Norska Skepsis funderar på att lägga ner

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Norska Skepsis funderar på att lägga ner

Inläggav Nemesis » mån 27 jun 2016, 21:54

Trenger vi Foreningen Skepsis?

Mye har forandret seg siden Skepsis ble stiftet. Er foreningen lenger et nødvendig tiltak, eller kan den nå legges ned med god samvittighet? Jeg tror det siste og skal forklare hvorfor.

Lite oväntat måste jag säga, även om jag inte är så jätteinsatt i Norge.

Hur ser VoF på detta resonemang? VoF har iaf enligt en gammal ledare ytterligare ett syfte med sin existens utöver det rent akademiska (hur det ser ut i praktiken låter jag vara osagt). Sen så har Skepsis under den tid man funnits varit en ganska vanskött organisation, som jag förstått det.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Norska Skepsis funderar på att lägga ner

Inläggav micke.d » tis 28 jun 2016, 17:58

Den stora skeptiska aktiviteten är väl i HEF i Norge. Human-Etiskt Förbund. 85000 medlemmar.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Nemesis » ons 29 jun 2016, 22:19

Är inte HEF en humanistorganisation? Även om det finns överlapp så är inte alla skeptiker humanister, eller alla humanister skeptiker.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav micke.d » tor 30 jun 2016, 07:23

Ja, det är de vad jag förstår. Men det är som sagt där den stora skeptiska aktiviteten i Norge sker. De hade bland annat den stora kampanjen "ingen liker å bli lurt" för ett tag sen.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Nemesis » ons 06 jul 2016, 17:27

De verkar se sig själva som både en humanistisk och en skeptisk organisation, iaf om man läser deras beskrivning av sig själva på Twitter:

Livssynssamfunn med over 85.000 medlemmer: humanister, ateister/agnostikere og skeptikere. Vi jobber bl.a. for en livssynsnøytral stat og et mangfoldig samfunn.

I praktiken är det kanske lite si och så med det. Mitt intryck är att HEF i det norska samhället framför allt uppfattas som en organisation för icke-troende. Och det är ju ingen nyhet att långtifrån alla icke-troende är skeptiker.

Sen vet jag inte om de haft någon skeptisk aktivitet sen kampanjen du nämnde, och det var ändå ett bra tag sen. Men det var absolut ett bra initiativ.
Nemesis

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen