Årets folkbildare 2017

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Årets folkbildare 2017

Inläggav micke.d » fre 05 jan 2018, 18:25

Årets folkbildare är Emma Frans.
Vetenskap och Folkbildning har utsett Emma Frans, doktor i medicinsk epidemiologi till Årets folkbildare

Emma Frans tilldelas utmärkelsen för sin förmåga att på ett pedagogiskt och humoristiskt sätt sprida kunskap och förklara myter och missförstånd kring vetenskap.

Emma Frans har fått särskilt mycket uppmärksamhet det senaste året och det förtjänar hon. Hon är den första folkbildaren som började sin verksamhet på sociala medier och det är fortfarande där hon har sin starkaste plattform. Sociala medier har visat sig vara vår tids främsta kanal för förvillande – där behövs källkritik och folkbildning mer än någon annanstans.

Men det är inte tillräckligt att behärska en kanal. Emma Frans är verksam på Twitter, i en stor dagstidning, och nu även i bokform. Det är så en modern folkbildare behöver arbeta: I olika kanaler med olika möjligheter och framför allt olika målgrupper.

http://www.vof.se/utmarkelser/tidigare- ... dare-2017/
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Årets folkbildare 2017

Inläggav Tryggve » lör 06 jan 2018, 15:05

Utmärkt val. Jag insåg att jag glömde att skicka in förslag (jag glömmer alltid det), men mitt förslag till folkbildare hade varit Emma. :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen