Ett förslag: VoFs varningslista

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Ett förslag: VoFs varningslista

Inläggav BUffe » tor 05 jan 2017, 10:27

Jag bör inleda med att säga att jag själv inte är medlem i Vetenskap och Folkbildning -- jag hänger bara på forumet. Jag kan alltså inte själv lägga fram förslag till föreningen, men om någon medlem tycker det här är en bra grej kanske vederbörande kan ta upp den i rätt sammanhang.

Vetenskap och Folkbildning är en relativt väletablerad organisation. Den är kanske inte i klass med Svenska Freds, men folkbildar- och förvillarpriserna som delas ut årligen rapporteras i allmänna media, och föreningens representanter ombeds då och då kommentera nyheter som tangerar organisationens intresseområde. Organisationen har med andra ord ett tillräckligt mått av seriositet och kontinuitet för att den skall kunna anses vara en auktoritet i vissa frågor.

Den offentliga delen av föreningens verksamhet inskränker sig dock till de nämnda priserna samt småskaliga aktiviteter i form av seminarier och liknande sammankomster -- traditionell föreningsverksamhet i mötesform, med andra ord. Sådan verksamhet är i sig oerhört viktig, men samtidigt har organisationen stor potential att nå ut till en bredare allmänhet och erbjuda något som lite högtravande kan kallas verklig samhällsnytta.

Vi känner alla till Svensk Handels varningslista över oseriösa företag. Den är länkad från organisationens hemsida, lätt att hitta och att söka i. Konsumentverket har likaledes en lista över domar där verket eller Konsumentombudsmannen medverkat, synlig från förstasidan och med länkar till de publicerade domarna.

Detta är bra tjänster som allmänheten har stor nytta av.

Varför inte sätta upp en liknande varningslista över varor och tjänster som erbjuds allmänheten, men som är baserade på okritiskt tänkande och pseudovetenskap?

Upp på en sådan lista skulle då exempelvis homeopati, kolloidalt silver och kontakter med avlidna.

Bakom varje post i listan skulle det finnas väl skrivna och väl underbyggda artiklar som
1) förklarar vad i erbjudandet som grundar sig på pseudovetenskap eller okritiskt tänkande;
2) förklarar varför denna grund anses ohållbar;
3) bemöter eventuella konkreta löften i marknadsföringen.

För att tas upp på varningslistan bör kriteriet vara att förvillningen sker i vinstdrivande syfte. Diverse konspirationsteorier, klimatskepticism och annat mer allmänt nonsens som ofta diskuteras här på forumet skulle alltså inte platsa. Orsaken till detta är att det i dessa fall rör sig om åsikter och opinionsbildning, och att utfärda direkta varningar mot andras åsikter vore mycket vanskligt.

Publikationer eller reklambyråer som tjänar pengar på geschäftet i andra hand skulle inte heller tas upp, utan endast de specifika produkter som bjuds ut till försäljning, alltså det som allmänheten kommer i direkt kontakt med och förväntas betala för.

Listan måste också begränsas till endast sådana produkter som bygger på pseudovetenskap och okritiskt tänkande, därför att det bara är inom detta område som föreningen har insikt, auktoritet och trovärdighet. Brandfarliga leksaker och kläder som tillverkas av barnarbetare är exempel på produkter som visserligen inte borde få säljas, men som inte kan tas upp på just VoFs varningslista.

Förutom själva listan skulle det behövas någon form av kontaktkanal, enklast i e-postform, där allmänheten kan tipsa om misstänkta produkter. Ett nytt forum där kandidater till listan kan diskuteras vore också lämpligt.

Att underhålla en sådan lista kan vara ett krävande arbete för en frivilligorganisation. För att den skall ha genomslagskraft och vara till nytta måste den ständigt hållas aktuell, och det får inte gå för lång tid från det att en ny bluff kommer ut på marknaden till det att den tas upp på listan. Samtidigt måste debunkningen vara väl underbyggd eftersom ett eventuellt tillbakadragande av en utfärdad varning kostar trovärdighet.

Men jag är övertygad om att detta är en bra idé inte bara för att göra Vetenskap och Folkbildning mer synlig hos allmänheten, utan även för att erbjuda denna allmänhet något konkret nyttigt.

Puh! Blev lite långt, kanske. Synpunkter?
BUffe

Re: Ett förslag: VoFs varningslista

Inläggav Jonas_R » fre 06 jan 2017, 10:23

Låter mycket bra tycker jag. Ju mer VoF syns desto bättre och en sådan varningslista är ett bra sätt att hissa en flagg eller åtminstone ha en version light av snopes på svenska.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav micke.d » fre 06 jan 2017, 16:56

Kommer en sån lista att fungera som hjälp för altisar att hitta sina fränder?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Jonas_R » fre 06 jan 2017, 18:23

Altisar skyr väl sajten som pesten normalt sett, så den risken verkar liten?
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen