Avhopparen: VoF har ”enorma interna problem"

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Avhopparen: VoF har ”enorma interna problem"

Inläggav micke.d » tis 27 dec 2016, 21:49

KA67 skrev:Tidningen Nya Tider utnyttjar också Öbergs farväl av skeptikerrörelsen.
Enligt dem verkar skeptikerrörelsen enbart handla om VoF.

Kan Nya Tiders utspel ha att göra med VoF:s insats på Bokmässan, tro - att källgranska tidningen och att visa denna granskning i VoF:s monter?

Det är jag övertygad om.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Nemesis » tis 27 dec 2016, 23:24

KA67 skrev:Enligt dem verkar skeptikerrörelsen enbart handla om VoF.

Fast just det är väl inte så konstigt? I Sverige så är ju den nationella skeptiska organisationen just VoF. Även om det finns och har funnits en del fristående initiativ (t ex Skeptikerpodden).
Senast redigerad av Nemesis tis 27 dec 2016, 23:30, redigerad totalt 1 gång.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav Nemesis » tis 27 dec 2016, 23:29

micke.d skrev:
KA67 skrev:Tidningen Nya Tider utnyttjar också Öbergs farväl av skeptikerrörelsen.
Enligt dem verkar skeptikerrörelsen enbart handla om VoF.

Kan Nya Tiders utspel ha att göra med VoF:s insats på Bokmässan, tro - att källgranska tidningen och att visa denna granskning i VoF:s monter?

Det är jag övertygad om.

Det är mycket sannolikt att det är så.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav micke.d » ons 28 dec 2016, 00:28

Nemesis skrev:

Fast just det är väl inte så konstigt? I Sverige så är ju den nationella skeptiska organisationen just VoF. Även om det finns och har funnits en del fristående initiativ (t ex Skeptikerpodden).

Man kan nog också anse att Humanisterna tillhör skeptikerrörelsen.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Tryggve » ons 28 dec 2016, 00:37

KA67 skrev:Kan Nya Tiders utspel ha att göra med VoF:s insats på Bokmässan, tro - att källgranska tidningen och att visa denna granskning i VoF:s monter?

Det är jag också övertygad om.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Jonas_R » ons 28 dec 2016, 00:41

micke.d skrev:
Nemesis skrev:

Det gör jag.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Nemesis » ons 28 dec 2016, 20:12

micke.d skrev:
Nemesis skrev:

Nja skulle jag säga. Humanisterna tillhör väl snarare humaniströrelsen? En rörelse som är äldre, större och mer välorganiserad än skeptikerrörelsen.

Även om det finns ett överlapp i intresseområden liksom ett (stort?) överlapp i medlemmar så har då olika rörelserna olika mål. Dessutom går det att vara teist och skeptiker (trots att många, inklusive mig själv, har svårt att förstå hur man lyckas få ihop det), liksom det verkar gå att tro på och förespråka icke-religiös pseudovetenskap och vara humanist (och dessutom sitta i deras styrelse).
Nemesis

Inläggav Nemesis » ons 28 dec 2016, 23:41

Kan väl tillägga att enligt Humanisternas idéprogram och manifest så borde det inte vara möjligt att vara humanist och samtidigt förespråka pseudovetenskap. Men de verkar tyvärr ibland göra andra prioriteringar.
Nemesis

Inläggav Jonas_R » tor 29 dec 2016, 00:49

Bara för att det finns personer inom skeptikerrörelsen som inte är 100% renläriga i sin skepticism så tycker jag inte det är fruktbart att börja dra gränser och hävda att folk kan eller inte kan vara med. Skeptiskt tänkande och förhållningssätt är ju alltid en fråga om "work-in-progress". Jag har säkert blinda fläckar när det kommer till mitt skeptiska tänkande. Men det viktiga är ju att jag försöker och sakta men säkert bli bättre på det, eller?
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Hexmaster » tor 29 dec 2016, 17:34

KA67 skrev:Kan Nya Tiders utspel ha att göra med VoF:s insats på Bokmässan, tro - att källgranska tidningen och att visa denna granskning i VoF:s monter?

Garanterat.

Dessutom hade vi en del samarbete med tidningen Expo.

Misstänker att min rapportering om deras knasgren (och monterbröder på mässan) Cui Bono också kan ha spelat in. Fast NyT verkar ha vett nog att inte ta upp dem i onödan.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Nemesis » fre 30 dec 2016, 14:12

Jonas_R skrev:Bara för att det finns personer inom skeptikerrörelsen som inte är 100% renläriga i sin skepticism så tycker jag inte det är fruktbart att börja dra gränser och hävda att folk kan eller inte kan vara med. Skeptiskt tänkande och förhållningssätt är ju alltid en fråga om "work-in-progress". Jag har säkert blinda fläckar när det kommer till mitt skeptiska tänkande. Men det viktiga är ju att jag försöker och sakta men säkert bli bättre på det, eller?

Absolut. Men om man sitter i styrelsen i en förening så bör man inte i andra sammanhang syssla med något som är i konflikt med de ideal som föreningen har. Åke Ortmark skulle knappast bli utsedd att sitta i VoF:s styrelse

Nu vet jag inte hur tankegångarna gick när Ortmark blev utsedda att sitt i styrelsen, men jag gissar att det var hans kändisskap kombinerat med hans religionsmotstånd som avgjorde saken. Hans pseudovetenskapliga propaganda var av underordnad betydelse.

Olle Häggström skrev en intressant bloggpost om Ortmark:

Olle Häggström skrev:Ortmark och jag satt under en tid mot slutet av 00-talet tillsammans i Humanisternas förbundsstyrelse, vilket visade sig en smula olyckligt. Styrelsearbetet tyngdes under ett antal månader av att jag upptäckt hur Ortmark vid sidan av sitt Humanisterna-engagemang ägnade sig åt att sprida pseudovetenskaplig propaganda, något jag förklarade mig anse oförenligt med förtroendeuppdrag i Humanisterna, vilket i sin tur fick Ortmark att högtidligt deklarera att han inte längre kunde tänka sig att sitta ned vid samma sammanträdesbord som jag. I oktober 2008, kort före sammanbrottet, höll vi (i ett välmenande men dödsdömt försök från ordförande Christer Sturmark att lappa ihop meningsmotsättningarna) ett internt klimatseminarium, varifrån jag gärna återger (fritt ur minnet, och liksom minst en gång tidigare) följande replikskifte.

Ortmark ondgjorde sig över den "vidskepelse" som hans ansåg att oro över globalt sinande naturresurser innebar. Han gjorde den med all sannolikhet korrekta observationen att en naturresurs som t.ex. olja aldrig kommer att ta slut i den bokstavliga meningen att den allra sista droppen konsumerats, men drog den enligt min mening ogrundande slutsatsen att marknadens lagar om tillgång och efterfrågan innebar en garanti för att sinande naturresurser aldrig skulle kunna bli ett samhällsproblem. Vi hade påtagliga svårigheter att förstå varandras ståndpunkter, och i ett halvt desperat försök att hitta någon gemensam grund att utgå ifrån föreslog jag att "vi lever på en ändlig planet, det kan vi väl ändå vara överens om?". "Där har vi det", replikerade Ortmark triumferande, "det är precis den inställningen som gör att vi inte kan mötas i denna fråga!".
Nemesis

Inläggav micke.d » fre 30 dec 2016, 23:06

Hexmaster skrev:NyT

I min värld är NyT en beteckning för tidningen Ny Teknik.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Jonas_R » lör 31 dec 2016, 01:31

@Nemesis

Så vad du är upprörd (?) över är att en klimatförnekare smet in i Humanisternas styrelse en kort period för flera år sedan? Jag förstår inte varför detta är relevant i denna tråd men okej då. Menar du att iom denna olyckliga och kortvariga utnämning har Humanisterna gjort sig omöjliga i fråga om att tillhöra skeptikerrörelsen?
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Hexmaster » sön 01 jan 2017, 12:14

micke.d skrev:
Hexmaster skrev:NyT

I min värld är NyT en beteckning för tidningen Ny Teknik.

Har även sett förkortningen NT men den är ju också upptagen.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Nemesis » mån 02 jan 2017, 21:00

Jonas_R skrev:@Nemesis

Så vad du är upprörd (?) över är att en klimatförnekare smet in i Humanisternas styrelse en kort period för flera år sedan? Jag förstår inte varför detta är relevant i denna tråd men okej då. Menar du att iom denna olyckliga och kortvariga utnämning har Humanisterna gjort sig omöjliga i fråga om att tillhöra skeptikerrörelsen?

Med risk för att deraila denna tråd, jag tror bara att vi har olika definitioner av detta. Inom den amerikanska skeptikerrörelsen så har gränsdragningarna mellan skeptikerrörelsen och närbesläktade rörelser, humaniströrelsen och ateiströrelsen, diskuterats en hel del. Två exempel på det nedan:

Scientific Skepticism, Rationalism, and Secularism

Steven Novella skrev:Scientific skepticism – the application of skeptical philosophy, critical thinking skills, and knowledge of science and its methods to empirical claims, while remaining agnostic or neutral to non-empirical claims (except those that directly impact the practice of science)

Secularism – Atheism, agnosticism, and humanism – promoting a secular society and taking a critical view of faith and religion.

Rationalism – Essentially a combination of the above two – promoting reason and critical thinking in all spheres without focus or specialization.

...

Regardless of what anyone might prefer, the historical fact is that the broader rationalist movement spontaneously developed with groups falling generally into one of the three categories above – scientific skepticism, secularism, or rationalism. There are many variations on those general themes, but the themes are there.

These seems to reflect personal belief and personal background and interest. Scientific skeptics generally are passionate about promoting science and opposing pseudoscience. Secularists are passionate about opposing the excesses and irrationalities of faith and religion. While rationalists care roughly equally about both.

While there is a large overlap in these groups, the overlap is not 100%. While most atheists are also scientific skeptics, not all of them are, and not all scientific skeptics are atheists.

Vilken kategori tycker du VoF passar inom? Vilken kategori tycker du Humanisterna passar inom? Även om bloggposten ovan är skriven ur ett amerikanskt perspektiv så är mitt intryck att dessa gränsdragningar är relativt universella och universellt accepterade, om man nu kan använda ordet "universellt" om rörelser som tyvärr är ganska små.

Har du en knapp timme över så lyssna gärna på följande diskussion som ägde rum någonstans i San Diego: "What is Skepticism, Atheism & Secular Humanism?" - Special Live Event with Jamy Ian Swiss

Jamy Ian Swiss (som är skeptikern) har flera gånger tidigare på olika konferenser diskuterat detta ämne (finns på Youtube). Han utgår från Stephen Jay Goulds koncept non-overlapping magisteria men kallar skepticism, ateism och humanism för "overlapping magisteria". Dvs de har överlappningar, men är inte samma sak.

Att de inte är samma sak märks även i praktiken. T ex att Åke Ortmark och Lars Bern satt i Humanisternas styrelse, men knappast kommer att hamna i VoF:s styrelse. Eller att Bill Maher fick ett ateistpris i USA, men knappast kommer att vinna något pris från någon skeptisk organisation. Eller för den delen att katoliken Kenneth Miller blir "fellow" i en skeptisk organisation, vilket han knappast kommer att bli i en humanistisk organisation.
Nemesis

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen