Nästa förvillare 2011

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Nästa förvillare 2011

Inläggav torbjorn » ons 23 feb 2011, 19:55

Kanske finns en tråd om detta redan, letat på "Nominera årets förvillare men inte hittat den".
Hursomhelst: nominerar ABF till nästa Årets förvillare för att de har inte ens en utan fyra zombiekurser på programmet:
http://www.abf.se/Sokresultat/?q=zombies
Jag hade en tro att ABF var folkbildande och hade ett motiv att vilja lära ut saker till folk. Att ha detta är, ehuru underhållande, plojvetenskap som helt klart skall få finnas som privata initiativ, men sannerligen inte på kurser som gör anspråk på att vilja vara folkbildande.
Senast redigerad av kaxiga Z tor 03 mar 2011, 10:18, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ändrade trådrubrik till rätt årtal.
"Ingenting är svårare än att inte bedra sig själv" - Ludwig Wittgenstein
Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd

Re: nästa förvillare 2012

Inläggav Anders H » ons 23 feb 2011, 20:01

Jag gillar verkligen Jan Scherman. Han har jobbat hårt för detta, genom att ge en plattform åt program som "Det okända" och "Hemsökta hus". Där får vi t.ex. höra att "detta kunde inte Jörgen veta" om triviala detaljer som vilken tittare som helst förstår exakt hur mediumet gjorde för att "veta" det, helt oemotsagd av programledaren Giertz. Scherman förtjänar detta, tycker jag. Det är lön för mödan.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav piotrr » ons 23 feb 2011, 20:03

Ur beskrivningarna till de två ABF-kurserna:
ABF Wrote:Att zombier skulle anfalla oss är inte så troligt. Men kanske kan vi ändå lära oss mer om verkligheten genom zombielitteraturen och -film? Vi diskuterar bl.a. vad som händer med grupper av människor i katastrofsituationer och utgår från boken "The zombie survival guide" av Max Brooks.

ABF Wrote:Har du vad som krävs för att överleva när de odöda står vid din dörr? I den här cirkeln kommer du att få kunskap om zombien som fenomen i populärkulturen, religionen, idéhistorien mm. Men framförallt så kommer du att få lära dig de färdigheter och kunskaper som behövs för att överleva en zombieapokalyps. Hotet från de odöda kan verka avlägset, men förhoppningsvis kan vi också lära oss något om hur samhällen, grupper och individer reagerar när de drabbas av katastrofer.

Är det inte bara glitzigt (eller ruttet) paketerad krislära? Jag har inte läst boken men förstår ändå att den inte bygger på verkliga zombie-händelser, men jag tänker på en annan bok jag läser: The World Without Us av Alan Weisman (en journalist). Inte heller den har författats tillsammans med det verkliga skeendet, men försöker ändå på ett rationellt sätt ta reda på vilka effekterna skulle vara om människan plötsligt försvann. Det är inte speciellt sannolikt och förmodligen mest en lek med tanken. Så jag har inte läst The Zombie Survival Guide, men jag tror att vi behöver lite mer material än en rubrik och en beskrivning på två kurser baserade på samma bok för ABF skall nå upp till årets förvillare 2012, ens om de vore ensamma i loppet.

Ge mig mer att gå på, tack. :)
Senast redigerad av piotrr ons 23 feb 2011, 20:06, redigerad totalt 1 gång.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Moridin » ons 23 feb 2011, 20:03

Att undervisa evidensbaserade åtgärder i spekulativa scenarion är inte pseudovetenskap, även om dessa spekulativa scenarion är otroligt osannolika. Så enda möjligheten är att ABF förespråkare pseudovetenskapliga åtgärder. Vilka åtgärder förespråkar de och varför är dessa pseudovetenskapliga?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav piotrr » ons 23 feb 2011, 20:07

Jag har för mig att de har varit nominerade förut för märkliga kurser. Åtminstone märkligare än detta.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav ninka » ons 23 feb 2011, 21:39

Jag är ganska bevandrad i zombiekulturen och kan lova att (nästan) ingen där tror på zombier. Inte ABF heller.

Som någon skrev tidigare, zombiekurserna är ett sätt att ge diskussioner kring krishantering, epidemier etcetera en lättsam och populärkulturell förpackning. Om det är bra eller dåligt kan man ha olika åsikter om, men det är inget som förtjänar ett förvillarpris.

Jag tycker nog Jan Scherman borde ligga nära till hands för en utmärkelse, i synnerhet i kölvattnet av Anders Åkesson-incidenten förra året. Anders Åkessons plattform för bedrägerier hade nog varit betydligt mindre utan Scherman.
Om det finns ett helvete så är jag säker på att det finns en särskild plats för såna som startar upp MLM-företag.
Kommentar på Skepchickbloggen
ninka

Inläggav Anders H » ons 23 feb 2011, 22:11

ninka Wrote:Anders Åkessons plattform för bedrägerier hade nog varit betydligt mindre utan Scherman.

Ah! Kul! Två röster för kungen av bullshit Jan Scherman! :-)
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Re: Nästa förvillare 2012

Inläggav nide_j » tor 24 feb 2011, 09:07

Jag tycker vi borde utse årets förvillare 2011 först.

Ändrat i rubriken så det är rätt årtal nu //Z
Show me the science!
nide_j

Inläggav piotrr » tor 24 feb 2011, 09:14

:) Lätt att glömma bort att det vi delar ut lagom till midvinterblotet gäller för året som passerat, inte året då vårt beslut diskuteras som mest.
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Anders H » ons 02 mar 2011, 17:19

Jan Scherman!!! Han bara måste ha det! Belägg nummer 61925 finns här!
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav sicher » ons 02 mar 2011, 17:37

"Barn med sjätte sinne" är den osmakligaste programidén jag någonsin sett. Och TV4 Fakta?
sicher

Inläggav Anders H » ons 02 mar 2011, 17:41

Ja, ingen kan hävda att Scherman inte går över lik för att ta utmärkelsen. VoF kan verkligen inte ge den till någon annan.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav sicher » ons 02 mar 2011, 17:47

Anders H Wrote:Ja, ingen kan hävda att Scherman inte går över lik för att ta utmärkelsen. VoF kan verkligen inte ge den till någon annan.

Håller med. Villfarelser rakt in i varenda hem i landet. Hela tiden...
sicher

Inläggav killershrew » ons 02 mar 2011, 18:14

Hur har egentligen Anna Wahlgren kommit undan så här länge?
WHAT YOU DON'T KNOW SURE CAN HURT YOU -Twisted Sister
Hell hath no fury like a woo-man scorned
"[I]n the Church they don't think. A bishop keeps on saying at the age of eighty what he was told to say when he was a boy of eighteen" -Oscar Wilde
Användarvisningsbild
killershrew

Inläggav Anders H » ons 02 mar 2011, 18:39

killershrew Wrote:Hur har egentligen Anna Wahlgren kommit undan så här länge?

Därför att hon har en vetenskaplig precision som får Jan Scherman att se ut som energisuktande homeopaticrackpot! Därmed inte sagt att hon är speciellt korrekt.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Nästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen