Hur skeptikerrörelsen kan se ut för en utomstående

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Hur skeptikerrörelsen kan se ut för en utomstående

Inläggav Nemesis » tor 19 jan 2017, 21:29

En intressant artikel från 2012 från Philosophy for Life, som ger en bild av hur en utomstående kan se skeptikerrörelsen: The Skeptic movement

Väl värd att läsa! I det stora hela tycker jag att artikeln träffar rätt, även om jag inte håller med om alla detaljer. T ex så tror jag inte att de flesta amerikanska skeptiker är libertarianer. Sen tror jag inte att skeptikerrörelsen har dryga miljonen medlemmar globalt. Nu är detta till sin natur svårräknat, men jag skulle tippa på några hundratusen medlemmar totalt i världen. Men om siffran är högre så är jag den sista att klaga.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Hur skeptikerrörelsen kan se ut för en utomstående

Inläggav PikeWake » fre 20 jan 2017, 14:09

Jag får intrycket att författaren bara tittat på vissa delar av skeptikerrörelsen i USA. Kanske dem som gapar mest?
Precis som du reagerade jag på påståendet om libertarianer och klimatförnekare som speciellt dominanta bland amerikanska skeptiker. Då undrar man om han ens känner till A+ och PZ Myers, bland andra.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen