Avhopparen: VoF har ”enorma interna problem"

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Avhopparen: VoF har ”enorma interna problem

Inläggav Nemesis » tis 29 nov 2016, 23:52

matsw Wrote:
devadatta Wrote:Men i stort sett tycker jag det är bättre nu än det var tidigare. (Dock var det jävligt kul tidigare! Forumet kommer alltid ha en plats i mitt hjärta!)

Bättre nu??? Forumet är stendött. Facebook har bara idiottrådar ("förklara för mig varför vaccin inte är jättedåligt?")

Jag frågar vidare: var nånstans sker det svenska skeptiska samtalet på nätet?

Inte här och inte på facebook.

När jag kollade i Facebookgruppen pågick en diskussion om ifall Fidel Castro var en massmördare eller inte. Diskussionen handlade även om Kubas statsskick generellt. Någon ansåg att Kuba är en demokrati, andra protesterade. Någon ansåg att Castro inte var en massmördare då han personligen inte dödat någon, andra påpekade att Hitler och Stalin inte personligen dödade några heller.

Jag tror att detta forum är den bästa arenan för att diskutera vetenskaplig skepticism i Sverige, även om man skulle önska att det var mer aktivt.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Avhopparen: VoF har ”enorma interna problem"

Inläggav kipphebel3 » ons 30 nov 2016, 17:39

Det största problemet med FB är att det helt enkelt inte är byggt för seriösa diskussioner.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » ons 30 nov 2016, 19:43

Här finns det en del lågintensiva trådar där det kommer inlägg var tredje månad eller så. Eller trådar som följer något intressant, t ex Macciarini eller fallet med abortnekande barnmorskor. Såna trådar är helt omöjliga på FB.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav KA67 » ons 30 nov 2016, 20:56

Nu tycker jag att denna tråd har hamnat lite för mycket Off Topic (även om den OT-diskussionen är mycket intressant).

Det har snart gått en vecka sedan svar/kommentarer på trådstartarens (och Marinas) frågor började trilla in. Varken Torbjörn eller Marina har kommenterat dessa, ännu - så jag antar att dessa frågor, enligt Torbjörn och Marina, har fått tillfredsställande svar.

Eller finns det motfrågor som TS (dubbeltydigt, men ändå samma i detta fall) inte vill/kan svara på?

PS. "Oh the Irony", i denna tråd blev Marina övervänt (alla vet väl vad det betyder, eller?) redan efter ett dygn - jämför detta med tråden om griskultingstudien ...
Är jag övertydlig förtas mycket av dramatiken med det jag vill säga och är jag alltför subtil så faller allt.
Det ultimata är att vara exakt så subtil så att alla jag vill ska fatta, fattar - plus att jag vet att just de har fattat.
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav Nemesis » ons 30 nov 2016, 22:18

Om man ska återknyta till Christines inlägg, ta en titt på detta citat:

Dessvärre är skeptiker i praktiken minst lika bra som någon annan på att låta sig förledas av storslagna planer och vackra ord. Jag har också varit med om att skeptiker inser att en situation håller på att spåra ut, men kommer med allt mer fantasifulla förklaringar till varför de inte kan agera. Och igen. Det här rör alltså personer som har ledande positioner inom rörelsen.

Vad menas? Detta säger mig ingenting. Vilka situationer har spårat ut? När han man inte agerat? Hur borde man ha agerat? Vilka fantasifulla förklaringar har föregått icke-agerandet? Och vilka är de ledande personer som har lagt fram dessa fantasifulla förklaringar för att slippa agera?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav kipphebel3 » tor 01 dec 2016, 08:17

Precis, som jag påpekat tidigare är det omöjligt att ens ha en åsikt om detta utan att känna till mera.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » tor 01 dec 2016, 14:50

micke.d Wrote:Här finns det en del lågintensiva trådar där det kommer inlägg var tredje månad eller så. Eller trådar som följer något intressant, t ex Macciarini eller fallet med abortnekande barnmorskor. Såna trådar är helt omöjliga på FB.

Sant. Jag har fått intrycket att rätt många av "forumrävarna" ändå fortfarande läser här, men att de inte verkar vara så intresserade av att posta.

Och en sak ska man ha klart för sig: väldigt mycket av aktiviteten här när forumet var som aktivast skedde i politik-delen och i den (numera avskaffade) kategorin som hette "slasken". Det var inte så mycket skeptisk dialog/samtal som mycket tjafs och rena gräl. Även om det väl fanns vettiga trådar också. Det lockade säkert folk, men det skrämde också iväg folk.

Sedan stämmer det att Facebook inte är bra för att föra diskussioner på jämfört med forum. Jag för min del har allt försökt locka vänner och bekanta hit till forumet i ett antal år, men inte lyckats så bra. En kompis kommenterade forumet med att det var "oläsbart" p g a all trams och tjafs som förekom då. Iofs så var det en tråd som inte var den mest seriösa till att börja med, men det gav ju ändå en rätt negativ bild av forumet för en utomstående.

Flera av dessa kompisar som jag har försökt få hit till forumet skriver dock i Facebook-gruppen ibland, t ex ställer de frågor om saker, och får svar. Folkbildning, alltså. I min värld så är det betydligt bättre än att de inte frågar alls. De känner ju dessutom till VoF i och med detta.

On topic:
När det gäller trådens ämne så har devadatta förklarat omständigheterna rätt bra, vad jag förstår. Jag känner inte till mycket mer detaljer själv.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Zartax » fre 02 dec 2016, 08:51

kipphebel3 Wrote:Precis, som jag påpekat tidigare är det omöjligt att ens ha en åsikt om detta utan att känna till mera.

Jag tror inte citatet eller blogginlägget i sig är gjort för att skapa en åsikt, utan mer för att öppna upp några vaksamma ögon inom rörelsen och kanske få några inblandade eller i närliggande positioner att idka självkritik. Man kan ju hoppas att det sker också och att folk inte bara slår ifrån sig.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Re: Sv: Avhopparen: VoF har ”enorma interna problem"

Inläggav devadatta » mån 05 dec 2016, 01:52

Inte ens jag som är den mest insatte här i tråden vet vad hon menar med allt (utom det som har med personen jag nämnde att göra). Otydligheten gör att det kan handla om nästan vad som helst, allvarligt eller trivialt (som de 183%). Även om det inte var hennes avsikt så har otydligheten tyvärr lett till problem för skeptiker som hon inte menade att kritisera, vilket visar risken med denna blandning av starka ord och vaga syftningar.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav matsw » ons 07 dec 2016, 23:54

Tryggve Wrote:
micke.d Wrote:Här finns det en del lågintensiva trådar där det kommer inlägg var tredje månad eller så. Eller trådar som följer något intressant, t ex Macciarini eller fallet med abortnekande barnmorskor. Såna trådar är helt omöjliga på FB.

Sant. Jag har fått intrycket att rätt många av "forumrävarna" ändå fortfarande läser här, men att de inte verkar vara så intresserade av att posta.

Och en sak ska man ha klart för sig: väldigt mycket av aktiviteten här när forumet var som aktivast skedde i politik-delen och i den (numera avskaffade) kategorin som hette "slasken". Det var inte så mycket skeptisk dialog/samtal som mycket tjafs och rena gräl. Även om det väl fanns vettiga trådar också. Det lockade säkert folk, men det skrämde också iväg folk.

Sedan stämmer det att Facebook inte är bra för att föra diskussioner på jämfört med forum. Jag för min del har allt försökt locka vänner och bekanta hit till forumet i ett antal år, men inte lyckats så bra. En kompis kommenterade forumet med att det var "oläsbart" p g a all trams och tjafs som förekom då. Iofs så var det en tråd som inte var den mest seriösa till att börja med, men det gav ju ändå en rätt negativ bild av forumet för en utomstående.

Då var hen väl helt enkelt inte intresserad av vad som pågick?

Det har varit väldigt bra diskussioner och uppföljningar tex kring forskning på tankeläsning och kring medier.

Men påfallande ofta har verkliga diskussioner avfärdats som tjafs/trams.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Nemesis » tis 20 dec 2016, 20:07

Anders Hesselbom har kommenterat Christines bloggpost med lite egna reflektioner: För mig som medlem i VoF är skepticism en ambition
Nemesis

Inläggav PappaBjörn » tis 27 dec 2016, 16:43

Tryggve Wrote:Sant. Jag har fått intrycket att rätt många av "forumrävarna" ändå fortfarande läser här, men att de inte verkar vara så intresserade av att posta.

Varför vill inte det du kallar för forumrävar posta?
PappaBjörn

Inläggav Tryggve » tis 27 dec 2016, 17:07

PappaBjörn Wrote:Varför vill inte det du kallar för forumrävar posta?

Tja, det är väl en fråga som får ställas till dem kanske. Jag kan bara spekulera om orsaken. Men jag tror att stängningen av politik-forumet är den främsta anledningen. Den delen stod för en rätt stor del av aktiviteten här. Tyvärr, för det var ju inte mycket till konstruktiv dialog där, utan mest gnabb och gräl kring olika politiska frågor.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav KA67 » tis 27 dec 2016, 20:22

Tidningen Nya Tider utnyttjar också Öbergs farväl av skeptikerrörelsen.
Enligt dem verkar skeptikerrörelsen enbart handla om VoF.

Kan Nya Tiders utspel ha att göra med VoF:s insats på Bokmässan, tro - att källgranska tidningen och att visa denna granskning i VoF:s monter?
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav kipphebel3 » tis 27 dec 2016, 21:15

Garanterat....
Användarvisningsbild
kipphebel3

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen