"Faktaresistens och vetenskapsförnekelse" på IVA, reaktioner

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: "Faktaresistens och vetenskapsförnekelse" på IVA, reakti

Inläggav Thomas P » sön 07 maj 2017, 12:39

Tryggve skrev:Bisarrt. Jag förstår inte riktigt varför de menar att någon måste stå bakom eller sponsra VoF öht, men det blir väl så att VoF är mycket farligare/spännande om så är fallet. Tydligen. Men det var ju för all del lite omväxling mot att det är Sossarna som ligger bakom VoF, det får man säga. :-)

Det är i alla fall smickrande att VoF anses som så betydelsefullt att mäktiga intressen valt att sponsra organisationen.
Thomas P

Inläggav kassler » sön 07 maj 2017, 20:28

Thomas P skrev:
kassler skrev:Jag tror Bern var ironisk när han nämnde Soros, i alla fall om han menar direkt finansiering.

Jag tror han menade fullt allvar, om än kanske "Soros" som symbol för någon hotfull globalism snarare än att Soros som person sponsrat just VoF. I de kretsar Bern rör sig numera är Soros djävulen själv. Borta på klimatupplysningen lyckades Ingemar Nordin t o m fabulera i hop en skröna om att "Däremot har han varit nazisterna behjälpliga att frakta judar till koncentrationsläger i unga år. Han ansåg att det var en av de ”lyckligaste perioderna” i hans liv."

Det är stor sannolikhet att vi får ett kallare klimat en hel del år framåt och med tanke på hur mycket man investerat i att det skall bli varmare tror jag de som lyssnar på Bern växer stadigt, han har haft mest rätt.

Bern har beskrivit en del om hur big oil mm jobbar så det är bara att läsa hur han ser på den saken
kassler

Inläggav micke.d » sön 07 maj 2017, 20:29

kassler skrev:Det är stor sannolikhet att vi får ett kallare klimat en hel del år framåt

Hur har du beräknat den sannolikheten?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Thomas P » sön 07 maj 2017, 21:05

kassler skrev:Det är stor sannolikhet att vi får ett kallare klimat en hel del år framåt och med tanke på hur mycket man investerat i att det skall bli varmare tror jag de som lyssnar på Bern växer stadigt

Det är väl närmast näsan som växer i så fall.
Thomas P

Inläggav skeptiskelars » sön 07 maj 2017, 22:11

kassler skrev:han har haft mest rätt.
Sorry kassler, han har mest varit ute och cyklat.
skeptiskelars

Inläggav kassler » mån 08 maj 2017, 11:05

micke.d skrev:
kassler skrev:Det är stor sannolikhet att vi får ett kallare klimat en hel del år framåt

Vad jag vet är den extremt hög med tanke på hur låg aktivitet det är på solen och historiskt har det varit mycket kallt när solens aktivitet blivit lika låg. Kommer jag ihåg rätt så kommer det bli mycket gnäll vid 2019 om att det är så j....a kallt fast det har redan börjat gnällas
kassler

Inläggav micke.d » mån 08 maj 2017, 12:51

kassler skrev:
micke.d skrev:

Vad jag vet är den extremt hög med tanke på hur låg aktivitet det är på solen och historiskt har det varit mycket kallt när solens aktivitet blivit lika låg. Kommer jag ihåg rätt så kommer det bli mycket gnäll vid 2019 om att det är så j....a kallt fast det har redan börjat gnällas

Du har alltså missat att vi får det varmare *trots* att solens intensitet minskat?

https://skepticalscience.com//pics/TvsTSI.png
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kassler » mån 08 maj 2017, 22:16

micke.d skrev:Du har alltså missat att vi får det varmare *trots* att solens intensitet minskat?

https://skepticalscience.com//pics/TvsTSI.png

Är det NASAs siffror? Du vet de där myndigheterna i USA som skyller allt på Putin
Vad fler och fler lärt sig är att myndigheter i USA har en del och jobba på om man skall få upp ryktet igen

Det finns mer eller mindre kreativa tekniker för att visa det man vill visa
kassler

Inläggav micke.d » tis 09 maj 2017, 09:29

skeptiskelars skrev:Herr Bern fick tydligen inte ur sig allt han hade på hjärtat i sitt senaste inlägg utan fortsätter på temat under rubriken:
Pseudovetenskap och Folkförvillning
https://anthropocene.live/2017/05/04/ps ... rvillning/

Han har alltså fortfarande inte förstått varför Dahlqvist fick utmärkelsen. Hur skulle det vara med lite grundläggande faktakontroll, Bern?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Föregående

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen