VoF´s kontaktlista - fundersam

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

VoF´s kontaktlista - fundersam

Inläggav Xantippa » lör 01 jan 2011, 23:57

Med anledningen av en tråd tittade jag just på hemsidans kontaktlista där man vid frågor uppmanas ta kontakt med den person vars specialområde sammanfaller med den fråga man har. Där är idel professorer, docenter, lektorer osv, när det inte är rena yrkesmänniskor som läkare, arkeologer och apotekare. Så långt allt gott och väl. En person har dock en mycket märklig titel; nämligen Lena Hellblom Sjögren som är "Psykologisk sakkunnigutredare i sexualbrottsmål och vårdnadsmål, Testimonia".

Googlar runt lite och blir minst sagt fundersam.

Vem är denna människa? Här på forumet har hon visst omnämnts tidigare, i tråden om Sanna Edhin. Den sistnämnda hade visst hyvlat henne rejält och hade väl inte belägg för de anklagelser hon for ut med. Inget mer har dock skrivits om henne.

Tycker hon verkar skum.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Re: VoF´s kontaktlista - fundersam

Inläggav kaxiga Z » sön 02 jan 2011, 00:08

Sökfunktionen här på forumet förtäljer att hennes namn kanske ska stavas med ett l till: Lena HellbLom Sjögren. Möjligen hittar man fler länkar då.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Xantippa » sön 02 jan 2011, 00:10

Ah, du har rätt. Ska kolla genast.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Xantippa » sön 02 jan 2011, 00:12

Ett par träffar till, men från samma tråd (Edhin om VoF).
Jag fortsätter googla och får rysningar. Ska hon verkligen stå på kontaktlistan?
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav calle555 » sön 02 jan 2011, 00:21

Xantippa skrev:Ett par träffar till, men från samma tråd (Edhin om VoF).
Jag fortsätter googla och får rysningar. Ska hon verkligen stå på kontaktlistan?

Kan du länka till träffarna och mer ingående förklara vad det är som ger dig rysningar? (Ja, jag är lat.)
Användarvisningsbild
calle555

Inläggav kaxiga Z » sön 02 jan 2011, 00:26

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Xantippa » sön 02 jan 2011, 00:37

calle555 skrev:
Xantippa skrev:Ett par träffar till, men från samma tråd (Edhin om VoF).

Kan du länka till träffarna och mer ingående förklara vad det är som ger dig rysningar? (Ja, jag är lat.)

Jo, det skulle jag väl iofs kunna göra, men det är minst sagt rörigt. L-H-S är vittnespsykolog och verkar arbeta för någon "nordisk kommité för mänskliga rättigheter" som i sin tur har en ordförande (Harold Claesson) som skriver rätt märkliga saker om barnaga. "Kommiténs" sida verkar vara ett sammelsurium av rättstvister (eller rättshaverister) rörande omhändertagna barn, rätten att aga och allmäna klagomål på ett samhälle som tydligen "fråntagit föräldrarna makten över sina barn".

I en mängd privata bloggar (som jag inte har en aning om trovärdigheten i) och någon socialdemokratisk sida (samma där) anges "Svea hovrätts mål nr B 2066/97 i dom av den 8 maj 1998" där rätten säger att:
"Både det skriftliga utlåtandet och det sätt på vilket Lena Hellblom-Sjögren uttalat sig i hovrätten ger enligt hovrättens mening anledning att ifrågasätta hennes opartiskhet."

Rörigt minst sagt och jag hittar inte någon substans i någonting.

Visst kan jag lägga ut länkar men det är precis lika enkelt för dig att googla, jag får ingen klarhet i något, i alla fall inte i kväll.

Men vadå; om hon är en av VoF´s experter måste det väl gå att skaka fram någon motivering till det, utan att jag länkar?
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav kaxiga Z » sön 02 jan 2011, 00:44

KMR är scientologer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommitt%C3%A9n_f%C3%B6r_m%C3%A4nskliga_r%C3%A4ttigheter

Xantippa skrev:Men vadå; om hon är en av VoF´s experter måste det väl gå att skaka fram någon motivering till det, utan att jag länkar?

Låter rimligt.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Xantippa » sön 02 jan 2011, 00:45

kaxiga Z skrev:Den här bloggaren är skeptisk till henne som sakkunnig.

(Varning: Tungt ärende)

Tungt minst sagt! Jag kan knappast sätta mig in i allt och efter vad jag ser finns det en uppsjö av bloggar där denna Hellblom Sjögren nämns.

I en artikel av någon advokat på den här märkliga kommiténs sida står bl.a att läsa följande:
AGALAGSHYCKLERIET
Advokat Lennart Hanes inlaga till Svea Hovrätt
Svea Hovrätt
Avd 8
Mål B 484- 99
A och K S ./. .åklagaren
Till vidareutveckling av överklagandet anföres följande.

Makarna S är hyggliga och skötsamma människor. Som föräldrar är de varmt fästade vid dottern V, ambitiösa och måna om hennes utveckling till en sund och lycklig individ. I detta syfte har de ägnat mycken tid åt hennes fostran och i överensstämmelse med bibeln och sin egen religiösa övertygelse agat barnet när dess uppförande så påfordrat och därtill före agan givit dottern tre varningar för att ge henne tillfälle att själv korrigera sitt dåliga uppförande. Agan har alltså varit kärleksfull och omtänksam men också något som föräldrarna velat undvika. Det redskap de använt för agan måste betecknas som idealiskt. Skohornet i plast fick ersätta handflatan, livremmen och stekspaden (i plast) just för att det gav den momentana men snabbt övergående smärtförnimmelsen som är agans natur dvs en kroppslig och kännbar bestraffning som varken ger skador eller ens märken. (I domen omnämns ett säkerligen mycket litet blåmärke som kan ha uppstått när flickan rörde sig i protest). Plastskohornet ger således ej så kraftiga effekter som en käpp, rotting eller exempelvis björkris.

Denna kärleksfulla och rimligen adekvata fostraromsorg skall nu rendera föräldrarna ett tvåmånaders fängelsestraff vardera. Ett tragikomiskt resultat av en straffprocess med många makabra inslag väsentligen utvisande juridikens hädanfärd till förmån för något i straffprocessen icke närmare definierat men ytterst frånstötande, åtminstone för civiliserade länder. Jag uppmärksammar därför några av degenerationsyttringarna i straffprocessen.

Länk till artikeln här:
http://www.nkmr.org/agalagshyckleriet.htm

Om Lena Hellblom Sjögren är knuten till en organisation med sådana värderingar förstår jag att Svea Hovrätt inte tyckte hon var helt pålitlig som sakkunnig. Det jag däremot inte riktigt förstår är vad hon har här att göra. Hon har skrivit en del böcker om plantering av falska minnen hos barn med koppling till de s.k. ritualmorden på barn som spökade ett tag, men att hon tar avstånd från en galenskap betyder ju knappast att hon är fri från en annan?
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Xantippa » sön 02 jan 2011, 00:47

Men!

Edit: Nu blev det ännu rörigare. KMR är inte samma som NKMR. Fattar noll. Återkommer.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav devadatta » sön 02 jan 2011, 00:49

Bara ett klargörande: NKMR är inte KMR som är scientologer, det är två olika organisationer. Jag kommer inte ihåg så mycket, men jag har för mig att NKMR diskuterat tidigare på forumet. Annars är det en bra idé att höra av sig till styrelsen som säkert kan ge ett utförligt svar (jag kan det inte).
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Xantippa » sön 02 jan 2011, 00:54

devadatta skrev:Bara ett klargörande: NKMR är inte KMR som är scientologer, det är två olika organisationer. Jag kommer inte ihåg så mycket, men jag har för mig att NKMR diskuterat tidigare på forumet. Annars är det en bra idé att höra av sig till styrelsen som säkert kan ge ett utförligt svar (jag kan det inte).

Enligt sidan är du ledamot i styrelsen?
Edit: Vem kan ge ett svar undrar jag alltså.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav kaxiga Z » sön 02 jan 2011, 00:57

I stand corrected. NKMR verkar vara något helt annat.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav devadatta » sön 02 jan 2011, 01:17

Xantippa skrev:Vem kan ge ett svar undrar jag alltså.
Styrelsen
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Xantippa » sön 02 jan 2011, 01:19

devadatta skrev:
Xantippa skrev:Vem kan ge ett svar undrar jag alltså.
Styrelsen

ok, tack.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Nästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen