Ny hatsajt:Vetenskap & Folkbildning–De Nyliberala Nazisterna

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Ny hatsajt:Vetenskap & Folkbildning–De Nyliberala Nazisterna

Inläggav skeptiskelars » tis 02 aug 2016, 14:00

Vad är detta som jag snubblade över via en länk från FB-sidan till en Chemtrails- och elallergitroende ?

Vetenskap och Folkbildning – De Nyliberala Nazisterna
https://vofvof.wordpress.com/

Äldsta inlägget är stämplat från mars 2016, så den verkar ha funnits ett tag.
Spontanreaktionen blir ju att det är ytterligare ett Sasserssonalster, men jag är inte helt säker, bara en känsla jag får att det inte känns 100 % Sassersson.
Nån som vet vem som står bakom eländet ?
skeptiskelars

Re: Ny hatsajt:Vetenskap & Folkbildning–De Nyliberala Nazist

Inläggav Thomas P » tis 02 aug 2016, 14:32

Snabb sökning hittar referens tillbaka till 2014:
http://folkbildning11.rssing.com/chan-1 ... ll_p2.html
Thomas P

Inläggav skeptiskelars » tis 02 aug 2016, 15:26

Thomas P skrev:Snabb sökning hittar referens tillbaka till 2014:
http://folkbildning11.rssing.com/chan-1 ... ll_p2.html

Ok. Tack.
Den maltraiterade VoF-loggan tyder ju på att det är en Sassersson-sajt som bara namnändrats från "Vetenskap och folkförvillning" till något med "Nazisterna" i rubriken. Web-adressen är ju densamma.

Ett bottennapp i VoF-hat som är så pass extremt att inte ens 5s vill publicera det på sin "nättidning" Newsvoice utan föredrar att göra det på annat sätt.

Går det att se vem som äger/skapat sajten ? Själv är jag för dum/obildad för att kunna ta reda på sånt.
skeptiskelars

Inläggav kipphebel3 » tis 02 aug 2016, 18:08

Jag tror man måste fråga Wordpress. Den har inte ens en egen domän:

For privacy reasons we aren't able to disclose who owns a specific blog. I would recommend using a contact form if it exists or posting a comment on a post or page there.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Nemesis » tis 02 aug 2016, 18:22

Känns som en heltossig sida. Får personligen känslan att det är Sassersson eller Peratt som ligger bakom, men har inget säkert underlag.

sidan läser jag:

[VoF] lockar till sig unga människor med dåligt självförtroende som lyfts in i gemenskapen om de snällt låter sig hjärntvättas i VoF:s anda och lärs upp i härskarteknik.

Som relativt ung och VoF-medlem så har detta gått mig helt förbi. Var anmäler jag mig? Jag vill ju bli en fullfjädrad pseudiker! :mrgreen:
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav kipphebel3 » tis 02 aug 2016, 18:58

Var anmäler jag mig?

Det har jag undrat jag med....
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav skeptiskelars » tis 02 aug 2016, 20:36

Det är "något" i språkbruket som inte riktigt "känns" som Sassersson / Peratt.
Kan inte sätta fingret på det. Det är bara min högst subjektiva språkkänsla.

Men det är klart......om jag själv hade en hel hög med sasser/peratt-hatarbloggar gående och fick för mig att skruva upp tonläget åt nazismhållet på en ny och anonym blogg så kanske jag skulle be frun/kompisen/sonen/dottern etc att formulera inläggen för att inte riskera att avslöjas gm språkbehandlingen.

Sassersson fastnade ju för några år sedan m skägget i brevlådan efter att ha lanserat sin falska Gesusblogg så vi får väl utgå ifrån att försiktigheten har ökat bland de främsta VoF-hatarna.
skeptiskelars

Inläggav Jonas_R » tis 02 aug 2016, 22:36

Just nazi-liknelsen har använts förr av Peratt vid ett antal tillfällen. Bara det leder tankarna åt hans håll.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Nemesis » tis 02 aug 2016, 22:52

Uppochnervänd VoF-logga är också något de kört med förut.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav micke.d » ons 03 aug 2016, 00:08

skeptiskelars skrev:Sassersson fastnade ju för några år sedan m skägget i brevlådan efter att ha lanserat sin falska Gesusblogg [...]

Det har jag tydligen missat. Berätta mer!
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » ons 03 aug 2016, 07:07

Sassersson fastnade ju för några år sedan m skägget i brevlådan efter att ha lanserat sin falska Gesusblogg

Det har jag missat! Berätta mer!
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Jonas_R » ons 03 aug 2016, 10:34

Det var ett tag sedan nu men såvitt jag minns så skapade Sassersson (med illa dåld identitet) gesusbloggen.nu där han i gammal god still gick till storms mot meningsmotståndare och skeptiker i allmänhet och Gesus Pettersson i synnerhet. Tanken verkar ha varit att göra en woo-version av den riktiga gesusbloggen där Sasser istället för att avslöja medium och bedragare skulle "avslöja" skeptiker. Sista uppdateringen var 2014 och fejkbloggen är inte längre online men kan nås via olika arkivsajter. Ex: https://web.archive.org/web/20140517104 ... loggen.nu/

EDIT
Här är en omfattande flashbacktråd om det hela: https://www.flashback.org/t2181355
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav skeptiskelars » ons 03 aug 2016, 14:17

skeptiskelars skrev:Vad är detta som jag snubblade över via en länk från FB-sidan till en Chemtrails- och elallergitroende ?

Vetenskap och Folkbildning – De Nyliberala Nazisterna
https://vofvof.wordpress.com/

Äldsta inlägget är stämplat från mars 2016, så den verkar ha funnits ett tag.
Spontanreaktionen blir ju att det är ytterligare ett Sasserssonalster, men jag är inte helt säker, bara en känsla jag får att det inte känns 100 % Sassersson.
Nån som vet vem som står bakom eländet ?

Så dum jag är.
På FB-sidan står ju klart o tydligt:
"Jag har döpt om Vetenskap och folkbildning till nyliberala nazister."

Se själva, en gammal bekanting från strålnings- o chemtrailsvärlden.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1522711171

....men webbdesignen är nog Sasserssons.
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » ons 03 aug 2016, 21:46

Jonas_R skrev:Det var ett tag sedan nu men såvitt jag minns så skapade Sassersson (med illa dåld identitet) gesusbloggen.nu där han i gammal god still gick till storms mot meningsmotståndare och skeptiker i allmänhet och Gesus Pettersson i synnerhet. Tanken verkar ha varit att göra en woo-version av den riktiga gesusbloggen där Sasser istället för att avslöja medium och bedragare skulle "avslöja" skeptiker. Sista uppdateringen var 2014 och fejkbloggen är inte längre online men kan nås via olika arkivsajter. Ex: https://web.archive.org/web/20140517104 ... loggen.nu/

EDIT
Här är en omfattande flashbacktråd om det hela: https://www.flashback.org/t2181355

Sassersson gick mycket riktigt till storms mot Gesus. Framför allt gick han till storms mot John Houdi, som enligt Sasserssons läromästare BePe var den som dolde sig bakom aliaset "Gesus". Den fejkade Gesusbloggen bestod huvudsakligen av nedsättande omdömen om Gesus och Houdi och därtill nidbilder av dessa två. Gesus -som på den tiden hade en avatar bestående av en spökutstyrsel, dvs ett huvud täckt av ett lakan med utklippta hål för ögonen- avbildades genomgående med Ku Klux Klan-strut, antagligen för att associera till rasism-nazism-nåtistörstaallmänhetdåligt. Houdi avbildades med någon photoshoppad historia som liknade en vrålande apa/gorilla/"grobian" el liknande.

Sajten hade inte -såvitt jag kan minnas- ens en tillstymmelse till ambition att vara någon slags woo-version av den äkta Gesusbloggen. Där fanns ingen diskussion, ingen finess, inte enshumor. Den var bara en renodlad hatsajt.

Under dess levnad fördes en -tidvis högljudd- diskussion på diverse bloggar och fora (bl a detta forum om jag inte missminner mig) där såväl Sassersson som BePe istadigt förnekade att ha något som helst med sajten att göra.

Så småningom (ung juli 2013) bevisades att sajten administrerdes av Sasserssons företag Sasser Media Lab. Sassersson fick då kalla fötter och hävdade att han iofs administrerade den men att det inte var "hans egen" sajt, och att han sedan 2010 erbjudit sig att administrera sajter åt folk som vill vara anonyma för att "undgå hatattacker från skeptiker"och att han var förhindrad att tala om vem som egentligen stod bakom sajten.
Trist nog för Sassersson så visade det sig att Sasser Media Lab:s erbjudande om att driva anonyma sajter helt sedan 2010 i vanlig sasserssonsk anda bara var ljug bluff och båg.
Det visade sig nämligen att det var först EFTER att Sasser Media Lab stod med byxorna vid anklarna och rumpan bar ifråga om ansvaret för den falska Gesusbloggen som Sassersson -oskyldigt visslande och tittande upp i skyn- lade till erbjudandet om "anonyma" sajter på Sasser Media Lab:s hemsida.
Föredömligt bevisat med några screenshots av den gode Gesus i det här inlägget:
https://gesusbloggen.wordpress.com/2013 ... jallafall/
Inlägget är föredömligt kort, men innehåller länkar till fördjupning för den som är intresserad, LÄS DET om du vill skaffa dig koll på hur näthatare kan agera !!

Kolla https://gesusbloggen.wordpress.com/ sök på Sassersson, så får du hela historien plus lite till.

Det här inlägget är egentligen OT eftersom tråden egentligen skulle handla om den nya sajten "Vetenskap och Folkbildning – De Nyliberala Nazisterna". Men eftersom saken dök upp så var det väl lika bra att få den avklarad.
skeptiskelars

Inläggav Verum » ons 31 aug 2016, 19:32

Solveig har nu hängt ut en massa människor på bloggen. Rykten går om att minst en polisanmälan är gjord.
Verum

Nästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen