Hur är det att vara på en humanistpub?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Hur är det att vara på en humanistpub?

Inläggav Nemesis » tis 19 apr 2016, 00:02

Vet att Humanisterna arrangerar pubträffar (humanistpub) runtom i landet då och då. Undrar om det är någon här som varit på en sådan. och vad ni isf tyckte? Har hört från en källa att medelåldern är väldigt hög, och att nästan alla diskussioner handlar om religion. Stämmer det med era eventuella erfarenheter?
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Re: Hur är det att vara på en humanistpub?

Inläggav Jonas_R » tor 21 apr 2016, 16:09

Jag var nog bland de yngre i gänget (30) sist det begav sig där jag bor - och det pratades en hel del om religion, empirism vs känsla och liknande existentiella filosofiska frågor. Har inte varit inne på pubarna i Stockholm på länge men där var det mer blandat sällskap. Mycket trevligt folk samtliga gånger.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Snuten92 » tor 28 apr 2016, 23:47

Var en spännande första upplevelse. Definitivt något som jag vill pröva igen.
Snuten92

Inläggav Nemesis » fre 29 apr 2016, 19:42

Nog värt att testa ändå! :)
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav tonyf » lör 28 maj 2016, 09:42

för de som vill testa kommer en möjlighet redan nu på tisdag 31 maj 2016, kl. 18, Queens Head, Drottninggatan, Stockholm. (T-Rådmansgatan, gå upp mot kullen för att komma till Drottninggatan.)
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Nemesis » mån 30 maj 2016, 23:24

Kommer inte kunna gå på nån humanistpub imorgon, men jag undrar ändå hur många av dem man ser på skeptikerpubar som brukar dyka upp även på humanistpubar? Frågan gäller i svenska städer i allmänhet. Jag vet att i några städer (Kalmar, Umeå) så har de kört kombinerade skeptiker- och humanistpubar (gissningsvis beror det på att städerna är små och att underlaget för dessa sorters pubträffar därmed är skralt).
Nemesis

Inläggav Yosomono » ons 01 jun 2016, 17:30

Ni har chansen att uppleva ett sådant spektakel i Örebro imorgon torsdag på Level kl. 18:30. Jag kommer att vara där, välkomna!
Användarvisningsbild
Yosomono

Inläggav Nemesis » ons 01 jun 2016, 18:20

Finns det något Facebookevent?
Nemesis

Inläggav Yosomono » tor 02 jun 2016, 06:18

Jag själv har tyvärr inte facebook, men det ska finnas.
Användarvisningsbild
Yosomono

Inläggav Etnavs » lör 25 jun 2016, 21:46

Finns i Uppsala varje månad (utom under somrarna), sedan 2006. Var själv på varje pub t.o.m. en gång på våren 2014, sedan dess mer sporadiskt. Ganska varierande antal deltagare, men inte så ofta mer än ett dussintal. Diskuteras en del religion, men även allt möjligt annat inklusive sånt som faller en in och som kanske inte har alls med ämnen för en humanistpub att göra egentligen.
Etnavs

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen