Varför hatas VoF mer än Humanisterna?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Varför hatas VoF mer än Humanisterna?

Inläggav Tryggve » tis 28 jan 2014, 00:03

Intressant nog har jag fått bilden att "vanligt folk" som jag har pratat med på bokmässan faktiskt verkar vara mer negativt inställda till humanisterna än till VoF. Några ställde frågan om VoF=Humanisterna, och när jag sa att det är olika organisationer så fick jag i alla fall i ett par fall höra något i stil med "ja, men då kanske ni är vettigare"....

Men det har ju varit folk som inte känt till föreningen VoF, men väl Humanisterna.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav tonyf » tis 28 jan 2014, 01:32

Vad bygger trådstartens antagande på och stämmer det verkligen?
Nu är det ju inte så konstigt att VoF, och Humanisterna, och alla andra som säger eller påstår något, blir avskydda av minst vissa, inte så sällan av många. Många gillar inte att bli motsagda etc.

Vilka är det egentligen som uttryckligen hatar VoF? Torbjörn Sassersson och Börje Peratt utmärker sig ju och har nämnts. En högljudd men ganska liten grupp (2 personer om jag räknar rätt). Vissa s.k. "medier", homopater, s.k. "elektricitetsallergiker" etc., ganska många ogillar nog VoF starkt och avskyr oss, men endast få (tror jag) är flitiga nog att verkligen hålla igång ett riktigt hat. Annika Dahlkvist och hennes supportrar naturligtvis, men det börjar bli länge sedan och rinna ut i sanden. Klimatförnekare naturligtvis, men också de var mer aktiva mot just VoF mer tidigare då deras förvillarpris låg närmare i tiden.

Humanisterna har ju många av dessa också emot sig. Och Sassersson/Peratt (i och för sig i just det på god grund anser jag) har jag för mig ofta tar VoF och Humanisterna i samma smäll. Jag kommer inte ihåg riktig vem och var eller ens hur ofta och mycket, men jag har minne av att debattörer inte så sällan helt enkelt klumpar ihop "typer" som oss. I deras värld pejorativa ord som "matematiker"/"ateist"/"scientist" tenderar att användas. Marcus Birro har jag för mig t.ex. gillar "matematiker" som pejorativ! Just Birro kommer jag inte ihåg om han mest ogillar VoF eller Humanisterna heller. Men all form av rationellt och vetenskapligt tänkande ogillar han ju i alla fall. Dock är inte mitt intryck av Birro at han hatar. Ogillar definitivt, avskyr förmodligen, men jag tror egentligen inte riktigt han är hatare.

Den stora skillnaden i där VoF avskys mer än Humanisterna ligger i Humanisternas destruktiva och oansvariga behandling av sina klimatskeptiker, som var mycket aktuell för några år sedan. Men som sagt mitt intryck är (vet ej om rätt eller fel) att dessa litet tappat fokus på just VoF. Vilket inte är så konstigt kanske eftersom VoF väll inte varit så aktiv i frågan på senare år. Men Humanisterna borde vara lika avskydda av klimatskeptiker som VoF. Och att de inte är det berodde på dåligt agerande som borde då det bagav sig kritiserats hårt av VoF, men där VoF vad jag vet inte agerade. (Så här har vi en viktig [inomrörelse-, t.o.m. i detta fall]kritik som Humanisterna var värda men som de (vad jag vet) inte fick (inte hat som är trådämnet, men relevant i sammanhanget).)

Nu som jag spekulerat tidigare är ju vetenskaplig skepticism en för människor radikal idé som inte ligger för dem psykologiskt, och att vetenskapligt-skepticistiska organisationer som verkar i något människosamhälle bör (förmodligen) räkna med att bli avskydda av många människor. Att VoF inte blir mer hatat än det är beror förmodligen på at vi är tämligen okända och inte så aktiva.

Humanisterna är förmodligen (p.g.a. deras försumlighet här) inte så avskytt av klimatförnekare som VoF. Men de är mycket avskydda av kristna och deras medresenärer. Mer så än VoF, till största delen p.g.a. VoF's försumlighet och okunskap i religionsfrågan. Men till de religiösas och deras medresenärers avsky för Humanisterna p.g.a. deras vetenskapligt-skepticistiska religionskritik, så kommer ju också deras avsky för Humanisterna för deras kritik av religions, i vissa fall, inkränkning på s.k. mänskliga rättigheter. Så här finns ju en ytterligare avsky mot Humansiterna som VoF rättmätigt inte behöver "drabbas" av (och som vad jag vet inte VoF heller drabbas av). Ett mycken stor avsky finns ju mot Humanisterna (i vassa fall kanske t.o.m. hat) från motståndare till s.k. mänskliga rättigheter, t.ex. från s.k. antirasister. Jag tänker t.ex. på sådana som Helle Klein, Elisabeth Gerle, Henrik Arnstad. Bland annat detta gör nog att jag nog trots allt gissar att hatet mot Humanisterna är större än mot VoF.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav nanowire » tis 28 jan 2014, 09:37

Helle Klein tillhör väl knappast de som "hatar" även om det kanske är det mest positiva jag kan skriva om henne.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"
Användarvisningsbild
nanowire

Inläggav SuperDupe » tis 28 jan 2014, 09:53

Jag skiljer på den slentrianmässiga, vanligen halmdockemässiga, kritiken Humanisterna relativt ofta får (även i etablerad media), och "hat". För att använda devadattas uttryck är min upplevelse att VoF har fler "spektakulära kritiker". Och det är först när det kommer till sådana udda figurer det går att tala om "hat", även om jag egentligen inte riktigt gillar det ordet i sammanhanget. Helle Klein "hatar" knappast Humanisterna, och det gör knappast heller någon av dem som Sturmark har debatterat offentligt med.
SuperDupe

Inläggav nanowire » tis 28 jan 2014, 11:11

nanowire skrev:Helle Klein tillhör väl knappast de som "hatar" även om det kanske är det mest positiva jag kan skriva om henne.

Det lät kanske lite hårt det där så för att förtydliga menar jag alltså åsikterna, inte personen.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"
Användarvisningsbild
nanowire

Inläggav Blafsen » tis 28 jan 2014, 13:49

tonyf skrev:Vad bygger trådstartens antagande på och stämmer det verkligen?.

De bygger på mina egna upplevelser på nätet. Om det stämmer eller är en villfarelse, var anledningen till att jag startade tråden.

"Hat" är ju ett begrepp som kan användas olika och inte sällan missbrukas. Ifrågasättanden och ogillande av ens åsikter anser inte jag vara hat. Jag tar en metafor: När Palme mördades fanns det obskyra grupper som jublade och firade. Det tror jag inte att vare sig Adelsohn eller Fälldin gjorde, även om de ogillade hans politik och var hans främsta motståndare.

Jag vet ju inte om det finns grupper som önskar död åt alla voffare, men om man tittar på de antikampanjer och konspirationsteorier som frodas om VoF lite här och där på nätet, tycker jag att det finns mycket som är totalt vettlöst. Det finns säkert en del om Humanisterna också, men deras motståndare verkar oftast vara mer balanserade i sin kritik.

En gång har jag blivit kallad "sturmarkare". "Voffare" blev jag kallad redan innan jag ens riktigt visste vad VoF är. Hade således inte ens nämnt VoF i den diskussionen.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav skeptiskelars » tis 28 jan 2014, 14:58

Mina fullkomligt vilda teorier, helt utan vetenskapliga belägg. Baserat bara på en känsla jag har.

Humanisternas motståndare består huvudsakligen av olika kristenorganisationer och diverse kristna bloggare och opinionsbildare och jag tror att skälet till att humanisterna utsätts för mindre "hat" är följande:

1: Kristna människor är nog ofta mera väluppfostrade än folk i genomsnitt och uttrycker sig nog mera hövligt och mindre "hatiskt" än andra.
2: Hos många kristna finns en "vända andra kinden till-" och en "martyr"mentalitet som inte befrämjar hatiska uttalanden. De behöver heller inte kämpa emot lika hårt som VoF:s antagonister för de vet ju i alla fall vem som kommer till himlen resp helvetet så varför slösa tid på att hata någon som i alla fall kommer att få sina fiskar varma på domens dag.
3: Sturmark är fenomenal på att ställa upp och debattera mot kristna opinionsbildare och dessutom lika fenomenal på att filma och lägga ut sina debatter på nätet. Kanske blir det svårare att "hata" någon som ständigt är synlig.
4: Jag gissar att allmänbildningsnivån hos kristna är betydligt högre än allmänbildningsnivån hos VoF:s antagonister. Jag gissar också att hög allmänbildning befrämjar tolerans mera än hat.
skeptiskelars

Inläggav devadatta » tis 28 jan 2014, 16:00

skeptiskelars skrev:2: Hos många kristna finns en "vända andra kinden till-" och en "martyr"mentalitet som inte befrämjar hatiska uttalanden. De behöver heller inte kämpa emot lika hårt som VoF:s antagonister för de vet ju i alla fall vem som kommer till himlen resp helvetet så varför slösa tid på att hata någon som i alla fall kommer att få sina fiskar varma på domens dag.
Kristna i svenska kyrkan tror som regel inte på helvetet.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav devadatta » ons 29 jan 2014, 09:49

Här är lite perspektiv från Norge. Den fd homeopaten och vaccinmotståndaren Rolf Erik använder ord som nazihoror, avskum, suggor, djupinfekterade fettberg, halvfeta knarkare, Hitlerjugend och pedofiler för att beskriva sina meningsmotståndare. Anledningen är att han vill ha reaktioner (dvs han trollar).

Det är också värt att notera att det kommit upp i nationell media som ett exempel på näthat. Attackerna på den skeptiske bloggaren Gunnar Tjomlid är också ett exempel. Förmodligen är det värre där än här i Sverige.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Hexmaster » ons 29 jan 2014, 10:26

devadatta skrev:Förmodligen är det värre där än här i Sverige.

Bild
Undras om vissa antivoffare får idéer när de ser hur en slipsten kan dras.

Tonläget torde ha en koppling till att norska humanisterna är väldigt mycket större än VoF och Humanisterna ihop.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Svante » ons 29 jan 2014, 10:44

Jag håller inte med om trådstartarens påstående!

Både i "gammelmedia" och på nätet ser jag mer antipatier mot, och kritik av Humanisterna än av VoF.

Vad ser ni för exempel på hat mot VoF?
Svante

Inläggav devadatta » ons 29 jan 2014, 10:50

Apropå mitt påstående om 10 år ovan kollade jag upp när Sassersson började kritisera VoF. Och det äldsta jag hittat är faktiskt exakt 10 år gammalt!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Jonas K » ons 29 jan 2014, 10:59

devadatta skrev:Apropå mitt påstående om 10 år ovan kollade jag upp när Sassersson började kritisera VoF. Och det äldsta jag hittat är faktiskt exakt 10 år gammalt!

Ska vi inte samla ihop till en tårta till Sassersson? Det skulle väl vara en fin gest för all förströelse han bjudit på genom åren?
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav Tryggve » ons 29 jan 2014, 11:05

Jonas K skrev:
devadatta skrev:Apropå mitt påstående om 10 år ovan kollade jag upp när Sassersson började kritisera VoF. Och det äldsta jag hittat är faktiskt exakt 10 år gammalt!

Ska vi inte samla ihop till en tårta till Sassersson? Det skulle väl vara en fin gest för all förströelse han bjudit på genom åren?

Och uppmärksamheten! Sådan reklam kan inte köpas.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Blafsen » ons 29 jan 2014, 11:28

Svante skrev:
Vad ser ni för exempel på hat mot VoF?

Googla Newsvoice, Peratt, VoRF t ex. Gå in på Flashback och skriv vof i sökfunktionen. Läs LCHF-kommentarsfält mm mm.

Jag menade inte allmän kritik och antal meningsmotståndare, utan helt vettlösa beskyllningar och konspirationsteorier om att vi styr media, äger läkemedelsindustrin osv.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen