Kolumnist i Metro: Skeptiker är rädda

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Kolumnist i Metro: Skeptiker är rädda

Inläggav L. Mäkinen » tis 30 aug 2011, 21:30

Noterade en naturmedicinförespråkande kolumn i Metro idag:
http://www.metro.se/kolumner/ge-naturme ... 6D6ojzqN2/

Förstod dock inte riktigt denna tankegång.
Det är lättare att vara en principfast surmört än lite, bara lite mer vidsynt. Och därför (tyvärr) heller ingen konstighet att SD kommit in i riksdagen.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: Kolumnist i Metro: Skeptiker är rädda

Inläggav Xantippa » tis 30 aug 2011, 21:38

L. Mäkinen skrev:Noterade en naturmedicinförespråkande kolumn i Metro idag:
http://www.metro.se/kolumner/ge-naturme ... 6D6ojzqN2/

Förstod dock inte riktigt denna tankegång.
Det är lättare att vara en principfast surmört än lite, bara lite mer vidsynt. Och därför (tyvärr) heller ingen konstighet att SD kommit in i riksdagen.

Essensen av kolumnen är att medelålders vita män är rädda för allt som inte är Astra Zeneca. Typ.

Härskarteknik ftw.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav micke.d » tis 30 aug 2011, 21:40

Idén var nog relaterad till komfortzonen som nämndes i meningen innan. Typ att woo eller invandrare skulle tvinga ut de medelålders surmörtarna ur den.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav CJ Åkerberg » tis 30 aug 2011, 22:12

Healing gate! Påpekade för Cissi W felaktigheten i hennes slutsatser och fick följande charmerande tweet:
@cissiwallin skrev:@cj_akerberg Föjer du med nästa gång ska jag be Marianne heala dig till ett riktigt praktstånd.

Hilfe :shock:
Användarvisningsbild
CJ Åkerberg

Inläggav Suresh » tis 30 aug 2011, 22:45

Jag är rädd för Astra Zeneca.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav piotrr » tis 30 aug 2011, 23:27

CJ Åkerberg skrev:Healing gate! Påpekade för Cissi W felaktigheten i hennes slutsatser och fick följande charmerande tweet:
@cissiwallin skrev:@cj_akerberg Föjer du med nästa gång ska jag be Marianne heala dig till ett riktigt praktstånd.

Sexuella trakasserier. Eller.. .gränslöst beteende.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Moridin » tis 30 aug 2011, 23:35

L. Mäkinen skrev:Förstod dock inte riktigt denna tankegång.

Det är en anklagelse att skeptiker är trångsynta samt ett försök till argumentationsfelet insyltning ("guilt by association") att koppla ihop detta med föreställningen att anledningen att främlingsfientliga har kommit in i riksdagen är för att det finns en trångsynthet i det svenska samhället. Möjligen antydes en överlapp mellan skeptiker och sverigedemokrater (för att båda är kritiska till Islam).
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav AndersY » tis 30 aug 2011, 23:36

CJ Åkerberg skrev:Healing gate! Påpekade för Cissi W felaktigheten i hennes slutsatser och fick följande charmerande tweet:

Du är väl inte en sån där tråkig och stel[sic] vit medelålders man som inte är beredd att testa?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav Moridin » tis 30 aug 2011, 23:41

Xantippa skrev:Härskarteknik ftw.

Det är förmodligen ingen härskarteknik. En härskarteknik är en allmän taktik som en dominant grupp använder för att behålla sin maktposition genom trycka ner sin meningsmotståndare som t. ex. påförande av skuld och skam, dubbelbestraffning eller undanhållande av information. Jag vet inte riktigt hur det skulle passa in i denna situation. Kan du utveckla?

Ås, Berit. (1978). Hersketeknikker. Kjerringråd, 3, s. 17-21
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav piotrr » tis 30 aug 2011, 23:54

Moridin skrev:Jag vet inte riktigt hur det skulle passa in i denna situation.

Kvinnor dominerar bland utövare och konsumenter av alternativbehandlingar?
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Moridin » tis 30 aug 2011, 23:57

piotrr skrev:Kvinnor dominerar bland utövare och konsumenter av alternativbehandlingar?

Aha! Det låter som en givande infallsvinkel, särskilt om vi tänker oss stereotypen av forskare som gamla, vita medelålders män.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Ho.Se. » ons 31 aug 2011, 00:10

Moridin skrev:
piotrr skrev:Kvinnor dominerar bland utövare och konsumenter av alternativbehandlingar?

Aha! Det låter som en givande infallsvinkel, särskilt om vi tänker oss stereotypen av forskare som gamla, vita medelålders män.

Är det inte en svaghet i definitionen av härskarteknik att styrkeförhållandena måste vara på ett visst sätt? Hade det inte varit mer praktiskt att använda begreppet för de faktiska "teknikerna" oavsett om det är den dominanta gruppen som använder det eller inte? Situationen blir lite lustig om hon inte använder härskartekniker fram tills dess att man kan hitta på en arbiträrt vald dominant grupp som hon representerar i en viss situation.
Användarvisningsbild
Ho.Se.

Inläggav piotrr » ons 31 aug 2011, 00:19

Ho.Se. skrev:Är det inte en svaghet i definitionen av härskarteknik att styrkeförhållandena måste vara på ett visst sätt?
Nej, varför då, det ingår som sagt i definitionen. Om du ändrar definitionen talar du om något annat.

Ett beteende som är problematiskt när det utförs av de som besitter inflytande kan vara oproblematiskt (eller komiskt) om det utförs av människor utan inflytande. Det är också en fråga om vem publiken är.

Ho.Se. skrev:Hade det inte varit mer praktiskt att använda begreppet för de faktiska "teknikerna" oavsett om det är den dominanta gruppen som använder det eller inte?

En hävstång är en lång stång, men utan någonstans att fästa den förblir den verkningslös som något annat än en otymplig påk.
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Ho.Se. » ons 31 aug 2011, 00:40

Min tanke är väl snarare den att valet av gruppens storlek och avgränsning är arbiträrt och att definitionen därmed inte definierar något specifikt. Är det en härskarteknik om du väljer gruppen alternativmedicinförespråkare mot skeptiker? Kvinnor mot män? Unga mot gamla? Skribenter mot läsare? Unga, hippa kolumnister med folkligt stöd mot gamla gråa forskare?

Samtidigt förstår jag din tanke. En "härskarteknik" som används av en person i ett tydligt underläge framstår bara som löjeväckande. Kan man tala om härskartekniker bland jämställda grupper? Skulle dess användande isåfall leda till skapandet av en dominant grupp och därmed vara självförstärkande?

Edit: Istället för att definiera det som att "behålla sin dominanta position" så hade det kunnat vara tekniker för att försöka uppnå en dominant position. Man hade då kunnat prata om att lyckas respektive misslyckas i att använda härskartekniker.
Användarvisningsbild
Ho.Se.

Inläggav Moridin » ons 31 aug 2011, 00:45

Ho.Se. skrev:Är det inte en svaghet i definitionen av härskarteknik att styrkeförhållandena måste vara på ett visst sätt? Hade det inte varit mer praktiskt att använda begreppet för de faktiska "teknikerna" oavsett om det är den dominanta gruppen som använder det eller inte? Situationen blir lite lustig om hon inte använder härskartekniker fram tills dess att man kan hitta på en arbiträrt vald dominant grupp som hon representerar i en viss situation.

Jag skulle istället vilja kalla dessa för pseudovetenskapliga eller pseudoskeptiska debattekniker (t. ex. spela martyrkortet) än strikt härskartekniker. "Härskarteknik" är ett specifikt fackbegrepp som syftar precis på det som det syftar på (enligt definitionen).
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Nästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen