Hur har vi det med sextrakasserierna?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Hur har vi det med sextrakasserierna?

Inläggav tonyf » lör 17 aug 2013, 02:01

NeuraltNätverk skrev:Det andra är fortfarande hörsägen. Mer än en anklagelse krävs. Tack.

Den andra fallet är bekräftat. CFI gjorde en formell utredning och Bejamin Radford befanns skyldig till sexuell trakassering av Karen Stollznow och Radford blev disciplinerad av CFI. Se Moridins länk till CFI-chefen Ronald Lindsays post på CFI's officiella blog. Vi vet inte exakt alla detaljer. En bloggare som säger sig vara vän med Stollznow och uppger sig talat frekvent med henne då det begav sig och även uppger sig ha sett mail o.d. postar dock:
Joe Anderson skrev:I recognize that I cannot be un-biased about this, nor do I want to be. Karen is one of my closest friends, so is her husband. I was the officiant at their wedding – I performed the ceremony. A couple of years ago when we both had better work schedules, Karen and I had a standing coffee date. For about a year, we spent a couple of hours a day, three or four days a week together. It happened to be in many ways, what would be the peak of her harassment. I saw firsthand, the emails, text messages and phone calls that took place. Though it seemed like she received something from him every day, that’s probably not true. Certainly though, never a week went by without her receiving something. Though often thinly veiled, it was definitely inappropriate and over the long-term, constituted harassment.

In two multi-hour phone interviews and in about a dozen emails, this is exactly what I told the investigator that had been hired to investigate the matter. I also told them how it was so bad that I offered on numerous occasions to fly to the person’s home town and have a talk with him. To tell him that what he was doing was wrong and that he needed to stop it. She asked me not to because she thought he would just deny it and she hoped it would soon end. I think that since she is such a private person, having her personal dirty laundry aired would have been horribly embarrassing to her. Sadly, this is one of the reasons that this kind of behavior often goes unreported.

I don’t like that someone I admired was capable of treating another person so callously. It causes me great conflict in that I wonder how I could trust someone who appears to have such a huge character flaw that I missed.
It pisses me off.

Mostly at him for his actions, but also at myself for my own inaction.

You see, I am not in a position of having to choose whether or not to believe Karen. I was there as much of it occurred. I saw not only the emails, texts, cards and gifts and the multiple requests by both her and her husband that they stop. I saw enough of her growing pain, annoyance and shame to know what happened.
Vi kan naturligtvis inte veta säkert att det var exakt just så det gick till. Att Anderson uppger sig själv ha sett det tillsammans med att Lindsay bekräftat att någon form av trakassering faktiskt pågick gör det dock tämligen trovärdigt.

Kritiken i detta fall gäller hur allvarligt det behandlades av CFI och delvis Lindsays något tondöva legalistiska skrivstil. Att detta inte är bara en anklagelse är dock klart. Det är ett bekräftat fall.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav pax » lör 17 aug 2013, 02:14

Vill påminna om trådstarten.
Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inläggav tonyf » lör 17 aug 2013, 02:42

MartinR skrev:Nu är det vara ett par veckor till VoF:s stora konferens, så det verkar vara läge att ta upp den här saken. Hur har vi det med sextrakasserierna? Är VoF:s evenemang bra miljöer för kvinnor? Jag kan inte påminna mig att vi under min tid i styrelsen har fått in några ärenden av det här slaget, men styrelsen ser ju inte allt.

Det visade sig återigen att jag hade fel, i min post tor 08 aug 2013, 23:52 då jag skrev att det var i humanistpoddintervjun som Maria sade att Skepchicks svenska avdelning inte fick in några hot. Rätt referens är:
Skepchicks skrev:Ja, åtminstone har kvinnliga feministiska skeptiker det väldigt mycket bättre här än t.ex. i USA. Vi som skriver eller skrivit här på Skepchick.se har på sin höjd mötts av oförstående. Några har kritiserat feminismen som sådan, ofta på enligt oss rätt märkliga grunder, men vi har i stort sett sluppit trackasserier. Vi har sluppit hot om våldtäkt, misshandel och mord, vi har sluppit nätmobbing och förföljelse. I den svenska skepticismens ankdamm har vi simmat tryggt. Att exempelvis Rebecca Watson objektifieras och hotas på de mest groteska vis ses som något som händer där borta. Inte problem vi behöver oroas för här, i det upplysta Sveriget.

Och fine. Vi köper att den svenska skeptosfären är en förhållandevis trygg plats att vara kvinna på. Men Sverige som helhet? Uppdrag Gransknings film där tolv kvinnor som tagit plats i samhällsdebatten får läsa upp hotfulla brev och kommentarer visar med all önskvärd tydlighet att vårt land, vår kultur inte är fullt så fin, trygg och upplyst som vi kanske skulle önska. Hoten dessa kvinnor fått är precis lika grova som de som riktas mot feministiska skeptiker inifrån skeptikerrörelsen i andra länder.
Jag vet inte exakt vad kvalificeraren "i stort sett" innebär. Men det var denna post jag hade i [något distorderat] minne.

I just den nu pågående diskussionen skriver de
Skepchick Felicia skrev:Men Sverige då?

Flera personer har frågat mig hur det ligger till i vårt land. Finns det några svenska namn att nämna? Det är en svår fråga. Vi är en liten rörelse, och de Stora Namn som finns är därmed egentligen inte särskilt Stora. Vad man kommer undan med begränsas av rörelsens litenhet. Jag har inte hört om någon som råkat ut för sexuella trakasserier eller sexuellt våld. Men rörelsens litenhet gör det också ännu svårare att diskutera eventuella problem på konkret nivå. Om jag hade kunskap om skeptiker som betedde sig olämpligt — hur tar jag upp det när vi alla känner varandra, när det omedelbart skulle bli personligt och infekterat?

Ett problem vi defintivt har i Sverige är att vi gärna tror att vi är färdiga. Att vi har uppnått den feministiska utopin där individer verkligen har samma möjligheter oavsett kön. Jag märker av en stor naivitet vad gäller frågor om genus. I ljuset av händelserna i USA känns det som ett lyxproblem, men samtidigt ibland så fruktansvärt svårt att bekämpa. Strukturer, hur uppenbara de än är för mig, är osynliga för de som inte vill se dem.

...

[i kommentar:]
Tack för din kommentar. Jag hoppas också att vi kan sköta detta bättre i Sverige. Tyvärr har det redan kommit fram ett par personer som sagt att de har blivit illa behandlade av svenska skeptiker. Så även den svenska skeptikerrörelsen bör se till att ha strukturer på plats för att hantera problemet om/när det uppstår. Jag vet att VoF har en kontaktperson för problem som gäller organisationen, så det är bra. Frågan är hur många som känner till det och hur benägen man är att dra upp händelser man själv kanske helst vill glömma.
Det framgår inte vad det är för personer som säger sig ha blivit illa behandlade på vilket sätt och inte heller på vilket sätt detta skulle ha kommit fram till Felicia. Så inte något substantiellt nytt om situationen i Sverige egentligen. Strukturer[/beredskap] för att behandla eventuella fall anser jag ju bör finnas oavsett om något svenskt fall skulle redan ha dykt upp eller inte. Att VoF redan har en kontaktperson för detta var ny information för mig (rätt eller fel).
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav tonyf » lör 17 aug 2013, 04:03

NeuraltNätverk skrev:Vet inte vem Paramore är.

Hon verkar vara en vanlig lokalt aktiv skeptiker. Hon uppger på youtube att hon vid ett flertal tillfällen blivit sexuellt trakasserad, och att hon åtminstone vid något tillfälle blivit t.o.m. sexuellt ofredad, vid konferenser. I videon berättar hon speciellt om hur hon blev sexuellt trakasserad och ofredad vid TAM. I sin berättelse uppger hon att hon rapporterade detta till TAM-organisationen, de utredde det och bekräftade det och avstängde förövaren "Jim Bob" (fingerat namn på förövaren får jag intrycket av). Till mycket av detta uppger Paramore att det fanns vittnen och som jag förstod det att intervju med dessa ingick i undersökningen. Jag har ingen oberoende referens på bekräftelsen från JREF, men att Paramore uppträder själv i video och uppger att det inträffade och att hon anmälde det och att hon uppger att TAM-undersökningen bekräftade det, gör ändå att vi i stort sett kan kan betrakta detta som ett bekräftat fall.
tonyf

Inläggav Moridin » lör 17 aug 2013, 10:14

Personligen har jag inget problem med att provisoriskt acceptera det Paramore och Stollznow fall. Dock behöver man utreda storleken på problemet med sexuella trakasserier och övergrepp i dessa rörelser, inte bara ange några uppmärksammade fall.

Detta är inte ett anti-feministiskt argument. Tvärt om är det möjligt att storleken på problemet är större än vad till och med A+ anser. Ett effektivt åtgärdsprogram kräver att man vet storleken på problemet. Annars famlar man lite i mörkret.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav NeuraltNätverk » lör 17 aug 2013, 16:12

tonyf skrev:
NeuraltNätverk skrev:Det andra är fortfarande hörsägen. Mer än en anklagelse krävs. Tack.

Den andra fallet är bekräftat. CFI gjorde en formell utredning och Bejamin Radford befanns skyldig till sexuell trakassering av Karen Stollznow och Radford blev disciplinerad av CFI. Se Moridins länk till CFI-chefen Ronald Lindsays post på CFI's officiella blog.

Förstår inte. Andra drar denna slutsats från Lindsays ord. Han nämner Radford inte. Hur kan man vara säkert?
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inläggav Merko » sön 18 aug 2013, 11:29

NeuraltNätverk skrev:
tonyf skrev:CFI gjorde en formell utredning och Bejamin Radford befanns skyldig till sexuell trakassering av Karen Stollznow och Radford blev disciplinerad av CFI. Se Moridins länk till CFI-chefen Ronald Lindsays post på CFI's officiella blog.

Förstår inte. Andra drar denna slutsats från Lindsays ord. Han nämner Radford inte. Hur kan man vara säkert?

Lindsay länkar till en artikel med titeln "Ben Radford Accused of Sexual Harassment". Han bemöter vad han anser vara vissa fel i denna artikel. Han nämner inte något om att rubriken skulle vara fel eller missvisande. Är det tydligt nu?
Användarvisningsbild
Merko

Inläggav NeuraltNätverk » sön 18 aug 2013, 19:37

Nej.
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Re: Sv: Hur har vi det med sextrakasserierna?

Inläggav pax » lör 28 sep 2013, 06:37

amandaduregard skrev: I övrigt är det ett ganska tungt jobb att göra en konferens till en plats där inte kvinnor förfördelas, så det antar jag att arrangörerna helt enkelt struntat i.

Eftersom du skriver att det är ett tungt jobb så får jag intrycket av att du har lite koll på vad som kan göras. Du får hemskt gärna berätta mer. Antingen här i tråden eller så kan du maila/fb-messa mig, eller till styrelsen för den delen.
Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inläggav Spito » tis 30 sep 2014, 19:24

En sammanfattning över det som har varit och en uppdatering av läget gör Mark Oppenheimer på Buzzfeed.

Will Misogyny Bring Down The Atheist Movement?

Han intervjuas också i näst senaste Point of Inquiry.

Det finns mer fakta på bordet nu om olika händelser, men oavsett hur man värderar enskilda händelser så blir uppenbart vilken sexistisk skitstorm som dragit över den amerikanska ateist/skeptiker-rörelsen. Vi får hoppas på en större medvetenhet om de här frågorna nu när problemet har kommit upp till ytan och att det på sikt stärka rörelsen och göra den bättre.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav tonyf » tis 30 sep 2014, 22:25

En inte helt saklig och tämligen tendetiös sammanfattning.
Mycket av det har diskuterats i andra trådar redan (orkar inte leta länkar just nu (slarvigt, jag vet)).
PS, min kommentar gäller buzzfeedartikeln, jag har ännu inte sett CFIn.
tonyf

Inläggav Nemesis » fre 03 okt 2014, 17:04

Spito skrev:En sammanfattning över det som har varit och en uppdatering av läget gör Mark Oppenheimer på Buzzfeed.

Will Misogyny Bring Down The Atheist Movement?

Han intervjuas också i näst senaste Point of Inquiry.

Det finns mer fakta på bordet nu om olika händelser, men oavsett hur man värderar enskilda händelser så blir uppenbart vilken sexistisk skitstorm som dragit över den amerikanska ateist/skeptiker-rörelsen. Vi får hoppas på en större medvetenhet om de här frågorna nu när problemet har kommit upp till ytan och att det på sikt stärka rörelsen och göra den bättre.

Intervjun på PoI var riktigt bra! Oppenheimer har väldigt bra koll på skeptiker, ateister och humanister (och använder "freethought" som gemensam beteckning för dessa grupper).

Att det är en shitstorm i USA är en underdrift. Hart väl pyrt en del rätt länge, men nu verkar alla vallar vara borta. Ingen aning om hur detta ska sluta.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Nemesis » sön 25 feb 2018, 14:36

"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Vitnir » fre 02 mar 2018, 18:38

Det börjar bli en lång lista på manliga kräk. Det är inte utan att man känner sig lite desillusionerad.
Inte för att jag tror att skeptiker är någon sorts bättre människor men är det så här överallt i samhället?
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Tryggve » fre 02 mar 2018, 19:00

Vitnir skrev:Det börjar bli en lång lista på manliga kräk. Det är inte utan att man känner sig lite desillusionerad.
Inte för att jag tror att skeptiker är någon sorts bättre människor men är det så här överallt i samhället?

Mitt intryck är att många kvinnor skulle svara ja på den frågan.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen