Rimligt pris för en stor skeptikerkonferens

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Jag kan betala max:

500 kr
9
21%
1000 kr
9
21%
1500 kr
14
33%
2000 kr
2
5%
2500 kr
3
7%
3000 kr
5
12%

Antal röster : 42

Re: Rimligt pris för en stor skeptikerkonferens

Inläggav Blenda » mån 18 feb 2013, 23:21

Xantippa skrev:Jaha, så du prioriterar alltså att ha näsan över vattenytan? Då är det ditt val som du får stå för. Sluta be om socialbidrag för att gå på skeptikerkonferenser. Sluta genast.

Näsan ovanför vattenytan? Bah! Det finns ju snorklar att inhandla för en billig penning!
Blenda
Avstängd

Inläggav Suresh » tis 19 feb 2013, 07:59

Skeptikergemenskapen brottas med klassproblematiken - vilken väg skall de välja, fackföreningens eller frikyrkans?
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav C-J » tis 19 feb 2013, 10:29

Jag har varit i Egypten en vecka, 5600 sek ToR med halvpension där jag tog dykcert (4 dagar). Med två extra dykdagar (inkl utrustning alla dagar) blev det ca 4300 sek. Det är bra mycket roligare än att snorkla.
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav piotrr » tis 19 feb 2013, 19:55

Anders skrev:Jag får nästan uppfattningen att alla som är aktiva skeptiker är antingen studenter eller överliggare. Är det någon förutom jag i denna tråd som har en akademisk examen och ett fast jobb?

Jag har fast jobb, om jag vill behålla det, men jag hade inte tänkt gå.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav piotrr » tis 19 feb 2013, 19:56

devadatta skrev:Jag har försökt rädda lite return on investment (ROI) genom att föreslå styrelsen att ge rabatt till aktiva svenska skeptiker för att fler av dem ska kunna vara med. Tyvärr verkar de helt oförstående inför nyttan med det vilket ärligt talat övergår mitt förstånd. Visst, det är lite orättvist mot inaktiva skeptiker som inte skulle få samma rabatt, men å andra sidan existerar föreningen tack vare de aktiva, och det är inte märkligt om de därmed gynnas för att föreningen ska fortsätta finnas eller öka. Det är ROI 101. Nu pratar jag inte om att de ska gynnas i allmänhet och alltid. Skulle kongressen kostat 1000 kr skulle jag inte föreslagit någon aktiv-rabatt. Det jag pratar om är snarare att inte lägga hinder för att de ska kunna vara med, vilket kommer gynna föreningen väldigt mycket. Orättvisan i det är ungefär samma orättvisa som att de som går på möten och röstar får bestämma.

Detta tillsammans med de tidigare diskussionerna om gratis mat för volontärer gör att jag undrar om många i styrelsen verkligen inser värdet av aktiva medlemmar.

Var går gränsen mellan "aktiv" och "ej berättigad till rabatt"?

Själv reste jag till Göteborg på egen bekostnad, eftersom skepticismen är ett aktivt intresse. Jag hade kunnat få hela resan och boendet betalt, som medlem av styrelsen, men det blir liksom lite bakvänt. EFTERSOM det är ett aktivt intresse har jag inget problem med att betala för sådant som intresserar mig, och eftersom jag är en fri människa har jag inget problem med att inte betala för sådant som inte intresserar mig.

I ditt exempel måste någon se på andra deltagare och besluta vilka som räknas som "aktiva" och "inaktiva" och erbjuda rabatt till somliga av dem. I själva verket skulle jag säga att ESC redan finansierar de verkligen aktiva, genom att bjuda in dem som talare och betala deras resa och boende.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav piotrr » tis 19 feb 2013, 20:00

Yosomono skrev:
Anders skrev:Devadatta sitter ju i Styrelsen. Känner han att han inte har tillräckligt inflytande? Kanske han ska vässa argumenten lite istället för att klaga.

Han är en "talker", inte en "doer". Vad hjälper styrelseplatsen då?

Han är en doer i Uppsala, har jag förstått, men något förhindrar honom att navigera styrelsearbetet på ett effektivt sätt. Jag förstår att han upplever det som att han bemöts med oförstående, men jag har inga förslag på hur han kan göra istället.
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav piotrr » tis 19 feb 2013, 20:01

Anders skrev:Jag betalar gladeligen 3000 kr för att se en så förnäm panel av talare under tre dagar. Skulle jag betala lika mycket för att gå på en konferens om, låt oss säga filosofi, nej. Men skeptiker har jag varit i över 20 år, och är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Nu bor jag inte i Sverige och har ingen möjlighet att hjälpa till med konferensen. Jag tillbringar en rätt stor del av mitt vakna liv till skepticism, böcker, filmer, bloggar, forumet, etc. Jag personligen prioriterar det här mycket högt, så högt att jag troligen kommer trotsa min fru och gå på ESC istället för att umgås med henne på semestern. Om det blir billigare än 3000 kr, va bra, mer pengar till annat!

Hmm.. jag kanske skulle kunna vara intresserad trots allt. Berätta gärna mer om vad du anser vara tjusningen med att (som jag uttrycker det) i tre dagar lyssna på folk vars åsikter du redan håller med om.
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav piotrr » tis 19 feb 2013, 20:02

Hexmaster skrev:
Anders skrev:Visst, det är ett problem för den enskilde, inte för VoF, eller ESC.

Framför allt verkar det av någon anledning vara ett problem för dig...

Föreslår att Anders gnäll över fattiglappar som tar sig ton läggs i en egen tråd.

Nej. Det är exakt samma diskussion att inte vilja subventionera, som att vilja subventionera. Vi kan inte ha en diskussion utan båda sidor.
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav devadatta » tis 19 feb 2013, 23:19

piotrr skrev:Var går gränsen mellan "aktiv" och "ej berättigad till rabatt"?
Jag har föreslagit de som är med i föreningens styrelser och arbetsgrupper. Lämpligtvis en rabatt (eller vad det ska kallas) så att man inte betalar mer än 1000 kr. Det är kanske inte helt rättvist, men det är bättre än inget. Jag är öppen för bättre förslag (och jag är glad för avståndsrabatten som gör att en aktivrabatt i praktiken bara blir aktuell för Stockholm och Uppsala). Tidigare ESC har tex haft rabatt för medlemmar i skeptikerföreningar.

piotrr skrev:Själv reste jag till Göteborg på egen bekostnad, eftersom skepticismen är ett aktivt intresse. Jag hade kunnat få hela resan och boendet betalt, som medlem av styrelsen, men det blir liksom lite bakvänt. EFTERSOM det är ett aktivt intresse har jag inget problem med att betala för sådant som intresserar mig, och eftersom jag är en fri människa har jag inget problem med att inte betala för sådant som inte intresserar mig.
Själv åkte jag till senaste vårmötet i Göteborg (som jag antar att du syftar på) på föreningens bekostnad eftersom jag hjälte till att arrangera det, precis som vårmötet året innan, Randi i Stockholm etc mm. Men bara för att jag gjorde det kräver jag inte att andra ska lägga sin tid på att arrangera aktiviteter, även om det är trevligt om de gör det. Jag lägger ner så här mycket tid för att jag är engagerad och intresserad. Tid är enligt mig ett bättre mått än pengar på hur engagerad man är i en sak. Kanhända intresse kan mätas lika väl i tid som pengar, men föreningen lever mer på engagemang än intresse.

Förstår jag dig rätt om du menar att om man är tillräckligt intresserad så är man beredd att betala höga konferensavgifter (och av det följer logiskt att om man inte är beredd att betala det så är man inte tillräckligt intresserad)? Betyder det att du menar att alla de aktiva skeptiker som sa "tack men nej tack" till 3000 kr inte är tillräckligt intresserade eller engagerade av skepticism?

Och vad tycker du är viktigast för en förening, medlemmar som lägger ner tid på att ordna aktiviteter (och att se till att de är motiverade och nöjda) eller pengarna de är beredda att betala för aktiviteterna?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav piotrr » ons 20 feb 2013, 00:03

devadatta skrev:Jag har föreslagit de som är med i föreningens styrelser och arbetsgrupper. Lämpligtvis en rabatt (eller vad det ska kallas) så att man inte betalar mer än 1000 kr. Det är kanske inte helt rättvist, men det är bättre än inget. Jag är öppen för bättre förslag (och jag är glad för avståndsrabatten som gör att en aktivrabatt i praktiken bara blir aktuell för Stockholm och Uppsala). Tidigare ESC har tex haft rabatt för medlemmar i skeptikerföreningar.

Visst ja, det var så du sa, att de som var aktiva funktionärer till ett visst event skulle få rabatterat deltagande. Jag ber om ursäkt för att jag inte kom ihåg det. Det tycker jag vore rättvist, eftersom det ger en möjlighet att delta genom att arbeta med aktiviteten, vilket ger en infart i verksamheten för en billig penning. Håller du med om att man inte bör kunna kombinera rabatter?

devadatta skrev:Men bara för att jag gjorde det kräver jag inte att andra ska lägga sin tid på att arrangera aktiviteter, även om det är trevligt om de gör det. Jag lägger ner så här mycket tid för att jag är engagerad och intresserad. Tid är enligt mig ett bättre mått än pengar på hur engagerad man är i en sak. Kanhända intresse kan mätas lika väl i tid som pengar, men föreningen lever mer på engagemang än intresse.

Intresse och engagemang går väl ändå hand i hand? Alltså, vilka andra sorters grunder för engagemang skulle vi kunna jämföra med, tänker du? Jag hoppas att ingen engagerar sig för att de känner sig tvungna att göra det.

devadatta skrev:Förstår jag dig rätt om du menar att om man är tillräckligt intresserad så är man beredd att betala höga konferensavgifter (och av det följer logiskt att om man inte är beredd att betala det så är man inte tillräckligt intresserad)?

Du förstår mig delvis rätt. Den som faktiskt inte har råd och inte kan göra plats i sin ekonomi för ett dyrt arrangemang, kommer inte att kunna delta. Det har inte så mycket med arrangemanget att göra som det har att göra med privatekonomiska faktum.

Men som sagt, jag är inte negativt inställd till rabatter, eller till och med gratis deltagande, för den som är med och arrangerar eller agerar funktionär på en viss aktivitet. Det är trots allt ingen kostnad, utan en outtagen intäkt.

devadatta skrev:Betyder det att du menar att alla de aktiva skeptiker som sa "tack men nej tack" till 3000 kr inte är tillräckligt intresserade eller engagerade av skepticism?

Nej, det betyder det inte, se ovan, då inget intresse i världen i enskildhet kan trolla fram pengar.

devadatta skrev:Och vad tycker du är viktigast för en förening, medlemmar som lägger ner tid på att ordna aktiviteter (och att se till att de är motiverade och nöjda) eller pengarna de är beredda att betala för aktiviteterna?

Båda två är helt nödvändiga.

Jag har deltagit i flera föreningar som helt saknat pengar, men de har å andra sidan inte kunnat annordna några internationella evenemang och flera av dem har dött. Det visar sig nämligen att utan pengar och fasta positioner så lämnar människor organisationen när deras intresse tar slut, eller när de retar sig tillräckligt mycket på att de inte får någon uppskattning för allt det gratis arbete de lägger ner utan att ha blivit tillfrågade om det.
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav tonyf » ons 20 feb 2013, 00:09

devadatta skrev:Tid är enligt mig ett bättre mått än pengar på hur engagerad man är i en sak. Kanhända intresse kan mätas lika väl i tid som pengar, men föreningen lever mer på engagemang än intresse.
...
Och vad tycker du är viktigast för en förening, medlemmar som lägger ner tid på att ordna aktiviteter (och att se till att de är motiverade och nöjda) eller pengarna de är beredda att betala för aktiviteterna?

OT-kommentar (åtminstone delvis). Men intressant (relevant?) i sammanhanget:

Beror på engagerad för vad. Om engagerad för att själv skaffa sig fördelar av föreningens(motsv.) arbete, ja. Om engagerad för att föreningen skall kunna göra största möjliga effekt för sin sak i samhället, ofta(st?) inte (även om fall där så är fallet förekommer). Eller det är åtminstone en synpunkt som då och då framhålls i diskussioner¤ om "effective charity" (ursäkta både att jag läst dessa på engelska och att jag inte har någon länk eller dylikt just nu utan bara mitt dåliga minne)..

Nu beror det ju mycket på förhållandena i det enskillda fallet; exakt vilken förening är det, vad vill den göra, vad är det för samhälle den arbetar i, och inte minst vilken individuell person med vilka personliga egenskaper och livsförhållanden talar vi om just nu.

Personligen ser jag s.k. skeptikerrörelsens viktigaste uppgift just nu är att internutbilda s.k. skeptiker i s.k. skepticism, och det (tror jag, men jag är ingen ekonomiexpert, rätta mig om jag har fel) innebär förmodligen att vikten av personligt engagemang något ökar (men inte hur mycket som helst).

Men dels behövs pengar för också det, dels finns förutom huvuduppgiften andra viktiga saker som inte bör prioriteras alltför lågt ens nu och som behöver pengar (och andra uppgifter behövs också för att kunna ha en s.k. skeptikerrörelse där vi huvudsatsar på internutbildning). Men förutom att de behöver en del pengar för att kunna göras, så kan förmodligen en del saker göras mer effektivt med mer pengar tillgängliga.

Jag är medveten om att problemen är mycket stora. Det krävs resurser för att hantera pengar bra, och dåligt hanterade pengar kan lätt ge mer skada än nytta. Vi bör asbsolut inte negligera riskerna med pengar. Det är farliga saker. Men pengar är ett verktyg att få saker uträttade, och jag tycker nog att också vi i VoF och den s.k. skeptikerrörelsen i allmänhet bör ha ett (mera?) öppet och kritiskt förhållningsätt till hur vi skulle kunna använda pengar för att främja vårt syfte.

¤ och som jag ser som förnuftiga, även om risker och nackdelar etc. också bör uppmärksammas
Senast redigerad av kaxiga Z ons 20 feb 2013, 10:26, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Delade in i stycken.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Urquhart » ons 20 feb 2013, 08:40

Yosomono skrev:
Anders skrev:Devadatta sitter ju i Styrelsen. Känner han att han inte har tillräckligt inflytande? Kanske han ska vässa argumenten lite istället för att klaga.

Han är en "talker", inte en "doer". Vad hjälper styrelseplatsen då?

O_o Vad menas?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav kaxiga Z » ons 20 feb 2013, 10:31

Varför får jag känslan av att 'talker' och 'doer' är buzzwords. De ser ut att betyda

talker - någon som inte håller med mig.

doer - någon som håller med mig.

Personerna som uttrycker dem har nog oftast ingen aning om huruvida t ex en viss individ är en talker i ordets verkliga betydelse ( = 'en som snackar mycket men knappt aldrig får saker gjorda'. Naturligtvis vill ingen vara en sådan.), men det är effektivt att skriva ett ord som låter allmänt illa, om någon, så då gör man det.

Det vore ju bättre att med lite mer konkreta argument förklara vad det är man ogillar med personen.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Anders » ons 20 feb 2013, 12:42

piotrr skrev:
Anders skrev:Jag betalar gladeligen 3000 kr för att se en så förnäm panel av talare under tre dagar. Skulle jag betala lika mycket för att gå på en konferens om, låt oss säga filosofi, nej. Men skeptiker har jag varit i över 20 år, och är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Nu bor jag inte i Sverige och har ingen möjlighet att hjälpa till med konferensen. Jag tillbringar en rätt stor del av mitt vakna liv till skepticism, böcker, filmer, bloggar, forumet, etc. Jag personligen prioriterar det här mycket högt, så högt att jag troligen kommer trotsa min fru och gå på ESC istället för att umgås med henne på semestern. Om det blir billigare än 3000 kr, va bra, mer pengar till annat!

Hmm.. jag kanske skulle kunna vara intresserad trots allt. Berätta gärna mer om vad du anser vara tjusningen med att (som jag uttrycker det) i tre dagar lyssna på folk vars åsikter du redan håller med om.
Folk med åsikter som jag inte håller med om hör jag när jag ser på Svensk TV och det är ju inte så kul. Åsikterna är iofs inte så viktiga, utan det handlar väl mer om att höra vad de säger just där, just då. Är det någon man inte hört talas om som visar sig vara en bra talare, desto bättre. Jag vill inte heller på något sätt förringa intresset att gå på föreläsningar. Lite är nöjet att gå på föreläsningar utan att känna tvånget att anteckna inför tentan. Det känns lite som i skolan fast bättre! Och är det tråkigt så tar man bara fram telefonen och skriver några inlägg på vof.se/forum. Å kanske det finns möjlighet att inhandla lite böcker i någon butik. Jag tror det blir jättekul.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav piotrr » ons 20 feb 2013, 20:47

Anders skrev:Folk med åsikter som jag inte håller med om hör jag när jag ser på Svensk TV och det är ju inte så kul. Åsikterna är iofs inte så viktiga, utan det handlar väl mer om att höra vad de säger just där, just då. Är det någon man inte hört talas om som visar sig vara en bra talare, desto bättre. Jag vill inte heller på något sätt förringa intresset att gå på föreläsningar. Lite är nöjet att gå på föreläsningar utan att känna tvånget att anteckna inför tentan. Det känns lite som i skolan fast bättre! Och är det tråkigt så tar man bara fram telefonen och skriver några inlägg på vof.se/forum. Å kanske det finns möjlighet att inhandla lite böcker i någon butik. Jag tror det blir jättekul.

Skönt att du ser det så, jag verkar inte hålla med om ens dina grundläggande premisser, men jag tror att jag är överdrivet orolig för självförstärkande beteenden och uppfattningar.
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen