Hälsofrihet

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Hälsofrihet

Inläggav micke.d » tor 31 maj 2018, 18:21

Hälsofrihet tycks ju vara ett av de nya inneorden bland de alternativt sinnade. Det är utomordentligt underhållande, tycker jag, eftersom vanligtvis används -fri så att det sätts ihop med ett negativt ord för att bli en positiv egenskap. Till exempel symptomfri, skadefri, riskfri, fördomsfri, chosefri och tadelfri.

Så hälsofri säger dels att hälsa är en negativ egenskap, och att hälsofri är en positiv. Hälsofrihet är uppenbarligen egenskapen att vara fri från hälsa - enligt hur man normalt använder postfixet -het - vilket de alternativt sinnade alltså till synes eftersträvar.

Man får väl medge att de valt en rimlig strategi för att nå detta mål!
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Hälsofrihet

Inläggav Bod » tor 31 maj 2018, 21:18

Jag hade precis samma tanke. Ett synnerligen illa komponerat ord.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Nemesis » tor 31 maj 2018, 21:24

Det är gissningsvis en direkt översättning av health care freedom, som altisarna i den engelskspråkiga världen förespråkar.

The primary deception of the health care freedom movement is that it pretends to be about the freedom of the individual consumer, but rather it is about the freedom (from regulation and the standard of care) of the seller or provider. Health care freedom is ultimately anti-consumer and pro-industry.

To understand this you have to understand the contract that health care providers have with society and the role of regulation. Selling health care services or products is not a universal right. Rather it is treated as a privilege, one that is earned by adhering to a certain quality control standard. The obvious purpose of this is to protect the public from useless, harmful, or fraudulent health claims or practice.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav ulltand » lör 02 jun 2018, 18:20

micke.d Wrote:Hälsofrihet är uppenbarligen egenskapen att vara fri från hälsa...
Precis. Tänkte på det direkt första gången jag såg ordet. Antar att det dock är så etablerat bland användarna, så de inte ens tänker på det.

Kanske idé att ställa frågan till "Språket" på SR?
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav stefan_radstrom » fre 06 jul 2018, 11:18

Jag tänkte även på ordet "samvetsfrihet" - som väl då borde betyda "frihet från samvete"...
Cogito, ergo punkt.
Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inläggav Pär C » fre 06 jul 2018, 15:29

Jag tror ni läser in för mycket. Konstruktionen ”-frihet” är neutral. Yttrande-, religion- och mötesfrihet avser främst friheten till. Om man särskilt åsyftar friheten från så kallar man det negativ religionsfrihet osv. Valfrihet innebär inte heller att man slipper välja.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav micke.d » lör 07 jul 2018, 23:15

Glädjedödare.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Pär C » mån 09 jul 2018, 08:56

Om jag bara hade fått en krona för var gång jag fått höra det...
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Anders G » mån 09 jul 2018, 09:56

Pär C Wrote:Om jag bara hade fått en krona för var gång jag fått höra det...

...så hade de flesta legat bortglömda i en vrå, och blivit värdelösa vid den senaste konfiskeringen av folkets sedlar och mynt.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen