Varför lämnar människor VoF

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Varför lämnar människor VoF

Inläggav piotrr » tor 27 maj 2010, 08:41

Jag skall börja med att säga att föreningens medlemstal ligger stabilt över 2000 år till år och växer kanske till och med långsamt - det ser ut så, men jag har inte gjort någon statistisk analys av trendens pålitlighet. Men eftersom vi har diskuterat om tonen i forumet alldeles för många gånger, och grubblat över vilken verksamhet föreningen bör ägna sig åt, fann jag några av de här kommentarerna från avgående medlemmar värda att återpublicera.

Namnen har tagits bort för att skydda de oengagerade.

Allvarligaste exemplet Wrote:Har varit trogen medlem i många år och arbetar dagligen med att sprida upplysning kring vetenskap och ovetenskap eftersom jag är gymnasielärare i naturvetenskapliga ämnen.

Det senaste åren har tyvärr präglats av en ny attityd särskilt när det gäller diskussionsforum på nätet. Synnerligen hårda tongångar är vanliga där man anklagar varandra för bristande förståndsgåvor, avsaknad av utbildning mm.

Man kan tycka att det är i sin ordning att debatter i allmänhet har högt i tak men det känns inte trevligt att högt uppsatta medlemmar (läs styrelse) argumenterar med rena elakheter och personangrepp. Jag känner att det är svårt för mig som lärare för unga blivande naturvetare att försvara mitt medlemsskap i VoF. En av mina uppgifter är ju lära ut respektfullt diskuterande av olika ställningstaganden med hjälp av sakliga argument.

Tyvärr känner jag mig därför nödgad att avstå från förnyandet av medlemsskapet.

Lycka till med ert synnerligen viktiga arbete. Det har varit många stimulerande år som medlem med nu får jag ta en så kallad "timeout".