Rimligt pris för en stor skeptikerkonferens

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Jag kan betala max:

500 kr
9
21%
1000 kr
9
21%
1500 kr
14
33%
2000 kr
2
5%
2500 kr
3
7%
3000 kr
5
12%

Antal röster : 42

Re: Rimligt pris för en stor skeptikerkonferens

Inläggav piotrr » ons 20 feb 2013, 20:48

kaxiga Z Wrote:Varför får jag känslan av att 'talker' och 'doer' är buzzwords. De ser ut att betyda

talker - någon som inte håller med mig.

doer - någon som håller med mig.

Personerna som uttrycker dem har nog oftast ingen aning om huruvida t ex en viss individ är en talker i ordets verkliga betydelse ( = 'en som snackar mycket men knappt aldrig får saker gjorda'. Naturligtvis vill ingen vara en sådan.), men det är effektivt att skriva ett ord som låter allmänt illa, om någon, så då gör man det.

Det vore ju bättre att med lite mer konkreta argument förklara vad det är man ogillar med personen.

Nja. Att vara en doer eller en talker har i högsta grad att göra med vad man väljer att göra, vilket alltså kan vara det verkliga målet för kritiken: "Men GÖR något då!", eller en uppmaning att agera på det man säger. Det behöver inte handla om "vad det är man ogillar med personen", utan kritik mot saken som framförs.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav MartinR » tor 21 feb 2013, 19:37

Enligt det nuvarande budgetförslaget kommer fullpris för inträdet att ligga mellan 1500 och 1900 kr. Deltagare upp till 25 års ålder får rabatt av ännu ej spikad storlek. Sverige-boende som inte bor i Stockholm eller Uppsala med omnejd kommer att kunna be om ett rätt saftigt bidrag från Harry Martinson-priset som VoF fick förra året.
Användarvisningsbild
MartinR

Inläggav devadatta » fre 15 mar 2013, 16:03

Korspostar konferenspriserna även i denna tråd. Standardpris är 2100 kr, med 1000 kr rabatt för utsocknes svenskar.

Registration
To make it achievable for as many as possible to come to ESC-2013 there are three different ways to register for the full three days of the congress and it is also possible to get single day admission. The prices are in Swedish crowns and what this is in other currencies will vary over time. The different categorise have individual limits on the number of people that can register.

ESC three day access
  • Standard admission. This includes all the lectures, panel discussions etc. all three days of the congress. It also includes Swedish ”fika” snack and lunch all three days. (SEK 2100)
  • VIP admission. This includes the standard admission with premium seating in the three first rows together with the speakers. The Saturday congress dinner and Friday evening show are included, both with premium seating with the speakers. As a VIP guest you are sponsoring the event and will be mentioned in the congress program unless you want to remain anonymous.* (SEK 4100)
  • Youth admission. If you are born 1988 or later you can register as a youth at a substantial discount. This includes all the lectures, panel discussions etc. all three days of the congress. It also includes Swedish ”fika” snack and lunch all three days. (SEK 1200)
  • Day pass. All one day admissions are the same as the three day admission package with all the lectures, panel discussions etc. all three days of the congress. It also includes Swedish ”fika” snack and lunch. (SEK 1200)

ESC activities
  • Friday evening show: SEK 100 (for congress delegates) or 200 (for non-delegates)**
  • Saturday congress dinner: SEK 570

The Martinson Prize
The municipality of Olofström together with the Harry Martinson society awarded the 2012 Harry Martinson prize “for work in the spirit of Martinson to protect knowledge and dispel delusion” to the Swedish Skeptics. They have decided to use the award money to help people living in Sweden to attend the congress. The aid is offered on a first come first served basis to people living outside of the Stockholm/Uppsala area until the allocated funds have been used. Up to 60 people will have a reduction of SEK 1000 of their admission cost if they feel they need it and ask for it. All recipients of the support are anonymous. För att vara berättigad till stöd ska du ha ett postnummer som inte börjar med 1, 63, 64 eller 72-75.

Activist
Do you want to promote your podcast or blog? Do you have another project you want people to know about? We offer a package with table space in our exhibition hall, advert in the congress program and complete admission to the congress, this includes the show and dinner. All this for SEK 3500. If you want to know more contact info@euroskepticscon.org
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav anundi » fre 15 mar 2013, 16:50

devadatta Wrote:Standardpris är 2100 kr, med 1000 kr rabatt för utsocknes svenskar.

Måhända en dum fråga, men betyder det alltså 1100 kr för den som residerar i utomsocknes bygd? Dvs, 100 kr billigare än studentpriset?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Gambit » fre 15 mar 2013, 17:03

anundi Wrote:
devadatta Wrote:Standardpris är 2100 kr, med 1000 kr rabatt för utsocknes svenskar.

Måhända en dum fråga, men betyder det alltså 1100 kr för den som residerar i utomsocknes bygd? Dvs, 100 kr billigare än studentpriset?

Får man betala en hunka om man är en utomsocknes student? :D
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav devadatta » fre 15 mar 2013, 21:29

piotrr Wrote:Håller du med om att man inte bör kunna kombinera rabatter?
Ja.

piotrr Wrote:
devadatta Wrote:Men bara för att jag gjorde det kräver jag inte att andra ska lägga sin tid på att arrangera aktiviteter, även om det är trevligt om de gör det. Jag lägger ner så här mycket tid för att jag är engagerad och intresserad. Tid är enligt mig ett bättre mått än pengar på hur engagerad man är i en sak. Kanhända intresse kan mätas lika väl i tid som pengar, men föreningen lever mer på engagemang än intresse.
Intresse och engagemang går väl ändå hand i hand? Alltså, vilka andra sorters grunder för engagemang skulle vi kunna jämföra med, tänker du? Jag hoppas att ingen engagerar sig för att de känner sig tvungna att göra det.
Enligt mina definitioner är engagemang att skapa och ändra på saker, oftast med andra människor. Intresse är att söka upp information och lära sig. Olika saker alltså, även om engagemang allra oftast beror på intresse (men inte alltid, tex en som går med i ett parti för att ragga på folk).

piotrr Wrote:
devadatta Wrote:Förstår jag dig rätt om du menar att om man är tillräckligt intresserad så är man beredd att betala höga konferensavgifter (och av det följer logiskt att om man inte är beredd att betala det så är man inte tillräckligt intresserad)?
Du förstår mig delvis rätt. Den som faktiskt inte har råd och inte kan göra plats i sin ekonomi för ett dyrt arrangemang, kommer inte att kunna delta. Det har inte så mycket med arrangemanget att göra som det har att göra med privatekonomiska faktum.
Enligt min mening har det minst lika mycket med arrangemanget att göra. Jag känner till flera konferenser där deltagarna klagat på för högt pris vilket tvingat arrangörerna att sänka priset eller införa rabatter/subventioner/etc. Man kan utgå ifrån vilken målgruppen är och skapa ett arrangemang utifrån deras ekonomi. (Nu utgår jag ifrån att man inte hittar på målgrupper för att passa ekonomin.)

piotrr Wrote:
devadatta Wrote:vad tycker du är viktigast för en förening, medlemmar som lägger ner tid på att ordna aktiviteter (och att se till att de är motiverade och nöjda) eller pengarna de är beredda att betala för aktiviteterna?
Båda två är helt nödvändiga.

Jag har deltagit i flera föreningar som helt saknat pengar, men de har å andra sidan inte kunnat annordna några internationella evenemang och flera av dem har dött. Det visar sig nämligen att utan pengar och fasta positioner så lämnar människor organisationen när deras intresse tar slut, eller när de retar sig tillräckligt mycket på att de inte får någon uppskattning för allt det gratis arbete de lägger ner utan att ha blivit tillfrågade om det.
Givetvis är bägge viktiga, men inte lika. Min poäng var att om man har intresserade men inga pengar så kan man alltid träffas hemma hos folk eller på fik och prata och planera. Man kan skriva texter på fritiden och få dem publicerade. Visst lägger man egna resurser på det, men det krävs ingen föreningskassa. (Vilket VoF har nu, så det är inget problem för oss.)

Om det däremot finns pengar men inga människor (jag har varit med i en sån förening!) så finns det ingenting, inga människor som kan träffas eller göra nåt. Allt börjar med intresse, engagemang och tomma händer. Pengar är ett verktyg, men det är människorna som håller i dem som gör saker.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav MBY » tis 19 mar 2013, 10:11

Så, priserna är satta nu? Är inte studentrabatt något man kan tänka på också? En del har ju visat upp ganska hög betalningsvilja, andra betydligt lägre. Kan man prisdiffrentiera mer än att bara skilja på utsocknes och infödda?
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav kipphebel3 » tis 19 mar 2013, 10:13

Borde inte konferensen vara gratis? Läkemedelsbolagen och Illuminati sponsrar väl???? :lol:

(OK. Ironi... )
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Gambit » tis 19 mar 2013, 10:14

MBY Wrote:Så, priserna är satta nu? Är inte studentrabatt något man kan tänka på också? En del har ju visat upp ganska hög betalningsvilja, andra betydligt lägre. Kan man prisdiffrentiera mer än att bara skilja på utsocknes och infödda?

Det finns väl ett ungdomspris i alla fall (som jag preeeciiiis klarar)...
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav anundi » tis 19 mar 2013, 11:15

anundi Wrote:

Ingen?

Det är väl kanske petigt, men jag förstod inte riktigt. Blir det extra billigt för utomsocknes studenter, eller dyrare för en utomsocknes student jämfört med en utomsocknes icke-student?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav MBY » tis 19 mar 2013, 11:42

Gambit Wrote:
MBY Wrote:Så, priserna är satta nu? Är inte studentrabatt något man kan tänka på också? En del har ju visat upp ganska hög betalningsvilja, andra betydligt lägre. Kan man prisdiffrentiera mer än att bara skilja på utsocknes och infödda?

Det finns väl ett ungdomspris i alla fall (som jag preeeciiiis klarar)...

Jag är tio år för gammal! :(

"Utsocknes svenskar" är också inte självklart. Bosatta utanför Stockholm eller i utlandet? Edit: Aha, MartinR skrev att det gällde svenskar i Sverige, utanför Stockholm-Uppsala. Jag vill ha VoF-logga på mecenatkortet!
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav FudoMyoo » tis 19 mar 2013, 22:28

anundi Wrote:Det är väl kanske petigt, men jag förstod inte riktigt. Blir det extra billigt för utomsocknes studenter, eller dyrare för en utomsocknes student jämfört med en utomsocknes icke-student?
Jag hittar inget om studentpriser öht, bara om ungdomspriser (men jag kanske ser dåligt). Var hittar du den informationen?
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav devadatta » mån 10 apr 2017, 00:03

Dags för lite härlig trådnekrofili, men jag kan inte undgå att säga VAD VAR DET JAG SA!!!!

Den 17e europeiska skeptikerkonferensen är i Polen i september i år. Talare är bl.a. Randi, Susan Blackmore, Scott Lilienfeld, Massimo Polidoro, Mark Lynas m.fl. För grundpriset 1000 kr får man tillgång till hela programmet, kaffe/te och lunch flera dagar.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Anders G » mån 10 apr 2017, 07:31

...och i Krakow kan man få en schysst lunch för motsvarande 35 spänn. Med öl.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Tryggve » tis 11 apr 2017, 13:32

Eftersom tråden redan är återstartad, hur gick det med konferensen i Stockholm, vad landade kostnaden på för VoF? Jag vet att jag har ställt frågan tidigare IRL, men minns inte svaret.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen