VoF i Pride?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

VoF i Pride?

Inläggav Hexmaster » lör 06 aug 2011, 15:33

Flimrade just förbi på Twitter:
Techniskeptic skrev:Asså, nästa år ska VoF fan vara med i Pride imho
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Re: VoF i Pride?

Inläggav Moridin » lör 06 aug 2011, 15:44

Finns det en folkbildningsvinkling på Pride? Eller är det bara för att vetenskapliga skeptiker ogillar kritiker mot Pride och vill utsträcka VoFs aktivitet till det övergripande "kulturkriget"?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav nide_j » lör 06 aug 2011, 15:47

Alla vet ju att pseudovetenskap är bögarnas fel.
Show me the science!
nide_j

Inläggav devadatta » lör 06 aug 2011, 15:51

Pseudovetenskap i samband med orsaker till homosexualitet samt "terapier" har tagits upp i flera trådar på forumet, så det går säkert att göra något på det temat. Om inte annat så lär det finnas oändligt många myter inom hbt-temat.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Xantippa » lör 06 aug 2011, 15:54

Under parollen "Rainbows and Rainmen" för att spinna vidare på ett omåttligt populärt tema.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Moridin » lör 06 aug 2011, 15:55

devadatta skrev:Pseudovetenskap i samband med orsaker till homosexualitet samt "terapier" har tagits upp i flera trådar på forumet, så det går säkert att göra något på det temat. Om inte annat så lär det finnas oändligt många myter inom hbt-temat.

Vår kreationistvän Krister Renard har skrivit en del om det:

http://www.gluefox.com/kontr/pedokalk.shtm
http://www.gluefox.com/kontr/homo.shtm
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Silver » lör 06 aug 2011, 17:52

Jaa! Jag tycker definitivt att VoF skall delta i pride nästa år. Idag såg jag paraden för första gången någonsin (ja, jag är en lantis) och tanken att "hey, varför är inte VoF med?" slog mig nästan direkt. Därefter spenderade jag hela resterande paradtiden med att fundera ut hur VoF:s inslag skulle se ut och på vilket sätt man skulle kunna koppla ihop folkbildningsmålet med pride-temat.

Ett argument mot att vara med skulle förstås kunna vara att VoF inte är en aktiv HBT-organisation som RFSL etc. Det är å andra sidan inte Sametinget, Nissan, Räddningstjänsten Östra Götaland eller Hyresgästföreningen heller, vilket inte hindrar dem från att plocka fram paljetterna och fjäderboan ur garderoben och ställa upp med varsin vagn i paraden. Det var gott om bidrag som inte hade mer budskap än "vi tycker också att det är ok med bögar!" så varför skulle inte VoF också kunna delta? Jag ser tre huvudskäl till att vara med:

1) Cred. För att VoF skall kunna göra anspråk på att vara en folkbildande organisation så bör man vara aktiv och synas när folket finns samlat för att lyssna. Och Prideparaden har MÅNGA åskådare. Visst, det är nog inte troligt att någon får syn på VoF:s vagn och plötsligt inser att homeopati endast är placebo bara för att medlemmarna är så snygga (fast det kan hända!) men att synas i ett sammanhang tillsammans med andra samhällsbärande organisationer kan bidra till att VoF blir mer etablerat i folks medvetanden som en organisation att lyssna på och ta på allvar. Och en förening som oftast syns i media med negativa budskap ("homeopati är strunt och Patrik Sjöberg är en vidskeplig fjant!") kan vinna på att synas med ett positivt budskap (upplysning leder till tolerans!) då och då.

2) Det vore skoj! Glitter, glamour, folkfest, musik - what's not to like? Och för en heteronormativ tråkfjärt som undertecknad så är det egentligen enda chansen till ett legitimt skäl att gå med i paraden. Mina eventuellt homosexuella barn är inte födda ännu och jag är helt enkelt inte tillräckligt ball för att ta på mig lösögonfransarna och gå med i paraden helt i egenskap av mig själv.
VoF dras ju möjligen med ett litet imageproblem enligt vissa (Rainbows and Rainmen - heh!) och det skulle förmodligen inte skada att visa upp en lättsammare (lättkläddare! *) sida en gång om året. Visst får man väl driva med nidbilden av VoF som en samling nördar? Jag tänker mig tjocka glasögon, bara överkroppar och regnbågsfärgade fjäderboor. :D

3) Budskapet. Pride/stolthet - jag tycker att VoF och andra skeptikerorganisationer har mycket att vara stolta över. Syftet med folkbildning och skepticism är väl att bidra till ett bättre samhälle med mer tolerans, mindre ogrundade fördomar? Och även om homeopati och virvlat vatten inte har så mycket med HBT-aktivism att göra så är jag säker på att det finns gott om exempel i Sverige och världen på hur fördomar och bristande upplysning bidrar till intolerans och våld mot homosexuella, samt till sexuellt våld i allmänhet (jag tänker till exempel på det sexuella våld mot barn som är följden av irrläror kring AIDS). Att det samhälle vi lever i här och nu i Sverige är så öppet och tolerant som det faktiskt är har inte gått av sig självt och det kommer krävas ett ständigt pågående upplysningsarbete för att hålla det så, och för att göra det ännu bättre. Där har VoF ett budskap att komma med - vidskepelse leder till fördomar, folkbildning leder till tolerans.

Jag har i mitt huvud designat färdigt flaggor, banderoller, skyltar och klädsel. Återstår bara små petitesser som finansiering, utförande, deltagande och sånt där detaljkrafs. (dessutom borde jag kanske gå med i VoF)

Who's with me?

* = "Mer lättklädd". Men det hade inte passat in lika bra i flödet liksom.
Ask the next question. Q-->
- Theodore Sturgeon
Användarvisningsbild
Silver

Inläggav J.K Nilsson » lör 06 aug 2011, 17:57

Silver skrev:Jag tänker mig tjocka glasögon, bara överkroppar och regnbågsfärgade fjäderboor. :D

Har vi inte sett nog av Torsobilder på det här forumet? :lol:

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Silver » lör 06 aug 2011, 18:00

J.K Nilsson skrev:Har vi inte sett nog av Torsobilder på det här forumet? :lol:
Jo. Det är därför vi ska ta och visa upp torsos på stan istället!

(det är möjligt att jag inte har en aning om hur man böjer ordet "torso" till plural men jag gjorde så gott jag kunde)
- Theodore Sturgeon
Användarvisningsbild
Silver

VoF i Pride?

Inläggav matsw » lör 06 aug 2011, 18:12

Silver skrev: Jo. Det är därför vi ska ta och visa upp torsos på stan istället!

Precis. Pride är en sexparad inte en rättighetsparad. Vad har VOF där att göra? Å andra sidan är all PR god PR...
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Silver » lör 06 aug 2011, 18:28

matsw skrev:Pride är en sexparad inte en rättighetsparad. Vad har VOF där att göra?

Pride är en rättighetsparad som handlar om hbt-personers rätt att existera öppet och slippa trakasserier och våld. Eftersom hbt handlar om sexualitet (sexuell läggning och sexuell identitet) så blir det också en "sexparad", ja. Det ena utesluter inte det andra.

Eftersom de flesta tycker att sex är kul så givetvis hamnar mycket av tonvikten på det. Festivalen och paraden är ett ställningstagande men också en hyllning och ett firande! Att de sexuella och tramsigt utagerande inslagen skulle göra det mindre till en parad om rättigheter förstår jag inte. Och att det VoF inte har att göra där för att det är en "sexparad" förstår jag inte heller. Tycker VoF:are illa om sex?

Jag upprepar: Hyresgästföreningen har en vagn i paraden. Hyresgästföreningen. Det om något är väl ett bevis på att hela paraden inte direkt ångar av sex.
- Theodore Sturgeon
Användarvisningsbild
Silver

Inläggav Tristan Chi » lör 06 aug 2011, 18:32

Jag såg ett år en skock i paraden som självidentifierade sig som "Homosexuella döva värmlänningar". Bögskeptiker hade väl inte varit allt för krystat?
Obehag är det värsta jag vet.
Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inläggav piotrr » lör 06 aug 2011, 18:39

Jag tänker också att vi bör vara med. Humanisterna var väl med?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav pax » lör 06 aug 2011, 18:39

Jag är på!

Satt på festivalen igår tillsammans med brorsan med sambo och vi nördade ner oss om myter och spännande fakta direkt. Finns ju folk som inte tror att det är 'naturligt' och där finns tex väldigt mycket att upplysa om.

En fråga: Jag har för mig att det var 'fult' att tala om huruvida gener påverkade sexuell läggning. Är det fortfarande så?
Edit: menar att både homosexuella och inskränkta rövhål ogillade det.
Senast redigerad av pax lör 06 aug 2011, 18:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inläggav Moridin » lör 06 aug 2011, 18:40

Tristan Chi skrev:Jag såg ett år en skock i paraden som självidentifierade sig som "Homosexuella döva värmlänningar". Bögskeptiker hade väl inte varit allt för krystat?

Tydligen så heter det "homoskeptisk" nu.

http://www.stefangustavsson.se/?p=183
http://pjsaunders.blogspot.com/2010/06/ ... elled.html

I’d like to broaden this definition to include ‘being sceptical about the key presuppositions of the gay rights movement’ such as the beliefs that:

• Homosexuality is genetically determined
• Homosexual orientation is always fixed
• Sexual orientation is a biological characteristic like race, sex or skin colour
• Feelings of same sex attraction should be welcomed and acted upon
• Offering help to those who wish to resist or eradicate these feelings is always wrong

halmgu....skulle.
Användarvisningsbild
Moridin

Nästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen