Göteborgsavdelningens verksamhet

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Göteborgsavdelningens verksamhet

Inläggav Antimateria » ons 28 maj 2008, 15:10

VoF:s Göteborgsavdelning är på G!
Till hösten räknar vi med att vara igång med verksamheten. Inför det konstituerande mötet i mitten av juni vill vi gärna ha förslag och idéer på aktiviteter som kan främja folkbildning av de västsvenska själarna!
I den interimistiska arbetsgruppen har tankarna gått åt det här hållet:
- Föreläsningar (tips på intressanta föreläsare emottages tacksamt!)
- "Riktiga" kontroverser, dvs debatter mellan personer med olika ståndpunkter inom vetenskapliga ämnen
- Studiebesök
- Deltagande på Bokmässan i september. Vad kan vi bidra med?
- Deltagande på Vetenskapsfestivalen i maj 2009 som har temat "civilisation". Hur kan vi knyta an till det?

Fler idéer efterlyses! Spåna fritt! Även ickegöteborgare är naturligtvis välkomna med förslag! :D
Användarvisningsbild
Antimateria

Inläggav calle555 » tor 29 maj 2008, 18:23

I denna tråd diskuteras de typer av folkbildande verksamhet som antyds i Antimaterias inlägg. Den öl-och-fernet-verksamhet som redan så framgångsrikt påbörjats i Göteborg diskuteras redan i en annan tråd. /calle555
Senast redigerad av calle555 tor 29 maj 2008, 22:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
calle555

Re: Göteborgsavdelningens verksamhet

Inläggav Hexmaster » tor 29 maj 2008, 21:40

Antimateria skrev: - Föreläsningar (tips på intressanta föreläsare emottages tacksamt!)

I Estocolmo hade de hittat en astronaut, ser jag. Undras om han kommer hit nån gång.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav pwm » tor 29 maj 2008, 23:37

Antimateria skrev:Inför det konstituerande mötet i mitten av juni vill vi gärna ha förslag och idéer på aktiviteter som kan främja folkbildning av de västsvenska själarna!
Hmm, kom det inte fram en del idéer när detta ältades på "Filosofiska Föreningen" senast? Tycker det kan räcka som grund, för att sedan samla upp åsikter och synpunkter på mötet. Eller är jag alltför optimistisk här?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Hexmaster » fre 30 maj 2008, 08:06

Javisst ja: Vi har diskuterat medverkan i Öppna kanalen. Tänk om man kunde få slotten efter scientologerna? "Leve Xenu! Visste ni att..." :)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Antimateria » fre 30 maj 2008, 08:06

pwm skrev:Hmm, kom det inte fram en del idéer när detta ältades på "Filosofiska Föreningen" senast? Tycker det kan räcka som grund, för att sedan samla upp åsikter och synpunkter på mötet. Eller är jag alltför optimistisk här?

Ju fler som spånar desto bättre! Och om utomsocknes medlemmar är med och brainstormar kan de kan bidra med idéer från andra perspektiv.

hex skrev:I Estocolmo hade de hittat en astronaut, ser jag. Undras om han kommer hit nån gång.

Bra förslag! Andra som dryftats är Agnes Wold, filosofiskaföreningenföreläsaren Lars Johan Erkell och Annica Dahlström. Samtliga är lokala förmågor från universitetet. Visst finns det fler! Ta en funderare! Det kan också vara två antagonister som kan debattera inför publik.

Och har du inte ett namn på lager så kom med en tanke typ "någon expert på framtidsforskning/kritisk granskning av naturläkemedel/varför det bubblar mer när man trycker ner spagettin/Ecoballs eller vad du nu kan vara intresserad av.

Eller vill du åka på studiebesök någonstans? Själv skulle jag tycka att det var roligt och intressant om vi kunde ta oss till Köpenhamn och se utställningenBodies revealed som håller på året ut.
Vad vill du göra?
Användarvisningsbild
Antimateria

Inläggav piotrr » fre 30 maj 2008, 08:58

Varför inte Annika Dahlström OCH en person som kan argumentera emot hennes påståenden? En riktig kontrovers, som efterfrågades i första inlägget.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav UFA » fre 30 maj 2008, 12:34

piotrr skrev:Varför inte Annika Dahlström OCH en person som kan argumentera emot hennes påståenden? En riktig kontrovers, som efterfrågades i första inlägget.

Dahlström mot Wold, t.ex.
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Användarvisningsbild
UFA

Inläggav dokken » fre 30 maj 2008, 12:35

UFA skrev:Dahlström mot Wold, t.ex.

Hoppas verkligen det skulle kunna gå att ordna någon dag.
Användarvisningsbild
dokken

Inläggav ErikS » fre 30 maj 2008, 13:41

dokken skrev:
UFA skrev:Dahlström mot Wold, t.ex.

Hoppas verkligen det skulle kunna gå att ordna någon dag.

Det skulle få tom. mig att vistas extra tid på fel sida älven.
Användarvisningsbild
ErikS

Inläggav Dan » fre 30 maj 2008, 13:52

En sådan debatt har redan ägt rum, fast med Myelina istället för Wold. Det finns en länk nånstans på det här forumet
Användarvisningsbild
Dan

Inläggav dokken » fre 30 maj 2008, 14:15

Dan skrev:En sådan debatt har redan ägt rum, fast med Myelina istället för Wold.

Det gör knappast en ny debatt obsolet. (Om det rörde sig om debatten på Axess-TV så är den sedan länge borttagen. Men den kanske kan hittas på annat ställe.)
Användarvisningsbild
dokken

Inläggav Dan » fre 30 maj 2008, 14:37

Visst. Jo det var nog den från Axess-tv. Men jag misstänker att det skulle bli en dålig debatt. Dahlström har väl inget mer att säga sen Myelina klädde av Dahlström. (klädde av Dahlströms argument)
Användarvisningsbild
Dan

Inläggav piotrr » lör 31 maj 2008, 07:48

Jag skulle ändå gärna se det. Folkbildning måste vara en pågående process.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav perx » lör 31 maj 2008, 18:07

Filosoficirkeln i Lund har haft många bra föreläsningar
Från 1995 ligger de på nätet som strömmande Realvideo och från o med 2006 även som mp3 -tyvärr är ljudet miserabelt på några enstaka. Man kan själv göra mp3-filer från de äldre.
Många skulle nog passa utmärkt i VOF-sammahang.
T.ex: Ulf Danielsson, Nils Uddenberg, Peter Gärdenforss...

Några intressanta föreläsare verksamma i GBG:
Gunnar Bjursell Genteknik o etik
Gavs på kursen Biologi för filosofer- kolla schemat

Bengt Silverin Människans tre kön
Gavs på kursen Biologi för filosofer - kolla schemat

Karsten Pedersen Om Livets Uppkomst och Astrobiologi
Utan tvivel är man inte riktigt klok /Tage Danielsson
Användarvisningsbild
perx

Nästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen