Bra strategier för VoF-tillväxt?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Bra strategier för VoF-tillväxt?

Inläggav Nemesis » tis 10 jan 2017, 19:23

Tryggve skrev:Och nu är Facebook-gruppen uppe i 18000 medlemmar.

EDIT: fick också reda på att föreningen verkar ha "all time high" när det gäller betalande medlemmar. Strax under 2800 st nu. Trevligt. Speciellt att jag hade fel i att det låg på 2700 st. :-)

Tryggve skrev:Och nu är Facebook-gruppen uppe i 18000 medlemmar.

EDIT: fick också reda på att föreningen verkar ha "all time high" när det gäller betalande medlemmar. Strax under 2800 st nu. Trevligt. Speciellt att jag hade fel i att det låg på 2700 st. :-)

Suveränt! :)

Ungefär hur stor är föreningens årliga tillväxt? Enligt Martin Rundkvist så växer föreningen med cirka 100 medlemmar om året. Men då han skrev detta i slutet av 2010 så hade föreningen 2600 medlemmar. Antingen stämmer inte hans siffror, eller så har tillväxten mattats av väldigt mycket de följande åren. Hade föreningen växt med de siffrorna så skulle antalet medlemmar nu vara cirka 3200.

Vore intressant att veta hur folk hittar föreningen, då den trots allt är relativt anonym. Via de årliga priserna? Via skeptiska podcasts? Via den internationella skeptikerrörelsen? Via Humanisterna? Via ateiströrelsen? Genom ett starkt intresse för naturvetenskap? När de googlade efter information om någon pseudovetenskap? Eller något helt annat?

Humanisterna hade för en massa år sedan denna tidningsannons, och såvitt jag hörde så fick de då drygt 200 nya medlemmar. Kanske något VoF kunde testa?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav micke.d » tis 10 jan 2017, 20:12

Nemesis skrev:Ungefär hur stor är föreningens årliga tillväxt? Enligt Martin Rundkvist så växer föreningen med cirka 100 medlemmar om året. Men då han skrev detta i slutet av 2010 så hade föreningen 2600 medlemmar. Antingen stämmer inte hans siffror, eller så har tillväxten mattats av väldigt mycket de följande åren. Hade föreningen växt med de siffrorna så skulle antalet medlemmar nu vara cirka 3200.

Enligt ett diagram jag sett blev det ett litet tapp 2012-2013, oklart varför. Sedan 2013 har medlemsantalet växt med ungefär 75 personer per år.

Nemesis skrev:Vore intressant att veta hur folk hittar föreningen, då den trots allt är relativt anonym. Via de årliga priserna? Via skeptiska podcasts? Via den internationella skeptikerrörelsen? Via Humanisterna? Via ateiströrelsen? Genom ett starkt intresse för naturvetenskap? När de googlade efter information om någon pseudovetenskap? Eller något helt annat?
När man blir medlem frågas det efter hur man kom i kontakt med föreningen, men jag har inte sett någon sammanställning av den informationen.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 10 jan 2017, 23:01

Jag har också sett det diagrammet, och precis som micke.d skriver så var det en rätt tydlig dipp 2012-2013 vad det verkar. Vad det beror på vete sjutton.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav ulltand » tor 12 jan 2017, 12:45

Tryggve skrev:Och nu är det 19000 medlemmar i Facebookgruppen. Spännande. :-) Admin där gör verkligen ett bra jobb!
+1000 medlemmar på knappt ett par veckor. Vad har hänt? Häftigt hur som.

Kanske läge att göra lite reklam för föreningen i Facebookgruppen?!
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Tryggve » tor 12 jan 2017, 13:21

ulltand skrev:+1000 medlemmar på knappt ett par veckor. Vad har hänt? Häftigt hur som.

Kanske läge att göra lite reklam för föreningen i Facebookgruppen?!

Klickar man på bannern så får man upp en länk till hur man blir medlem. Och nog gjordes det väl reklam för föreningen när antalet medlemmar nådde 18000?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » tor 12 jan 2017, 13:58

Utan att ha gjort någon analys utan bara på observationer tycker jag det verkar som att FB-gruppen växer exponentiellt. Tillväxttakten verkar vara ungefär proportionerlig mot antalet medlemmar i gruppen.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » fre 13 jan 2017, 12:50

Det är väntat, baserat på hur FB fungerar. Den rekommenderar grupper du är i till dina vänner.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Nemesis » lör 14 jan 2017, 13:25

kipphebel3 skrev:Det är väntat, baserat på hur FB fungerar. Den rekommenderar grupper du är i till dina vänner.

Gör Facebook det även på mobilen, vilket jag antar är den plattform de flesta kollar Facebook från (inte jag, dock)? Och hur funkar det om man har dolt grupptillhörigheter från sin Facebookprofil?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Nemesis » mån 16 jan 2017, 23:15

micke.d skrev:
Nemesis skrev:Ungefär hur stor är föreningens årliga tillväxt? Enligt Martin Rundkvist så växer föreningen med cirka 100 medlemmar om året. Men då han skrev detta i slutet av 2010 så hade föreningen 2600 medlemmar. Antingen stämmer inte hans siffror, eller så har tillväxten mattats av väldigt mycket de följande åren. Hade föreningen växt med de siffrorna så skulle antalet medlemmar nu vara cirka 3200.

Enligt ett diagram jag sett blev det ett litet tapp 2012-2013, oklart varför. Sedan 2013 har medlemsantalet växt med ungefär 75 personer per år.

Nemesis skrev:Vore intressant att veta hur folk hittar föreningen, då den trots allt är relativt anonym. Via de årliga priserna? Via skeptiska podcasts? Via den internationella skeptikerrörelsen? Via Humanisterna? Via ateiströrelsen? Genom ett starkt intresse för naturvetenskap? När de googlade efter information om någon pseudovetenskap? Eller något helt annat?
När man blir medlem frågas det efter hur man kom i kontakt med föreningen, men jag har inte sett någon sammanställning av den informationen.

Tydligen hade föreningen i slutet av 2008 knappt 2500 medlemmar. De tio föregående åren hade föreningen växt till detta antal från 500 medlemmar. Föreningens medlemstrend är uppåtgående, men verkligen inte jämn.
Nemesis

Inläggav kipphebel3 » tis 17 jan 2017, 11:40

Gör Facebook det även på mobilen

Vet ej. Har inte FB i mobilen.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » fre 31 mar 2017, 11:03

Antalet medlemmar i Fcebookgruppen är nu i skrivande stund 22 835.
Den växter rätt rejält.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Nemesis » mån 15 maj 2017, 21:15

För en massa år sedan så publicerade Humanisterna en kort video på två minuter om varför man bör bli medlem i deras förening: Varför ska man gå med i Humanisterna?

Jag vet inte om videon har lyckats med sitt syfte. Jag är inte medlem i Humanisterna och har i dagsläget inga planer på att bli det, och videon fick mig inte att ändra åsikt.

Men jag är bara ett anekdotfall, så därför luftar jag idén om att en motsvarande video för VoF:s räkning kanske skulle vara en bra idé. Längden på två minuter är bra. Jag tycker att en motsvarande VoF-video bör innehålla följande:

- Talar om hur viktigt det det är med skepticism, vetenskap, och kritiskt tänkande, både för individen och för samhället i stort.
- Visar med något exempel på hur illa det kan gå pga någon pseudovetenskap. Exemplet bör vara hämtat från Sverige, t ex att Röda Hund kommit tillbaka.
- Kort presentera VoF på ett bra och tilltalande sätt.
Nemesis

Inläggav Tryggve » sön 02 jul 2017, 15:49

Nu är det över 27 000 medlemmar i Facebookgruppen, för övrigt. Bra tillväxt. Och rätt gott om diskussioner.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » sön 31 dec 2017, 14:49

Såhär på årets sista dag så kan väl nämnas att antalet medlemmar i VoFs Facebookgrupp i denna skrivande stund är 33 135 st.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » sön 31 dec 2017, 22:48

Tryggve skrev:Såhär på årets sista dag så kan väl nämnas att antalet medlemmar i VoFs Facebookgrupp i denna skrivande stund är 33 135 st.

Så +15 000 på ett år, det var ungefär 18 000 vid förra årsskiftet.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen