Varför lämnar människor VoF

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Varför lämnar människor VoF

Inläggav piotrr » tor 27 maj 2010, 08:41

Jag skall börja med att säga att föreningens medlemstal ligger stabilt över 2000 år till år och växer kanske till och med långsamt - det ser ut så, men jag har inte gjort någon statistisk analys av trendens pålitlighet. Men eftersom vi har diskuterat om tonen i forumet alldeles för många gånger, och grubblat över vilken verksamhet föreningen bör ägna sig åt, fann jag några av de här kommentarerna från avgående medlemmar värda att återpublicera.

Namnen har tagits bort för att skydda de oengagerade.

Allvarligaste exemplet Wrote:Har varit trogen medlem i många år och arbetar dagligen med att sprida upplysning kring vetenskap och ovetenskap eftersom jag är gymnasielärare i naturvetenskapliga ämnen.

Det senaste åren har tyvärr präglats av en ny attityd särskilt när det gäller diskussionsforum på nätet. Synnerligen hårda tongångar är vanliga där man anklagar varandra för bristande förståndsgåvor, avsaknad av utbildning mm.

Man kan tycka att det är i sin ordning att debatter i allmänhet har högt i tak men det känns inte trevligt att högt uppsatta medlemmar (läs styrelse) argumenterar med rena elakheter och personangrepp. Jag känner att det är svårt för mig som lärare för unga blivande naturvetare att försvara mitt medlemsskap i VoF. En av mina uppgifter är ju lära ut respektfullt diskuterande av olika ställningstaganden med hjälp av sakliga argument.

Tyvärr känner jag mig därför nödgad att avstå från förnyandet av medlemsskapet.

Lycka till med ert synnerligen viktiga arbete. Det har varit många stimulerande år som medlem med nu får jag ta en så kallad "timeout".

Det här är värt att fundera allvarligt på. Jag vet att det finns människor - som jag - som menar att ett hårt tonläge är en naturlig följd av ett hårt tonläge, att upptrappningen är normal och svår att undvika. Man bör givetvis försöka, men det är djupt orättvist att säga att skeptiker inte får ta sig brösttoner när något är helt åt helvete, även om de (vi) tar det lugnt och respektfullt så länge det bara går.

Förmodligen är svaret att inte stanna kvar i diskussionen när man (jag) känner att röken från öronen skymmer sikten för oss (mig). Eller också är svaret att det är helt okej att bli emotionellt engagerad i frågor om charlataner och vetenskapsbaserad vård, till exempel, för att man tycker att det är en viktig fråga - alldeles för viktig för att låta kvasivetenskapligt strunt leda diskussionen så till den grad att avvikande åsikter och kritiska röster anses vara otrevliga eller intoleranta.

Det kan också vara så att gymnasieläraren ovan helt enkelt aldrig försökt debattera sexualitet med en kreationist, till exempel, eller har en ängels tålamod för allt annat än människor som inte har detsamma, och det är väl hedervärt.

Förmodligen värt att ta på allvar Wrote:Tyvärr tycker jag att Folkvet har reducerats till en ganska ointressant historia.

Där står sida upp och sida ner om hur olika skojare och charlataner blir avslöjade men det kan knappast var någon nyhet för huvuddelen av dess prenumeranter att slagrutor och currylinjer är humbug.

Vid något tillfälle har man haft chans till en riktig godbit som t.ex. Gillberg kontra Kärfve affären men istället lägger man sig platt för titlar och status och tappar all den objektivitet som man annars åberopar då det gäller att avslöja klärvoajans, tankeläsning m.m.

Ok, en och annan enstaka artikel höjer sig över mängden och vågar beröra andra ämnen än just pseudovetenskap men inte i tillräcklig omfattning för min del.

Den känns mer som en klubb för inbördes beundran och jag väljer att söka mig vidare till i mitt tycke mer spännande forum.

Det här är bra. Udden riktas mot Folkvetts innehåll och för den som inte intresserar sig för charlataner, eller anser att det är ett överspelat eller självklart kapitel, är det säkert inte så kul att läsa nummer efter nummer som främst handlar om just charlataner av alla de slag. Större diversitet i magasinet är förmodligen bara positivt... även om jag själv minns ljuspunkter som Large Hadron Collider-artikeln och Lacerda om lögndetektorer.

Fast... den senare handlade ändå om bolag som hävdade att de har en produkt som med största sannolikhet inte fungerar, vilket även det kan ses som charlataneri.

Förmodligen inte speciellt allvarligt Wrote:Jag har bestämt mig för att utträda. Jag anser nämligen att
föreningen har en ovetenskaplig hållning i klimatfrågan.

Här ser jag dels inte vilken hållning det skulle vara, om det inte är så att författaren ogillar att vi kritiserat ovetenskaplighet bland "klimatskeptiker" och försvarat den vetenskapliga hållningen i klimatfrågan.

Det minst allvarliga exemplet tänker jag inte posta, men det handlade enbart om schack.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Re: Varför lämnar människor VoF

Inläggav calle555 » tor 27 maj 2010, 08:58

piotrr Wrote:
Allvarligaste exemplet Wrote:...

Har gymnasieläraren möjlighet att exemplifiera med några länkar till inlägg som denne anser vara över gränsen?
Användarvisningsbild
calle555

Inläggav Andreas83 » tor 27 maj 2010, 10:57

Efter de senaste diskussionerna om VoF:s roll i samhället har jag bestämt mig för att inte gå med igen. VoF är impotent. Det finns en stor mängd kunskap inom föreningen, men ingen vilja att förmedla denna till andra än sina medlemmar. Jag tänker inte ge några ekonomiska bidrag till en förening vars årliga verksamhet som mest verkar sträcka sig till ett par föreläsningar på några dammiga bibliotek.

Och som jag kommenterat tidigare: var i helvete höll VoF hus när vaccinationsdebatten gick som varmast i höstas? Jag, som helt saknar expertis på området, skickade åtminstone in en insändare till lokalblaskan.
Andreas83

Inläggav J.K Nilsson » tor 27 maj 2010, 12:47

calle555 Wrote:
piotrr Wrote:
Allvarligaste exemplet Wrote:...

Har gymnasieläraren möjlighet att exemplifiera med några länkar till inlägg som denne anser vara över gränsen?

Snarare verifierar gymnasieläraren uppfattningen att vetenskap skall vara tråkigare än färgen grå. Går vi ett steg längre så kan jag uttyda att Gymnasieläraren vill att människor skall vara rationella och förnuftiga så att de som inte begriper vetenskap bara är oinformerade. Här på forumet har vi sett att det i få fall är bristen på information som ligger till grund för ignoransen.

Jag kan bara tala för mig själv, jag har känslor. Jag blir heligt förbannad när man säger att min kunskap inte duger därför att det inte passar den människans världsbild. Likaså reagerar jag när ignoransen blir ett självändamål. Ja jag uttalar mina känslor, det är inte de som har ignoransen som högsta målbild som har den exklusiva rätten till att vara känslomässiga.

Gymnasieläraren gör ju samma drama queen exit som andra nötter på det här forumet. Det enda som binder oss skeptiker samman är inställningen till vetenskap, annars är det höger så väl som vänster och kristna som är skepiker, Det är personer med folkskola/grundskola eller högt utbildade ingenjörer eller humanister som är medlemmar. Att blanda samman skpeticismen och inställningen till bildande med sitt yrke är ett groteskt självförhärligande.

Jag klarar mig utan "Gymnasieläraren" och dennes likar.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Tryggve » tor 27 maj 2010, 13:10

J.K Nilsson Wrote:

J.K Nilsson

Men gör VoF som förening det? Frågan är väl kanske svår att svara på utan att veta hur representativ gymnasieläraren är för medlemmarna.

Hur vanligt är det att medlemmar stannar kvar? Är det många som tecknar ett medlemskap för ett år, och sedan inte förnyar det?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Hexmaster » tor 27 maj 2010, 13:20

J.K Nilsson Wrote:Gymnasieläraren gör ju samma drama queen exit som andra nötter på det här forumet.

Kan påpeka att det inte var personen ifråga som postade sin motivering offentligt.

Att få läsa sådana här motiveringar är hur som helst intressant och något vi nog ska uppmuntra folk till i fortsättningen. Även om inte varenda en kommer att innebära förändringar (såklart).

Andreas83 Wrote:var i helvete höll VoF hus när vaccinationsdebatten gick som varmast i höstas?

En mängd medlemmar engagerade sig, många i långt högre grad än att skicka en insändare till lokalblaskan. Menar du att styrelsen skulle ha undertecknat en skrivelse där vi talar för föreningen som helhet, eller vad skulle ha gjorts?
Andreas83 Wrote:Jag tänker inte ge några ekonomiska bidrag till en förening vars årliga verksamhet som mest verkar sträcka sig till ett par föreläsningar på några dammiga bibliotek.

Så du ska inte gå och lyssna på Randi?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav J.K Nilsson » tor 27 maj 2010, 13:23

Tryggve Wrote:Men gör VoF som förening det?

VoF som förening gör ju det som Gymnasieläraren förespråkar, lite pamfletter, lite föreläsningar och en bra tidskrift. Dessutom tillhandåhller VoF ett forum där vem som helst får diskutera fritt. Eller förespråkar Gymnasieläraren att vi som är medlemmar i VoF skall vara tråkiga och snustorra samtidigt som vem annan som helst får vara känslomässig?

Jag tycker att det är ett ypperligt tillfälle att resonera kring människor, gruppidentitet och målgrupp. Men det kanske är för svårt för en introvert naturvetare?

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav J.K Nilsson » tor 27 maj 2010, 13:24

Hexmaster Wrote:Kan påpeka att det inte var personen ifråga som postade sin motivering offentligt.

Men det är samma beteende, "titta på mig, jag har nått att säga" även om det bara är till en sluten krets.

J.K Nilsson
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav AndersY » tor 27 maj 2010, 13:31

J.K Nilsson Wrote:Gymnasieläraren gör ju samma drama queen exit som andra nötter på det här forumet. Det enda som binder oss skeptiker samman är inställningen till vetenskap, annars är det höger så väl som vänster och kristna som är skepiker, Det är personer med folkskola/grundskola eller högt utbildade ingenjörer eller humanister som är medlemmar. Att blanda samman skpeticismen och inställningen till bildande med sitt yrke är ett groteskt självförhärligande.

Tycker du inte att det är bra att folk talar om varför de lämnar föreningen, så att man ev. kan göra något åt ett problem som man inte har upptäckt eller ignorerat?
Det bästa är väl om de talar om det och stannar kvar, men lite värde tycker jag ändå det är att betalande medlemmar talar om varför de inte vill stödja föreningen längre.

Även om du gillar känslor och hårda ord i debatten så måste du väl ändå inse att alla inte gillar din aggressiva och stundtals otrevlig stil?
Jag kan leva med det, även om det ibland blir lite överdrivet och löjeväckande, men alla är ju inte sådana och det tycker jag man får acceptera. Sedan om man skall göra något åt det är en annan fråga, vilket är tveksamt.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav matsw » tor 27 maj 2010, 13:32

J.K Nilsson Wrote:Men det är samma beteende, "titta på mig, jag har nått att säga" även om det bara är till en sluten krets.

och skillnaden från dig är?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Tryggve » tor 27 maj 2010, 13:35

J.K Nilsson Wrote:VoF som förening gör ju det som Gymnasieläraren förespråkar, lite pamfletter, lite föreläsningar och en bra tidskrift. Dessutom tillhandåhller VoF ett forum där vem som helst får diskutera fritt. Eller förespråkar Gymnasieläraren att vi som är medlemmar i VoF skall vara tråkiga och snustorra samtidigt som vem annan som helst får vara känslomässig?

Jag ser inget om att h*n vill att VoF:s medlemmar ska vara "torra och tråkiga" eller inte visa känslor, det verkar vara din egen tolkning av det hela. För övrigt går det väl att visa känslor på annat sätt än att bli förbannad. Jag kan hålla med om att det kan vara befogat att bli förbannad, men det brukar bli rätt trist i längden på diskussionsforum.

J.K Nilsson Wrote:Jag tycker att det är ett ypperligt tillfälle att resonera kring människor, gruppidentitet och målgrupp. Men det kanske är för svårt för en introvert naturvetare?

J.K Nilsson

Det är det säkert, frågan är dock om det är så väldigt lyckat med att då inleda med att kalla naturvetare för introverta... ;-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Ventromedial » tor 27 maj 2010, 13:48

Då det är personangrepp som mera konkret avses i motiveringen vore det som sagt intressant att ta del av exempel - särskilt som jag hyser föreställningen att vi (ibland långsamt dock) ganska konsekvent agerar på dylika.

Ytterligare en negativ aspekt med negativa tillmälen och inkonstruktiva tongångar är eskalerings- och urartningseffekten.
Användarvisningsbild
Ventromedial

Inläggav Petter » tor 27 maj 2010, 14:05

J.K Nilsson Wrote:Men det kanske är för svårt för en introvert naturvetare?
Osakligt och tramsigt.

Jag tycker att vi kan (och bör) skilja på attityd och medianärvaro. Förvisso ger en skarp attityd sannolikt mer media då det är kul och skoj med antagonistiska uttalanden, men jag är övertygad om att det finns olika roller att fylla när det gäller folkbildning. Det är utmärkt att en del debattörer sågar mediala och andra vid fotknölarna, men nog finns det jobb att göra även på ett mer vänligt vis (se t ex skeptheist som tar upp lite om det där med attityd).

Jag ser det som ett problem för föreningen att man tar/får för lite utrymme, när det finns så många kloka budskap som bör levereras.

Att gymnasieläraren sätter ett likhetstecken mellan föreningen och det fria forumet är tråkigt, men det är väl knappast något större problem? Eller?
Användarvisningsbild
Petter

Inläggav piotrr » tor 27 maj 2010, 14:08

J.K Nilsson Wrote:Gymnasieläraren gör ju samma drama queen exit som andra nötter på det här forumet.

Det kanske han eller hon har gjort, men just det här meddelandet kommer från den motivering föreningen emottog när vi skickade ut påminnelser till medlemmar som inte betalat sin årsavgift i föreningen. Sådana motiveringar är frivilliga att lämna, och om man inte betalar så upphör man vara medlem.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav piotrr » tor 27 maj 2010, 14:10

J.K Nilsson Wrote:Eller förespråkar Gymnasieläraren att vi som är medlemmar i VoF skall vara tråkiga och snustorra samtidigt som vem annan som helst får vara känslomässig?

Gymnasieläraren skriver att "högt uppsatta medlemmar (läs styrelse) argumenterar med rena elakheter och personangrepp" och det går säkert att hitta sådana kommentarer. Om man tar illa vid sig minns man sådant och när man väl gjort ett dåligt intryck är det svårt att vända på.
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Nästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen