VoF-påhopp i krönika i tidningen Kulturen

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

VoF-påhopp i krönika i tidningen Kulturen

Inläggav micke.d » fre 01 maj 2015, 18:34

Har precis läst följande krönika, skriven av en viss Stefan Whilde, i tidningen Kulturen.

Krönikan skrev:Vem kan man INTE lita på?

Dagens ETC, Folkhälsomyndigheten, VoF och andra sekteristiska lobbyföreningar, Wikipedia, TV4Nyheterna, Socialstyrelsen, DN, Livsmedelsverket. Listan kan egentligen göras hur lång som helst. Låt oss dröja kvar vid dessa uppräknade fenomen för just den här gången. Annars når vi kanske aldrig fram till pudelns kärna.

[...]

Låt oss för skojs skull börja i ”folkleden”. Ett antal föreläsningsföreningar har under senaste seklet försökt lägga beslag på ordet folkbildning. I dag har vi bland annat särgruppen Vetenskap och Folkbildning (VoF). VoF utmärker sig som försvarare av det medicinska monopolet i Sverige och består av en liten klick läkare, professorer, psykiatriker, journalister, akademiker och så kallat vanligt folk med kopplingar till läkemedelsindustrin som genom hård och envis lobbyverksamhet tillskansat sig ett visst om än perifert inflytande hos myndigheter och media.

Som förening bromsar VoF landets utveckling mot en internationell syn på hälsa och vård. De mobbar och begabbar alla som tror på och strävar efter medicinsk mångfald och individuell frihet. Och deras stadgar bryter mot WHO:s hälsodirektiv, mot Barnkonventionen och mot själva grundbulten i den demokratiska filosofin. VoF har kontakter med och inom Läkemedelsverket, Livsmedelsverket, Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten.

Att det fars med osanning är en sak. Det händer hela tiden och kommer att hända genom hela mänsklighetens historia. Men att göra det i opartiskhetens och vetenskapens namn är förstås steget värre. Är det därför inte dags att åtala VoF för kvacksalveri? Kvacksalverilagen tillkom ju en gång i tiden för att skydda medborgarna.

[...]
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: VoF-påhopp i krönika i tidningen Kulturen

Inläggav Tryggve » fre 01 maj 2015, 19:06

Låter ju rätt knäppt. Men är detta någon som det är värd att lägga krut/energi/tid på att bemöta?
(Jag har för egen del aldrig hört talas om Stefan Whilde förut, men jag har generellt rätt dålig koll på kulturpersoner... :-) )
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » fre 01 maj 2015, 19:24

Personen i fråga har just släppt en bok. Det skulle eventuellt kunna vara så att han vill ha publicitet kring den. Kanske.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » fre 01 maj 2015, 19:35

Har dålig koll på hur stor eller inflytelserik tidningen Kulturen är.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Tryggve » fre 01 maj 2015, 19:48

Jag har ingen aning. Men som du säger, om det rör ett boksläpp så kan det ju vara ett sätt att få gratis uppmärksamhet.

Hittade en wikisida som väl handlar om tidningen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tidningen_Kulturen

Den finns tydligen enbart som webbtidning, och Stefan Whilde är tydligen en återkommande skribent. Står inget om upplaga vad jag såg, men det kan jag ju ha missat.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » fre 01 maj 2015, 21:03

Jag tror nog att han med allt våld försöker sälja sin bok. Han spammar vilt på FB om den.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav TomasT » fre 01 maj 2015, 21:26

En bok idag per demand på papper ger lika lite tyngd som att stå i speakers corner.

Inläggav Tryggve » mån 04 maj 2015, 10:39

Jag skulle tro att Stefan Whilde kan ignoreras utan att det gör så mycket. Det verkar mycket handla om boksläppet.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Alekanderu » tis 05 maj 2015, 23:23

Som jag skrev i en annan tråd är Stefan Whilde (förutsatt att detta är samma Stefan Whilde som var aktiv skribent på den numera döda sajten sourze.se för ca 10 år sedan) en sådan person som bedriver ivrig sockpuppeting i syfte att framhäva sina egna texters förträfflighet. Det förvånar mig inte det minsta att han självpublicerar en bok och inte heller att han verkar vara konspirationsteoretiker.
Alekanderu

Inläggav Zartax » mån 11 maj 2015, 11:10

Stefan är också startare av FB-grubben "Hälsa för Nybörjare" som han startade i och med sitt förra boksläpp. I i några måndarer innan och efter var han rätt aktiv i gruppen men nu syns nästan ingenting utom spam från folk som försöker promota sina företag (Kyäni, QI- och Balanskliniken osv) eller från Fred Flintgaard som verkar vara en riktigt ordentlig konspirationsteoretiker.

Så ja, det har nog med boksläpp att göra.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav micke.d » mån 11 maj 2015, 11:59

Varken Whilde eller Flintgaard diskuterar sakfrågorna. De producerar i huvudsak påståenden och går ytterst sällan i svaromål.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » mån 11 maj 2015, 15:22

går ytterst sällan i svaromål

Eller sysslar med rena personangrepp.. Kanske de är försiktiga för att inte blotta sin okunskap.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav skeptiskelars » fre 29 maj 2015, 10:14

Han är ganska aktiv på FB-sidan Dagens Homeopati med tips och tricks om homeopatiska behandlingar, så VoF-påhopp från hans sida känns ganska naturligt.
skeptiskelars

Inläggav kipphebel3 » fre 29 maj 2015, 10:59

Whilde eller Flintgaard? Den förre vill gärna sälja sin bok. Den senare vill sälja sina konspirationsteorier.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav skeptiskelars » fre 29 maj 2015, 11:17

kipphebel3 skrev:Whilde eller Flintgaard? Den förre vill gärna sälja sin bok. Den senare vill sälja sina konspirationsteorier.

Whilde
skeptiskelars

Nästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen