Rimligt pris för en stor skeptikerkonferens

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Jag kan betala max:

500 kr
9
21%
1000 kr
9
21%
1500 kr
14
33%
2000 kr
2
5%
2500 kr
3
7%
3000 kr
5
12%

Antal röster : 42

Rimligt pris för en stor skeptikerkonferens

Inläggav devadatta » ons 09 jan 2013, 11:27

Med anledning av att ESC 2013 i Stockholm i nuläget beräknas kosta 3000 kr/person vill jag kolla hur mycket ni är beredda att betala för en flera dagar lång europeisk skeptikerkonferens som ESC i Stockholm i år. Diskussionen gäller alltså specifikt denna konferens i synnerhet men även liknande i allmänhet.

Notera att konferenser kan vara fundraisers, och att man då inte bara betalar för själva konferenser utan även stödjer en skeptisk organisation ekonomiskt, men mig veterligen är inte denna det.

Se även diskussion om saken i tråden om ESC 2013.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Rimligt pris för en stor skeptikerkonferens

Inläggav Tubba » ons 09 jan 2013, 12:27

För en riktigt bra konferens (t.ex TAM) tycker jag att 1500-2000 är rimligt. TAM kostar lite mer än detta, men jag tror att en påtaglig del i priset är donation till JREF, med studentavdrag på 75 dollar.

Jag kan tänka mig att under vissa omständigheter hosta upp så mycket som 3000, men verkligen inte utan vidare.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away
Tubba

Inläggav anundi » ons 09 jan 2013, 13:26

Jag är en av dem som tycker 3000 är för dyrt, men jag kan ändå inte säga vad det "borde" kosta. Det beror ju på så många faktorer, som t.ex. program, talare, andra kringevents, resor, boende, mat, med mera.

Att konferensen är "flera dagar lång" är i sig inte en tungt bidragande faktor.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Tryggve » ons 09 jan 2013, 13:36

Det skrivs ju i FB-tråden att det rör sig om 20-30 talare som ska ha ersättning, och att det är ett av skälen till den rätt höga avgiften. Är det hugget i sten att det ska vara så många talare på denna typ av konferens? :-) Talarlistan verkar ju dessutom inte vara i närheten av detta antal namn än, eller så har jag läst en gammal.

Men som sagt, det beror ju på vilken sorts publik man vill locka, och vilket program som man har. Jag föreställer mig att kanske 1500-2000 kr som ses som mer rimlig avgift för denna typ av aktiviteter, speciellt för de som också måste lägga pengar på resa och boende.

Det är nog kul med denna typ av aktivitet, men 3000 plus resa och boende vet jag inte om jag hade lagt på detta ens om jag hade haft råd med det, i alla fall inte utan att behöva fundera rätt ordentligt på det först. Det bygger nog också på att man rätt snabbt får ut ett rätt detaljerat program för konferensen.
Senast redigerad av Tryggve ons 09 jan 2013, 14:34, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav devadatta » ons 09 jan 2013, 13:48

anundi skrev:Jag är en av dem som tycker 3000 är för dyrt, men jag kan ändå inte säga vad det "borde" kosta. Det beror ju på så många faktorer, som t.ex. program, talare, andra kringevents, resor, boende, mat, med mera.

Att konferensen är "flera dagar lång" är i sig inte en tungt bidragande faktor.

Du kan utgå ifrån att frågan gäller den kommande konferensen och använda informationen om den när du bedömer.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav anundi » ons 09 jan 2013, 14:09

devadatta skrev:Du kan utgå ifrån att frågan gäller den kommande konferensen och använda informationen om den när du bedömer.

Ja visst, tänkte det. Men den informationen är knapp än så länge. Eller, så pass utförlig att 3000 kr är på tok för mycket.

Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Hexmaster » ons 09 jan 2013, 14:17

Senaste Kritisk masse tog de 1250 norska kronor för, den var på tre dagar. Talarlistan är på över 15 namn med professor Wiseman som stjärnskott.

http://kritiskmasse.no/?page_id=50
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav anundi » ons 09 jan 2013, 17:10

Priset diskuteras även (flitigt) på Facebooksidan. Klicka här för direktlänk till inläggen.

Användarvisningsbild
anundi

Inläggav kipphebel3 » ons 09 jan 2013, 17:37

3000 är inte orimligt för en tredagars, men för många tillkommer hotell etc....
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kaxiga Z » ons 09 jan 2013, 19:08

Konferensdeltagande + boende brukar normalt sällan betalas av deltagarna själva, utan av deras arbetsgivare, eller av diverse stipendiefonder. (till skillnad från denna konferens där man själv får hosta upp allt.) Kan vara bra att ha i åtanke.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav devadatta » tor 10 jan 2013, 07:28

1500 kr verkar vara en smärtgräns för de flesta. Det är uppenbart viktigt att man diskuterar avgiften (dvs målgruppen) innan man beslutar att planera en konferens. VoF bör nog inte göra en konferens i fortsättningen som kostar mer än det. Tvivlar på nyttan med lyxigare saker än så.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Anders » tor 10 jan 2013, 13:10

devadatta skrev:1500 kr verkar vara en smärtgräns för de flesta. Det är uppenbart viktigt att man diskuterar avgiften (dvs målgruppen) innan man beslutar att planera en konferens. VoF bör nog inte göra en konferens i fortsättningen som kostar mer än det. Tvivlar på nyttan med lyxigare saker än så.
Jag tror inte det är några som helst problem att ta 2500-3000 kr för en bra skeptisk konferens med bra talare och kaffe och lunch. Stockholm är också ytterligt attraktivt i Augusti. Finns ingen anledning att anpassa priset för att en högst ostatistisk webbundersökning säger så.

Målgruppen är alla som är intresserade av skepicism, så svårt är det väl inte att lista ut. Jag tror också att många skeptiker är i min ålder och äldre, dvs +40, och har både jobb, bra betalat eftersom de flesta är akademiker, så 3000 för en helg är ingenting för målgruppen. Det gäller att prioritera om det skulle vara en stor del av inkomsten.

För mig personligen är det tyvärr inte aktuellt, flygresan är för lång och om jag är i Stockholm den tiden så prioriterar jag troligen annat. Men jag stöder initiativet fullt ut! Hade jag bott i Stockholm hade jag inte tvekat en sekund!
Senast redigerad av Anders tor 10 jan 2013, 13:18, redigerad totalt 1 gång.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders » tor 10 jan 2013, 13:16

kaxiga Z skrev:Konferensdeltagande + boende brukar normalt sällan betalas av deltagarna själva, utan av deras arbetsgivare, eller av diverse stipendiefonder. (till skillnad från denna konferens där man själv får hosta upp allt.) Kan vara bra att ha i åtanke.
En professionell konferens kostar också mycket mer. Tex Black Hat Europe kostar 1095 Euro nu och 1495 vid dörren i Mars. RSAs konferens kostar nästan 2000 dollar.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav yrara » tor 10 jan 2013, 14:07

Tryggve skrev:Det skrivs ju i FB-tråden att det rör sig om 20-30 talare som ska ha ersättning, och att det är ett av skälen till den rätt höga avgiften. Är det hugget i sten att det ska vara så många talare på denna typ av konferens? :-) Talarlistan verkar ju dessutom inte vara i närheten av detta antal namn än, eller så har jag läst en gammal.
Vad jag förstår har man inte bjudit in alla talare ännu, men budgeten är beräknad på 30 talare. Den största utgiften är boende; något arvode kommer inte att erbjudas, vad jag förstår.
Användarvisningsbild
yrara

Inläggav kaxiga Z » tor 10 jan 2013, 14:14

devadatta skrev:1500 kr verkar vara en smärtgräns för de flesta. Det är uppenbart viktigt att man diskuterar avgiften (dvs målgruppen) innan man beslutar att planera en konferens. VoF bör nog inte göra en konferens i fortsättningen som kostar mer än det. Tvivlar på nyttan med lyxigare saker än så.

En bra grej kunde vara att släppa Stockholm. Andra orter har nog billigare logi-lösning.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Nästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen