

Jag tänker att det kanske finns fler som jag, som är nyfikna men som vänder redan i dörren eftersom det känns övermäktigt att läsa och förstå. Man kanske saknar grundläggande kunskaper om vetenskap och argumentation och/eller har väldigt många föreställningar att ta itu med.

I enlighet med föreningens folkbildningstanke så funderar jag på om en "grundkurs i skepticism" på föreningens hemsida kanske skulle kunna bidra till att fler intresserar sig för vidare läsning och även medlemskap i föreningen?

Jag spånar bara. Försökte tänka mig in i hur jag upplevde hemsidan vid första anblicken och vad jag hade gillat (och gillar) att läsa som nybörjarskeptiker.
Användarvisningsbild
Nancy

Inläggav Hexmaster » ons 20 apr 2011, 20:43

En grundkurs i skepticism vore något. Kunskapen finns, att formulera den för lämplig målgrupp en utmaning.

Har du sett Anundi & Åkerbergs Skeptikerskolan? Eller deras blogg.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Nancy » ons 20 apr 2011, 22:27

Hexmaster skrev:En grundkurs i skepticism vore något. Kunskapen finns, att formulera den för lämplig målgrupp en utmaning.
Och mycket bra finns ju redan skrivet, Behövs "bara" redigeras ihop och ges en rubrik. Grundkurs i källgransning har jag dock inte sett någon. Men en sjyst kompis skrev ihop en åt mig (som jag förstår ungefär hälften av men det handlar väl om lite jävlaranamma hos mottagaren också. Det finns i alla fall både kunskap och folk som kan förklara på ett pedagogiskt sätt.

Hexmaster skrev:Har du sett Anundi & Åkerbergs Skeptikerskolan? Eller deras blogg.
Boken är beställd sedan över en månad tillbaks men jag får än så länge bara meddelanden från cdon att den är restnoterad. Nån som vet vad som händer? Har hela lagret köps upp av antivaccinrörelsen eller kanske nån vaken variant?

Tröstläser deras blogg istället. Men böcker är lättare att smygläsa hemma eftersom min dator (eller jag själv) ofta ockuperas av fyra ljuvliga och datorintresserade små barn.
Användarvisningsbild
Nancy

Inläggav anundi » ons 20 apr 2011, 23:47

Nancy skrev:Boken är beställd sedan över en månad tillbaks men jag får än så länge bara meddelanden från cdon att den är restnoterad. Nån som vet vad som händer? Har hela lagret köps upp av antivaccinrörelsen eller kanske nån vaken variant?

Hej och tack för visat intresse!

Den är faktiskt slut (men kan finnas på andra sajter i lager, om du har tur). Enligt förlaget var den svår att sälja in till stora aktörer, vilket ledde till mindre upplaga. Det verkar inte finnas planer på ny upplaga heller, tråkigt nog. :(

"Förlagsekonomiska" skäl angavs. Alltså, eftersom de inte lyckats promota den för de större "kanalerna" ser de väl inte att de kan sälja den öht, vilket känns både märkligt och förståeligt.

Mindre förlag kanske vore något, eftersom stora förlag som Forum har höga förväntningar och ambitioner som en sån här bok uppenbarligen har svårt att leva upp till.

Nancy skrev:Tröstläser deras blogg istället. Men böcker är lättare att smygläsa hemma eftersom min dator (eller jag själv) ofta ockuperas av fyra ljuvliga och datorintresserade små barn.

Då får vi se till att börja uppdatera bloggen lite... Det har vi varit ganska så dåliga på den senaste tiden.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Nancy » tor 21 apr 2011, 05:39

Nancy skrev:
Hexmaster skrev:En grundkurs i skepticism vore något. Kunskapen finns, att formulera den för lämplig målgrupp en utmaning.
Och mycket bra finns ju redan skrivet, Behövs "bara" redigeras ihop och ges en rubrik. Grundkurs i källgransning har jag dock inte sett någon. Men en sjyst kompis skrev ihop en åt mig (som jag förstår ungefär hälften av men det handlar väl om lite jävlaranamma hos mottagaren också. Det finns i alla fall både kunskap och folk som kan förklara på ett pedagogiskt sätt.
Såg att det finns en tråd för "fylleinlägg". Mitt inlägg ovan hade i alla fall platsat i en tråd med "tröttinlägg". Jag undrar vad min kompis och mitt eget ev jävlaranamma har med trådens efterfrågan på förslag på strategier för VoF:s tillväxt att göra... :roll:

Jag blev nog bara lite entusiastisk mitt i tröttheten. Nu vet ni som läser detta att jag har en kompis som är bättre på källgransning än vad jag är och den informationen måste ju vara ovärderlig för er. :wink:

anundi skrev:
Nancy skrev:Boken är beställd sedan över en månad tillbaks men jag får än så länge bara meddelanden från cdon att den är restnoterad. Nån som vet vad som händer? Har hela lagret köps upp av antivaccinrörelsen eller kanske nån vaken variant?

Hej och tack för visat intresse!

Den är faktiskt slut (men kan finnas på andra sajter i lager, om du har tur). Enligt förlaget var den svår att sälja in till stora aktörer, vilket ledde till mindre upplaga. Det verkar inte finnas planer på ny upplaga heller, tråkigt nog. :(

"Förlagsekonomiska" skäl angavs. Alltså, eftersom de inte lyckats promota den för de större "kanalerna" ser de väl inte att de kan sälja den öht, vilket känns både märkligt och förståeligt.
Oj, så lät det inte riktigt på cdon, mer som att den var på ingång snart.

Jag tycker att det du skriver anundi är jätteledsamt. :( Ni måste ha lagt ned enormt mycket jobb med boken. Kommer ni att försöka få den utgiven på annat förslag? Går det att köpa ett ex direkt från er?

Ser fram emot fler blogginlägg.
Användarvisningsbild
Nancy

Inläggav Nancy » tor 21 apr 2011, 19:52

Hexmaster skrev:Och så har undertecknad några alster men de är kanske inte det första jag skulle rekommendera nån som just klivit ur chakraträsket. :-)
Hittade din hemsida och blogg. Många träsk att kliva ur. Är imponerad av all kunskap och engagemang som finns på det här forumet.
Användarvisningsbild
Nancy

Inläggav piotrr » tor 21 apr 2011, 20:36

Nancy skrev:Jag undrar vad min kompis och mitt eget ev jävlaranamma har med trådens efterfrågan på förslag på strategier för VoF:s tillväxt att göra... :roll:

Jag tyckte att det var upplysande att det alltså verkade krävas jävlaranamma för att ta till sig av det skeptiska förhållningssättet. Så skall det ju inte vara. Det måste bli lättare att lära sig om skepticism.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Nemesis » tis 08 nov 2016, 20:14

Något som skulle skapa uppmärksamhet är en podcast. Finns såvitt jag vet ingen renodlat skeptisk podcast på svenska som är aktiv i dagsläget, och då svenska är ett litet språk borde det vara relativt lätt att podcasten får uppmärksamhet. Jämför det med tanken på att idag år 2016 starta en engelsk skeptisk podcast, den skulle drunkna i havet av alla redan existerande podcasts på det språket.

Men podcasts är inte lätt att hålla liv i över tid, vi vet ju hur det gick för Skeptikerpodden (som för övrigt sägs ha bidragit till att VoF fick ett medlemsmässigt uppsving).

Annars kan man annonsera i de tidningar man kan tänkas läses av potentiell målgrupp. T ex de som VoF rekommenderar sina medlemmar att läsa. Flera av dessa tidningar borde ha betydligt större upplaga än vad VoF har medlemmar.

Spoiler: Visa
AndersY skrev:
Marcus skrev:De här frågorna fick jag från Humanisterna. Om någon (calle555?) vill dra igång en poll för att testa forummedlemmarnas åsikter i frågan (byta ut Humanisterna mot VoF)så kanske det kan ge något!

[se ovan]

B, D, E och F tycker jag inte är relevanta för VoF, eftersom VoF inte är en förening för livsåskådning, vilket jag uppfattar Humanisterna som. Jo, de är för en rationell och vetenskaplig syn, men de är ändå som jag uppfattat det främst för ett sekulärt samhälle med en alternativ livsåskådning till en religiös. De arrangerar alternativa konfirmationsläger, etc.. Visst kan man titta på hur Humanisterna gör eftersom det finns många beröringspunkter, men det är ändå en annan sak och Humanisterna bör ha underlag för att bli en betydligt större förening än VoF någonsin kan tänkas bli just p.g.a. sin livsåskådnings-inriktning. Minst 100 000 medlemmar borde inte vara något problem för Humanisterna i en av världens mest sekulära länder och faktiskt ganska dåligt att de bara är dubbelt så stora som VoF, men det rör väl på sig.

VoF är enligt min uppfattning smalare och appellerar väl lite mer mot rena vetenskapsnördar samt spök/medium- och alternativmedicin-skeptiker. Finns en fara med det att det blir för smalt och elitistiskt, som en förlängning av den akademiska forskningsvärlden, istället för att vara ett mer allmänt folkbildande organ för informationsspridande om den vetenskapliga metoden samt spök-jägar-jägare. VoF bör alltså enligt min mening vara den främsta instans journalister, allmänhet och andra vänder sig till när de vill veta vad som kan avgöras vetenskapligt, hur man bär sig åt, samt resultat inom ande- och alternativmedicin-världen, liksom även annan pseudo- och riktigt vetenskap. Någon Lars Bern-figur hoppas jag t.ex. aldrig tar plats i VoF:s styrelse, men jag kan förstå att han satt i Humanisternas, eftersom de är mer inriktade på livsåskådning.

Hmm, jag lutar personligen nog mer år detta som rimlig utgångspunkt för VoF: Varför och för vem finns skeptikerrörelsen?
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen