Vem står bakom, International Skeptics Forum?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Vem står bakom, International Skeptics Forum?

Inläggav manifesto » mån 20 aug 2018, 20:17

Någon här som vet?
War is peace.
manifesto

Re: Vem står bakom, International Skeptics Forum?

Inläggav Tryggve » mån 20 aug 2018, 21:09

Ska man tro detta som skrevs på Randi.org när forumet flyttade därifrån (det hette väl JREF då) så togs driften över av en person som heter David Steadson. Men det var tydligen 2014, så det kan väl vara någon annan som driver det nu.

https://web.randi.org/home/internationa ... -sets-sail

Huge thanks to David Steadson who stepped forward and said “I will take it” and Rick Adams of the JREF board who helped with transitioning.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav manifesto » mån 20 aug 2018, 23:18

Tryggve skrev:Ska man tro detta som skrevs på Randi.org när forumet flyttade därifrån (det hette väl JREF då) så togs driften över av en person som heter David Steadson. Men det var tydligen 2014, så det kan väl vara någon annan som driver det nu.

https://web.randi.org/home/internationa ... -sets-sail

Huge thanks to David Steadson who stepped forward and said “I will take it” and Rick Adams of the JREF board who helped with transitioning.
Jo, tack, jag såg det. Australiensare som bor i Sverige verkar det som. Bör det inte vara en organiserad skeptikerförening som står bakom, givet namnet?
War is peace.
manifesto

Inläggav Tryggve » tis 21 aug 2018, 14:50

manifesto skrev:Bör det inte vara en organiserad skeptikerförening som står bakom, givet namnet?

Det var väl det fram tills han tog över. Nu är det ett internationellt forum för skeptiker, antar jag.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav manifesto » tis 21 aug 2018, 15:57

Tryggve skrev:
manifesto skrev:Bör det inte vara en organiserad skeptikerförening som står bakom, givet namnet?

Det var väl det fram tills han tog över. Nu är det ett internationellt forum för skeptiker, antar jag.
Den implicita frågeställningen är givetvis om det drivs av ideella- eller andra skäl och om det är skepticism och inget annat som är den drivande faktorn.

Vad är det för människor som ligger bakom och varför. Vet du det? Vet VoF det?
War is peace.
manifesto

Inläggav Tryggve » tis 21 aug 2018, 16:19

manifesto skrev:]Den implicita frågeställningen är givetvis om det drivs av ideella- eller andra skäl och om det är skepticism och inget annat som är den drivande faktorn.

Om jag vet varför David Steadson driver det forumet? Nej, jag har ingen aning. Den enda som vet det är nog David Steadson. Skulle jag tro, i alla fall.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav manifesto » tis 21 aug 2018, 16:52

Tryggve skrev:
manifesto skrev:]Den implicita frågeställningen är givetvis om det drivs av ideella- eller andra skäl och om det är skepticism och inget annat som är den drivande faktorn.

Om jag vet varför David Steadson driver det forumet? Nej, jag har ingen aning. Den enda som vet det är nog David Steadson. Skulle jag tro, i alla fall.
Det som oroar mig är den reservationslösa hållningen gentemot västliga säkerhetstjänster och militär, att skeptikerrörelsen är en front för deras intressen.

Vem finansierar t.ex. Popular Mechanics, som ju har utgjort det främsta organet för försvaret av den officiella historieskrivningen avseende 9/11? Tja, sida upp och sida ner med annonser från den amerikanska/internationella vapenindustrin. En vapenindustri som sedan 9/11 befunnit sig en exempellös bonanza under de mer än 17 år som krigen i Mellanöstern har pågått, still counting.

Relationen mellan JREF/ISF och PM har ju under samma tid varit jättemysig, med identiska uppfattningar avseende vad som hände 9/11, bl.a.

Är inte det här åtminstone en aning oroväckande för en rörelse vars primära syfte är att motverka folklig villfarelse?

Med just ’sanningen’ som definierande koncept?
War is peace.
manifesto

Inläggav Nemesis » tor 23 aug 2018, 16:30

manifesto skrev:
Tryggve skrev:

Det som oroar mig är den reservationslösa hållningen gentemot västliga säkerhetstjänster och militär, att skeptikerrörelsen är en front för deras intressen.

Vem finansierar t.ex. Popular Mechanics, som ju har utgjort det främsta organet för försvaret av den officiella historieskrivningen avseende 9/11? Tja, sida upp och sida ner med annonser från den amerikanska/internationella vapenindustrin. En vapenindustri som sedan 9/11 befunnit sig en exempellös bonanza under de mer än 17 år som krigen i Mellanöstern har pågått, still counting.

Relationen mellan JREF/ISF och PM har ju under samma tid varit jättemysig, med identiska uppfattningar avseende vad som hände 9/11, bl.a.

Är inte det här åtminstone en aning oroväckande för en rörelse vars primära syfte är att motverka folklig villfarelse?

Kan det inte vara så att reklamen kommer från t ex Google Ads och därmed inte valts ut av sidans innehavare?

Vilken förklaring förespråkar du istället för "den officiella historieskrivningen"?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Anders G » tor 23 aug 2018, 18:19

Google-annonser styrs till läsaren till stor del beroende på vad man brukar vara inne på för sidor. Jag kan mycket väl tänka mig att ämnena USA, krig, internationella konflikter etc leder till ett urval om Hr Manifesto beskriver.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav manifesto » tor 23 aug 2018, 22:29

Nemesis skrev:
manifesto skrev:Det som oroar mig är den reservationslösa hållningen gentemot västliga säkerhetstjänster och militär, att skeptikerrörelsen är en front för deras intressen.

Kan det inte vara så att reklamen kommer från t ex Google Ads och därmed inte valts ut av sidans innehavare?
Det gäller i så fall inte annonsörerna i pappersupplagan. Dessutom är innehållet nerlusat med reportage om ’senaste vapenteknologin’, så helt klart vet man vem det är som står för kosingen och ideologin.

Vilken förklaring förespråkar du istället för "den officiella historieskrivningen"?
Den historieskrivning som har Sanningen som enda uppdragsgivare.

Vilken uppdragsgivare förespråkar du?
War is peace.
manifesto

Inläggav manifesto » sön 02 sep 2018, 10:05

Tryggve skrev:

Är det inte lite konstigt att du, Tryggve, som företrädare för svensk skeptikerrörelses forum, inte har en aning om vem det är som driver den internationella skeptikerrörelsens största och mest välbesökta forum?

Hur kan det komma sig?
War is peace.
manifesto

Inläggav Tryggve » sön 02 sep 2018, 10:34

manifesto skrev:Är det inte lite konstigt att du, Tryggve, som företrädare för svensk skeptikerrörelses forum, inte har en aning om vem det är som driver den internationella skeptikerrörelsens största och mest välbesökta forum?

Hur kan det komma sig?

Det är inte svårare än att jag inte är aktiv på det forumet, och därför inte har någon särskild koll på det. Min roll som moderator här på VoF:s forum gör mig knappast per automatik till en person som har specialkoll på skeptikerrörelsen. Vare sig i Sverige eller internationellt.

När du undrade vem som drev det forumet så googlade jag, och hittade ett namn. Eftersom du undrade. Att du, vad det verkar, inte uppskattar svaret är förstås trist. Men då vet jag det till nästa gång.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav manifesto » sön 02 sep 2018, 12:21

Tryggve skrev:
manifesto skrev:Är det inte lite konstigt att du, Tryggve, som företrädare för svensk skeptikerrörelses forum, inte har en aning om vem det är som driver den internationella skeptikerrörelsens största och mest välbesökta forum?

Hur kan det komma sig?

Det är inte svårare än att jag inte är aktiv på det forumet, och därför inte har någon särskild koll på det. Min roll som moderator här på VoF:s forum gör mig knappast per automatik till en person som har specialkoll på skeptikerrörelsen. Vare sig i Sverige eller internationellt.

När du undrade vem som drev det forumet så googlade jag, och hittade ett namn. Eftersom du undrade. Att du, vad det verkar, inte uppskattar svaret är förstås trist. Men då vet jag det till nästa gång.

Du har alltså inga kopplingar till VoF? Vet VoF vem det är som driver och ansvarar för världens ledande skeptikerforum?

Btw, jag kände redan till Steadman, men det står ju bara att han ”hjälpte till” i transitionen från f.d. JREF. Du vet alltså inte i egenskap av moderator på Sveriges skeptikerforum vem som står bakom Världens ledande skeptikerforum?

Säkert?
War is peace.
manifesto

Inläggav Tryggve » sön 02 sep 2018, 14:16

Nu hade jag tänkt att inte lägga mer tid på denna, i mitt tyckte, rätt märkliga diskussion, men:

manifesto skrev:Du har alltså inga kopplingar till VoF?

Något sådant har jag väl aldrig skrivit/påstått i tråden, vad jag ser. Jag får nog anses ha kopplingar till VoF i och med att jag är medlem i föreningen, och faktiskt är med i en lokalstyrelse förutom att vara moderator här.

Men det innebär ju inte att jag per någon slags automatik kan förutsättas ha en massa information om skeptikerrörelsen vare sig i Sverige eller internationellt, vilket jag faktiskt trodde var rätt självklart.

EDIT: arbetet i lokalstyrelsen involverar mest att försöka hitta föreläsare och planera aktiviteter för lokala medlemmar som utflykter och sammankomster. Dvs det som är det mest viktiga med förenings verksamhet, folkbildning. Och vi i Göteborg är nog bäst på att fixa aktiviteter, får jag säga. :-)
Men det involverar inte direkt några kontakter på internationell nivå.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Nemesis » sön 02 sep 2018, 16:12

Enligt vilken definition är International Skeptics Forum "världens ledande skeptikerforum"? Det finns flera engelskspråkiga forum med skeptisk inriktning, både av det slag som är mer fokuserade på vetenskaplig skepticism, och av det slag som även har en starkt ateistisk inriktning.

Det finns såvitt jag vet inga kopplingar mellan VoF och International Skeptics Forum, därför orimligt att begära att en moderator här ska ha extra insyn i det forumet förutom det som finns tillgängligt för alla att hitta på internet.

Internetforum har överlag tappat i popularitet och relevans de senaste tio åren eller så, vilket detta forum är ett ganska tydligt exempel på. Skulle förvåna mig om utvecklingen för International Skeptics Forum ser annorlunda ut. Om vi förutsätter att det verkligen är "världens ledande skeptikerforum", vad betyder det isf?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Nästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen