Kolumnist i Metro: Skeptiker är rädda

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Kolumnist i Metro: Skeptiker är rädda

Inläggav Anders H » sön 09 okt 2011, 10:46

calle555 skrev:Wallin har tydligen, utöver bland annat healing mot synfel, rekommenderat "MIRAKELPRODUKTEN" Thieves Oil Blend för de som "inte vill bli förkylda/få flunsan".

Jag vet inte hur central nämnda olja faktiskt var i debatten. Utöver Nymne (och de som svarade henne) är det, vad jag kan se, bara Sensemaker som i ett inlägg tar upp den här i tråden.

Att jag nämner Nymne beror på att hon skrivit följande om oljan:

Åsa (arkiv) skrev:Sammanfattningsvis; den första av komponenterna i Cissi Wallins olja har visat sig fungera anti-mikrobiellt, inflammationshämmande och lokalbedövande. Oljans huvudingrediens används flitigt inom tandvården pga dessa egenskaper - du har den förmodligen själv i munnen. 1-0 till Cissis örtolja.

PS
Kuriosa: Eugenol sägs kunna användas för att ge sjuka akvariefiskar dödshjälp. :cry:
DS

Det väckte frågan Nymne menar att Wallin visste detta och därför försvarar Wallin, eller om Nymne menar att Wallin råkade ha rätt och därför försvarar anekdoter som tillförlitlig grund för kunskap.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav B Hellqvist » sön 09 okt 2011, 11:02

@cissiwallin Var precis med om... Jo, ett mirakel. Fick healing för mitt synfel (började med ens ögat) och SER BÄTTRE på det. Testade med text. Herregud.

Fan, där miste man en kund... Fast man ska kanske slå sig på healing istället. Med lite skicklighet kan man massera ögonen så att hornhinneradien ändras tillfälligt varvid mirakel uppstår i någon minut. ;)

B Hellqvist, optiker
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav devadatta » sön 09 okt 2011, 17:31

Åsa (arkiv) skrev:Sammanfattningsvis; den första av komponenterna i Cissi Wallins olja har visat sig fungera anti-mikrobiellt, inflammationshämmande och lokalbedövande. Oljans huvudingrediens används flitigt inom tandvården pga dessa egenskaper - du har den förmodligen själv i munnen. 1-0 till Cissis örtolja.

När jag läste inlägget tänkte jag på att det inte stod något om studier om huruvida oljan i sig hjälper mot förkylning (som jag har för mig var frågan). Antar att det inte finns några sådana studier. Att spekulera i huruvida olika komponenter fungerar kan ju fungera som hypotesskapande, men såvida det inte handlar om ämnen med tydliga effekter som hormoner eller antibiotika så säger det inget om oljan funkar. Dessutom finns det andra ämnen i oljan, och det är möjligt att de tar ut effekterna, eller förstärker för den delen. Det går ju inte att veta något om det.

Sen påminns jag också om debatten om Iscador. Det finns inga studer på cancerpatienter på att det fungerar (har för mig att det finns studier med negativt resultat). Däremot finns det studier som visar något i stil med att Iscador hämmar cancerceller i provrör. Slutsatsen är att man måste vara försiktig med att generalisera med effekter.

Sen finns ju den triviala poängen att de som tillverkar oljan och påstår vilken effekt den har är skyldiga att redovisa beläggen för det. Har de gjort det?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav calle555 » sön 09 okt 2011, 19:14

devadatta skrev:Sen påminns jag också om debatten om Iscador.

Och jag minns debatten om Ipe Roxo / Lapacho / Taheebo. Alternativmedicinsk produkt, protester från skeptiker och upprörd forskare (eller motsvarande) som hittat lovande resultat i PubMed.
Användarvisningsbild
calle555

Inläggav L. Mäkinen » tor 09 feb 2012, 14:29

Tydligen har Cissi Wallin blivit sjuk och menar att det beror på LCHF.
http://www.expressen.se/noje/medieprofi ... ukhusvard/
Hur är det med orsak och verkan?
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Eon » tor 09 feb 2012, 23:18

L. Mäkinen skrev:Förstod dock inte riktigt denna tankegång.
Det är lättare att vara en principfast surmört än lite, bara lite mer vidsynt. Och därför (tyvärr) heller ingen konstighet att SD kommit in i riksdagen.

Det kom en bra kommentar på den tankegången bland kommentarerna:

Använder du inte naturmedicin? Då röstar du på SD, enligt Cissi Wallin
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire
Användarvisningsbild
Eon

Inläggav ulltand » tor 09 feb 2012, 23:40

L. Mäkinen skrev:Tydligen har Cissi Wallin blivit sjuk och menar att det beror på LCHF.
http://www.expressen.se/noje/medieprofi ... ukhusvard/
Hur är det med orsak och verkan?
Jag RT:ade ett av hennes Tweets från sjukhussängen, varvid hon blockade mig. Konstigt, trodde hon ville att alla skulle läsa.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Anders H » fre 10 feb 2012, 08:19

Den tjejen är lite av ett mysterium, men jag tror att jag börjar förstå henne. Hon vill vara "modig" i sina åsikter, och drar sig därför inte för att helhjärtat anta en åsikt. Sen är hon inte speciellt bra rustad varken för att välja rätt åsikter eller försvara dem.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav B Hellqvist » fre 10 feb 2012, 12:54

Skeptiker är rädda, därför gör wooisarna dem en tjänst när de blockerar skeptiker på Twitter, FB och forum...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav Argsint » lör 11 feb 2012, 01:23

Anders H skrev:Den tjejen är lite av ett mysterium, men jag tror att jag börjar förstå henne. Hon vill vara "modig" i sina åsikter, och drar sig därför inte för att helhjärtat anta en åsikt. Sen är hon inte speciellt bra rustad varken för att välja rätt åsikter eller försvara dem.

Sammanfattning: Hon är alltså både naiv och korkad? Synd...
Ords 26:4 Svara icke dåren efter hans oförnuft, så att du icke själv bliver honom lik.
Användarvisningsbild
Argsint

Inläggav Anders H » lör 11 feb 2012, 13:06

Argsint skrev:
Anders H skrev:Den tjejen är lite av ett mysterium, men jag tror att jag börjar förstå henne. Hon vill vara "modig" i sina åsikter, och drar sig därför inte för att helhjärtat anta en åsikt. Sen är hon inte speciellt bra rustad varken för att välja rätt åsikter eller försvara dem.

Sammanfattning: Hon är alltså både naiv och korkad? Synd...

Jag uppfattar henne som intelligent, men att hon angriper vissa ämnen ganska naivt. Hon är skickligare än jag på att uttrycka sig, så ska hennes person angripas, är inte jag rätt man.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav romanum » lör 11 feb 2012, 13:19

Anders H skrev:Jag uppfattar henne som intelligent, men att hon angriper vissa ämnen ganska naivt. Hon är skickligare än jag på att uttrycka sig, så ska hennes person angripas, är inte jag rätt man.

Uppmanar du till personangrepp?
_______________________________________________________________________________________
Beware of The pseudo sceptics
romanum

Inläggav Petter » lör 11 feb 2012, 13:20

romanum skrev:Uppmanar du till personangrepp?
Uppmanar du till medvetna missförstånd?
Användarvisningsbild
Petter

Inläggav kaxiga Z » lör 11 feb 2012, 13:44

romanum skrev:
Anders H skrev:Jag uppfattar henne som intelligent, men att hon angriper vissa ämnen ganska naivt. Hon är skickligare än jag på att uttrycka sig, så ska hennes person angripas, är inte jag rätt man.

Uppmanar du till personangrepp?

Anders H hade inte solklar kommatering, men utifrån resten av hans inlägg, + hans förra inlägg, går det nog att sluta sig till att det understrukna ska läsas: "Så ifall hennes person ska angripas, så är inte jag rätt man att göra det."
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Anders H » lör 11 feb 2012, 13:47

Tack Z, visst är det så.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen