Varför hatas VoF mer än Humanisterna?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Varför hatas VoF mer än Humanisterna?

Inläggav Tryggve » ons 29 jan 2014, 11:29

Blafsen Wrote: Gå in på Flashback och skriv vof i sökfunktionen. Läs LCHF-kommentarsfält mm mm.

Finns det något som inte hatas på Flashback? :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Blafsen » ons 29 jan 2014, 11:43

Tryggve Wrote:
Blafsen Wrote: Gå in på Flashback och skriv vof i sökfunktionen. Läs LCHF-kommentarsfält mm mm.

Finns det något som inte hatas på Flashback? :-)

Haha, där fick du mig på pottkanten.

Men jag misstänker att VoF är mer riktat hatobjekt där än Humanisterna. Även om ingen av de sorterna gör vågen för nån av föreningarna. Men jag kan ju ha fel. Jag kanske övervägande tittat i fel delforum? Kan inte förneka att jag tittat mest i alternativ medicindelen. Kanske är det annorlunda i religionsdelen? Men jag har sett mycket VoF-hat även i media och samhällsdelarna också.

En del verkar tro att VoF influerar precis allt i samhället. Det är ju inte så svårt heller att hitta VoF- kräkande bloggare.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav Tryggve » ons 29 jan 2014, 12:52

Blafsen Wrote:Haha, där fick du mig på pottkanten.

Men jag misstänker att VoF är mer riktat hatobjekt där än Humanisterna. Även om ingen av de sorterna gör vågen för nån av föreningarna. Men jag kan ju ha fel. Jag kanske övervägande tittat i fel delforum? Kan inte förneka att jag tittat mest i alternativ medicindelen. Kanske är det annorlunda i religionsdelen? Men jag har sett mycket VoF-hat även i media och samhällsdelarna också.

En del verkar tro att VoF influerar precis allt i samhället. Det är ju inte så svårt heller att hitta VoF- kräkande bloggare.

:-)

Jag har bara läst lite i en VoF-tråd på Flashback, men det finns säkert fler. Verkar ju dock som om det är mycket annat som hatas på Flashback, politiker inte minst. Dock så läser jag rätt lite på Flashback, det burkar vara så svårt att hitta det läsvärda bland alla verbala spyor att det oftast inte är mödan värt.

Visst finns det folk som tror att VoF- influerar allt. Dessa individer kan nog dock, om inte räknas på båda händernas fingrar, så nästan. Hur många de påverkar är ju också svårt att bedöma, men deras publik utanför de "mest invidga" torde vara rätt liten.

Det som kan vara intressant är väl (som redan har nämnts) att fundera över förvillarutmärkelsens roll. Det kan väl vara en av de få saker som "vanligt folk" ser i media angående VoF, och kan säkert väcka både intresse och fientlighet, beroende på vad det rör sig om.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Blafsen » ons 29 jan 2014, 13:58

Tryggve Wrote:
Blafsen Wrote:Haha, där fick du mig på pottkanten.

:-)

Jag har bara läst lite i en VoF-tråd på Flashback, men det finns säkert fler. Verkar ju dock som om det är mycket annat som hatas på Flashback, politiker inte minst. Dock så läser jag rätt lite på Flashback, det burkar vara så svårt att hitta det läsvärda bland alla verbala spyor att det oftast inte är mödan värt.

Visst finns det folk som tror att VoF- influerar allt. Dessa individer kan nog dock, om inte räknas på båda händernas fingrar, så nästan. Hur många de påverkar är ju också svårt att bedöma, men deras publik utanför de "mest invidga" torde vara rätt liten.

Det som kan vara intressant är väl (som redan har nämnts) att fundera över förvillarutmärkelsens roll. Det kan väl vara en av de få saker som "vanligt folk" ser i media angående VoF, och kan säkert väcka både intresse och fientlighet, beroende på vad det rör sig om.

Det kan ju förstås vara så att de där värsta kräkarna inte är så många, men skriker högre än alla tillsammans. På Flashback kan ju många ha hur många konton som helst. Sedan finns det ju många gapiga bloggare också. Men sanningen är kanske att det rent numerärt inte är så många som hatar oss på det sätt jag tar upp, men att de relativt få som gör det, gör det så intensivt och nästan heltidsmässigt att man får illusionen att det är fler än man tror.

Vilket förstås är deras mål.

BTW, jag har skrivit i Flashback, men även jag har tröttnat. Känns som att bråka med barn.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav Ztein » fre 31 jan 2014, 23:21

Min gissning, som helt bygger på anekdoter, är att två orsaker är starkare än andra. Båda har nämnts i denna tråd.

1. Förvillarpriset till Annika. Jag har mött flera bekanta som inte kan förstå att hon förtjänade kritik för vaccinpåståenden. "Hon som är så klok och kreativ? Inte är hon en förvillare! Det var elakt av vof!"

2. Beteenden på detta forum. Ibland blir tonen aggressiv på ett destruktivt sätt i diskussionen med pseudovetenskapare. Det tar pseudovetaren sympatier på.
Traxlers motangrepp brukar göra susen...
Användarvisningsbild
Ztein

Inläggav kipphebel3 » lör 01 feb 2014, 11:18

1. Förvillarpriset till Annika. Jag har mött flera bekanta som inte kan förstå att hon förtjänade kritik för vaccinpåståenden. "Hon som är så klok och kreativ? Inte är hon en förvillare! Det var elakt av vof!"

Det visar bara att de är dåligt insatta och pålästa....

Till Årets förvillare 2009 utses läkaren Annika Dahlqvist. Skälet är att hon under året uttalat sig på ett särskilt ovederhäftigt sätt om kopplingen mellan kost och sjukdom. Hon har varnat för vaccination mot svininfluensa och i stället förespråkat en omläggning av kosten, helt utan något vetenskapligt stöd. Om hennes råd hade följts skulle influensan ha skördat fler dödsoffer.

2. Beteenden på detta forum. Ibland blir tonen aggressiv på ett destruktivt sätt i diskussionen med pseudovetenskapare. Det tar pseudovetaren sympatier på.

Det är i och för sig sant. Ofta för att pseudovetare kan bli ganska aggressiva. Det är dock inte något argument för att svara med samma mynt.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » lör 01 feb 2014, 14:15

kipphebel3 Wrote:Det visar bara att de är dåligt insatta och pålästa....

Visst, men tror du att de flesta ändrar åsikt om VoF efter att ha fått det påpekat sådär.... :-)

Det visar väl dock att Förvillarpriset kan "slå tillbaka" i form av negativ PR. Det bör man kanske ha i baktanke. Jag har stött på flera VoF:are som har varit väldigt negativt inställda till denna utmärkelse. Jag vet inte riktigt själv vad jag tycker, kanske att det är en utmärkelse som man bör ge organisationer snarare än individer.

Det är ungefär samma problem som "forumet och VoF är inte samma sak, det måste hållas isär", jag tror inte riktigt det fungerar i praktiken.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » lör 01 feb 2014, 14:38

Visst, men tror du att de flesta ändrar åsikt om VoF efter att ha fått det påpekat sådär....

Absolut, men om man uttalar sig, utan att ha torrt på fötterna får man väl stå ut med mothugg, dock ser jag din poäng. Jag är själv litet kluven till utmärkelsen.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Ztein » sön 02 feb 2014, 00:06

Med risk för att bli OT: jag tror att en negativ utmärkelse, som årets förvillare, bara funkar så länge utdelaren är att betrakta som underdog till den som får utmärkelsen. Annars riskerar utdelaren att betraktas som en obehaglig översittare. Tänk om till exempel rektorn på en skola skulle ge en utmärkelse till den sämsta eleven för att hen är just det. Hur skulle det uppfattas?
Traxlers motangrepp brukar göra susen...
Användarvisningsbild
Ztein

Inläggav Sensemaker » sön 02 feb 2014, 09:27

Ztein Wrote:Med risk för att bli OT: jag tror att en negativ utmärkelse, som årets förvillare, bara funkar så länge utdelaren är att betrakta som underdog till den som får utmärkelsen. Annars riskerar utdelaren att betraktas som en obehaglig översittare. Tänk om till exempel rektorn på en skola skulle ge en utmärkelse till den sämsta eleven för att hen är just det. Hur skulle det uppfattas?

Det skulle förmodligen funka i den meningen att folk verkligen tror att det är en dålig elev -åtminstone tills de får bevis på motsatsen. Fast de skulle nog samtidigt tycka att rektorn använde sig av taskiga metoder.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav FudoMyoo » sön 02 feb 2014, 11:01

Blafsen Wrote:Med tanke på att Humanisterna och VoF ändå överlappar varandra rätt mycket och kritiserar i mycket samma saker, undrar jag varför VoF får så mycket mer slevar av galla? Eller har jag fel uppfattning om verkligheten här?
Nu har jag inte läst tråden i övrigt och jag säger inte att du har fel, men min anekdotiska erfarenhet är tvärtom. De flesta jag känner som jag diskuterat frågan med tycker VoF gör vettiga saker och består av resonabla människor, medan de tycker Humanister oftast ger ett sektliknande, ibland t om ett lite efterblivet intryck. Speciellt de humanister som envisas med att blanda ihop VoFs och Humanisternas verksamhetsområden.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Ergo Sum » mån 03 feb 2014, 11:18

Sensemaker Wrote:Fast de skulle nog samtidigt tycka att rektorn använde sig av taskiga metoder.

"taskiga" är väl bara förnamnet.
Ockhams rakkniv alltid till hands.
Ergo Sum

Inläggav Nemesis » mån 03 feb 2014, 19:09

FudoMyoo Wrote:
Blafsen Wrote:Med tanke på att Humanisterna och VoF ändå överlappar varandra rätt mycket och kritiserar i mycket samma saker, undrar jag varför VoF får så mycket mer slevar av galla? Eller har jag fel uppfattning om verkligheten här?
Nu har jag inte läst tråden i övrigt och jag säger inte att du har fel, men min anekdotiska erfarenhet är tvärtom. De flesta jag känner som jag diskuterat frågan med tycker VoF gör vettiga saker och består av resonabla människor, medan de tycker Humanister oftast ger ett sektliknande, ibland t om ett lite efterblivet intryck. Speciellt de humanister som envisas med att blanda ihop VoFs och Humanisternas verksamhetsområden.

Har hört tidigare att Humanisterna av vissa anses vara en sekt, eller ha sektliknande drag. Undrar lite varför. Vilket sektbeteende visar de upp?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav micke.d » mån 03 feb 2014, 19:32

Nemesis Wrote:Har hört tidigare att Humanisterna av vissa anses vara en sekt, eller ha sektliknande drag. Undrar lite varför. Vilket sektbeteende visar de upp?

Svårt att veta vad de personerna menar.

Själv skulle jag nog gå med i Humanisterna också om tiden och engagemanget hade räckt till. Det skulle förvåna mig om organisationen uppvisar några sekt-tendenser överhuvudtaget.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Nemesis » mån 03 feb 2014, 21:16

micke.d Wrote:
Nemesis Wrote:Har hört tidigare att Humanisterna av vissa anses vara en sekt, eller ha sektliknande drag. Undrar lite varför. Vilket sektbeteende visar de upp?

Svårt att veta vad de personerna menar.

Själv skulle jag nog gå med i Humanisterna också om tiden och engagemanget hade räckt till. Det skulle förvåna mig om organisationen uppvisar några sekt-tendenser överhuvudtaget.

Hittar inget i deras idéprogram som jag inte håller med om. Enda jag irriterar mig på är att de vill ha statligt bidrag på samma sätt som religiösa grupper. De borde istället verka för att avskaffa det statliga stödet för trossamfund.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen