Årets folkbildare 2012

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Årets folkbildare 2012

Inläggav Gambit » tis 10 apr 2012, 09:01

Om det redan finns en tråd är det bara att slå ihop, men jag hittade ingen när jag sökte i alla fall.

Jag tog mig en titt på kriterierna för att bli folkbildare:
VoF skrev:Till årets folkbildare kan den utses som i Sverige under året bidragit till det mödosamma och långsiktiga arbetet med att göra vetenskapens metoder och resultat kända för en större allmänhet. Särskild vikt ska fästas vid insatser för att skapa förståelse för vetenskapens begränsningar och för behovet av kritiskt tänkande inom vetenskapen.

Det förslag som jag kom att tänka på häromdagen var redaktionen för P 3 dokumentär. Folkbildande och intressant, men ganska sparsamt med dokumentärer om just vetenskap. Det är snarare ett program av allmänbildande karaktär. Så jag lämnar nog det.

Anders och Måns är kanske lite inaktuella. Förra året tyckte jag att Filip och Fredrik kunde få priset enkom för Boston Tea Party, men det var ingen annan som tyckte det (jävla snobbar :P ). De borde nog också vara inaktuella i vilket fall...

Än så länge är det tidigt på året, men det kanske är någon som har förslag redan nu, alternativt har förslag på kommande program/företeelser som är värda att bevaka? :smile2:
Användarvisningsbild
Gambit

Re: Årets folkbildare 2012

Inläggav Mr Shark » tis 10 apr 2012, 09:18

Bra med en tråd att samla ideer under året. På temat radioprogram så vill jag nämna Institutet och i viss mån Detektor som bra folkbildande program.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.
-- Hanlon's razor
Användarvisningsbild
Mr Shark

Inläggav Englund » ons 09 maj 2012, 13:26

Mr Shark skrev:Bra med en tråd att samla ideer under året. På temat radioprogram så vill jag nämna Institutet och i viss mån Detektor som bra folkbildande program.
Institutet, är det ens ett seriöst program eller är det bara jag som tycker Jesper verkar vara en pajas? Hela interaktionen mellan programledarna (Jesper och den där tjejen) verkar bara löjligt och "clownig". Är detta meningen eller låter det bara onaturligt och pajasaktigt när de pratar?
Nu är då och framtiden är för alltid!
Englund

Inläggav ulltand » ons 09 maj 2012, 15:01

Englund skrev:
Mr Shark skrev:Bra med en tråd att samla ideer under året. På temat radioprogram så vill jag nämna Institutet och i viss mån Detektor som bra folkbildande program.
Institutet, är det ens ett seriöst program eller är det bara jag som tycker Jesper verkar vara en pajas? Hela interaktionen mellan programledarna (Jesper och den där tjejen) verkar bara löjligt och "clownig". Är detta meningen eller låter det bara onaturligt och pajasaktigt när de pratar?
Som dom själva säger: "Vi låter oseriösa, men vi ljuger aldrig".

Visst är det flamsigt och larvigt, men tanken är nog att det ska vara humoristiskt med lite udda ämnen som dessutom spetsas till. Jag tycker att det är klart lyssningsvärt.

Ett annat vetenskapsinriktat program är Alltinget, som dels gått lokalt i Göteborg många år, dels som en del i Karlavagnen. Ganska kul att lyssna på, men... jag får intrycket av att de ibland är för snälla, hur jag nu ska förklara det. Jag tror exempelvis att frågan "finns spöken", skulle få ett allt för diplomatiskt svar.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Anders H » sön 03 jun 2012, 16:25

Jag fick precis ett mail från mannen bakom Ateistbibeln.se, som låter hälsa att han hittat ett stycke där Jesus förespråkar kastrering. Detta är lite av skeptikernas heliga graal, eftersom det både förklarar ett och annat i hur religionsliberala resonerar, samt bidrar till motargument mot Jesus goda uppsåt.

Jag föreslår att Jakob Ståhle nomineras till Årets Folkbildare 2012, för att han framgångsrikt rivit ner den kristna dogmen att Bibeln levererar en sympatisk och hållbar grund för moral. Detta är något vi redan vet, men Jakob har lagt mycket tid på att faktiskt demonstrera detta. Detta är en markering som elegant skjuter förbi liberala troende, men träffar bokstavstroende.

Jag håller tummarna.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav Ola » sön 03 jun 2012, 21:26

Ska det vara nåt på radio, tycker jag Kossornas Planet ska ligga högt upp på listan. Grymt program, informativt och roligt.
You sit there and you thump your Bible, and you say your prayers,
and it didn't get you anywhere! Talk about your psalms, talk about John 3:16...
Austin 3:16 says I just whooped your ass!
- Stone Cold Steve Austin
Användarvisningsbild
Ola

Inläggav emigrant » mån 04 jun 2012, 08:57

Ett annat radioprogram som bör nämnas i sammanhanget är Medierna i P1. Kanske inte alltid typiska skeptiker-ämnen som behandlas, men visst är väl källkritik och granskning av tredje stadsmakten nog så viktig?
Don't pray in my school, and I won't think in your church.
Användarvisningsbild
emigrant

Inläggav anundi » mån 04 jun 2012, 09:18

emigrant skrev:Ett annat radioprogram som bör nämnas i sammanhanget är Medierna i P1. Kanske inte alltid typiska skeptiker-ämnen som behandlas, men visst är väl källkritik och granskning av tredje stadsmakten nog så viktig?

Jättebra förslag! Jag tycker att detta program i allra högsta grad är skeptiskt och skeptikerrelaterat, i viss mån kanske mer än ett "homeopati är trams"-program. Medierna går ut på kritiskt tänkande och ifrågasättande. Exempelvis homeopatibashing är enklare och inte lika brett.

Det borde inte vara vad som undersöks som avgör ett programs "skeptikerrelation", utan hur det undersöks. Folkbildning och folkbildarrollen är, eller borde vara, om just hur och inte vad.

(Som en bonus kan det ju nämnas att Martin Wicklin gjorde programmet Övernaturligt i P1, även det ett svinbra program).

Medierna har min röst.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Xantippa » mån 04 jun 2012, 09:22

Faktakollen i SvD.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav anundi » mån 04 jun 2012, 09:30

Xantippa skrev:Faktakollen i SvD.

Också bra! Men är inte det mer en sporadisk artikelserie?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Xantippa » mån 04 jun 2012, 09:39

anundi skrev:

Också bra! Men är inte det mer en sporadisk artikelserie?

Nej, inte sporadisk men tror Faktakollen bara skriver varannan vecka.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Xantippa » mån 04 jun 2012, 09:49

Bara det här svaret på Faktakollens granskning av Jimmie Åkessons uttalande för en tid sedan är värt sin vikt i guld: http://avpixlat.info/2012/01/12/svd-fak ... avhyvling/

Kort sammanfattning till er som inte har lust att klicka på en avpixlat-länk: Faktakollen har fel för den försöker bara vara PK. Källa: en kommentarsfältsnisse som berättar för Faktakollen hur PK den är. Avpixlats slutsats: Kommentarsfältsnissens kommentar borde varit artikeln och Faktakollens artikel borde varit en kommentar.

The lulz!
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Mr Shark » mån 04 jun 2012, 14:14

Det slog mig för en tid sedan att tidningen Råd och Rön borde kunna kvalificera sig.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.
-- Hanlon's razor
Användarvisningsbild
Mr Shark

Inläggav ttias » mån 04 jun 2012, 18:19

Är det där något speciellt inslag i tidningen eller är det deras faktakoll i allmänhet?
Kvinnor älskar mig, min lever & mina lungor hatar mig.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Xantippa » mån 04 jun 2012, 18:25

Det är ett stående inslag. Man granskar ffa politikers uttalanden och gör det, i mitt tycke, på ett sansat och sanningssökande sätt.

http://blog.svd.se/faktakollen/
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Nästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen