Starta Metafysisk Grupp

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Starta Metafysisk Grupp

Inläggav Punggung » tis 13 sep 2016, 10:08

Tja!

Jag har surfat runt lite på appen Meetup och ibland sett ett förslag på att skapa en grupp för metafysik. Efter att ha googlat på såna grupper framstår det som att det är en eufemism för all things woo, och de grupper som finns är alltså goda rekryteringsplatser för diverse knäppa idéer, allt baserat på att många fyllt i metafysik som ett intresse.

Så min idé är att starta en grupp men låta den handla om mer klassisk metafysik, som de eviga frågorna runt medvetande, existensens natur, paradoxer, vetandets gränser etc. På så sätt skulle kanske en del av intresset för mysterier ledas om till mer vetenskapliga inriktningar, hellre än att det fångas upp av folk som vill kränka kristaller.

Vad tror ni om mina utsikter, och har ni några förslag på upplägg och frågeställningar?
Punggung

Re: Starta Metafysisk Grupp

Inläggav Cytokrom C » ons 14 sep 2016, 07:01

Intressant idé, men jag tror utsikterna att en sådan grupp skulle göra nytta är små. Jag ser två huvudsakliga scenarion som troliga:

a) Du lyckas samla tillräckligt många skeptiker som är villiga att diskutera frågorna. En sådan grupp kommer ses som et försök av VoF/illuminati/"etablissemanget" att infiltrera woo-rörelsen och kommer skys som pesten av målgruppen för folkbildningssatsningen...

b) Du lyckas locka till dig målgruppen och den tar över agendan och diskussionerna vilket leder till att gruppen snarare bidrar till att sprida den ovetenskap du ville bekämpa.

Sedan tror jag generellt inte att "false flag" operationer är lönsamt i längden. Det ger lite dåliga vibbar (ta t.ex. föreningen Humanism & Kunskap och Kommittén för mänskliga rättigheter). Om du vill göra skillnad är det nog bättre att söka upp målgruppen där den är och delta i diskussionen. Ha inte för höga förväntningar på resultat dock...
Cytokrom C

Inläggav Punggung » ons 14 sep 2016, 13:54

Tack för svaret!

Jag tycker det är underligt att du tolkar mitt förslag som ett försök till en "false flag operation", det var inte avsikten. Jag tror jag förstår vad du menar dock, att jag skulle marknadsföra en skeptisk grupp som om den var en woo-grupp och försöka lura folk att gå dit av fel skäl.

Det ser jag inte det som att jag försökte förmedla, utan istället var förslaget grundat i tanken att det sanna intresset som vi vet att folk har är just metafysik, runt vilket en del woo-typer sedan bildar grupper för att rekrytera nytt blod, men det är inte egentligen etablerat att metafysik är en eufemism för woo, så flertalet av de som klickat i det intresset har sannolikt ett genuint intresse av just metafysik, vilket gör att man inte lurar dem om man erbjuder dem just det istället för det woo som ibland kallar sig metafysik.
Punggung

Inläggav Cytokrom C » ons 14 sep 2016, 18:19

Med begreppet false flag var jag inte ute efter att insinuera ett ohederligt syfte. Det kan vara att jag inte har riktigt koll på definitionerna, men är inte metafysik nästan per definition åt woo-hållet, åtminstone i förhållande till den rådande naturvetenskapliga materialistiska världsuppfattningen? I vilket fall delar nog många dessa konotationer till begreppet, och i den meningen blir det någon form av false flag oavsett avsikt, om man vill benämna naturvetenskap som "metafysik".
Cytokrom C

Inläggav Punggung » ons 14 sep 2016, 19:55

Nä, jag skulle inte säga att metafysik allmänt betyder woo. Det är en gren av filosofin som handlar om vetandets gränser. Naturfilosofin handlar om hur man kan studera vår omvärld och var en viktig del av vetenskapen tills den vetenskapliga metoden hade grundlagts, metafysiken å den andra sidan handlar om de delar av verkligheten som inte kan studeras på det sättet, som qualia, medvetandets natur, hur det kommer sig att något existerar alls, logikens natur som sanna, falska och paradoxala satser. Alla dom här frågorna är omedelbara för oss människor men kan också i stort ignoreras eftersom inget står och faller med svaret. Eftersom de är så vanliga frågor som alla ställer är det nog lätt att blsnda med lite änglar ibland.
Punggung

Inläggav Nemesis » tis 04 okt 2016, 18:43

Kan inte medvetandets natur studeras vetenskapligt? Hur studerar man det annars då?
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav Punggung » tis 11 okt 2016, 13:45

Om du har en metod så är det bara att presentera den.
Punggung

Inläggav Nemesis » tis 11 okt 2016, 19:24

Punggung skrev:Om du har en metod så är det bara att presentera den.

Vetenskap kallas den.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen