Bra strategier för VoF-tillväxt?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Bra strategier för VoF-tillväxt?

Inläggav Jonas_R » ons 09 nov 2016, 18:33

Nemesis skrev:Något som skulle skapa uppmärksamhet är en podcast. Finns såvitt jag vet ingen renodlat skeptisk podcast på svenska som är aktiv i dagsläget, och då svenska är ett litet språk borde det vara relativt lätt att podcasten får uppmärksamhet. Jämför det med tanken på att idag år 2016 starta en engelsk skeptisk podcast, den skulle drunkna i havet av alla redan existerande podcasts på det språket.

"Kvack! - Nyheter på skeptiska" är aktiv och släpper avsnitt varje vecka.

http://kvackyou.se/
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav skeptiskelars » ons 09 nov 2016, 20:33

Jonas_R skrev:
Nemesis skrev:Något som skulle skapa uppmärksamhet är en podcast. Finns såvitt jag vet ingen renodlat skeptisk podcast på svenska som är aktiv i dagsläget, och då svenska är ett litet språk borde det vara relativt lätt att podcasten får uppmärksamhet. Jämför det med tanken på att idag år 2016 starta en engelsk skeptisk podcast, den skulle drunkna i havet av alla redan existerande podcasts på det språket.

Ja. Kvack är bra........vad gäller innehållet.
Framförandet är tyvärr lite nördigt och långt ifrån underhållande.
Tror nog att den podden inte tilltalar andra än oss som redan är så att säga frälsta.
Kvalificerat hemligt är betydligt bättre.
Radio Houdi rekommenderar jag ännu mer för folk som aldrig varit i närheten av någon skeptikerrörelse. God underhållning med lagom många stänk av skepticism, som förhoppningsvis kan väcka intresse.
skeptiskelars

Inläggav Nemesis » tor 10 nov 2016, 21:01

Jonas_R skrev:

Nu har jag inte lyssnat speciellt på den podcasten, men min uppfattning var att det är en podcast där tre(?) skeptiker pratar, snarare än en skeptisk podcast. Skeptikerpodden diskuterade olika nyheter, intervjuade personer osv. Gör Kvack också det? Kanske är det en guldgruva som jag missat?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Nemesis » tor 10 nov 2016, 21:04

skeptiskelars skrev:
Jonas_R skrev:

Ja. Kvack är bra........vad gäller innehållet.
Framförandet är tyvärr lite nördigt och långt ifrån underhållande.
Tror nog att den podden inte tilltalar andra än oss som redan är så att säga frälsta.
Kvalificerat hemligt är betydligt bättre.
Radio Houdi rekommenderar jag ännu mer för folk som aldrig varit i närheten av någon skeptikerrörelse. God underhållning med lagom många stänk av skepticism, som förhoppningsvis kan väcka intresse.

Hmm. Var inte Anders arg på skeptiker och skeptikerrörelsen pga att de överlag inte delar hans intresse för religion? Vet att John också är lite sur på skeptikerrörelsen, eller iaf VoF, men mer specifikt varför känner jag inte till.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Tryggve » tor 10 nov 2016, 21:49

Facebook-gruppen växer i alla fall hela tiden, och har nu drygt 15 000 medlemmar. Dock så tror jag att antalet medlemmar i föreningen har peakat lite, eller vad man ska säga. Det verkar stå rätt still vid ca 2600-2700 st, om jag förstår det hela rätt. Men det var vad jag fick höra när jag sist frågade om antalet medlemmar på något möte, och det var ett tag sedan.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Nemesis » tor 10 nov 2016, 22:01

Tryggve skrev:Facebook-gruppen växer i alla fall hela tiden, och har nu drygt 15 000 medlemmar. Dock så tror jag att antalet medlemmar i föreningen har peakat lite, eller vad man ska säga. Det verkar stå rätt still vid ca 2600-2700 st, om jag förstår det hela rätt. Men det var vad jag fick höra när jag sist frågade om antalet medlemmar på något möte, och det var ett tag sedan.

Tyckte att någon på en skeptikerpub sa att medlemsantalet ligger närmare 2800 medlemmar, och att VoF växer, men att det sker långsamt. Han var också övertygad om att VoF skulle kunna ha åtminstone tio gånger så många medlemmar som man har just nu.

Just Facebookgrupper vet jag inte om man ska lägga så stor tyngd på. Folk kan ju lägga till varandra i grupper utan att den som blir tillagd behöver godkänna det.
Nemesis

Inläggav Tryggve » tor 10 nov 2016, 22:12

Nemesis skrev:Tyckte att någon på en skeptikerpub sa att medlemsantalet ligger närmare 2800 medlemmar, och att VoF växer, men att det sker långsamt. Han var också övertygad om att VoF skulle kunna ha åtminstone tio gånger så många medlemmar som man har just nu.

2700 är vad jag hörde senast vad jag minns, men jag kan minnas fel förstås.

Vad jag förstår så står dock både VoF och Humanisterna och "stampar" vad gäller medlemsantalet, efter att ha haft ökade antal medlemmar ett antal år. Då får ju ändå Humanisterna ofta rätt mycket mer uppmärksamhet i media. Det är ju möjligt att det borde kunna vara 10 ggr fler medlemmar i VoF än vad det är, men det är väl rena gissningar egentligen om hur många som skulle vara intresserade.

Men visst ska man försöka locka nya medlemmar. Det är ju möjligt att en ny podd skulle vara bra för det, och Sketikerpodden drog säkert en del folk på sin tid. Men ska man locka stort antal nya medlemmar så måste man nog nå betydligt större publik än vad poddar i allmänhet gör. Skulle jag tro.

Nemesis skrev:Just Facebookgrupper vet jag inte om man ska lägga så stor tyngd på. Folk kan ju lägga till varandra i grupper utan att den som blir tillagd behöver godkänna det.

Man kan ju t ex notera att efter det att "Blondinbella" skrev om VoF så blev det flera hundra nya medlemmar i FB-gruppen på några dagar. Så jag tror inte man ska underskatta den heller så sett. Gruppen har vuxit med 5000 medlemmar det senaste året vad jag ser.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » fre 11 nov 2016, 21:11

Här nämns det förresten på forumet. Efter omnämnandet på hennes blogg så blev ca 500 pers medlemmar i Facebook-gruppen på ett par dagar.

viewtopic.php?p=709713#p709713

Jag ställer mig rätt skeptisk till att en podd skulle kunna matcha det vad gäller uppmärksamhet.... :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Nemesis » fre 11 nov 2016, 22:27

Tryggve skrev:Vad jag förstår så står dock både VoF och Humanisterna och "stampar" vad gäller medlemsantalet, efter att ha haft ökade antal medlemmar ett antal år. Då får ju ändå Humanisterna ofta rätt mycket mer uppmärksamhet i media. Det är ju möjligt att det borde kunna vara 10 ggr fler medlemmar i VoF än vad det är, men det är väl rena gissningar egentligen om hur många som skulle vara intresserade.

Vill minnas att jag hört det såhär, någon mer insatt får gärna rätta om det är felaktigt:

VoF växer år för, men det sker långsamt och tillväxten är liten.

Humanisterna har många som går med varje år, men många försvinner också ut varje år. Detta leder till ett stagnerat medlemsflöde. För några år sen hade de en svag minskning av antalet medlemmar, men nu har det börjat öka igen. Just nu ligger deras medlemsantal på cirka 5300 medlemmar. Deras maximala antal var cirka 6000.

Tryggve skrev:Men visst ska man försöka locka nya medlemmar. Det är ju möjligt att en ny podd skulle vara bra för det, och Sketikerpodden drog säkert en del folk på sin tid. Men ska man locka stort antal nya medlemmar så måste man nog nå betydligt större publik än vad poddar i allmänhet gör. Skulle jag tro.

Jo, en pod är ju bara ett instrument. Och svår att hålla liv i över en längre tidsperiod då det är tidskrävande. En annan möjlighet är som sagt att annonsera i tidningar man kan tänka sig att intresserade läser.

Tryggve skrev:
Nemesis skrev:Just Facebookgrupper vet jag inte om man ska lägga så stor tyngd på. Folk kan ju lägga till varandra i grupper utan att den som blir tillagd behöver godkänna det.

Man kan ju t ex notera att efter det att "Blondinbella" skrev om VoF så blev det flera hundra nya medlemmar i FB-gruppen på några dagar. Så jag tror inte man ska underskatta den heller så sett. Gruppen har vuxit med 5000 medlemmar det senaste året vad jag ser.

Det kanske ligger något i det. Även om det är väldigt simpelt att "gilla" nåt på Facebook, eller liknande.
Nemesis

Inläggav ulltand » lör 12 nov 2016, 11:15

Om vi är snälla, så kanske vi kan få in nåt typ liknande nedan i VoF-forumet på Facebook?

"Hej, du verkar gilla skepticism, vill du vara med och stötta och vara en av oss? Ju fler medlemmar vi är, desto mer spännande saker kan vi göra!"
Swisha 200:- till XXX med ditt namn, så är du medlem :-)

"
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Nemesis » sön 13 nov 2016, 19:22

En tysk skeptikerorganisation som existerade mellan 1903 och 1934 hade tydligen 30 000 medlemmar. Så visst finns det potential.

Sen tror jag man kan gissa sig till varför den upphörde att existera 1934...
Nemesis

Inläggav jojj3 » tis 15 nov 2016, 08:10

Marknadsföra forumet på sociala medier om varje medlem delar ett intressant inlägg så börjar de spridas. Jag hittade hit genom en google sökning och då hamnade jag på erlands skrivelser om "Aftonbladets TV-bilaga: könsfördelning m m på omslaget" :)
Obama: Republicans’ ‘Unifying Principle’ Is Denying Health Care To 30 Million People
Användarvisningsbild
jojj3

Inläggav Tryggve » ons 21 dec 2016, 21:10

VoFs Facebook-grupp har nu nästan 17400 medlemmar.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » fre 30 dec 2016, 11:56

Och nu är Facebook-gruppen uppe i 18000 medlemmar.

EDIT: fick också reda på att föreningen verkar ha "all time high" när det gäller betalande medlemmar. Strax under 2800 st nu. Trevligt. Speciellt att jag hade fel i att det låg på 2700 st. :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 10 jan 2017, 17:32

Och nu är det 19000 medlemmar i Facebookgruppen. Spännande. :-) Admin där gör verkligen ett bra jobb!
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen