Lokal och personalhjälp sökes till paranormalt test

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Lokal och personalhjälp sökes till paranormalt test

Inläggav jjerkert » tis 10 aug 2010, 09:48

Jag är ganska djupt involverad i diskussionerna kring ett planerat test av en påstådd paranormal förmåga, som i så fall ska genomföras nu i helgen den 14-15 augusti (eftersom personen som ska testas sedan försvinner ur Sverige på obestämd tid).

Det rör sig om en kvinna som heter Anita Ikonen och som för det mesta är bosatt i USA. Hon skriver själv ganska mycket om sina påstådda förmågor på nätet, och därför ser jag ingen anledning att anonymisera henne. Hon har redan testats två gånger (och misslyckats) men vill gärna bli testad igen, då inget av de tidigare testerna varit speciellt stora. Det mest ambitiösa av de tidigare testerna finns beskrivet här:

http://www.visionfromfeeling.com/paranormaltest.html (hennes egen hemsida)
http://skepticblog.org/2009/12/05/girls-who-stare-at-kidneys/ (de skeptiska arrangörernas version)

Anita Ikonen säger sig på oförklarlig väg kunna avgöra om personer saknar njurar och/eller livmoder. Jag har tagit fasta på livmoder-grejen, och frågat henne om hon helt enkelt inte kunde tala om vilka som är män och vilka som är kvinnor i ett test. Det har hon gått med på. Hon behöver se en liten del av personen vars kön ska avgöras, närmare bestämt en 20 x 20 cm stor bit av nedre delen av ryggen. Personen som ska visa ryggen får ha kläder på sig (t.ex. en t-shirt eller tröja), men den 20 x 20 cm stora biten får inte vara avskärmad på något annat sätt, inte ens av genomskinligt material (såsom glas). Resten av kroppen får däremot vara avskärmad hur som helst.

Min tanke är att man kan använda ganska få testpersoner, förslagsvis två kvinnor och två män, och att var och en av dem får visa sin påklädda rygg flera gånger under testet. (Detta har Ikonen godkänt.) Jag har fått preliminärt ja från fyra frivilliga personer, men det skadar inte med ytterligare reserver. Dessutom behöver jag en person som kan ansvara för videofilmning (gärna med egen utrustning och helst med två kameror, en på varje sida om avskärmningen). Slutligen behöver jag en lämplig lokal.

Jag föreställer mig att det är enklast att göra avskärmningen i en dörröppning. En pall placeras på ena sidan dörröppningen och avskärmningen görs sedan med flyttkartonger, tyg eller annat så att ett 20 x 20 cm stort hål skapas med sin nedre kant ca 10 cm ovanför pallens sittyta. Om en person sitter på pallen med ryggen mot dörröppningen ska då en 20 x 20 cm stor del av den påklädda ryggen synas. Personen som visar ryggen bör sitta väldigt nära öppningen, snarast tryckt mot öppningen, så att det inte ska gå att se någon övrig del av kroppen. När personer som visar ryggen ska sätta sig eller resa sig måste något hängas för hålet på Ikonens sida, förslagsvis av en försöksledare som också antecknar Ikonens svar. Denna försöksledare skulle t.ex. kunna vara jag sjökv. Naturligtvis ska det vara framslumpat i vilken ordning testpersonerna ska sätta sig på pallen och visa sina påklädda ryggar, och detta ska även vara okänt för försöksledaren på Ikonens sida.

Jag behöver få tag i en lämplig lokal för detta test. Har någon något förslag? Det kan t.ex. vara en samlingslokal eller en skola. Det måste vara en lokal dit inga utomstående har tillträde, och där man inte riskerar att bli störd. Testet ska som sagt genomföras nu i helgen (lördag och/eller söndag) om det alls blir av.

Testets exakta omfattning är ännu inte bestämd, det måste jag och Ikonen inom kort komma fram till, men jag föreställer mig att inte fler än 40 omgångar bör behövas. Enligt Ikonen brukar hon få utslag inom några sekunder, om hon alls får utslag för en person. Totalt bör testet därför inte ta mer än två timmar, tycker jag, men inklusive förberedelsearbeten och provomgångar för att trimma in rutinen krävs kanske fyra timmar.

Det är inte säkert att jag har tid att titta så mycket i denna tråd, men den som vill hjälpa till får gärna höra av sig till mig per mail. Min mailadress kan t.ex. hittas på VoF:s hemsida.
jjerkert

Re: Lokal och personalhjälp sökes till paranormalt test

Inläggav Vitnir » tis 10 aug 2010, 09:52

Allt skall hända i Stockholm då antar jag?
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav jjerkert » tis 10 aug 2010, 09:55

Ja, det glömde jag skriva. Jag befinner mig i Stockholm, de som ska ställa upp som testpersoner befinner sig i Stockholm och Ikonen befinner sig också i Stockholmstrakten.
jjerkert

Inläggav Tristan Chi » tis 10 aug 2010, 09:55

Efter att ha följt de tragikomiska turerna på JREF forum vill jag bestämt avråda från att ge sig in på några tester av denna människa. http://www.stopvisionfromfeeling.com/
Obehag är det värsta jag vet.
Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inläggav jjerkert » tis 10 aug 2010, 11:13

Hm, det verkar som att jag bör läsa på mer om Ikonens tidigare aktiviteter. Jag visste ju att hon skriver om sig själv och sina tester på sin hemsida, men jag har inte ansträngt mig att läsa allt om henne utan har tänkt att vårt test får utvecklas på egen hand. Men jag ser när jag söker runt lite att hon varit involverad i många fler tester eller diskussioner kring tester än vad jag visste. Det minskar onekligen min lust att testa henne.
jjerkert

Inläggav Tristan Chi » tis 10 aug 2010, 11:20

jjerkert skrev:Hm, det verkar som att jag bör läsa på mer om Ikonens tidigare aktiviteter. Jag visste ju att hon skriver om sig själv och sina tester på sin hemsida, men jag har inte ansträngt mig att läsa allt om henne utan har tänkt att vårt test får utvecklas på egen hand. Men jag ser när jag söker runt lite att hon varit involverad i många fler tester eller diskussioner kring tester än vad jag visste. Det minskar onekligen min lust att testa henne.
Bra! Låt oss fortsätta att hålla Sverige utanför. Endast obehagligheter kan komma av att ge henne mer uppmärksamhet.
Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inläggav Andreas » tis 10 aug 2010, 11:26

jjerkert skrev:Min tanke är att man kan använda ganska få testpersoner, förslagsvis två kvinnor och två män, och att var och en av dem får visa sin påklädda rygg flera gånger under testet.

...

Testets exakta omfattning är ännu inte bestämd, det måste jag och Ikonen inom kort komma fram till, men jag föreställer mig att inte fler än 40 omgångar bör behövas.
Med förståelse för att det är svårt att locka testpersoner måste jag ändå påpeka att det inte är en speciellt bra idé att återanvända dem i så stor utsträckning. Ikonen skulle kunna plocka upp ledtrådar om testpersonerna, t.ex. eventuella ljud när testpersonerna går i det andra rummet eller sätter sig. Hon kan på så sätt kunna koppla samman varje testperson med ett kön och ge samma svar varje gång hon tror sig känna igen testpersonen. Resultatet kan på så sätt bli statistiskt signifikant och tolkas positivt.
Ljus och kärlek!
Användarvisningsbild
Andreas

Inläggav Spiff00 » tis 10 aug 2010, 11:53

Tristan Chi skrev:Efter att ha följt de tragikomiska turerna på JREF forum vill jag bestämt avråda från att ge sig in på några tester av denna människa. http://www.stopvisionfromfeeling.com/
Faschinerande, en flera sidor lång svammeltråd. Nu har jag något att göra ikväll. Tack!
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.
Användarvisningsbild
Spiff00

Inläggav Tristan Chi » tis 10 aug 2010, 11:59

Om du har sådana böjelser kan jag rekommendera originaltråden som har 66 sidor.
Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inläggav Spiff00 » tis 10 aug 2010, 19:54

Tack, men jag fick nog redan efter sju sidor. Fascinerande men det blev för mycket upprepningar till slut. =)
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.
Användarvisningsbild
Spiff00

Spekulationer om testet

Inläggav Tristan Chi » fre 13 aug 2010, 08:25

Det vore kanske idé att informera om planeringen/skippandet av testet här och här.
Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inläggav VisionFromFeeling » fre 20 aug 2010, 16:18

Hej det är jag som är Anita Ikonen som kontaktade VoF angående ett test om min upplevelse att när jag ser på en människa upplever jag inre bilder som skildrar personens inre. Jag började undersöka denna upplevelse då jag märkte kuslig överensstämmelse mellan det jag såg, och personers verkliga hälsotillstånd. Däribland tycktes jag kunna förnimma avsaknaden av inre organ, samt annan information som man inte borde kunna veta eller gissa sig till under de förhållanden som råder då detta sker.

Jag påstår mig inte vara synsk, utan söker en naturlig, snarare än övernaturlig, förklaring. Och därför befattar jag mig med skeptiker och tar till vara till skeptiska föreningars erbjudanden om att testa oförklarliga upplevelser som denna.
I want to state for the record that I think Anita has all the paranormal abilities of an eggplant. - TheSkepticCanuck
www.visionfromfeeling.com
Användarvisningsbild
VisionFromFeeling

Re:

Inläggav Jonas Duregård » fre 20 aug 2010, 17:27

Hej Anita,

Inte illa att peka ut två av de tre som saknade njurar, 13% chans ungefär om mina beräkningar stämmer. Det är dock knappast värt en omprövning, speciellt inte eftersom det inte var detta ni testade (du skulle också skulle gissa sida av kroppen och misslyckades på den ena). Om du hade gissat rätt person på alla tre hade det kanske varit värt ytterligare undersökning där man testar enbart om du kan se vilka som saknar en men inte vilken.

Varför anser du att du behöver en omprövning? Du sa innan att du skulle vara den förste att erkänna om du blev motbevisad, nu kommer det ändå efterkonstruktioner. Vad finns det för anledning att tro att du inte skulle begära ytterligare ett test efter att ha misslyckats på detta?
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

IIG testet och varför jag fortsätter undersöka

Inläggav VisionFromFeeling » fre 20 aug 2010, 20:22

I november 2009 hade jag mitt första test. Testet anordnades av The Independent Investigations Group IIG i Hollywood, USA, och jag skriver om testet här. Testet hade tre delprov. I varje tre fanns sex personer, en av vilket saknade en njure. I varje tre delprov skulle jag säga vem av personerna som saknar en njure, samt om det var vänster eller höger njure som saknas.

Första delprovet gick ingen bra. Mina förnimmelser av inre organ är alltid olika tydliga med varje enskild person, och personerna i första delprovet råkade vara svåra för mig att få kännedom om. Jag var inte självsäker i mitt svar, och jag var helt säker på att mitt svar skulle vara fel. Under pausen efter första delprovet kunde jag bara klaga till alla IIG representanter om hur jag visste att jag skulle ha fel i första delprovet. Första delprovet visade sig också vara fel. Ursäkten var alltså att just de personerna i omgången var svåra för mig, och jag angav ursäkten innan de rätta svaren hade angetts, därmed är denna ursäkt godtagbar i och med att den inte konstruerades i efterhand.

I andra delprovet var jag oerhört säker på mitt svar. Så säker, faktiskt, att under pausen efter att jag lämnat in mitt svar sa jag att mina förmågor hade fungerat så klart och tydligt i denna omgång, att denna omgång representerade det mest övertygande och klara som förmågan kan någonsin göra, och att om jag trots det skulle ha fel i denna omgång skulle jag fullkomligt förklara förmågan motbevisad. Jag var så säker på mitt svar i denna omgång, att jag aldrig skulle kunna göra bättre. Däremot var svaret helt korrekt, rätt person, och rätt sida av kroppen. Jag hade inte gett några ursäkter under andra omgången.

När tredje och sista omgången började var jag totalt utmattad. Jag hade huvudvärk, yrsel, och illamående, och kände av en obehaglig känning ungefär som jag kan tänka mig innan ett epilepsianfall trots att jag aldrig haft det. Jag var nära att hoppa över tredje omgången. Men istället tog jag en stund och satt och samlade mina krafter, och lyckades få igång förmågan igen. Det var jobbigt, men jag lyckades välja person. Däremot varken hann eller orkade jag bli säker på vilken sida det var. Resultatet av tredje omgången blev rätt person, men fel sida. Denna ursäkt om att jag var trött, gav jag under omgången. Jag skrev det tydligt i mina papper just för att det inte skulle kunna påstås i efterhand att jag bara kommer med ursäkter efter att resultaten angivits. Och i och med detta, är även denna ursäkt acceptabel, i och med att den inte konstruerades i efterhand.

Så om vi säger såhär, hade jag bara lämnat in de delsvar som jag var säker på i förväg, hade jag lämnat in andra delprovet, samt tredje delprovs person, och hoppat över första delprovet, samt vilken sida det var i det tredje. Detta i enlighet med mitt självförtroende så som den var innan resultaten togs fram. Då hade jag haft 100% rätt.

Men om man räknar in alla delproven helt och oavsett hur självsäker jag var innan jag lämnade in svaren, uppnådde jag ändå ett resultat som motsvarar 3.8% sannolikhet, dvs. att om hundra personer gissar slumpmässigt, uppnår bara 3 eller 4 av dem lika mycket rätt som jag. Detta förutsätter att man ger mig delvis rätt i den tredje omgången där jag hade rätt person, men fel sida. 2 av 50 personer som satt hemma och gissade på svaren hade lika mycket rätt som jag, och det kan fördubblas till just 4 av 100, och detta hemma-experiment utfört av skeptiker som satt och såg på IIG testet live via internet bekräftar den matematiskt beräknade statistiken av 3.8%.

Jag studerar kemi och fysik, och inom kemi anser man oftast att test resultat som ligger inom 5% är av intresse och har rätt till ytterligare undersökningar. Att jag då anser att mitt resultat på 3.8% sannolikhet har gjort sig förtjänt av ytterligare ett test är bara i enlighet med vad jag lärt mig inom min kemiutbildning. Och tar man hänsyn till de godtagbara klagomål, eller ursäkter, vilka jag gav under testets gång och inte i efterhand, så blir testets totala resultat ännu mera intressant.

Jag beskriver IIG testet, dess resultat, mina ursäkter, samt anger statistiken i mer detalj, på min hemsida www.visionfromfeeling.com/paranormaltest.html. Där finns även urklipp från testvideon som visar att mina ursäkter kom under testets gång och inte i efterskott.
I want to state for the record that I think Anita has all the paranormal abilities of an eggplant. - TheSkepticCanuck
Användarvisningsbild
VisionFromFeeling

TAM testet och varför jag ännu fortsätter

Inläggav VisionFromFeeling » fre 20 aug 2010, 21:27

Därefter hade jag mitt andra test, med James Randi Educational Foundation JREF under juli 2010 i Las Vegas, USA. Testet var av oerhört liten omfattning, med enbart ett delprov om fem personer. En av de fem personerna saknade en njure. Dessutom bad JREF mig enbart att ange vilken av personerna detta gällde, och jag skulle inte säga om det rörde sig om höger eller vänster njure. Jag angav sida ändå för att ta reda på mer om hur förmågan kan göra.

Med anledning av testets små omfattning, var dess syfte att röra sig om en demonstration, snarare än en fullskalig test. Med andra ord om jag hade valt rätt person, med chans på ett i fem, skulle det givetvis inte kunnat säga något om en eventuell förmåga. Med så få personer i ett test är det alltså alldeles för lätt att gissa. Däremot, har man fel så är det fortfarande av intresse, som bevis emot påståendet av en paranormal förmåga. Så TAM testet var ändå av potentiell värde i undersökningen.

Under TAM testets gång tog jag anteckningar. Jag hade en sida i anteckningsblocket för vardera av fem personerna, och gjorde i var och en två kolumner, ett för vänster sida ett för höger. Varje gång jag såg en njure, gjorde jag ett x för den person och den sida det gällde.

I detta test fanns alltså totalt tio platser, två i vardera av fem personerna, där en njure kunde saknas. Om man tar hänsyn till inte bara "person", utan även "sida" (vänster eller höger), rör det sig om ett i tio.

Åter igen var det olika svårt för mig att få uppfattning om njurarna. Jag såg njure antal gånger:
Person / Vänster / Höger
1 / en gång / många gånger
2 / många gånger / aldrig
3 / aldrig / många gånger
4 / många gånger / många gånger
5 / många gånger / många gånger

Av totalt tio möjliga platser såg jag alltså en njure i åtta av tio platserna. I sju av de åtta såg jag många gånger, i ett av de åtta såg jag endast en gång.

Jag valde som mitt svar person 3 vänster sida. Det var fel. Rätt svar hade varit person 2 höger sida. Mitt andrahandsval...

Jag fick reda på att jag hade fel och efter testet pratade jag om att sammanfatta och avsluta min undersökning och att slutsatsen vore att min förmåga inte rörde sig om verkliga bilder om människors inre. Sedan bad personer ur publiken att få se mina anteckningar, och då insåg jag att jag aldrig hade sett den njure som faktiskt saknades, och att den var en av bara två platser där jag aldrig såg en njure. Därför fortsätter jag ännu en gång och ser gärna att jag har ytterligare ett test. Om man anser att jag gjorde "två val" av tio, så uppnådde jag ett korrekt svar eftersom rätta svaret fanns inom mina två, motsvarande sannolikheten ett i fem.

Jag skriver om detta TAM test här.
Själva testet kan ses här, med början här med första avsnittet av nio.
Användarvisningsbild
VisionFromFeeling

Nästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen