Engelska Wikipediaartikeln om skepticism har bytt namn

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Engelska Wikipediaartikeln om skepticism har bytt namn

Inläggav Nemesis » mån 10 okt 2016, 20:17

Engelska Wikipedia har relativt nyligen bytt namn på artikeln "scientific skepticism" till "skeptical movement". Är detta en positiv utveckling, eller bör man ta tillbaka det gamla namnet?

Har länge tyckt att den engelska Wikipediaartikeln är rörig och osammanhängande. Får se om denna förändring ger bättre resultat på sikt.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Engelska Wikipediaartikeln om skepticism har bytt namn

Inläggav ttias » tis 11 okt 2016, 06:06

Det är väl inte samma sak så då är det ju inte så bra.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Nemesis » tis 11 okt 2016, 19:26

Jo jag tänkte också det. Även fast de är starkt sammankopplade. Skriver man om vetenskaplig skepticism är det väldigt svårt att inte samtidigt skriva om den skeptiska rörelsen.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav ttias » ons 12 okt 2016, 05:16

Jag tycker nog tvärt om. Vetenskaplig skepticism genomsyrar annan verksamhet, typ vetenskap, och kan v ara helt friställd från någon rörelse. Svårt att se det omvända. Därtill verkar förhållningssättet och rörelsen ha delvis olika fokus mm.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Hexmaster » tor 13 okt 2016, 13:48

Tas upp på artikelns diskussionssida:
https://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Skep ... l_movement

Vid en snabbläsning får jag intryck av att man motiverade med att artikeln handlar mer om personer och organisationer, säger den skeptiska rörelsen, än om metoden. Vilket tydligen tillräckligt många höll med om för att besluta om flytten.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Nemesis » sön 30 okt 2016, 16:12

ttias skrev:Jag tycker nog tvärt om. Vetenskaplig skepticism genomsyrar annan verksamhet, typ vetenskap, och kan v ara helt friställd från någon rörelse. Svårt att se det omvända. Därtill verkar förhållningssättet och rörelsen ha delvis olika fokus mm.

Jag håller vid eftertanke nog med dig. Skeptikerrörelsen borde ha en egen sektion under artikeln om vetenskaplig skepticism, snarare än tvärtom.

Och den svenska Wikisidan om vetenskaplig skepticism är betydligt mindre rörig än vad den engelska traditionellt varit.
Nemesis

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen