Varför hatas VoF mer än Humanisterna?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Varför hatas VoF mer än Humanisterna?

Inläggav Blafsen » mån 27 jan 2014, 14:31

Jag råkade snubbla över denna tråd igen viewtopic.php?f=16&t=20898
Varför Huminsterna är större än VoF i Sverige. En del menar att det beror på att de har bättre genomslagskraft i media. Oavsett vilken sanningen är fick det mig att fundera på en sak. Jag tycker mig ändå märka att VoF är oändligt mer illa omtyckt än Humanisterna. Visst ser man hat mot dem också, men min uppfattning är att det är som att jämföra en gejser med en vulkan.

Det är ju inte klokt vad mycket spyor och konspirationsteorier man hittar om VoF. Är vi inte bara pseudovetenskapliga, så är vi dessutom anlitade av läkemedelsindustrin, styr media och på alla sätt infiltrerade i maktens boningar. Nyligt har väl ett nytt parti med ny förening startats, VoRF. Vetenskap och riktig Folkbildning.

Med tanke på att Humanisterna och VoF ändå överlappar varandra rätt mycket och kritiserar i mycket samma saker, undrar jag varför VoF får så mycket mer slevar av galla? Eller har jag fel uppfattning om verkligheten här?
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Re: Varför hatas VoF mer än Humanisterna?

Inläggav Spiff00 » mån 27 jan 2014, 16:56

Det beror väl helt enkelt på att några känsliga personer blivit trampade på tårna av "voffare" och nu gör sitt yttersta för att utkräva hämnd
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.
Användarvisningsbild
Spiff00

Inläggav Blafsen » mån 27 jan 2014, 17:16

Spiff00 skrev:Det beror väl helt enkelt på att några känsliga personer blivit trampade på tårna av "voffare" och nu gör sitt yttersta för att utkräva hämnd

Så långt är jag med. Men samtidigt om man tittar på de största kritikerna så borde ju Humanisterna också ha trampat de på tårna lika mycket. Om de syns mer i media så "förstör" de ju också deras marknad.

Jag tycker att även paranormalisterna verkar avsky VoF mer än Humanisterna. Att kvacksalvarna gör det kanske beror på att Humanisterna fokuserar mindre på sånt, men för paranormalisterna borde väl Humanisterna vara minst lika mycket pest. Särskilt om de syns mer i media.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav Blafsen » mån 27 jan 2014, 17:21

Alltså, inte så att det stör mig, eller att jag vill att Humanisterna ska hatas mer. Det bara förbryllar mig hur det kan vara så.

Inget" Men dem då, slå dem också"-syfte med detta. Bara en nyfiken fundering.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav micke.d » mån 27 jan 2014, 17:22

Humanisternas huvudmotståndare anser nog att man bör tillämpa lite gyllene regler och sånt. Det gör kanske inte VoFs.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav KA67 » mån 27 jan 2014, 17:24

Kan det ha mycket att göra med Förvillarpriset kanske?
Jag vet inte när hatet började, men för mig känns det som om det (hatet) tog ett stort steg i samband med när Annika Dahlqvist fick priset.
Är jag övertydlig förtas mycket av dramatiken med det jag vill säga och är jag alltför subtil så faller allt.
Det ultimata är att vara exakt så subtil så att alla jag vill ska fatta, fattar - plus att jag vet att just de har fattat.
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav Blafsen » mån 27 jan 2014, 17:35

KA67 skrev:Kan det ha mycket att göra med Förvillarpriset kanske?
Jag vet inte när hatet började, men för mig känns det som om det (hatet) tog ett stort steg i samband med när Annika Dahlqvist fick priset.

Där kan du ha en poäng. Det retade upp en stor skara människor som hade väldig medvind i debatten då. Även micke.d har en bra poäng. Humanisternas huvudmotståndare är ju äldre och mer luttrade av kritik.

Ändå upplever jag även att de nyare och aggressivare elementen i paranormalvärlden är mer irriterade på VoF. Man ser ju inte humanist som skällsord lika ofta som voffare. Det har ju blivit ett allmänt begrepp på alla som ifrågasätter dem.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav micke.d » mån 27 jan 2014, 17:41

Blafsen skrev: Det har ju blivit ett allmänt begrepp på alla som ifrågasätter dem.
Inte illa att ha gett upphov till ett substantiv. Kan man tycka :-)
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav KA67 » mån 27 jan 2014, 17:50

Blafsen skrev:Man ser ju inte humanist som skällsord lika ofta som voffare. Det har ju blivit ett allmänt begrepp på alla som ifrågasätter dem.
"Voffare" är ju dessutom ett mycket roligare och fånigare ord än vad man kan kalla humanister för. "Hummare", liksom? :/
Är jag övertydlig förtas mycket av dramatiken med det jag vill säga och är jag alltför subtil så faller allt.
Det ultimata är att vara exakt så subtil så att alla jag vill ska fatta, fattar - plus att jag vet att just de har fattat.
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav SuperDupe » mån 27 jan 2014, 18:39

Blafsen skrev:Med tanke på att Humanisterna och VoF ändå överlappar varandra rätt mycket och kritiserar i mycket samma saker, undrar jag varför VoF får så mycket mer slevar av galla? Eller har jag fel uppfattning om verkligheten här?

Jag tror att du har rätt. Och jag tror att det här forumet är en icke obetydlig anledning till att VoF får mer skäll än Humanisterna.

Eftersom Humanisterna inte har något motsvarande forum sker nästan all deras kontakt med yttervärlden i egna officiella kanaler, i etablerad media eller i seminarieform med luttrade debattörer. På det här forumet gnälls det däremot på personer som har för vansinniga idéer och är för orutinerade debattörer för att någonsin kunna bli "etablerade". När gnället inte raderas drar de slutsatsen att det är VoF:s officiella ståndpunkt -- eller åtminstone sanktionerat (där det senare i och för sig inte är en helt befängd tro). Och i och med Internet kan ju även tokiga människor få uppmärksamhet och synas, även om det inte är i etablerade medier, därför får VoF mer skäll.
SuperDupe

Inläggav B Hellqvist » mån 27 jan 2014, 19:51

Kan det vara så att Humanisterna ses mindre som fiender, då deras bevekelsegrund till stor del är filosofisk och därmed öppen för diskussion, medan VoF mer kör vetenskapsracet, vilket är svårare att kontra utan att verka skogstokig?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav PikeWake » mån 27 jan 2014, 21:19

B Hellqvist skrev:Kan det vara så att Humanisterna ses mindre som fiender, då deras bevekelsegrund till stor del är filosofisk och därmed öppen för diskussion, medan VoF mer kör vetenskapsracet, vilket är svårare att kontra utan att verka skogstokig?

Jag tror du är något på spåren där. Det är lätt för den oinvigde att få intrycket av att Humanisterna är lite mjukare och inte lika tvärsäkra - en skillnad som jag faktiskt inte tror är så stor i verkligheten.

Humanisterna har inget forum, men http://humanistbloggen.blogspot.se/ drar åt sig en del debattörer från alla läger.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav Blafsen » mån 27 jan 2014, 21:36

SuperDupe skrev:
Blafsen skrev:Med tanke på att Humanisterna och VoF ändå överlappar varandra rätt mycket och kritiserar i mycket samma saker, undrar jag varför VoF får så mycket mer slevar av galla? Eller har jag fel uppfattning om verkligheten här?

Jag tror att du har rätt. Och jag tror att det här forumet är en icke obetydlig anledning till att VoF får mer skäll än Humanisterna.

Eftersom Humanisterna inte har något motsvarande forum sker nästan all deras kontakt med yttervärlden i egna officiella kanaler, i etablerad media eller i seminarieform med luttrade debattörer. På det här forumet gnälls det däremot på personer som har för vansinniga idéer och är för orutinerade debattörer för att någonsin kunna bli "etablerade". När gnället inte raderas drar de slutsatsen att det är VoF:s officiella ståndpunkt -- eller åtminstone sanktionerat (där det senare i och för sig inte är en helt befängd tro). Och i och med Internet kan ju även tokiga människor få uppmärksamhet och synas, även om det inte är i etablerade medier, därför får VoF mer skäll.

Kan vara en poäng. Detta forum medger ju även att kreti och pleti som bara talar för sig själv får ta hur mycket plats som helst. När allt kommer kring så är det ju ibland mer religionstrådar här än vetenskapliga. Och de är ofta inte av den sorten man gärna visar såna man vill värva.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav devadatta » mån 27 jan 2014, 22:56

Vi har fler yngre aktiva människor, även om Humanisterna (eller rättare sagt Sturmark och hans kontaktnät) får mer medial uppmärksamhet. Tidigare var det ganska mycket massmedial diskussion om att Humanisterna var arroganta, spelade på islamofobi, var toleransfanatiker mm, men det verkar ha stillat en del. Sen har vi ju folk som Peratt som verkar störa sig lika mycket på bägge föreningarna, fast jag undrar om de har lika stor grupp med... ska vi säga spektakulära kritiker. De flesta av dessa har tillkommit de senaste 10 åren, men en del är ju äldre än så, tex flera antroposofer och alla som hunnit bli Årets förvillare (Sanna Ehdin blev det tex 2000, nästan innan nätet fanns). Humanisterna hade inte skaffat sig lika många fiender innan Sturmark (då de torde varit mer obskyra än vi är nu).

Sen är det ju antipatier i olika arenor. Massmedial kritik har ju VoF inte fått mer än några få gånger (eftersom folk inte vet att vi finns), Humanisterna har fått massiv i jämförelse. Hur det är med folk i allmänhet vet jag inte. Men rabiata motståndare som man bara känner till om man är insyltad i rörelsen gissar jag att vi har fler av. Det finns ju tex ingen motsvarighet till Sassersson som gör nidversioner av deras hemsida eller har som livsprojekt att sänka deras nätrykte. Och de som finns (som Peratt & Berghorn) är ju lika besatta, om inte mer, av VoF. Om det inte vore för att Peratts näthat drabbar oskyldiga människor skulle jag säga att det kändes lite hemtrevligt att ha dessa besatta original.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Blafsen » mån 27 jan 2014, 23:39

devadatta skrev: fast jag undrar om de har lika stor grupp med... ska vi säga spektakulära kritiker.

Det är ju klart. Ingår även dem som namnet näst längst ner på listan i den samlade gruppen VoF-fiender, då blir vi svårslagna. :lol:

Har vi en enad här mot oss?
Användarvisningsbild
Blafsen

Nästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen