Bra strategier för VoF-tillväxt?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Bra strategier för VoF-tillväxt?

Inläggav Tryggve » tis 02 jan 2018, 12:43

L. Mäkinen skrev:På vissa forum slänger man ut folk som upprepar det andra redan har skrivit i tråden eller om de citerar det inlägg som står närmast innan.
Att folk inte kan bete sig som folk betyder inte att man måste acceptera det.
Det är inget stort problem för mig att undvika föreningens Facebookdelar.

Visst, jag ville bara påpeka att beteendet inte är något nytt eller specifikt för Facebook. Plus att antalet aktiva skribenter i Facebookgruppen nog är några tiopotenser större än antalet skribenter som någonsin har varit aktiva här. Då blir det mer sådant. Att kasta ut folk som svarar på en fråga som redan har besvarats tycker inte jag är rimligt om man vill ha en aktiv grupp, men då tycker vi väl olika helt enkelt.

Det man slänger ut ur Facebookgruppen är väl rasister och folk som tramsar/trollar.

Sedan tycker jag nog att kvalitén på frågorna och diskussionerna i Facebookgruppen är minst lika bra som här. Speciellt med tanke på att det mesta av aktiviteten här en gång i tiden var i politik-delen samt i slasken, där det i båda fall mest var trams. Det var många aktiva här, men det mesta var inte direkt högkvalitativa diskussioner. Jag vet att i alla fall en kompis som jag försökte locka hit tyckte att forumet var oläsbart p g a allt trams här då. Det var 2012.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » tis 02 jan 2018, 13:18

Sedan tycker jag nog att kvalitén på frågorna och diskussionerna i Facebookgruppen är minst lika bra som här.

Ja, modereringen är hårdare och det märks. Däremot är ju gränssnittet här betydligt bättre. Både för att formulera läsbara inlägg och för sökningar.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » tis 02 jan 2018, 13:20

kipphebel3 skrev:
Sedan tycker jag nog att kvalitén på frågorna och diskussionerna i Facebookgruppen är minst lika bra som här.

Ja, modereringen är hårdare och det märks. Däremot är ju gränssnittet här betydligt bättre. Både för att formulera läsbara inlägg och för sökningar.

Jo, det håller jag med om, ett forum är en bättre plattform. Men folk är på Facebook idag.

Vad som sedan ersätter Facebook får vi väl se.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 02 jan 2018, 13:34

Och vi är ju en del som postrar här fortfarande, men (med risk för att låta gnällig), intresset för att diskutera vetenskap och forskning verkar ju nästan vara obefintligt här på forumet. I stället kommer önskemål om att tillåta politik igen. Vilket var det som skrämde iväg folk en gång i tiden, och fick vetenskapsdiskussionerna att flytta till Facebook.

Då tycker jag personligen att det är bra att det finns någon del av VoF där det faktiskt sker vetenskapsdiskussioner, även om det är en plattform med brister. Bättre det än inget alls.

Och så hittar folk VoF via den gruppen också. I Göteborg har väl flera hittat till de återkommande pubarna via Facebookgruppen.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » tis 02 jan 2018, 14:13

Nemesis skrev:Blir verksamhetsberättelsen tillgänglig för alla att läsa?

Den lär vara tillgänglig för alla medlemmar i VoF, övriga vet jag inte hur det blir med.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Nemesis » tis 02 jan 2018, 22:22

Tryggve skrev:Det man slänger ut ur Facebookgruppen är väl rasister och folk som tramsar/trollar.

Jag tror mig faktiskt minnas att en av moderatorerna eller administratörerna av Facebookgruppen har sagt att vara rasist eller nazist inte är ett hinder för att vara medlem i gruppen. Enda kravet är att man följer reglerna.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Tryggve » tis 02 jan 2018, 23:53

Nemesis skrev:
Tryggve skrev:Det man slänger ut ur Facebookgruppen är väl rasister och folk som tramsar/trollar.

Jag tror mig faktiskt minnas att en av moderatorerna eller administratörerna av Facebookgruppen har sagt att vara rasist eller nazist inte är ett hinder för att vara medlem i gruppen. Enda kravet är att man följer reglerna.

Jo, man får väl en varning i alla fall. De flesta rasister är väl dock inte så bra på att följa reglerna som inte tillåter rasism.

Så många verkar ryka rätt omgående.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Whey » tor 15 mar 2018, 01:24

Bra rolig enkelt och lättillgänglig fakta rapsodi
Så fastnar melodin

-Att ha en bra ordbok
-Ett tillgängligt forum
-Men framförallt genom att följa med i tidens gång. Något utmärkelserna Årets Upplysare och Årets förvillare till viss del gör. Att synas i media och uttala sig i aktuella frågor där man kan ha något vettigt att säga kan givetvis vara bra, En god bit på vägen när det gälller nätet är så klart att vara synlig på nätet För några veckor sedan gav tex sökningen "Folkbildare" en faktabox om VOF.se med en bild på årets folkbildare vilket är bra,

Ord i skeptikerns Ordbok och webbplatsen VOF.se placering på begreppen hos Google.se idag: i spoilern.
Spoiler: Visa

Keyword vof.se

healing3
feng shui 40
lchf 30
raw food 25
akupunktur 6
teori6
kiropraktik 90
homeopati 2
vetenskap 14
astrologi 11
ockultism 25
elöverkänslighet 10
gud 100+
ufo 94
aura 100+
prana 53
nazcalinjerna 1
forskningsfusk 5
alternativmedicin 4
kolloidalt silver 2
psykoanalys 7
amulett 16
läkande beröring 3
zonterapi 4
atlantis 4
multi-level marketing 4
kommunikologi 8
intelligent design 5
nostradamus 15
slagruta 2
abrakadabra 28
evighetsmaskin 8
chi 3
scientologi 8
kryptozoologi 5
neurolingvistisk programmering 3
parapsykologi 3
ockult 11
irisdiagnostik 7
sömnparalys 12
randomiserad klinisk prövning 1
evidens 2
pseudovetenskap 2
cold reading 3
ansiktet på mars 1
anekdotisk bevisföring 2
argumentationsfel 2
argumentum ad ignorantiam 3
bermudatriangeln 11
bibelkoden 4
bortträngda minnen 2
faktoid 5
flygande tefat 9
fraktal felaktighet 1
förintelseförnekelse 3
förhistorisk högteknologi 1
gratis energi 100+
integrativ medicin 6
jordstrålning 2
klimatförnekare 1
kognitiv bias 4
koro 4
konfabulation 2
kreationism 2
magiskt tänkande 2
metaanalys 2
ockhams rakkniv 2
peer review 7
placeboeffekten 3
postmodernism 5
slump 7
sokalbluffen 1
subjektiv bekräftelse 1
vaccinationsmotstånd 1
önsketänkande 5
traditionell kinesisk medicin (tcm) 9
turinsvepningen 2
sädesfältcirklar 4
rosenmetoden 21
raëlian 5
pseudohistoria 1
post hoc ergo propter hoc 4
marseffekten 1
kvantmystik 1
invokation 4
förändringsblindhet 2
dogon och sirius 5
distraktionsblindhet 1
forntida astronauter 1
bortförande av utomjordingar 1
antroposofi 4
antroposofisk medicin 3
blindad studie 1
halmgubbe 4
hiv-myter 3
ideomotoriska effekten 1
konfirmeringsbias 2
noceboeffekten 2
Användarvisningsbild
Whey

Inläggav AndersY » tis 20 mar 2018, 01:18

Tryggve skrev:Och vi är ju en del som postrar här fortfarande, men (med risk för att låta gnällig), intresset för att diskutera vetenskap och forskning verkar ju nästan vara obefintligt här på forumet. I stället kommer önskemål om att tillåta politik igen. Vilket var det som skrämde iväg folk en gång i tiden, och fick vetenskapsdiskussionerna att flytta till Facebook.

Vad baserar du det på?
Antar att det inte bara är din kompis, utan nån mer känsla/fakta?
Politik och trams fanns ju hör ganska länge och var det inte snarare när det togs bort som antalet aktiva användare dök?

Nu kan det visserligen vara mest korrelation, då FB möjligen började blomstra vid den tiden.
Men vet inte, egentligen. Har dock svårt att se att det blev ett särskilt stort uppsving av aktiva medlemmar när politik-delen togs bort.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav Tryggve » tis 20 mar 2018, 06:53

AndersY skrev:Vad baserar du det på?
Antar att det inte bara är din kompis, utan nån mer känsla/fakta?
Politik och trams fanns ju hör ganska länge och var det inte snarare när det togs bort som antalet aktiva användare dök?

Nu kan det visserligen vara mest korrelation, då FB möjligen började blomstra vid den tiden.
Men vet inte, egentligen. Har dock svårt att se att det blev ett särskilt stort uppsving av aktiva medlemmar när politik-delen togs bort.

Visst var det när slasken och politik-delen stänges som det mesta av aktiviteten upphörde. Och det är väl ett rätt tydligt tecken på att de som var här för att diskutera vetenskap hade ledsnat på forumet vid det laget. Men jag har förstås ingen undersökning som visar att det är så. Bara IRL-kommentarer från ett par ex-forumiter.

Riktigt uppsving har väl Facebookgrupen fått först de senaste åren, då den vuxit rejäl i antal medlemmar.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » ons 21 mar 2018, 06:47

Svårt att säga om de två är relaterade. Även om jag själv diskuterade politik till och från så tycker jag att det var bra att det togs bort, men anser att mycket av tillväxten på fb sidan jan förklaras med massa, "alla" är ju där så exponeringen är större.

I fb gruppen ser man relativt ofta sådana som går ur av samma orsak som omnämns här. En känsla av att nivån är för låg etc, detta trots att modereringen är stenhård.

Sedan vidhåller jag att fb är ett värdelöst forum för att hålla längre diskussioner. Hopplöst att hålla fokus och än mera hopplöst att söka.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » ons 21 mar 2018, 12:08

Tja, det bästa sättet att få till mer aktivitet här på forumet är nog att försöka starta trådar. :-)

När det gäller tillväxt för föreningen så kom det väl också upp ett påpekande på årsmötet för Göteborgsavdelningen i lördags
Nämligen det att föreningsengagemang också är något som går lite upp och ned. Vilket kanske märktes på att vi var betydligt färre antal deltagare på detta årsmöte än på tidigare.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » ons 21 mar 2018, 16:24

kipphebel3 skrev:Svårt att säga om de två är relaterade. Även om jag själv diskuterade politik till och från så tycker jag att det var bra att det togs bort, men anser att mycket av tillväxten på fb sidan jan förklaras med massa, "alla" är ju där så exponeringen är större.

I fb gruppen ser man relativt ofta sådana som går ur av samma orsak som omnämns här. En känsla av att nivån är för låg etc, detta trots att modereringen är stenhård.

Sedan vidhåller jag att fb är ett värdelöst forum för att hålla längre diskussioner. Hopplöst att hålla fokus och än mera hopplöst att söka.

Det är möjligt att många upplever nivån på Facebookgruppen som låg, men nivån på forumet var ju inte speciellt hög när det var mest aktivt. Det var mycket skrivande i kategorin "slasken", tex. Och politik. Då höll (enligt min mening) forumet en bra mycket högre kvalité på inläggen i forntiden 2005, när jag för egen del hittade hit. Jag är rätt tveksam till att jag skulle ha lockats lika mycket av forumet om jag hittat det 2010-2011, när det var hög aktivitet, men mycket trams.

Sedan är det givetvis så att antalet medlemmar i Facebookgruppen ökar pga av att "alla är där", men det är väl rätt vettigt att man från föreningens sida lägger resurserna/krutet där man når många personer.

Sedan så finns det en sökfunktion för Facebookgruppen nu, men den kanske inte är på samma nivå som den på forumet.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Nemesis » ons 21 mar 2018, 19:50

Tryggve skrev:När det gäller tillväxt för föreningen så kom det väl också upp ett påpekande på årsmötet för Göteborgsavdelningen i lördags
Nämligen det att föreningsengagemang också är något som går lite upp och ned. Vilket kanske märktes på att vi var betydligt färre antal deltagare på detta årsmöte än på tidigare.

Det förvånar mig. Givet mängden namn som listas fick jag intrycket att det var en väldigt stor och aktiv lokalförening.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Tryggve » ons 21 mar 2018, 20:19

Nemesis skrev:Det förvånar mig. Givet mängden namn som listas fick jag intrycket att det var en väldigt stor och aktiv lokalförening.

Jag vill nog påstå att det fortfarande är den lokalavdelning som har mest aktiviteter.

Men jo, jag blev också lite överraskad. Om jag minns rätt så var vi 14 st som var med på årsmötet nu, mot ca 24 förra året. Så där känns det som ett tapp så sett. Men det kan ju också vara en ren tillfällighet iofs.

Men vi i lokalstyrelsen ska göra vad vi kan för att se till att locka folk med olika aktiviteter. Vi har ju två nya personer i styrelsen också, vilket är väldigt kul.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen