VOFs Lögner om Vetenskap med Magiskt Tänkande

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: VOFs Lögner om Vetenskap med Magiskt Tänkande

Inläggav Erland » fre 09 mar 2018, 11:38

jak Wrote:
Erland Wrote:Det är dåligt att länkarna inte fungerar.
Skärpning, forumadministratörer!

Fast som påpekades av Tryggve högre upp - det är inte forumadministratörerna som är ansvariga för hemsidan utan någon/några andra som behöver skärpa sig.

Korrekt, jag kom just att tänka på det. Jag ber forumadministratörerna om ursäkt. Det är de som har hand om hemsidan som måste skärpa sig.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Tryggve » fre 09 mar 2018, 12:16

Jag vet inte hur aktiva Webmastergruppen är, men jag misstänker att det förmodligen är lättare att få fram kritik
om man är kort och koncis.

Att länkar inte fungerar är ett problem, definitivt.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Bod » fre 09 mar 2018, 12:44

Ja i den mån trollet verkligen bara vill uppmärksamma och lösa ett länkproblem och inget annat. Svamlet är lite för omfattande för att jag ska tro på det.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Whey » fre 09 mar 2018, 13:52

Tryggve Wrote:Jag vet inte hur aktiva Webmastergruppen är, men jag misstänker att det förmodligen är lättare att få fram kritik
om man är kort och koncis.

Att länkar inte fungerar är ett problem, definitivt.

Självklar är det bra att beskriva ett litet problem kort och koncist. Men delar av problem med hemsidan har såvitt jag hört och sett påpekats tidigare (vad som nått fram vet dock inte jag) och det faktum att länkarna i vissa fall
-inte fungerade när de sattes dit
-eller har potential att fungera någon gång i framtiden
Gör nog att problemet inte tjänar på att förminskas utan tål att beskrivas lite för vad de faktiskt är. Strategiska problem tjänar inte alltid på att snuffifieras, Men visst kunde jag blogga om det i stället fast då skulle det nog synas mer och se mer hostilt ut. Har inte sett några vetenskapliga belägg för att det lönar sig att förminska problem, även om det kan ligga något i detta. Många av kritikerna till Vetenskap och Folkbildning skulle säkert uppskatta att dessa felen inte korrigeras så att de fakta som finns på hemsida fortsätter att vara förhållandevis osynliga efter sin potential. Visst så långt är jag med.

Skulle det vara min hemsida skulle jag nog ligga sömnlös, men ok vi har olika prioriteringar
Användarvisningsbild
Whey

Inläggav Whey » fre 09 mar 2018, 14:39

Har föreningen Vetenskap och folkvett andra planer med hemsidan än att synas på vetenskapligt sätt på nätet tar jag givetvis tillbaka kritiken. Mot de fel som har stått där i många långa år.
Bild
Att synas på sina nyckelord är synlighet på nätet i mångt och mycket

Bild
Vof.se synlighet

Har aldrig gjort något hemlighet att jag själv länkar och försökt göra vof.se mer synlig på nätet (vart annars?) Men det finns en gräns för vad som går att göra från utsidan. Märkliga kommentarer f.ö. Tjänar inget på att hemsidan blir synligare annat än glädjen i just det.

Passar det inte kan jag hålla käften för evigt och bli kallad troll för alltid, men med tiden förstår nog de flesta vad som är vad.
Användarvisningsbild
Whey

Inläggav jak » fre 09 mar 2018, 14:59

Om förslag på förbättringar av mottagaren tolkas som kritik kanske det inte blir några förbättringar.
Användarvisningsbild
jak

Inläggav Whey » fre 09 mar 2018, 15:10

jak Wrote:Om förslag på förbättringar av mottagaren tolkas som kritik kanske det inte blir några förbättringar.

Det är allvarlig kritik med sakligt konstruktiva förslag till förbättringar, praktiskt gestaltade som renskrivna artiklar och optimerade pdf etc.

-Har vi sett några förbättringar än?
-Vem ska ifrågasättas mest för detta faktum?

Handlar tråden om att påvisa felen på föreningens vilseledande hemsida eller på den som påpekar de sakliga felen?
Användarvisningsbild
Whey

Inläggav jak » fre 09 mar 2018, 15:19

Whey Wrote:Det är allvarlig kritik med sakligt konstruktiva förslag till förbättringar, praktiskt gestaltade som renskrivna artiklar och optimerade pdf etc.
Om du säger så.

Whey Wrote:-Har vi sett några förbättringar än?
Ingen aning.
Whey Wrote:-Vem ska ifrågasättas mest för detta faktum?
Webserver-gruppen som kanske har ett liv? Föreningens ledning som har det övergripande ansvaret? Hur som finns dom så vitt jag kan förstå inte här i forumet.

Whey Wrote:Handlar tråden om att påvisa felen på föreningens vilseledande hemsida eller på den som påpekar de sakliga felen?
Eller kanske om hur man påpekar sakliga fel?

Hur som helst verkar den inte handla om hur föreningens hemsida skulle kunna bli bättre. Och som redan påpekats - de som har ansvaret för det är inte här.
Användarvisningsbild
jak

Inläggav Tryggve » fre 09 mar 2018, 15:31

Vill man skriva långa inlägg här på forumet om hur man tycker att hemsidan kan bli bättre så är det ju fritt fram.

Men det finns ingen garanti att de som är ansvariga för hemsidan läser/ser dessa inlägg.

Sedan arbetar Webmastergruppen, precis som övriga, ideellt med detta.

Edit: och att länkar inte fungerar är ju viktigt. Men jag fattade för egen del faktist inte att det var kritiken. Vi har ju bytt host för forumet nyligen, undrar om det möjligen är det som har orsakat dessa problem.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Whey » fre 09 mar 2018, 18:10

jak Wrote:
Whey Wrote:Hur som helst verkar den inte handla om hur föreningens hemsida skulle kunna bli bättre. Och som redan påpekats - de som har ansvaret för det är inte här.

Samma kritik har säkert framförts av flera medlemmar flera gånger och på olika sätt. Dvs att en artikeln referenser är fel, vilket inte är lämpligt på en pappersartikel offline eller en hemsida online.

De vanligaste verktygen för en webmaster: Google webmaster och Google Analytics har säkert påpekat dessa felen dygnet runt, världen över. Så det jag säger kan nog inte vara något nytt för någon som intresserat sig för hemsidan och dess funktion på nätet (vart annars?) :banghead: Har man inte varit på hemsidan eller sett felen via webmasterverktygen så varför uttalar man sig? Då har man skickligt blundat för detta vilseledande faktum. :XP:

Ingen aning.

Det kanske skulle vara bra om du hade det innan du kommenterade och förstod effekterna av felen, troligen har samtliga verktyg för en webmaster sagt samma sak hela tiden. Och du kan gärna skylla på dem. Satans verktyg sitter nog på SATA,ns diskar eller något lika irrelevant. Kritiken kan inte vara ny och du behöver inte spela idiot för att missa att förstå den. Det tar tid att sätta sig in i fakta och det kanske du kan respektera? Så varför inte göra det?

-Hittar du länkar till narkotika försäljning från Skeptikerns ordbok?
-Hittar du fler missvisande referenser som aldrig har fungerat på annat sätt än att skada hemsidan?

Så förstår du nog kritikens djup och vad det innebär att vara en skeptiker och bejaka en funktionell beskrivning med evidens.

Och som redan påpekats - de som har ansvaret för det är inte här

Det kan du verkligen ha fullständigt rätt i!
Problemet är väl snarare att den funktionen varit frånvarande i flera års tid trotts att felen påpekats enligt alla verktyg. Ett forum är en del av hemsida och att du vet vilka som är frånvarande vittnar om att du kan ha rätt och därmed alltså vet vart de är. Önskar inte han någon brevvän eller någon som sitter och gissar utan att kolla fakta och evidens liksom substansen i det hela. Kan inte en skeptiker vara skeptiskt till skeptikernas ordbok och hela denna hemsidans skatter då har jag personligen verkligen djupt missbedö mt vad som är skeptiker och ber att få kalla mig något annat. Om du har rätt i att ingen ansvarig är på forumet eller hemsidan så vad fan har din kommentar i inlägget att göra annat än att djupt sakligt bevisa min poäng? Forumet är en del av hemsidan.

Hade varit bra om det bara var jag som påpekar något fel på hemsidan, så kan alla rikta kritiken hit och känna sig vetenskapliga utan att vara det minsta skeptisk till det faktiska resultatet. Förstår du inte så läs igen. Det som sägs är INGET nytt, bara en repetition av något man länge, ytterst skickligt och genuint blundat inför. Ser du inte detta blundande fråga dig själv varför varför jag beskriver mörker! igen och igen. <3

Självklart är jag den första att önska att jag hade fel. har jag svurit i kyrkan nu? när det bara påpekats de som alla kunnat se hela tiden... Då kan jag lika gärna tacka för mig och önska trossamfundet lycka till för helvete!
Användarvisningsbild
Whey

Inläggav jak » fre 09 mar 2018, 21:29

Whey Wrote: Och du kan gärna skylla på dem.
Jag skyller inte på någon, och det är inte jag som påstår att VOF ljuger.
Whey Wrote:Det tar tid att sätta sig in i fakta och det kanske du kan respektera? Så varför inte göra det?
Det tar inte lång tid att förstå när en administratör för forumet påpekar att web-ansvariga inte är aktiva på forumet, utan nås på annan väg.
Whey Wrote:Ett forum är en del av hemsida [...] Forumet är en del av hemsidan.
Nej.
Användarvisningsbild
jak

Inläggav Erland » sön 02 dec 2018, 11:51

Nu fungerar i alla fall de där länkarna som Whey nämnde, och jag vet inte hur längesen de fixades. Kanske har Wheys kritik bidragit till detta. I alla händelser visar det att Wheys kritik sköt högt över målet.
Användarvisningsbild
Erland

Föregående

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen