Trist men sant. Folkbildaren Hans Rosling är död.

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Trist men sant. Folkbildaren Hans Rosling är död.

Inläggav skeptiskelars » tis 07 feb 2017, 18:38

Fan också.
En som verkligen kunde folkbilda.
https://www.svd.se/johan-von-schreeb-du ... g-19482017
skeptiskelars

Re: Trist men sant. Folkbildaren Hans Rosling är död.

Inläggav micke.d » tis 07 feb 2017, 19:03

Årets folkbildare 2006.

Stor förlust :-(
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav ttias » tis 07 feb 2017, 19:04

Mycket tråkigt
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav stefan_radstrom » tis 07 feb 2017, 19:16

Världen har genast blivit lite dummare.
Cogito, ergo punkt.
Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inläggav Tryggve » tis 07 feb 2017, 19:24

Ajdå, han hade verkligen hade förtjänat att få hänga med ett bra tag till.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » tis 07 feb 2017, 22:27

Ja, så vitt jag förstår har han gjort mycket för många.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Migi » tis 07 feb 2017, 22:30

stefan_radstrom skrev:Världen har genast blivit lite dummare.
Tvärtom, skulle jag säga. Ja, han var ett nyttigt motgift mot de tjattrande klasserna som konsumerar så mycket massmedia att de tror att i Brasilien finns det ettåringar som driver bordell. Ja, jag gillar att han inte var en "bra" debattör, utan blev "otrevlig". Äras den som äras bör och vila i frid.

Men sedan då? De som hackdes ihjäl av Daesh bara för att västvärldens ledare hade bestämt sig för att sitta med fingrarna i näsorna för att några fredshetsare kunde få dem att förlora nästa val eller de som är fast i ett prekariat, för att ta till ett halsbrytande språng. De bryr sig nog inte om hur statistiskt världen är bättre.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav micke.d » tis 07 feb 2017, 22:32

Migi skrev:
Tvärtom, skulle jag säga.

Jag får nog hålla med stefan_radstrom om att världen blev lite dummare då Rosling dog.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 07 feb 2017, 22:56

micke.d skrev:
Migi skrev:
Tvärtom, skulle jag säga.

Jag får nog hålla med stefan_radstrom om att världen blev lite dummare då Rosling dog.

Instämmer.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Procentaren » fre 10 feb 2017, 18:12

Ny fond startas till Hans Roslings minne

En ny fond ska startas i Hans Roslings namn. Den ska göra det möjligt för forskare att komma ut och folkbilda, berättar Roslings son och svärdotter, Ola Rosling och Anna Rosling Rönnlund, för DN.
– Vårt budskap är att det visst går att ersätta Hans, om vi gör det tillsammans, säger Ola Rosling.

http://www.dn.se/ekonomi/ny-fond-startas-till-hans-roslings-minne/
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Kobo » mån 13 feb 2017, 01:34

Hans Rosling, optimist, populist, utmaningar?

Jag som haft kontakt med Hans ett antal ggr, kunde inte låta bli att se hans uppvisningar i början, men sedan blev det tjatigt, då vi redan fattat sedan länge. Så jag bad honom ta upp klimatproblemen istället, som han höll med om men bara tangerade. Istället började han svaja för, emot och för invandringen.
Inte så lätt kanske på finalen då han kände till slutet, men realism och pedagogik är vad han behövts till om klimatet, hur vi ska överleva, inte att andra redan överlever. Han ville inte kallas optimist hörde jag, då kan det vara populist för att visa de bubblor de uppfunnit, men jag saknade utmaningar som i klimatfrågan.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav tonyf » mån 13 feb 2017, 10:49

Bortgången med saknad. Ja, världen har blivit litet dummare.

Tyvärr. Om vi hade varit litet klokare än vi är så skulle vi kunna bygga vidare på Hans Roslings arv. Han var en verklig och duktig folkbildare (och hälsoexpert). En hjälte, men inte en idol. Givetvis, såsom det alltid är inom den vetenskapliga skepticismen. Hans Rosling visade på delvis mycket bra och pedagogiska sätt viktiga fakta och samband inom global utveckling. Jag såg honom första gången på ett föredrag anordnat av VoF för c:a 10 år sedan. Sedan såg jag ungefär samma föredrag igen och igen och igen många många gånger på olika videor under c:a 10 år till (så jag har inga minnen (utöver just att jag såg honom) av den enda och första gången jag såg föredraget live, de minnena är överskrivna av videorna). Han tog fram viktig statistik och visade för nya grupper på ett mycket bar sätt. Han var litet långsam med att ta till sig mer och fördjupa mer, så, ja, det kunda bli litet tjatigt after några år. Det är ju mer en kritik av lyssnaren (i detta fall: mig) än en kritik av Hans Rosling. Lyssnare (i detta fall: jag) borde ta Hans Roslings föredrag som det var: ett sätt att ge en god introduktion till nybörjare. Efter det borde man gå vidare med att studera mer djupare litteratur istället för att återigen titta på bara Hans Roslings föredrag gång efter gång efter gång. Han sade någon gång explicit att han inte var optimist, att han bara visade hur det var, inte en prognostiker som kunde veta hur det skulle bli i framtiden (källa: ett av mina gamla dimmiga minnen från någon av de där videorna eller en radiointervju eller något sådant). Detta var förmodligen ett subjektivt ärligt svar på hur han själv såg på sina föredrag. Men inte ett helt korrekt objekt svar. I själva verket framförde han nog en något naiv bild på den framtida utvecklingen byggd litet för starkt på enkel trendframskrivning. Hans Rosling var på det sättet som alla andra duktiga folkbildare -- några få är duktiga, ingen är perfekt. Hans Rosling var en av dessa få duktiga.

Rätt sätt (utifrån ett vetenskapligt folkbildningsperspektiv) att bygga på arvet efter Hans Rosling är att ta upp att bygga goda enkla introduktioner till nybörjare, men att också arbeta mer med hur man sedan går vidare för att få dem att förstå litet djupare än bara ett enkelt något underhållande ytligt introduktionsföredrag. Vi kan se långt eftersom vi står på jättars axlar. Vi skall utnyttja dessa axlar, och vi skall hedra dem. Sättet att hedra dem är att inte bara sitta som myror långt nere på dem och göra billiga efterapningar, utan att utnyttja grudhöjden till att resa oss ännu högre och se ännu längre i framtiden.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Kobo » mån 13 feb 2017, 23:05

Gör gärna kortare stycken för trötta ögon <3

tonyf skrev:Bortgången med saknad. Ja, världen har blivit litet dummare.

Tyvärr. Om vi hade varit litet klokare än vi är så skulle vi kunna bygga vidare på Hans Roslings arv. Han var en verklig och duktig folkbildare (och hälsoexpert). En hjälte, men inte en idol. Givetvis, såsom det alltid är inom den vetenskapliga skepticismen. Hans Rosling visade på delvis mycket bra och pedagogiska sätt viktiga fakta och samband inom global utveckling. Jag såg honom första gången på ett föredrag anordnat av VoF för c:a 10 år sedan. Sedan såg jag ungefär samma föredrag igen och igen och igen många många gånger på olika videor under c:a 10 år till (så jag har inga minnen (utöver just att jag såg honom) av den enda och första gången jag såg föredraget live, de minnena är överskrivna av videorna). Han tog fram viktig statistik och visade för nya grupper på ett mycket bar sätt. Han var litet långsam med att ta till sig mer och fördjupa mer, så, ja, det kunda bli litet tjatigt after några år. Det är ju mer en kritik av lyssnaren (i detta fall: mig) än en kritik av Hans Rosling. Lyssnare (i detta fall: jag) borde ta Hans Roslings föredrag som det var: ett sätt att ge en god introduktion till nybörjare. Efter det borde man gå vidare med att studera mer djupare litteratur istället för att återigen titta på bara Hans Roslings föredrag gång efter gång efter gång. Han sade någon gång explicit att han inte var optimist, att han bara visade hur det var, inte en prognostiker som kunde veta hur det skulle bli i framtiden (källa: ett av mina gamla dimmiga minnen från någon av de där videorna eller en radiointervju eller något sådant). Detta var förmodligen ett subjektivt ärligt svar på hur han själv såg på sina föredrag. Men inte ett helt korrekt objekt svar. I själva verket framförde han nog en något naiv bild på den framtida utvecklingen byggd litet för starkt på enkel trendframskrivning. Hans Rosling var på det sättet som alla andra duktiga folkbildare -- några få är duktiga, ingen är perfekt. Hans Rosling var en av dessa få duktiga.

Rätt sätt (utifrån ett vetenskapligt folkbildningsperspektiv) att bygga på arvet efter Hans Rosling är att ta upp att bygga goda enkla introduktioner till nybörjare, men att också arbeta mer med hur man sedan går vidare för att få dem att förstå litet djupare än bara ett enkelt något underhållande ytligt introduktionsföredrag. Vi kan se långt eftersom vi står på jättars axlar. Vi skall utnyttja dessa axlar, och vi skall hedra dem. Sättet att hedra dem är att inte bara sitta som myror långt nere på dem och göra billiga efterapningar, utan att utnyttja grudhöjden till att resa oss ännu högre och se ännu längre i framtiden.
Användarvisningsbild
Kobo

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen