VoF i Pride?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: VoF i Pride?

Inläggav amandaduregard » lör 20 aug 2011, 18:41

Jag har som sagt bett admin att ordna en dold arbetsgrupp på forumet. Har inte fått något annat svar än att det kommer att ske.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav piotrr » lör 20 aug 2011, 19:47

Styrelsemöte på måndag.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav devadatta » lör 20 aug 2011, 19:52

Jag utgår ifrån att det blir en arbetsgrupp och styrelsen har hittills varit positiva så jag ser inga större problem, även om vissa detaljer behöver gås igenom först. Arbetsgrupp på forumet kommer upp någon gång i framtiden.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav EmmaS » sön 21 aug 2011, 00:27

Silver skrev:(dessutom borde jag kanske gå med i VoF)

Do it.

Jag tycker att argumenten som framkommit här, för och emot deltagande i tåget, tält och/eller seminarium är lite för bra. De har gjort mig förvirrad. Men jag tänkte lite på att det ju finns andra möjliga aktiviteter att utföra i samband med Pride. T ex skriva insändare, delta i debatter, bara finnas på området och mingla, kanske ägna en slant åt att trycka upp någon form av VoF-pryl med regnbågstema (typ tröja, klistermärke, nyckelring, affisch, flygblad). Det senare kan jag tänka mig uppfattas som en välkomnande gest av HBTQ-rörelsen. Oavsett hur det blir ser jag positivt på någon form av uppmärksammande, där föreningen visar rörelsen och allmänheten att det finns människor som är beredda att slå hål på de felaktiga föreställningar som finns och som kan uppstå. Den första felaktiga föreställning jag kommer att tänka på är HIV/AIDS-förnekelse.

Hoppas få ta del av hur det utvecklar sig!
Användarvisningsbild
EmmaS
Avstängd

Inläggav pwm » ons 24 aug 2011, 13:24

SexualLiberal skrev:Folk (särskilt i avfolkningsbygder) har förstås fördomar
:)
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Anders H » ons 24 aug 2011, 13:30

Touché.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav piotrr » ons 24 aug 2011, 18:24

TL;DR.

Styrelsen ger sitt stöd åt en arbetsgrupp i forumet. Anmäl eventuellt intresse för att medverka till forumadministrationen.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Ventromedial » mån 29 aug 2011, 12:46

Sidospår knoppades av till ny tråd: Begreppet "sexuell läggning" och diskriminering.
Användarvisningsbild
Ventromedial

Inläggav karl.rosenqvist » ons 31 aug 2011, 16:48

Fö tycker jag väl att tråden skulle ta och återgå till ursprungsdiskussionen; VoF's deltagande i Stockholm Pride 2012.

Ypperlig idé, tycker jag. Sprang in i Fuglesang och några till under Almedalsveckan. Även om "självmordsvinkeln" var lite okänslig gillade jag budskapet. En bra och vetenskaplig redovisning om HBT vore jättekul även om jag tyvärr tror det blir svårt att hitta bra forskning då det mesta är ganska illa utfört med mycket små testgrupper och lite väl uppenbar lobbyism bakom.
VoF har väl en del seminarier och föreläsningar som skulle kunna sitta bra i samband med festivalen. Här hemma i Göteborg vore ett deltagande i HBTQ-festivalen roligt att se också.

En av mina favvo-frågor är den vetenskapliga grunden till antagandet att heterosexualitet är grundläggande för arterna. Så vitt jag vet finns ingen forskning på området utan det är ett antagande av typen allmän kunskap. En titt i Kinseys böcker ställer det på ända .. he he he.

PS. Under Juridik i mitt långa inlägg menade jag på intet sätt att hålla med om uttrycket "trakasserier pga sexuella böjelser" DS.

Se http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=513765#p513765 för sammanhang //C-J
Moral är något vi hittar på allt eftersom vi behöver försvara våra handlingar.
Karl
karl.rosenqvist

Re: Re: VoF i Pride?

Inläggav yrara » ons 31 aug 2011, 18:18

karl.rosenqvist skrev:En av mina favvo-frågor är den vetenskapliga grunden till antagandet att heterosexualitet är grundläggande för arterna.
Tack för att du registrerade dig, den här tråden var i stort behov av substans. Jag skulle gärna se att nån administratör flyttade all sidodiskussion någon annanstans.

Men: vad menar du med grundläggande i ovanstående?
Användarvisningsbild
yrara

Inläggav piotrr » ons 31 aug 2011, 21:38

karl.rosenqvist skrev:Heteropride är varje dag, er parad består av föräldrar med barnvagnar,

Detta är inte helt rättvist. Flera homosexuella vill också ha barn, och flera heterosexuella är ointresserade av fortplantning.

Allt annat i inlägget gillade jag dock. :)
Senast redigerad av piotrr ons 31 aug 2011, 21:39, redigerad totalt 2 gånger.
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav piotrr » ons 31 aug 2011, 21:39

karl.rosenqvist skrev:VoF har väl en del seminarier och föreläsningar som skulle kunna sitta bra i samband med festivalen. Här hemma i Göteborg vore ett deltagande i HBTQ-festivalen roligt att se också.

Tack för tipset!
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav C-J » tor 01 sep 2011, 14:10

Avknoppade alla SexualLiberals inlägg med tillhörande svar till : SexualLiberal kommenterar tråden "VoF i Pride?" //C-J
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav karl.rosenqvist » tor 01 sep 2011, 16:55

Gott att se att tråden återgått :)

piotrr skrev:
karl.rosenqvist skrev:Heteropride är varje dag, er parad består av föräldrar med barnvagnar,

Detta är inte helt rättvist. Flera homosexuella vill också ha barn, och flera heterosexuella är ointresserade av fortplantning.

Allt annat i inlägget gillade jag dock. :)

Helt riktigt, my bad.
Moral är något vi hittar på allt eftersom vi behöver försvara våra handlingar.
Karl
karl.rosenqvist

Inläggav Technicolor » fre 23 mar 2012, 13:45

Hej Allihopa!
Det börjar bli ljusare och sommaren närmar sig. Därmed också Pride. Vi i VoFs styrelse har beslutat att delta i Pride och jag (Maria) skulle vilja hitta några som är intresserade av att vara med i en arbetsgrupp för att diskutera vad vi skulle kunna bidra med för inslag. Anmälningar (och tips på andra som skulle kunna vara med) mottages varmt!
Användarvisningsbild
Technicolor

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen