Dags att fixa föreningens problem [motioner 2012]

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Dags att fixa föreningens problem

Inläggav MartinR » tis 24 jan 2012, 22:26

Jag tycker det skall bli spännande att se hur många medlemmar som deltar i årsmötet i Göteborg. Stockholms-VoF:arna har under många år visat klent (tvåsiffrigt) intresse för att delta. Det skulle inte förvåna mig om det blir tresiffrigt i Göteborg (och samtliga ledamöter i den nya styrelsen heter Glenn).

Jag tycker telekonferens med ett par lokala voteringskretsar i realtid vid årsmötet vore en bra idé. Det skulle kräva antingen att vi köper en tjänst eller att vi letar reda på tekniskt kunniga medlemmar. Röstfullmakter tror jag efter att ha satt mig in i problemet inte alls på. Ombudsröstning kan vi fundera på när vi är >10 000 pers.
Användarvisningsbild
MartinR

Inläggav micke.d » tis 24 jan 2012, 22:28

Jonas Duregård skrev:Att delta är att delta, min avsikt är att medlemmar som deltar på distans skall ha rösträtt. Den första nya meningen är till för att säkerställa det (tidigare fanns ingen formulering om vilka som har rösträtt på mötet).

Det uppkommer ju då problemet med att den som ämnar rösta måste kunna visa att den är den som den utger sig för att vara, vilket måste hanteras på något sätt. Riskerar att bli komplicerat.

Personligen skulle jag vara mycket nöjd om det gick att observera på distans, även om det bara var från ett ställe på varje ort. Det vore synd om formuleringen om rösträtt skulle förhindra möjligheten att bara observera.
TRAMS tram ⁴s , n.; best. -et.
dumt l. ovederhäftigt l. löjligt prat; äv. om innehållet i utsaga l. skrift: nonsens l. smörja o. d.; äv. ss. interj. liktydigt med: struntprat!, dumheter!
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav amandaduregard » tis 24 jan 2012, 22:30

"§ 5
Vid årsmötet ska, utom övriga ärenden, behandlas:

1. Styrelsens och revisorernas berättelser för föregående år.
2. Frågan om ansvarsfrihet för styrelsen.
3. Eventuella motioner.
4. Val av ordförande, vice ordförande, kassör och övriga styrelseledamöter.
5. Val av revisorer och suppleanter.
6. Val av valberedning, tre ledamöter jämte en suppleant."

-->

"§ 5
Vid årsmötet ska, utom övriga ärenden, behandlas:

1. Styrelsens och revisorernas berättelser för föregående år.
2. Frågan om ansvarsfrihet för styrelsen.
3. Fastställande av verksamhetsplan
4. Eventuella motioner.
5. Val av ordförande, vice ordförande, kassör och övriga styrelseledamöter.
6. Val av revisorer och suppleanter.
7. Val av valberedning, tre ledamöter jämte en suppleant."
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav Jonas Duregård » tis 24 jan 2012, 22:36

micke.d skrev:
Jonas Duregård skrev:Att delta är att delta, min avsikt är att medlemmar som deltar på distans skall ha rösträtt. Den första nya meningen är till för att säkerställa det (tidigare fanns ingen formulering om vilka som har rösträtt på mötet).

Det uppkommer ju då problemet med att den som ämnar rösta måste kunna visa att den är den som den utger sig för att vara, vilket måste hanteras på något sätt. Riskerar att bli komplicerat.
Liknande problem finns för vanliga mötesdeltagare. Det är sådana här saker som kräver flexibilitet i paragrafen, att man inte tvingas tillgodose distansdeltagande men bör göra det om det är praktiskt genomförbart.
micke.d skrev:Det vore synd om formuleringen om rösträtt skulle förhindra möjligheten att bara observera.
Det ser jag inte hur det skulle kunna göra. En livesändning skall vi försöka få till redan i år och det finns inget i stadgan som begränsar vilka som får se eller befinna sig på mötet, vilket också är en bra anledning att skriva i stadgan att endast *medlemmar* som deltar får rösta. Deltagarskaran kan alltså vara större än röstlängden.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav micke.d » tis 24 jan 2012, 22:46

Pär C skrev:En viktig del av den vetenskapliga folkbildningen är att klargöra vilka frågor som kan respektive inte kan avgöras med vetenskapliga metoder. Detta innebär bland annat att inom föreningens intresseområde faller att opinionsbilda mot ovetenskapliga utsagor oavsett om dessa har sin grund i pseudovetenskapliga, filosofiska, religiösa eller andra föreställningar.

Föreningen ansluter sig till den politiska demokratins principer. Föreningen är partipolitiskt neutral och obunden i religiösa trosfrågor.

Lite missnöjd med formuleringen "ovetenskapliga" ovan, eftersom t ex "socialdemokraterna är bäst" är en ovetenskaplig utsaga som föreningen inte bör opinionsbilda mot.
dumt l. ovederhäftigt l. löjligt prat; äv. om innehållet i utsaga l. skrift: nonsens l. smörja o. d.; äv. ss. interj. liktydigt med: struntprat!, dumheter!
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Jonas Duregård » tis 24 jan 2012, 22:49

Det verkar som flera anser att paragrafen om distansdeltagande bör försvagas ytterligare. Här är ett nytt förslag:

"Medlemmar som deltar vid årsmötet äger rösträtt i mötesbeslut. Medlemmar bör, om tekniska förutsättningar finns, erbjudas att delta på distans."

Man skulle kunna försvaga ytterligare till "fullgoda tekniska förutsättningar".
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav amandaduregard » tis 24 jan 2012, 22:54

micke.d skrev:
Pär C skrev:En viktig del av den vetenskapliga folkbildningen är att klargöra vilka frågor som kan respektive inte kan avgöras med vetenskapliga metoder. Detta innebär bland annat att inom föreningens intresseområde faller att opinionsbilda mot ovetenskapliga utsagor oavsett om dessa har sin grund i pseudovetenskapliga, filosofiska, religiösa eller andra föreställningar.

Föreningen ansluter sig till den politiska demokratins principer. Föreningen är partipolitiskt neutral och obunden i religiösa trosfrågor.

Lite missnöjd med formuleringen "ovetenskapliga" ovan, eftersom t ex "socialdemokraterna är bäst" är en ovetenskaplig utsaga som föreningen inte bör opinionsbilda mot.
Din jevla sosse! :mrgreen:

Byta mot "felaktiga utsagor"? Eller finns det kanske ännu bättre ord?
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav micke.d » tis 24 jan 2012, 22:57

amandaduregard skrev:3. Fastställande av verksamhetsplan
4. Eventuella motioner.

Byta plats? En motion skulle ju kunna tänkas ha med kommande verksamhet att göra, och då hamna i konflikt med något som redan är fastställt.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav C-J » tis 24 jan 2012, 23:02

micke.d skrev:Personligen skulle jag vara mycket nöjd om det gick att observera på distans, även om det bara var från ett ställe på varje ort. Det vore synd om formuleringen om rösträtt skulle förhindra möjligheten att bara observera.
Det kan ju duga med så enkla medel som en bambuser utsändning via någons telefon.
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav devadatta » tis 24 jan 2012, 23:05

Jonas Duregård skrev:Det ser jag inte hur det skulle kunna göra. En livesändning skall vi försöka få till redan i år och det finns inget i stadgan som begränsar vilka som får se eller befinna sig på mötet, vilket också är en bra anledning att skriva i stadgan att endast *medlemmar* som deltar får rösta. Deltagarskaran kan alltså vara större än röstlängden.

Håller med om "endast medlemmar får rösta". Vad gäller deltagande icke-medlemmar så bör prioriteringen vara att årsmötet, som lätt drar över tiden, ska fungera så enkelt och smärtfritt som möjligt. I andra hand bör icke-medlemmar kunna delta, men det är mindre viktigare än att årsmötet funkar. "Funkar" innebär att det inte ska lösas några administrativa problem på plats som uppstår spontant (tex att närvarande icke-medlemmar röstar eller argumenterar), utan det ska vara löst i förväg. Gärna med en enkel lösning där de får vara med men inte kan påverka, men annars får de göra annat. I vilket fall så behövs medlemsskap kontrolleras innan folk går in i salen, om inte annat för att veta hur många icke-medlemmar det är.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav devadatta » tis 24 jan 2012, 23:06

amandaduregard skrev:Om jag inte missminner mig så fick detta års styrelse i uppdrag av årsmötet att utreda frågan (inget formellt beslut kanske, men en verbal önskan från årsmötet till styrelsen var det helt klart). Ser med spänning fram emot resultatet!

:nervous:
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Jonas Duregård » tis 24 jan 2012, 23:07

Blir det inte lite repetition om man behåller meningen innan i den nuvarande stadgan (som jag anser säger samma sak fast tydligare): "Särskilt tar föreningen som sin uppgift att i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt."?
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav devadatta » tis 24 jan 2012, 23:20

Tack alla som är med och diskuterar konstruktivt i tråden! Känns mycket bättre än diskussionerna inför förrförra årsmötet. Kvalitet över kvantitet.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav kiss » tis 24 jan 2012, 23:35

Jonas Duregård skrev:Får jag föreslå obunden istället för neutral i alla fall. Neutral låter som att vi måste stödja moderaterna lite om vi stödde vänsterpartiet förra veckan :P.

Hur kan du tolka allt det där ur ordet neutral? "Partipolitiskt obunden" är samma fras som hyresgästföreningen använder sig av (yeah, right) och låter som ett särintresse bland andra. Förresten tycker jag att prefixet "parti" är redundant.
Användarvisningsbild
kiss

Inläggav Jonas Duregård » tis 24 jan 2012, 23:36

devadatta skrev:
Jonas Duregård skrev:Det ser jag inte hur det skulle kunna göra. En livesändning skall vi försöka få till redan i år och det finns inget i stadgan som begränsar vilka som får se eller befinna sig på mötet, vilket också är en bra anledning att skriva i stadgan att endast *medlemmar* som deltar får rösta. Deltagarskaran kan alltså vara större än röstlängden.
Håller med om "endast medlemmar får rösta". Vad gäller deltagande icke-medlemmar så bör prioriteringen vara att årsmötet, som lätt drar över tiden, ska fungera så enkelt och smärtfritt som möjligt. I andra hand bör icke-medlemmar kunna delta, men det är mindre viktigare än att årsmötet funkar. "Funkar" innebär att det inte ska lösas några administrativa problem på plats som uppstår spontant (tex att närvarande icke-medlemmar röstar eller argumenterar), utan det ska vara löst i förväg. Gärna med en enkel lösning där de får vara med men inte kan påverka, men annars får de göra annat. I vilket fall så behövs medlemsskap kontrolleras innan folk går in i salen, om inte annat för att veta hur många icke-medlemmar det är.
Med en schemalagd tid på 60 minuter (vill jag minnas?) för förra årets möte är VoF kanske en kandidat till Sveriges kortaste årsmötestid/medlem? Jag tycker inte att vi bör prioritera kortare möten, snarare bör de tilldelas mer schematid. Förra året fick streck dras i debatter som egentligen var relevanta (mer eller mindre), eftersom det saknades tid.

Mötespraxis verkar vid närmare efterforskning vara att ickemedlemmar inte har närvaranderätt om man inte särskilt beslutar om adjungering.

Hur som helst så tycker jag det framgår tydligt i mitt ändringsförslag att distansdeltagande inte är en prioriterad fråga utan att det bara skall erbjudas om det är, som du säger, enkelt och smärtfritt.
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen