Avhopparen: VoF har ”enorma interna problem"

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Avhopparen: VoF har ”enorma interna problem"

Inläggav Torbjörn S » ons 23 nov 2016, 19:10

Jag tänkte det skulle vara intressant att kolla med er på VoF hur ni ser på doktor Christine Öbergs avhopp från VoF och hennes kritik av föreningens interna problem. Jag skrev om hennes artikel med några citat, men jag har inte sett att ni på VoF kommenterat detta eftersom hon hann ta ned artikeln. Här är några av mina frågor:

1. När ska ni ta den interna kritiken på allvar och börja rensa upp så att VoF blir en skeptisk rörelse som faktiskt inger respekt i samhället?

2. Har ni varit i kontakt med Christine Öberg? Varför tog hon prompt ned sin artikel efter att NewsVoice skrev om den?

3.Jag vet att självransakan inte är er starka sida, men är ni medvetna om att det ni anklagar andra för, att andra har olika nyanser av "brunt", istället har blivit ert eget signum?

Min artikel: Avhoppare: Vetenskap och Folkbildning har ”enorma interna problem”
http://newsvoice.se/2016/11/23/avhoppar ... a-problem/
Användarvisningsbild
Torbjörn S

Re: Avhopparen: VoF har ”enorma interna problem"

Inläggav Marina Szöges » tor 24 nov 2016, 12:08

Hej!
Det har nu gått nästan ett dygn sedan Torbjörn lade in inlägget här ovan, men inte ett pip till svar. Jag menar Ni brukar ju i vanliga fall vara väldigt snabba på att svara.

Torbjörns frågor är väldigt relevanta och jag vill gå vidare med fråga nummer 2.

Jag undrar varför Christine Öberg har tagit bort sitt inlägg. Kan det tänkas bero på att någon eller några skeptiker i VoF har varit i kontakt med henne, och varit litet...obehagliga? Att ni har haft kontakt med henne, det är klart att ni har. För jag vet ju att skeptiker gillar att maila. Ni har ju inga problem att maila runt för att förstöra och misskreditera för människor som har andra åsikter än er. Det vet ju de flesta. Därför undrar jag, vad har ni egentligen sagt till Christine Öberg, som fått henne att ta ner sitt blogginlägg? Detta är kanske ingen fråga man kan få ett svar på, men frågan behövde ställas.
Läs mer om homeopati här: http://dagenshomeopati.se/
Marina Szöges

Inläggav micke.d » tor 24 nov 2016, 13:07

Torbjörn S skrev:Jag tänkte det skulle vara intressant att kolla med er på VoF hur ni ser på doktor Christine Öbergs avhopp från VoF och hennes kritik av föreningens interna problem. Jag skrev om hennes artikel med några citat, men jag har inte sett att ni på VoF kommenterat detta eftersom hon hann ta ned artikeln.

Om du vill ha ett officiellt svar från föreningen så bör du nog vända dig till föreningen. Det här är ett forum där man inte kan anta att folk talar för föreningen eller ens är medlemmar. Folk här talar främst för sig själva och inte för någon förening eller för skeptikerrörelsen. Ifall de nu inte explicit säger något annat.

Med det sagt så tycker jag att det Christine säger om självkritik är viktigt och bra. Ens skepticism bör nog i första hand riktas mot de egna föreställningarna.

Övriga punkter får jag intrycket handlar om specifika händelser och personer som jag inte har så väldigt bra koll på, så de är svåra att kommentera.

Varför Christine tog ned sitt blogginlägg vet jag inte, men om det skedde strax efter att Newsvoice skrev om det så skulle jag gissa att det var just för att Newsvoice skrev om det. Vad jag förstår är hon inte så imponerad av Newsvoice.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » tor 24 nov 2016, 13:16

Torbjörn S skrev: är ni medvetna om att det ni anklagar andra för, att andra har olika nyanser av "brunt", istället har blivit ert eget signum?

Har vi anklagat andra för att vara bruna? Vilka vi?

Och vad har det med blogginlägget att göra?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Zartax » tor 24 nov 2016, 13:48

Blogginlägget är för övrigt uppe igen.

https://gensvar.wordpress.com/2016/11/2 ... tt-farval/
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav kipphebel3 » tor 24 nov 2016, 14:38

Vilka "vi". Personligen känner jag ingen av personerna i inlägget eller personen som skrivit det. Om någon har frågor till bloggaren vore det väl enklare att kontakta hen?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Xzenu » tor 24 nov 2016, 15:20

Att det är lättare att vara kritisk mot andra än mot sig själv är ett allmänmänskligt fenomen som vi som förespråkar kritiskt tänkande behöver vara extra försiktiga med. Inte för att vi skulle vara sämre än andra på detta sätt, utan för att våra ambitioner förpliktigar.

Alla organisationer har interna problem, och varje organisation behöver göra sitt bästa för att hantera sina. För min del anser jag att VoF:s ledning gör så gott den kan för att hantera de problem som finns i föreningen, och jag lovar att göra mitt bästa för att bidra till detta.
Youtube: http://www.youtube.com/XCBeskow
Blog: http://xzenu.wordpress.com/
Twitter: @XCBeskow
Tidigare nick på detta forum (2005-2012): Xenu
Xzenu

Inläggav Sensemaker » tor 24 nov 2016, 15:49

Torbjörn S skrev:
3.Jag vet att självransakan inte är er starka sida, men är ni medvetna om att det ni anklagar andra för, att andra har olika nyanser av "brunt", istället har blivit ert eget signum?

Ifall du ställer frågor av typen "erkänner du brottet du begått?" och "har du slutat slå din fru?" skall du nog inte bli förvånad över att inte bli bevärdigad med svar.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav skeptiskelars » tor 24 nov 2016, 21:36

Min fetning och rödfärgning i citatet nedan.
Torbjörn S skrev:3.Jag vet att självransakan inte är er starka sida, men är ni medvetna om att det ni anklagar andra för, att andra har olika nyanser av "brunt", istället har blivit ert eget signum? /
Hej forummedlem Torbjörn S.
Jag antar att Du med begreppet "signum" menar ungefär "kännetecken", "typisk egenskap" eller något liknande. Om mitt antagande stämmer så vill jag gärna att Du bekräftar.
Om mitt antagande inte stämmer så vill jag gärna att Du förklarar vad Du menar med begreppet "signum".
skeptiskelars

Inläggav Nemesis » tor 24 nov 2016, 23:08

Xzenu skrev:Alla organisationer har interna problem, och varje organisation behöver göra sitt bästa för att hantera sina. För min del anser jag att VoF:s ledning gör så gott den kan för att hantera de problem som finns i föreningen, och jag lovar att göra mitt bästa för att bidra till detta.

Vilka interna problem finns det inom VoF? Jag är medlem föreningen och går på skeptikerpubar då och då, och är Facebookvän men en person som är rätt aktiv inom VoF (som jag tror tidigare suttit i styrelsen) men inte mer än så. Så jag är inte så jätteinsatt.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Zartax » fre 25 nov 2016, 09:47

Nemesis skrev:Vilka interna problem finns det inom VoF? Jag är medlem föreningen och går på skeptikerpubar då och då, och är Facebookvän men en person som är rätt aktiv inom VoF (som jag tror tidigare suttit i styrelsen) men inte mer än så. Så jag är inte så jätteinsatt.

Det lättaste är att läsa blogginlägget. Det lär ju också finnas olika åsikter om hurvida det finns problem, men att det kommer ett sådant blogginlägg tyder iaf. på att något inte är helt rätt. Sen hur allvarligt det är är ju svårt att avgöra.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav micke.d » fre 25 nov 2016, 12:53

Jag vill minnas att det var rabalder kring något eller några personval vid senaste årsmötet. Det är i alla fall vad jag fått berättat för mig. Gissningsvis har både blogginlägget och detta rabalder samma ursprung. Gissningsvis. Har ingen självständig kunskap kring det här.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » fre 25 nov 2016, 15:33

Lämnar styrelsen i våras, lämnar föreningen i somras, skriver ett personligt hållet blogginlägg ytterligare några månader senare.
Ligger det en gravad hund här eller är det bara jag, som efter åratal av dagligt Newsvoiceknarkande har blivit överdrivet konspiratorisk ?
skeptiskelars

Inläggav micke.d » fre 25 nov 2016, 16:09

Det är nog inte så att det är bloggaren som är den gravade hunden. Om det nu var så du menade. Det var inte personval som rörde henne.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » fre 25 nov 2016, 16:20

micke.d skrev:Det är nog inte så att det är bloggaren som är den gravade hunden. Om det nu var så du menade. Det var inte personval som rörde henne.

Nej. Jag tror inte att det är bloggaren som är den gravade hunden. Med "gravad hund" menar jag att det är något i sammanhanget jag inte begriper. Behöver inte vara relat till någon specifik person öht.
skeptiskelars

Nästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen