Vem står bakom, International Skeptics Forum?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Vem står bakom, International Skeptics Forum?

Inläggav manifesto » sön 02 sep 2018, 17:48

Nemesis Wrote:Enligt vilken definition är International Skeptics Forum "världens ledande skeptikerforum"?
JREF med nytt namn och ledning är väl störst fortfarande? Jag vill veta vem som har tagit över ansvaret.

Vet du?

Det finns flera engelskspråkiga forum med skeptisk inriktning, både av det slag som är mer fokuserade på vetenskaplig skepticism, och av det slag som även har en starkt ateistisk inriktning.
Vet du något mer ledande?

Det finns såvitt jag vet inga kopplingar mellan VoF och International Skeptics Forum, därför orimligt att begära att en moderator här ska ha extra insyn i det forumet förutom det som finns tillgängligt för alla att hitta på internet.
Jag ”begär” ingenting. Jag undrar om det är någon organiserad skeptiker på forumet som vet vem som står bakom. Givet dess prominenta internationella status inom den globala skeptikerrörelsen ser jag det som minst sagt egendomligt att ingen här vet det.

Internetforum har överlag tappat i popularitet och relevans de senaste tio åren eller så, vilket detta forum är ett ganska tydligt exempel på. Skulle förvåna mig om utvecklingen för International Skeptics Forum ser annorlunda ut. Om vi förutsätter att det verkligen är "världens ledande skeptikerforum", vad betyder det isf?
Det betyder flest medlemmar/besökare/mest kända/internationella/ej nationellt ...

Att ingen här vet vilka som står bakom är ungefär som att Svenska scoutrörelsen inte skulle veta vem som ansvarade för det internationella huvudkontoret.

Mycket egendomligt.
War is peace.
manifesto

Inläggav Vitnir » sön 02 sep 2018, 18:19

There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav manifesto » sön 02 sep 2018, 19:52

Vitnir Wrote:http://www.internationalskeptics.com/forums/showthread.php?postid=10723107#post10723107

Icerat styr den.
Och vem är det? ”Location Sweden” = David Steadson?
War is peace.
manifesto

Inläggav Vitnir » fre 14 sep 2018, 17:43

Är det inte enklast att du frågar honom
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav manifesto » fre 14 sep 2018, 19:58

Vitnir Wrote:Är det inte enklast att du frågar honom
Vill ej röja min anonymitet. Frågan är varför det inte framkommer på dess hemsida vem det är som driver forumet. Och att svenska skeptiker inte heller vet vem/vilka det är.

Skumt.
War is peace.
manifesto

Inläggav ttias » lör 15 sep 2018, 07:44

manifesto Wrote:Vill ej röja min anonymitet. Frågan är varför det inte framkommer på dess hemsida vem det är som driver forumet. Och att svenska skeptiker inte heller vet vem/vilka det är.

Skumt.

Verkar inte vara så skumt. T ex kanske den som driver forumet inte röja sin anonymitet.

Jag tycker att det är skumt att du inte kan skapa exempelvis ett anonymt mailkonto eller användarkonto på forumet och fråga vem som ligger bakom. Det är mycket möjligt att du både kan få kakan och äta den. Det är nästan så att jag tror att du vill se dolda agendor istället för att ta reda på saker. Dina spekulationer i vad svenska skeptiker vet förstärker min tro på detta.

Trevlig Helg!
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav manifesto » lör 15 sep 2018, 12:40

ttias Wrote:
manifesto Wrote:Vill ej röja min anonymitet. Frågan är varför det inte framkommer på dess hemsida vem det är som driver forumet. Och att svenska skeptiker inte heller vet vem/vilka det är.

Skumt.

Verkar inte vara så skumt. T ex kanske den som driver forumet inte röja sin anonymitet.
Är det särskilt lämpligt att driva ett publikt forum som om det vore formellt sanktionerat av den ideella internationella Skeptikerrörelsen, anonymt?

Det kan ju vara vem som helst i så fall?

Jag tycker att det är skumt att du inte kan skapa exempelvis ett anonymt mailkonto eller användarkonto på forumet och fråga vem som ligger bakom. Det är mycket möjligt att du både kan få kakan och äta den.
Det är ingen skillnad mellan ett privat mailkonto och ett publikt forum, menar du?

Det är nästan så att jag tror att du vill se dolda agendor istället för att ta reda på saker. Dina spekulationer i vad svenska skeptiker vet förstärker min tro på detta.
Att inte organiserade svenska skeptiker vet vem/vilka det är som driver internationella skeptikers internationella forum är helt klart, skumt, ja.

Hur kan det komma sig, oss skeptiker emellan?

Trevlig Helg!
Det samma!
War is peace.
manifesto

Inläggav Nemesis » mån 17 sep 2018, 19:47

Det där forumet har såvitt jag vet ingen erkänd status som "skeptikernas internationella forum". Det är väl bara ett namn för att understryka att forumet riktar sig till skeptiker i hela världen. Skulle jag tro.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Föregående

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen