Är gemenskap och organisering skadligt?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Är gemenskap och organisering skadligt?

Inläggav Nemesis » mån 29 maj 2017, 23:57

För några år sedan höll Per Dannefjord, då vice ordförande i Humanisterna, ett anförande för förbundets lokalavdelning i Kalmar, kallat Gemenskapens baksida. Där varande han för faran med gemenskaper, eller åtminstone för faran att Humanisterna blir en gemenskap. Iaf som han ser det.

En svensk skeptisk och ateistisk numera insomnad blogg kallad Asebeia har flera gånger kritiserat skeptiker för att de organiserar sig:

Det finns något ruttet i skeptiker-Sverige

Problemet med organiserade skeptiker är att de är organiserade. Jo det är ett problem så till visso att när man börjar organisera sig kring något, så måste man också börja organisera och därmed definiera det man är organiserad kring. Och definitionsbiten är mycket problematisk.

...

Något är ruttet i skeptiker-Sverige och det är denna jävla sekteristiska organisationsiver där parior som inte rättar sig i ledet därmed avrättas på löpande band.

En skeptikers avståndstagande från skeptikerrörelsen

Jag driver en blogg med rötterna i skepticism. Men det skall för mitt eget egos skull understrykas å det grövsta att jag inte tillhör och aldrig tänker tillhöra skeptiker-Sverige i organiserad form. Det finns många stora problem med organiserade skeptiker har jag märkt. Här kommer de saker jag har märkt genom åren som har stört mig mest.

Men det verkar som att folk inom skeptikerrörelsen, både i Sverige och annorstädes, har en annan syn på detta. Den sociala biten ses som en viktig del av skeptikerrörelsen. Några exempel nedan (inlagda i en spoiler för att göra inlägget lättare att överskåda):

Spoiler: Visa
Varför och för vem finns skeptikerrörelsen?

Står skeptikerna över den här driften att tillhöra en social grupp? Nej, naturligtvis inte, på den punkten skiljer sig inte skeptiker från andra människor. Även VoF är ett socialt sammanhang. VoF:s medlemsregister domineras av folk (närmare bestämt, män) med högre utbildning i naturvetenskap och ingenjörskonst, för vilka det inte är något radikalt ställningstagande att vara skeptisk. Men VoF vill fungera som en stam även för dem som inte har denna tryggt och torrt rationalistiska bakgrund. VoF vill vara en stam dit många vill höra. Vi välkomnar nya medlemmar vilka bisarra tankesystem de än kan ha lämnat bakom sig.

Peter Olausson – VoFs nyvalde ordförande

Som jag ser det kan föreningens verksamheter delas upp i externa och interna. De förra går ut på att uppmärksamma omvärld och makthavare på bra saker och på dåliga saker, på vetenskap och pseudovetenskap. De senare går ut på att underlätta för skeptiker att träffas och knyta kontakter, såväl på nätet som ”i verkligheten”. Som jag ser det är båda delarna lika viktiga och hänger ihop. Att i en digital tid erbjuda ett socialt sammanhang med pubträffar och föreläsningar ger oss en styrka och närvaro som ingen Facebook-grupp ensamt kan erbjuda, och en solid grund för att bedriva det viktiga utåtriktade arbetet, som i sin tur ger oss uppmärksamhet och förhoppningsvis fler medlemmar.

The Lonely Skeptic

If you are reading this blog then chances are you are already part of the skeptical subculture. The beauty of our virtually connected world is that no matter where you live, if you have internet access, you can be part of a subculture that you choose. This is why we subtitle the name of our podcast “your escape to reality.” One of the most common e-mail comments we get is thanks for helping lonely skeptics feel connected to the skeptical community. An online community can be active and intimate. In addition there are occasional meetings, like TAM, DragonCon, and our upcoming live recording in Fairfield, CT (October 11th) where you can meet fellow skeptics in person.

Many skeptics either start or participate in a local group of skeptics to host lectures and skeptical meet-up events. Skeptics in the Pub is now a very popular activity with dozens of groups. Being part of a subculture may helpe the feeling of being alone, but it does not deal with the issue of what to do day-to-day if one lives surrounded by those with a very different world-view.

Jamy Ian Swiss - I, Skeptic

(Från 42:30, men videon är värd att se i sin helhet.)

[Skepticism] may be a dirty job, but it's not without its benefits. I believe in the power and the benefits of organizing and joining together, and in fact a grassroots skeptical organizer for more than 25 years I believe that the first and foremost reason for skeptics to organize on the local level is not to create campaigns and battle pseudoscience and host lectures and write letters to the press even though all those things are of inestimable value. But the first and foremost reason for skeptics to organize is to connect with like-minded individuals to help support one another. To help educate one another! Enlarge the circles of skepticism by connecting the dots and creating linkages and alliances and going to have a beer together at Skeptics in the Pub. To help keep [ohörtbart för mig] company. And help us all to feel a little less like an isolated fringe. You know, becoming a skeptical activist was a way to put my particular professional skills to use in service to a social movement, and that's an opportunity for many people who want to take part in this movement.

I've been an activist all my life. In my teens I was involved in Democratic politics, in radical left politics, in my 20s I was a wildlife and environmental activist. I believe in constructive social activism and my skills as a magician and my expertize in this multiple aspects of deception are now pertinent to my work as a skeptic, and my skills as an entertainer and communicator serve me here as well. HL Mencken once said "One horse laugh is worth 10 000 syllogisms". Well, I'm fond of syllogisms, but my professional skills include horse laughs.

So if you think we have a few important things in common, if you care about the difference between science and pseudoscience, if you care about people being ripped off by paranormal claims, if you care about people making lousy decisions thanks to bad reasoning that in turn affects all of our lives, if you believe the scientific method is the greatest hope of solving the problems of humanity and building a better future for our planet rather than wish ful thinking or ancient revelation, then come on in! Tune in to Skeptics' Guide to the Universe, join us at New York City Skeptics at our free public lectures and our Skeptics in the Pub gatherings. Check out the Amazing Meeting, come join us there at TAM in Las Vegas this July, and together along with our atheist friends and our humanist friends - with whom we share so much more than we differ over! - let's talk. Let's educate ourselves and others, let's try to make the world a better place, and for goodness' sake, let's try ot have a good time doing it!

Thanks for listening and thanks for being here.

Har Dannefjord och Asebeia giltiga poänger, eller har de helt fel? Hur kommer det sig att (organiserade) skeptiker i regel verkar se annorlunda på detta? Jag har ju mitt bias, men jag står definitivt närmare de citerade skeptikerna i denna fråga, snarare än Dannefjord och Asebeia.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Re: Är gemenskap och organisering skadligt?

Inläggav kipphebel3 » tis 30 maj 2017, 05:17

Människan är ett socialt djur. Så länge man inte prutar på sitt kritiska tänkande för att vara kollektivet till lags ser jag imga problem.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » tor 01 jun 2017, 09:36

VoF har funnits sedan 1982, så det är ju ur den synvinkeln knappast någon ny företeelse det där med organisering.

Och för syftet folkbildning så är det väl jättebra med en förening. Det ger möjlighet till att arrangera föredrag och aktiviteter som nog skulle vara rätt svårt för enskilda personer att kunna genomföra. Bokmässan är ju ett sådant exempel. Eller de föredrag som anordnas av lokalföreningarna.

Att sedan VoF som alla föreningar kan få problem är förstås sant, men då gäller det ju att vara påpasslig på sådant och försöka stoppa sådant ASAP.

EDIT: sedan verkar rätt många som kallar sig skeptiker anse att VoF inte är något för dem, och det är ju kanske synd. Men anledningarna verkar av allt att döma variera rätt mycket.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Nemesis » fre 02 jun 2017, 18:53

Tryggve skrev:EDIT: sedan verkar rätt många som kallar sig skeptiker anse att VoF inte är något för dem, och det är ju kanske synd. Men anledningarna verkar av allt att döma variera rätt mycket.

Detta visste jag faktiskt inte. Vilka anledningar har du hört talas om? Bland (relativt) "kända" fall känner jag till John Houdis och Anders Hesselboms märkliga vendettor mot VoF, och Garvarn som tycker att VoF är för mjuka.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav Tryggve » lör 03 jun 2017, 07:24

Nemesis skrev:
Tryggve skrev:EDIT: sedan verkar rätt många som kallar sig skeptiker anse att VoF inte är något för dem, och det är ju kanske synd. Men anledningarna verkar av allt att döma variera rätt mycket.

Detta visste jag faktiskt inte. Vilka anledningar har du hört talas om? Bland (relativt) "kända" fall känner jag till John Houdis och Anders Hesselboms märkliga vendettor mot VoF, och Garvarn som tycker att VoF är för mjuka.

Oj. Det har väl levererats ett antal olika anledningar i diverse "diskussioner om/kring VoF" här genom åren, i de olika trådarna om vad VoF bör göra och vad man vill att VoF ska ändra på o s v. Men det är nog tyvärr rätt utspritt. Men att VoF fokuserar på fel saker eller är för "mjuka" är väl inte helt ovanligt som anledning.

Jag har också hört talas om folk som inte går med för att de ogillar Förvillarutmärkelsen.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav ulltand » lör 03 jun 2017, 18:34

Jag gillar friluftsliv, men tycker inte (just nu) att Friluftsfrämjandet är något för mig.

Det betyder inte att jag på något sätt ogillar föreningen, eller att jag skulle tycka de gör fel saker. Det är tvärt om faktiskt.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Nemesis » sön 04 jun 2017, 00:31

Tryggve skrev:
Nemesis skrev:

Oj. Det har väl levererats ett antal olika anledningar i diverse "diskussioner om/kring VoF" här genom åren, i de olika trådarna om vad VoF bör göra och vad man vill att VoF ska ändra på o s v. Men det är nog tyvärr rätt utspritt. Men att VoF fokuserar på fel saker eller är för "mjuka" är väl inte helt ovanligt som anledning.

Intressant. Tror jag missat de trådarna, om man inte räknar några av Hesselboms trådar.

Mitt spontana, icke-djupgående intryck är annars att de som väl är medlemmar gärna har VoF-tröjor, VoF-broscher osv.

Tryggve skrev:Jag har också hört talas om folk som inte går med för att de ogillar Förvillarutmärkelsen.

Det kan jag tänka mig. Priset ha nog vissa nackdelar, men jag tycker att fördelarna ändå överväger.
Nemesis

Inläggav Nemesis » sön 11 jun 2017, 21:03

Om VoF ser sig som den svenska representanten för skeptikerrörelsen så är det väl lite av ett magplask om många svenska skeptiker känner tveksamhet inför föreningen. Men å andra sidan så finns det ju då även en uppenbar målgrupp att rikta in sig på ifall man vill få föreningen att växa. Vilket jag antar att man vill, trots att det är Europas största skeptikerförening.
Nemesis

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen