Årets folkbildare och årets förvillare 2016

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Årets folkbildare och årets förvillare 2016

Inläggav ttias » lör 22 apr 2017, 22:02

Det har varit ovanligt tyst i media om vetenskaps och folkbildnings priser för 2016. Kanske har den fejkade vinnaren som fick genomslag i vissa medier förra året fått medierna i år att inte skriva om utnämningarna. Beklagligt, allvarligt, alarmerande och ett demokratiproblem i sådana fall.

Å andra sidan så är det lite dött här på forumet också då utmärkelserna inte annonserats här heller vad jag kan se. Är det bara ännu ett tecken på forumets (och föreningens?) snart förestående sotdöd?

I alla fall här är vinnarna så att det finns en tråd om det ;)

Årets folkbildare DNs vetenskapsredaktion och årets förvillare Anders Hamsten och resten av KIs ledning.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Re: Årets folkbildare och årets förvillare 2016

Inläggav ulltand » lör 22 apr 2017, 22:16

ttias skrev:Å andra sidan så är det lite dött här på forumet också...
Det är desto mer aktivt på föreningens Facebook. Dock inte så mycket om utmärkelserna.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Hexmaster » sön 23 apr 2017, 15:49

Förvillaren (KI:s ledning pga Macchiarini) var det så många som bashat att utmärkelsen inte gjorde mycket till. En nackdel med att ha en given mottagare; för det var ovanligt lätt i år.

Folkbildaren (DN:s vetenskapsred.) uppmärksammades givetvis av den egna redaktionen, i mindre utsträckning av andra massmedia -- såklart.

Skulle säga att uppmärksamheten snarare har varit normal än låg.

Det kungjordes på bloggen, Facebook och Twitter. Givetvis ska det även läggas ut här -- det missades.

Forumet har fortfarande en rad poänger som gör det överlägset andra kanaler. Men det utreds i en egen tråd.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav ttias » ons 26 apr 2017, 18:16

Hexmaster skrev:Förvillaren (KI:s ledning pga Macchiarini) var det så många som bashat att utmärkelsen inte gjorde mycket till. En nackdel med att ha en given mottagare; för det var ovanligt lätt i år.

Folkbildaren (DN:s vetenskapsred.) uppmärksammades givetvis av den egna redaktionen, i mindre utsträckning av andra massmedia -- såklart.

Skulle säga att uppmärksamheten snarare har varit normal än låg.

Du har förstås en poäng i att olika mottagare av utmärkelserna är olika intressanta att skriva om. Det är bra att inte mediagenomslag styr tilldelningen.

Har du några exempel på var det tagits upp i media (förutom hos vinnaren)? Jag har inte stött på det i min vanliga mediakonsumtion (jag tycker ändå att jag brukar läsa/höra om det). Jag har heller inte fått några direkta träffar när jag sökt på nätet.

Det är förhoppningsvis som du säger och att det falska pressmeddelandet inte påverkat.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Hexmaster » fre 28 apr 2017, 19:43

ttias skrev:Har du några exempel på var det tagits upp i media (förutom hos vinnaren)?

Den här? ;-)
http://annikadahlqvist.com/2017/01/07/a ... redaktion/

Nä, inte vad jag sett. Men även om media inte tagit upp det så har de koll på kolleger som får utmärkelser, var så säker.
ttias skrev:Det är bra att inte mediagenomslag styr tilldelningen.

Kan inte förneka att genomslaget har en marginell inverkan. Ett av prisets syften är att få uppmärksamhet, så är det. Men det är avgjort inte den viktigaste faktorn, då hade prislistan sett ganska annorlunda ut. Vi säljer inte ut oss. :-)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen