Varför har troende ett försvar av ateistiska riddare?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Varför har troende ett försvar av ateistiska riddare?

Inläggav Meanderdahl » lör 24 mar 2012, 23:59

Jag har i alla fall svårt att se någon väsentlig skillnad. Man kan ju exempelvis ha en personlig upplevelse av homofobi. Liksom andra fobier kan det nog vara till stor hjälp att resonera sig fram till att upplevelsen inte vilar på rationell grund. Och att en personlig upplevelse av gud kan vara ett resultat av kulturellt förankrade ogenomtänkta åsikter borde väl de flesta vara överens om?
Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inläggav VeVeN » sön 25 mar 2012, 22:00

Meanderdahl skrev:Jag har i alla fall svårt att se någon väsentlig skillnad. Man kan ju exempelvis ha en personlig upplevelse av homofobi. Liksom andra fobier kan det nog vara till stor hjälp att resonera sig fram till att upplevelsen inte vilar på rationell grund. Och att en personlig upplevelse av gud kan vara ett resultat av kulturellt förankrade ogenomtänkta åsikter borde väl de flesta vara överens om?
När det gäller homofobi skulle man komma långt om man lyckades få folk att begripa att rätten att själv välja vilka sexuella aktiviteter man vill mara med om, och vad andra har för sig i sina sovrum är två helt olika saker.

En rejäl pedagogisk utmaning.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav A-lan » ons 28 mar 2012, 12:31

matsw skrev:Fan så deprimerande att du ska kläcka ur dig såna spydigheter! Kan du inte svara utan vara såhär nedlåtande borde du låta bli..
/.../
Tack! Precis vad jag letade efter!

Du säger emot dig själv, här...

Sedan tycker jag det kan vara nyttigt för dig att få veta, att det här är en sak man borde veta.
Inte "borde veta som vuxen", eller "borde veta som skeptiker".
Mer "borde veta som människa".
Så du ser ingen skillnad mellan att ha vissa kulturellt förankrade ogenomtänkta åsikter och att ha en personlig upplevelse av gud?

Din fråga är lite bristfällig.

1. Rasism, homofobi, misogyni och misoandi, kan ha personliga upplevelser också.
2. De flesta religiösa har inte en personliga upplevelser av gud.
3. Personliga upplevelser av gud händer främst de som redan är troende.
4. Att tro att den personliga upplevelsen betyder att det finns en gud, eller att man var kidnappad av ett UFO eller att man såg ett spöke, är kulturellt förankrade ogenomtänkta åsikter.

Så kort sagt: Din fråga är fel, men svaret är ändå nej. Det är ingen skillnad.
VeVeN skrev:När det gäller homofobi skulle man komma långt om man lyckades få folk att begripa att rätten att själv välja vilka sexuella aktiviteter man vill mara med om, och vad andra har för sig i sina sovrum är två helt olika saker.

En rejäl pedagogisk utmaning.

Här är någon som pekat ut det, rätt väl:
http://www.youtube.com/watch?v=eb-JZSyhWSc

Om någon tafsar på dig eller har sex med dig, mot din vilja, så är det sexuella trakasserier och/eller våldtäkt, oavsett vilken läggning någon av er har.
A-lan

Inläggav Anders H » fre 30 mar 2012, 16:16

Ibland får Pat Condell verkligen till det. Är tro respektgenererande? http://www.youtube.com/watch?v=P4dSiHqpULk
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav Per » fre 30 mar 2012, 16:54

Anders H skrev:Ibland får Pat Condell verkligen till det. Är tro respektgenererande? http://www.youtube.com/watch?v=P4dSiHqpULk

I detta avseende har Pat Condell helt rätt.
"I shall simply say that those who offer false consolation are false friends." /Hitchens
Användarvisningsbild
Per
Avstängd

Inläggav sicher » fre 30 mar 2012, 18:36

Apropå efterfrågan av källor till trådens ursprungliga påstående så ramlade jag över detta på Wikipedias sida om "Letter to a Christian Nation":

Peter Steinfels wrote that Harris's Letter and Dawkins's The God Delusion were receiving criticism "not primarily, it should be pointed out, from the pious, which would hardly be noteworthy, but from avowed atheists as well as scientists and philosophers writing in publications like The New Republic and The New York Review of Books, not known as cells in the vast God-fearing conspiracy."

(Peter Steinfels, "Books on Atheism Are Raising Hackles in Unlikely Places," The New York Times, March 3, 2007)

/M
sicher

Inläggav piotrr » fre 30 mar 2012, 18:40

Per skrev:Det blir en självbevisande profetia när påstående om troendes ateistiska riddare bemöts med en salva av aggressiva inlägg.

Att angripa ett felaktigt påstående är inte samma sak som att försvara motsatsen till det felaktiga påståendet.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Anders H » fre 30 mar 2012, 19:20

I princip men riddarna har ofta fel och Dawkins har ofta rätt. Såvida inte två fel gör ett rätt.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav Blenda » fre 30 mar 2012, 19:57

piotrr skrev:
Per skrev:Det blir en självbevisande profetia när påstående om troendes ateistiska riddare bemöts med en salva av aggressiva inlägg.

Att angripa ett felaktigt påstående är inte samma sak som att försvara motsatsen till det felaktiga påståendet.

Exactamente.
Blenda
Avstängd

Inläggav Per » fre 30 mar 2012, 20:04

Blenda skrev:
piotrr skrev:

Exactamente.

Ironiskt nog kallas de som riddarna angriper också för riddare. Richard Dawkins, Daniel Dennett, Sam Harris and Christopher Hitchens. Det jag uppfattar piotrr menar, är att bara för att de troende har fel, har inte Dawkins och herrarna rätt. Exactamente?
"I shall simply say that those who offer false consolation are false friends." /Hitchens
Användarvisningsbild
Per
Avstängd

Inläggav Blenda » fre 30 mar 2012, 20:15

Jag tror att Piotrr menar så här:

Per skrev:Att angripa ett felaktigt påstående är inte samma sak som att försvara motsatsen till det felaktiga påståendet.
Blenda
Avstängd

Inläggav Per » fre 30 mar 2012, 20:20

Blenda skrev:Jag tror att Piotrr menar så här:

Per skrev:Att angripa ett felaktigt påstående är inte samma sak som att försvara motsatsen till det felaktiga påståendet.

Exactamente.
Användarvisningsbild
Per
Avstängd

Inläggav piotrr » fre 30 mar 2012, 20:39

Per skrev:
Blenda skrev:
piotrr skrev:Att angripa ett felaktigt påstående är inte samma sak som att försvara motsatsen till det felaktiga påståendet.
Exactamente.
Ironiskt nog kallas de som riddarna angriper också för riddare. Richard Dawkins, Daniel Dennett, Sam Harris and Christopher Hitchens. Det jag uppfattar piotrr menar, är att bara för att de troende har fel, har inte Dawkins och herrarna rätt. Exactamente?

Vad jag menar är att påståendet att det skulle vara en "självbevisande profetia" att ett påstående om troendes ateistiska riddare bemöts av aggressiva inlägg, är felaktigt. De aggressiva inläggen är på inget sätt bevis på att det finns ateistiska riddare för troende. Det är istället ett tecken på att ateistiska riddare (eller skeptiska riddare) drar sin lans emot alla påståenden som verkar sakna grund, även när måltavlan är inbillade "troendes ateistiska riddare".

Inte speciellt tydligt, jag vet.

Dessutom tror jag att det finns två riddarbegrepp här. Å ena sidan bilden av den chevalerska riddaren i en skinande rustning som undsätter försvarslösa väna möer och ömkliga troende, och å andra sidan riddare av den sorgliga skepnaden som kämpar mot vilken väderkvarn som än råkar snurra för tillfället. Samma ord, två helt olika betydelser.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Vidugavia » tis 10 apr 2012, 09:58

Mitt främsta problem med diverse ateistiska debattörer är den envetna idealistiska fokusen på religionen där man reducerar komplexa sociala och politiska fenomen till att vara en fråga om religiös övertygelse. Ett skrämmande exempel är hur Sam Harris i princip reducerar frågorna om islamism och kärnvapenspridning till "de är fanatiker som inte går att resonera med och vi blir därför tvugna att asfaltera hela länder".
viewtopic.php?f=19&t=5576&hilit=sam+harris+k%C3%A4rnvapen

Här är en bra artikel som diskuterar den moderna ateismens problem och strävan att skapa en värld där Gud inte behövs:
http://www.counterpunch.org/2012/04/09/ ... f-atheism/
"Allt mera hårt begrov sig tidens tand
i varje vrå som drömmen tänkt bevara
och dammet föll som tidens egen sand
på bord och golv i rymdens Aniara"

- 99:e sången
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav EmmaS » fre 11 maj 2012, 17:41

Blenda skrev:Eh? Så Dennets upplevelse av kritiken mot hans författarskap räcker för att påstå att det finns en här av ateister som försvarar troende? Och sedan ska man diskutera varför det är så?
Och ja - jag ville bara att du skulle säga just det du nu gjorde - det här är inte vetenskap, det här är spekulationer men eftersom den/de som spekulerar ses som auktoriteter och som "kapabla" så blir det lite vetenskapligt ändå...på något sätt...

Nej, jag försvarar inte troende i deras mytiska fantasivärld. Det spelar ingen roll om de tror på Gud eller på någon annan auktoritet (Dennet, Dawkins eller vad de nu kan heta).Hävdar de att något ÄR på ett visst sätt så ifrågasätter jag dem alltid på samma vis som jag gärna försvarar de som nöjer sig med att TRO på ett visst sätt- den senare gruppen ser jag som mer sympatisk.

Blenda, jag vill be dig om ursäkt för att jag bemötte dig väldigt dåligt i den här tråden. Jag har tänkt mycket på det och hade egentligen velat reda ut saken mer med dig. Nu är jag på väg från forumet, så det får bli en ursäkt helt enkelt. Jag hoppas du inte tycker det är för sent, men jag förstår om du tycker det för det är ju sent.

Jag har läst igenom hela tråden En nygammalfråga/Blendas trådton. Vi är nog inte överens om allt du och jag, men jag hoppas vi kan vara överens om att inte vara överens? Det är bra att du finns på det här forumet. Rätt vad det är fungerar det, en person inser att de gjort fel och erkänner sitt misstag :wink: Fortsätt med det du gör! <3
Användarvisningsbild
EmmaS
Avstängd

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen